بر اساس نتایج اولیه و غیر رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که تاکنون حدود بیش از 98 درصد صندوق های رای شمارش شده، رجب طیب اردوغان با کسب حدود 52.51 درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است.
کد خبر: ۶۲۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 25 June 2018

به گزارش تابناک تبریز به نقل از خبرگزاری ها، شمارش آرای انتخابات ترکیه همچنان ادامه دارد. این اولین انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه پس از همه پرسی قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاست جمهوری در این کشور است.بیش از ۵۶ میلیون واجد شرایط رای‌دهی در این کشور برای این انتخابات وجود داشت و آرای شرکت کنندگان در ۱۸۰ هزار صندوق رای جمع آوری شد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور 6 نامزد و مجلس با شرکت 8 حزب در سوم تیر برگزار شد. محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و نزدیک ترین رقیب اردوغان نیز حدود 30 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. اینجه اعلام کرد که پیروزی اردوغان را در انتخابات می پذیرد.

ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی نیز در انتخابات پارلمانی بیش از 56 درصد آرا را کسب کرده است.

شبکه الجزیره مباشر گزارش داد: کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی طی پنج تا ده روز آینده اعلام خواهد شد. این کمیسیون در کنفرانسی خبری اعلام کرد: بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی، رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین آراء را کسب کرده است.

احزاب سیاسی که موفق شده اند از مرز ده درصد آراء عبور کنند حزب عدالت و توسعه، حزب حرکت ملی، حزب خوب، حزب جمهوری خواه خلق و حزب دموکراتیک خلق هستند.

اردوغان خود را پیروز انتخابات ترکیه اعلام کرد
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اولین سخنان خود پس از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، خود را پیروز رقابت انتخاباتی امروز اعلام کرد.

اردوغان در سخنان خود که از شبکه های مختلف این کشور پخش شد، از مردم ترکیه به خاطر حضور گسترده در انتخابات تقدیر کرد و انتخابات جاری را یک پیروزی دموکراتیک دانست. وی بیان کرد: نتایج غیررسمی انتخابات مشخص شده و بر اساس نتایج به دست آمده، مردم ترکیه مسئولیت ریاست جمهوری و قوه مجریه را به بنده اعطا کرده است. وی با اشاره به مشارکت حدود 90 درصدی مردم ترکیه در انتخابات اظهار کرد: مردم با این مشارکت به تمام دنیا درس دموکراسی دادند.

وی حفاظت از صندوق‌های رای و آزادی انتخاب را نشان دهنده نیروی دموکراسی ترکیه دانست و اضافه کرد: تلاش خود را در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز 2030 ترکیه به کار خواهیم بست.
وی ادامه داد: دیگر وقت آن است که تنش و بحث های صورت گرفته در طول دوره انتخابات را پشت سر بگذاریم و بر روی آینده کشور تمرکز کنیم.

اردوغان همچنین گفت: بدون شک قدمی از دستاوردهای اقتصادی و دموکراتیک ترکیه که طی 16 سال مبارزه با محافل قدرت، کودتاچیان و فرصت طلبان سیاسی و اقتصادی به دست آمده، عقب نشینی نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ترکیه را از چنگال قیم مآبان، کودتاچیان، سوءاستفاده گران سیاسی- اقتصادی، دسته های تبهکار خیابانی و گروههای تروریستی آزاد کرده و آن را به یکی از 10 کشور بزرگ جهان تبدیل نکنیم، توقف و استراحتی نخواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار