معاون سیاسی وزارت کشور: اصناف هم می‎توانند تقاضای برگزاری تجمع کنند
مصوبه دولت در مورد تعیین مکان‎هایی برای برگزاری تجمعات، با واکنش‎های مثبت و منفی همراه شد. برخی آن را گامی برای اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی دانستند و در مقابل برخی نگران عدم تامین امنیت تجمع کنندگان و احتمال شناسایی آنها شدند.
کد خبر: ۶۱۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 12 June 2018

به گزارش تابناک تبریز،اسماعیل جبارزاده در نشست خبری با تشریح مصوبه دولت در مورد تعیین مکان هایی برای برگزاری تجمعات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه "این نگرانی وجود دارد تصاویر افراد حاضر در تجمعات براحتی تهیه و افراد تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند آیا حق اعتراض افراد به رسمیت شناخته می شود تا تحت تعقیب قرار نگیرند؟" گفت: در اغلب شهرهای بزرگ سیستم تصویری و فیلمبرداری است و خیلی از متخلفان توسط دستگاه های امنیتی و انتظامی توسط مانیتورینگ شناسایی می شوند لذا اینکه تصویر افراد تهیه شود برداشت غیرمنصفانه است. 

اهم سخنان وی از این قرار است:

*کسی که مجوز برگزاری تجمعات را می دهد، به دستگاه های دولتی مربوطه هم اطلاع می دهد که حرف ها را بشنوند. امیدواریم مطالبی که مطرح می شود اگر آنجا امکان تحقق اجرایی آن نباشد به فاصله کمی به این حرف ها توجه شود.

* نمایندگان مجلس در سال 94 هنگام تصویب قانون جدید احزاب پیشنهادی دادند و صنوف، سندیکاها و کانون ها را از قانون تجمعات حذف کردند و به دستگاه دیگری هم واگذار نکردند. اما برای رعایت حال اصناف، اتحادیه ها و تشکل های غیر سیاسی هنوز خودمان را در ادامه قانون قبلی مسئول می دانیم. امیدواریم با اصلاح قانون احزاب، عبارت اتحادیه و اصناف هم اضافه شود. اصناف و سندیکاها نیز می توانند به وزارت کشور مراجعه می کنند و تقاضای برگزاری تجمعات را ارائه دهند.

  • تعیین مکان، تسهیلی برای برگزاری تجمعات قانونی است. نمی شود برای تجمع غیرقانونی، محل مهیا کرد. قرار است ظرف سه روز درخواست مجوز بررسی و نتیجه به متقاضی اعلام شود. تا کنون نشده درخواستی توسط احزاب، تشکل های سیاسی و اصناف مجوزدار بیاید و بی پاسخ بماند. البته محل های تعیین شده برای تجمعات در جهت تسهیل کار است، اگر گروه و حزبی در محل دیگری درخواست تجمع کرد، بررسی می شود و امکان برگزاری تجمع باشد مجوز صادر می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: از نمایندگان مجلس هم به صورت مکتوب تقاضا کردیم و حتی با تعدادی از آنها دیدار داشتیم که در سال ۹۴ که زمان تصویب قانون احزاب در مجلس بود، پیشنهادی ارائه شد که صنوف و اتحادیه‌ها از این قانون حذف شدند و ارائه مجوز برای فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی بود اما در ادامه فرآیند این موضوع انتظار می‌رود که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و وزارت کشور متولی تمام تجمعات اعم از سیاسی و صنفی باشند البته طی سه ماه اخیر بیش از ۳۰ یا ۴۰ حزب یا تشکل اجازه تجمع داشته‌اند و اینگونه نبوده که درخواستی باشد و بدون پاسخ بماند.

  • وی با اشاره به تعیین محل‌ها برای تجمعات که اخیرا در قالب مصوبه‌ای از سوی دولت اعلام شد، گفت: در تهران پنج ورزشگاه شامل ورزشگاه‌های دستگردی، تختی، معتمدی، آزادی، شهید شیرودی که متعلق به وزارت ورزش است مشخص شده، همچنین شش بوستان در نقاط مختلف شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی محلی برای تجمعات در نظر گرفته شده است.

* در شهرستان ها نظر شورای تأمین برای برگزاری تجمعات صائب است و براساس نظر شورای تأمین مجوز صادر می شود.

* تعیین محل برای تجمعات یکی از ویژگی هایش گفتگوی های دو طرفه است. سعی می شود متناسب با موضوع درخواست شده برای مجوز، مسئولان مربوطه نیز حاضر شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار