واکنش ها به پیشنهاد استعفای روحانی

حسین موسویان دیپلمات سابق ایران در مصاحبه ای عنوان کرده بود که دولت برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی استعفا دهد و انتخابات زودرس برگزار شود. این  مصاحبه با واکنش های متفاوتی روبه رو شد.

روزنامه کیهان نوشت: چه استعفایی؟ اگر گفته شود برای کارآمدی، عمرو یا زید دولت جا به جا شوند حرف معقولی است، درست مانند یک تیم ورزشی اما مگر وسط مسابقه و دست و پنجه نرم کردن با حریف می‌شود تیم را یکجا کنار گذاشت و فی‌الفور تیم جدیدی جایگزین کرد؟ این آدرس مشکوک، چاره‌جویی است یا بهانه‌تراشی برای سرگرمی غفلت‌آفرین جدید؟ بازنگری و اصلاح مسیر گذشته با رویکرد اعتماد و اتکا به ظرفیت‌های بزرگ داخلی و در جهت عملی کردن وعده رونق و گشایش اقتصادی، بر عهده دولتمردان است. نقدهای جدی به برخی اجزای مهم دولت وارد است و صاحب نظران چون دولت را دولت خود (جمهوری اسلامی) می‌دانند، انتقاد می‌کنند. دولتمردان اگر هم جایی، نقدی را می‌یابند که بوی خصومت و رقابت از آن استشمام می‌کنند، نباید این تصور را به عموم نقد و نصیحت‌ها تعمیم دهند؛ چرا که قبل از هر کس، خود زیان می‌بینند.

سرلشکر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نشست نمایندگان بهداری رزمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با  نکوهش تلاش تفرقه‌افکنانه برخی از رسانه‌ها در انعکاس ناقص و وارونه سخنان وی، اقدام برخی از رسانه‌ها در تضعیف دولت در شرایط حساس کنونی را بر خلاف منافع ملی دانست و گفت:  هم اکنون که  مثلث  شیطانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود  بدنبال تضعیف  اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران  و ایجاد نارضایتی   و القاء  نا امید ی در مردم   است  و با تدابیر مقام معظم رهبری سران قوا در جلسات مشترک برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران متحد و به میدان آمده‌اند برای همه ما وظیفه است، تلاش کنیم تا با هماهنگی و هم افزایی و کمک به دولت محترم و قوای دیگر  در حل مشکلات و معضلات اقتصادی، نقشه‌های دشمن در عرصه‌های جنگ اقتصادی و عملیات روانی را خنثی کنیم و اجازه ندهیم بدخواهان ایران اسلامی ، مکنونات درونی و شیطانی خود را با نقل ناقص ، جهت دار و موزیانه به افکار عمومی القاء  کنند.

محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین می گوید برخی رقابت سیاسی را به اندازه ای بزرگ می کنند که فکر می کنند اگر آجری از زیر پای دولت بکشند به انقلاب خدمت کرده اند. باهنر درباره نقدهایی که مخالفان به دولت دارند، گفت: من به روحانی رای ندادم ولی اگر از من بپرسند حاضری روحانی را به جایی برسانیم که استعفا دهد، حتما می گویم نباید به آن نقطه برسیم و ضرورتی هم ندارد. می توانیم به روحانی کمک کنیم تا راه بیفتد اگرچه به او نقدهایی هم دارم...در اتفاقات دی ماه نامه ای به برخی مقامات کشور نوشتم و خواهش کردم از دی ماه 1396 تا دی 1395 به عقب برگردند ؛ رسانه های رسمی که از خزانه جمهوری اسلامی تغذیه می شوند، پایش کنند. این رسانه ها فقط مطالبه گری را افزایش دادند. ناکارآمدی، بی انگیزگی، دزدی و سوء استفاده را تبلیغ کردند .در کشور ما سوء استفاده اقتصادی و فساد هست اما افکار عمومی 10 برابر واقعیت این سوء استفاده را می بیند؛ این را خودمان کردیم و کس دیگری نکرد...در مورد ناکارامدی، دولت، قوه قضاییه را نقد می کند، قوه قضاییه، دولت را نقد می کند و... مردم می گویند اینها خودشان دارند می گویند بی عرضه و بی انگیزه هستند، این موارد ظلم است...من فکر می کنم وقتی دولت را نقد می کنم دارم دولت را خراطی می کنم در حالی که از منظر افکار عمومی، نظام خراطی می شود. چون دولت یک بخش عظیمی از نظام است مجلس هم همینطور...اگر قرار باشد روزی ائتلافی کنم هیچ موقع با اصلاح طلب تند ائتلاف نمی کنم ولی علیرغم برخی اختلافات با جبهه پایداری ائتلاف می کنم.

حسینعلی حاجی دلیگانی هم گفت: ما اعتمادی به اینکه آقای رئیس‌جمهور وارد عرصه شوند و کار را به دست بگیرند و مشکلات را حل کنند نداریم و تا کی این وضعیت را باید ادامه دهیم. اعتمادآنلاین نوشت: حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر معتقد است تعداد زیادی از نمایندگان به دنبال عدم کفایت رییس جمهور در مجلس هستند و اتاق فکری را برای بررسی عدم پایبندی روحانی در اجرای قانون برنامه پنجم تشکیل داده‌اند...حاجی دلیگانی درباره اینکه چند نفر به دنبال طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور هستند، گفت: بجز بنده حداقل 3 نفر دیگر از دوستان به دنبال این طرح هستند. حاجی دلیگانی تاکید کرد: طرح استیضاح وزیر اقتصاد را پیش هر کسی که می‌بردیم می‌گفت که چرا طرح عدم کفایت رییس جمهور را نمی‌آورید و عمده افراد امضا کننده و حتی آنهایی که استیضاح را امضا نکردند این نکته را مطرح می‌کردند... طرح عدم کفایت رییس جمهور به یک سوم و یا یک چهارم امضای نمایندگان نیاز دارد تا در مجلس مطرح شود و با شرایط کنونی فرا جناحی بر روی عدم کفایت کار می‌شود. اگر پیام خارج از مجلس به نماینده‌ها داده نشود فکر می‌کنم که نمایندگان زیادی از جناح‌های مختلف طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را امضا می‌کنند.

عباس عبدی در سرمقاله روزنامه ایران نوشت: وی{منظور موسویان است} به درستی مشکل را در فقدان وحدت و انسجام و اجماع داخلی دانسته‌اند. اتفاقاً اگر 5 سال اخیر را به جای تمرکز بر سیاست خارجی و حوزه اقتصادی، قدری از این توجه معطوف به حل سیاست داخلی و کاهش تنش‌ها می‌شد، به طور قطع امروز وضعیت بهتری داشتیم. زیرا ریشه بخش مهمی از مشکلات خارجی و اقتصادی در بحران سیاست داخلی است...مشکل اصلی نداشتن وحدت و انسجام متولیان ساخت رسمی نیست، بلکه وجود فاصله این ساختار با مردم و جامعه است. هنگامی هم که می‌گوییم مردم، آنها را جدا نمی‌کنیم، خواست همه مردم فارغ از هر نوع فکر و اندیشه و رفتاری که دارند، باید محترم شمرده شود.

 یدالله طاهرنژاد، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایرنا می گوید اگر دولت ابتکار عمل را در دست داشته باشد... ابزارها برای زمین‌گیر کردن دولت کارایی لازم را نخواهند داشت. او سپس نسبت به انفعال برخی وزرای اقتصادی دولت انتقاد کرد و خواستار تغییر دولتمردانی که مایوس و ناامید هستند، شد.

روزنامه ابتکار هم نوشت: به نظر می‌رسد با مجلسی غیرهمسو با طراحان عدم کفایت، جایگاه مردمی رئیس‌جمهوری، شرایط حساس کشور و صحبت‌های اخیر رهبری در حمایت از تیم دیپلماسی روحانی انجام این طرح آنچنان هم که مبلغانش می‌گویند ساده و آسان نیست.

۱۸۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار ترمیم کابینه دولت شدند.

خرید ۳۸ هزار و ۲۵۰ عدد سکه توسط یک جوان ۳۱ ساله

ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با نابسامانی‌های بازار ارز و سکه اظهار کرد: متاسفانه مواردی را در بحث خرید سکه شاهد بوده‌ایم که اقتصاد کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد، در رابطه با سکه نفر اول ۳۸ هزار و ۲۵۰ عدد سکه خریداری کرده و برای این خرید، رقمی معادل ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت این فرد تنها ۳۱ سال سن دارد.

تعجب از سفر ۴ نماینده مجلس با وزیر نفت

اعتمادآنلاین نوشت: محمود صادقی نماینده تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی با اشاره به سفرهای خارجی نمایندگان، گفت: من از حضور وزیر نفت حداقل با 4 نماینده در اجلاس اخیر اوپک تعجب کردم و نمی‌دانم ین موضوع چه توجیهی دارد، حتی در شان نمایندگان هم نیست... کسر شان است که 4 نماینده به همراه یک وزیر به سفر بروند. انشالله که حضورشان موثر بوده اما در مجلس هم برخی نمایندگان به این موضوع اعتراض کردند و رهبر انقلاب هم در صحبت‌هایشان به این موضوع اشاره کردند. حتی اگر این نمایندگان با بودجه آن وزارتخانه هم به سفر رفته باشند در شان مجلس نیست. در شرایطی که شرایط ریاضتی است حتما باید سفر نمایندگان محدود شود و توجیه داشته باشد و این سفرها بی‌جهت نباشد. همانطور که رهبری فرمودند باید به حداقل ضرورت‌ها بسنده شود.

  نامه منتشر شده نظر اصلاح‌طلبان نیست

مرتضی مبلغ به ایلنا گفت: نامه منتشر شده نظر کل اصلاح‌طلبان نیست و در جریان اصلاحات، عده‌‌ای تشخیص داده‌اند که چنین نامه‌ای را بنویسند... اصلاح‌طلبانی که مشهور و شناخته شده هستند و عموما در مسائل مهم و ملی کشور ورود می‌کنند؛ در این نامه یا حضور ندارند و یا تعدادشان انگشت شمار است... بدون تردید عمده مشکلات ما به چالش‌های داخلی باز‌می‌گردد؛ متاسفانه چون ما سامان سیاسی سازنده و مناسبی نداریم رقابت‌های مخربی شکل گرفته است، دلسوزان مردم و نظام باید بطور جدی و با اولویت اول در راستای اتحاد و انسجام داخلی گام بردارند.

 تحلیلی از بحران اقتصادی در کشور

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: متاسفانه در این کشور با حمایت از نرخ ارز جز اینکه صادرات تضعیف و واردات تقویت می‌شود، جز اینکه رانت بزرگی نصیب افراد پولدار می‌شود، جز اینکه فقر و بیکاری را بزرگ‌تر می‌کند، جز اینکه نابرابری را افزایش می‌دهد، جز اینکه بروز بیماری را به عقب می‌اندازد، هیچ نتیجه دیگری ندارد. از همان روزی که دلار 4200 تومان اعلام شد، هزاران میلیارد تومان رانت ایجاد شد. قبل از آن هم رانت نانوشته وجود داشت. رانتی که علیه طبقات فقیر اعمال می‌شد. دولتی که برای پرداختن یارانه‌ها آه و ناله می‌کند، چرا باید با دخالت در این موارد ده‌ها برابر این رقم رانت را میان عده‌ای معدود به ضرر مردم توزیع کند؟ این تجربه‌ای است که بارها و بارها تکرار شده است. این سوراخی است که همواره در آن دست کرده‌ایم و گزیده شده‌ایم. کنترل قیمت ارز و تورم به خودی هیچ افتخاری نبوده و نیست. پایداری سیاست‌های اقتصادی و مصنوعی نبودن این کنترل است که اهمیت دارد. با تزریق دلارهای نفتی و دلارهایی که بر اثر رفع تحریم‌ها آزاد شده بود، نمی‌توان اقتصادی مقاوم و درون‌زا و برون‌گرا ایجاد کرد. قبول است که برخی تحرکات یا حساسیت‌های روانی موجب تشدید این وضع شده است ولی اینها مساله اصلی نیست. بلکه این موارد اگر هم باشند حاشیه‌ای هستند. مساله اصلی بی‌توجهی کلی به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی است که بر اثر سیاست‌های مداخله‌جویانه شکل می‌گیرد و نتایج خاص خود را بازتولید می‌کند.

 

  تغییرات در کابینه چگونه خواهد بود؟

 سیدمحمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: آقای رئیس جمهور از وزرا خواستند که با مردم صحبت کنند، امروز بعد از ظهر هم در جلسه ای با مسئولان دولت در سالن اجلاس سران با مردم صحبت می‌کنند. واعظی همچنین گفت: هفته آینده بعد از بازگشت رئیس‌جمهور از اتریش و سوییس هم برنامه دیگری برای صحبت آقای روحانی با مردم می‌گذاریم. رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این دولت با هدف پویایی، تغییر در کابینه خواهیم داشت.

واعظی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ترمیم کابینه و رفتن برخی چهره ها از جمله وزیر راه شهر سازی گفت: این اسامی که گفته شد تائید نمی کنیم در این زمینه همواره رئیس جمهور تصمیم گرفته اند این بار هم ایشان تصمیم خواهند گرفت.

ایرنا نوشت: انتقاد از انفعال وزرا تنها به فعالان سیاسی محدود نمی‌شود و این بی‌تحرکی صدای معاون اول رئیس جمهوری را هم درآورده است. بر اساس شنیده‌ها اسحاق جهانگیری به تازگی نسبت به ناکارآمدی برخی از وزرای کابینه به شدت معترض شده است. او در یکی از جلسات اخیر هیات دولت در حضور روحانی از انفعال وزرای کابینه انتقاد کرده است. اخبار حکایت دارد که جهانگیری برداشت افکارعمومی مبنی بر کم‌تحرکی دولت را تلقی چندان بی‌ربطی ندانسته و از اینکه وزرا حاضر نمی‌شوند با مردم سخت بگویند گلایه کرده است. نقد معاون اول رئیس‌جمهوری به برخی از اعضای هیات دولت جدی‌تر بوده است؛ سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و همچنین وزیر صنعت و بازرگانی مورد نقد جدی جهانگیری قرار گرفتند و از آنان خواسته شده است فعال‌تر ظاهر شوند.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت‌ و عدالت با اشاره به اینکه برخی مسئولان دیگر مورد اعتماد مردم نیستند، یادآور شد: بانک‌ها که باید بیشترین اعتماد را جلب کنند و سرمایه اصلی‌شان اعتماد است و به خصوص مادر بانک‌های ما یعنی بانک مرکزی اعتماد مردم را از دست داده‌اند؛ لذا اولین اقدام فوری برای حل بحران‌های فعلی این است که رئیس کل بانک مرکزی را یک اقتصاددان قَدَر بگذارند که به لوازم مداخله معقول در بازار ارز اعتقاد داشته باشد، از تخصیص اداری ارز با شدت و قدرت حمایت کند و شفاف عمل کند تا زمینه رانت و فساد کم شود... این حرکات سیاسی می‌تواند به دولت کمک کند تا به مردم آرامش ببخشد و آنها را امیدوار کند تا بی‌اعتمادی در میان‌مدت از بین برود.

یک نماینده اصلاح طلب مجلس هم از آغاز تغییرات تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: مسائل بانکی، پولی و ارزی کشور ریشه در تصمیمات بانک مرکزی دارد و براساس اطلاعات واصله آغاز تغییرات تیم اقتصادی دولت از بانک مرکزی خواهد بود. رمضانعلی سبحانی‌فر به ایسنا گفت: مجلس، دولت، بازار و فعالان اقتصادی و سیاسی بدانند که همانطور که در خزانه داری آمریکا ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شده ما نیز باید به صورت کاملا هوشمندانه و انعطاف پذیر در تیم اقتصادی دولت تغییرات لازم را اعمال کنیم تا فضای روانی منفی علیه اقتصاد جمهوری اسلامی شکسته شود. منتقدان و مخالفان دولت بدانند که نباید در زمین آمریکا بر ضد منافع و مصالح خودمان بازی کنند.

 محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران معتقد است که در شرایط فعلی روحانی نیاز به ترمیم بخش اقتصادی کابینه‌اش دارد و باید افراد قوی‌تری را جایگزین کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان می‌کند که اگر آقای روحانی می‌خواهد کار جدی بکند، تیم اقتصادی‌اش را متحول کند و احیانا اگر فکر می‌کند شرایط برای این کار مناسب نیست، افرادی را به عنوان دستیار در کنار تیم اقتصادی خود قرار دهد.

نعیمی پور به اعتماد می گوید: آقای روحانی هیچ توضیحی ندادند که چرا چنین تیم اقتصادی‌ای را روی کار آوردند. سازمان برنامه و بودجه به افراد بسیار توانا‌تر از آقای نوبخت نیاز دارد؛ نسبت به آقای نهاوندیان که مسائل اقتصادی را به ایشان سپردند، افرادی قوی‌تری موجود بودند؛ آقای کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد و دارایی نبودند، نهایتا ایشان در کارهای اجرایی مثل گمرک توانایی داشتند درحالی که این وزارتخانه جای افرادی است که نظریات کلان اقتصاد دارند؛ فرد قدرتمندتری نسبت به آقای سیف در شرایط کنونی می‌توانست انتخاب بشود تا در حوادث اینچنینی بتواند مدیریت مناسبی داشته باشد. به هر حال این یک واقعیت است که آقای روحانی به هر دلیلی از جمله توصیه‌ها یا اطمینان نداشتن به دیگر افراد، تیم اقتصادی ضعیفی را انتخاب کرد که عاقبت آن الان بروز پیدا کرده است. اگر اکنون آقای روحانی بخواهد کاری بکند، باید برای این مشکلات چاره‌اندیشی کند. بخشی از مشکلات امروز مربوط به جریانات داخلی و خارجی است اما بخش زیادی هم مربوط به سوء‌‌مدیریت است. اگر آقای روحانی می‌خواهد کار جدی بکند، تیم اقتصادی‌اش را متحول کند و احیانا اگر فکر می‌کند شرایط برای این کار مناسب نیست، افرادی را به عنوان دستیار در کنار تیم اقتصادی خود قرار دهد. موضوع و مشکل فعلی تماما مربوط به برجام یا مخالفان جدی داخلی نیست بلکه آقای روحانی هم لازم بود که تحرکات لازم را انجام دهد.

شفقنا نوشت: از چندین ماه پیش به ویژه در ماه مبارک رمضان حجج اسلام آقایان سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری در جلسات خصوصی نگرانی ها و انتقادات مردم و کارشناسان خبره درباره  شرایط دولت در عرصه سیاست داخلی به ویژه سیاست های اقتصادی و تیم اقتصادی آن را به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی منتقل کرده و با پیشنهاداتی خواهان اخذ تدابیر جدی در این زمینه شده بودند...  حامیان سیاسی دولت ابراز داشته اند در صورت اخذ تدابیر لازم از سوی رییس جمهور و تغییرات و ترمیم در تیم اقتصادی و شفافیت در پرداخت های ارزی، نهایت حمایت خود را از تدابیر رییس جمهور به انجام خواهند رساند.بسیاری از کارشناسان و دلسوزان معتقدند با همه ی دشواری ها، با توجه به ظرفیت های ملی عبور از شرایط فعلی در صورت اخد تدابیر لازم و شفافیت و مبارزه جدی با فساد امکان پذیر است، چنان که کشور شرایط دشوارتر جنگ را با مدیریت صحیح پشت سرگذاشت.

اولین گام عبور روحانی از برخی نزدیکان خود است

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در مطلبی با عنوان« حلقه‌ای خاکستری » نوشت: زمانی که نرخ سکه و ارز به شکل غیر معمول در حال اوج‌گیری بود و به همان میزان اصطکاک ذهنی مردم نیز رو به تزاید، وزیر اقتصاد که جایگزینی اش به جای طیب نیا دستپخت تصمیم مشترک نوبخت – نهاوندیان است، می‌گوید: «همه چیز خوب است و ما مشکل اقتصادی نداریم»، این مسئله نشان دهنده این است که همه چیز خوب نیست و دولت با مشکل جدی ساختاری مواجه است. اخیراً محمود واعظی معاون سالهای دور وزارت خارجه که سودای وزیر خارجه شدن در دولت روحانی را در سر داشت و حال که نقش مشایی را برای روحانی در برخی امور ایفا می‌کند و کلیددار اعظم اتاق او است از تشکیل وزارتخانه‌های جدید مسکن، صنعت، راه، بازرگانی و سازمان جوانان خبر داده تا بلکه انشقاق وزارتخانه‌ها و کار عبث فربه ساختن بیش از بیش دولت راه حلی باشد بر ناکارآمدی‌ها، ناکارآمدی که خود رئیس‌جمهور هم از آن مطلع است... به نظر می‌رسد احتمالا رئیس‌جمهور در محاصره چند چهره‌ خاص قرار دارد که بیشترین نفوذ را بر وی دارند و بیشترین تاثیر را بر او می‌گذارند، نمی‌توان حسن روحانی را دید مگر از گیت این محفل خاص عبور کرد، بر عکس آنچه تصور می‌شود افرادی همچون آشنا بیشتر "جان‌فدایی داوطلبی هستند " که بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد سطح نفوذشان آنچنان هم بالا نیست. محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان هر یک به شکلی "محفل خاکستری" اطراف رئیس‌جمهور را شکل داده‌اند. آنها سکان‌داران واقعی دولتند. آنها نه اصولگرا هستند و نه اصلاح‌طلب، خاکستری هستند. وجه مشترک آنها مشخص است و تلاش‌شان برای بهره‌مندی از روزهای خوش دولتمردی تا بیشترین سطح ممکن است. گذشته‌ سیاسی آنها نشان از تغییر جهت‌دادن‌های بسیار دارد. حلقه‌ای خاکستری که از اوضاع و قرائن موجود چنین برمی‌آید که اهمیتی به مشکلات جاری نمی‌دهد. بی انگیزه و کم رمق است و تنها می‌خواهد که برای عمل به وعده‌های احساسی زمان انتخابات هزینه‌ای بیخود پرداخت نکند و خاطر کسی آزرده نشود اگر غیر این است چرا با مردم حرف نمی‌زنند چرا گزارش نمی‌دهند؟ آنها روحانی محافظه کار را به محافظه کاری بیشتر ترغیب می‌کنند. پرسش این است که آیا آینده سیاسی رئیس‌جمهور با چنین سیاستی و در پیوند با چنین افرادی به بهترین وجه تامین خواهد شد. آیا حسن روحانی با از دست دادن آخرین پایگاه اجتماعی‌اش می‌تواند پس از ریاست‌جمهوری نیز ایفاگر نقش باشد؟ ... آیا حسن روحانی اشتباه محمود احمدی‌نژاد را مرتکب خواهد شد و نجات بقایی و مشایی‌اش را بر نجات امور مهم تر ترجیح خواهد داد؟ این سوالی است که زمان، پاسخ آن را خواهد داد، اما تمام دلسوزانش به او گفته اند که مهم‌ترین نقطه ضعف روحانی همانی است که او به چشم نقطه قوت به آن نگاه می‌کند یعنی همان حلقه محبوب اطرافش. 

رونمایی از چهره جدید آقای رییس‌جمهور

روزنامه صبح نو امروز نوشت: با نگاهی گذرا به محور سخنان رییس‌جمهوری در ماه‌های اخیر، متوجه نوعی تغییر ملموس و محسوس در جنس و لحن اظهارات روحانی می‌شویم. آن روحانی پر شوری که بی‌محابا، همه را زیر تیغ انتقادات خود می‌کشید، لحن سخنان این روزهایش جور دیگری شده است. به گونه‌ای که کمتر می‌توان از آن، طعن و کنایه به رقیب را برداشت کرد. حال او نوک پیکان حملات خود را از جناح رقیب یا بهتر بگویم دشمن خیالی به سمت دشمن واقعی یعنی آمریکا و غرب نشانه رفته است.

کمیسیون امنیت ملی تریبون شخصی نیست

روزنامه فرهیختگان نوشت: با رفتن بروجردی، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو ... ریاست کمیسیون امنیت ملی را برعهده گرفته است... اما با وجود این، فاقد تجربه اجرایی و مدیریتی در سطوح مختلف دستگاه سیاست خارجی یا تجربه‌های کاری مرتبط بوده و لذا این به‌عنوان یک نقصان می‌تواند برای حضور در جایگاه ریاست کمیسیون ارزیابی شود؛ نقصانی که البته همین دو روز پیش به‌گونه‌ای نمایان شد و او در اظهارنظری عجیب در همان روزی که به ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید، در گفت‌وگو با یک رسانه اصلاح‌طلب به کشوری که این روزها در همراهی استراتژیک با ایران قرار دارد تاخت و از جایگاهی مهم و موثر گفت که «ایرانی‌ها بارها بازیچه سیاست‌های منفعت‌طلبانه روسیه قرار گرفتند.»

صورت مسئله را عوض نکنید شما گفتید که تحریم‌ها برنمی‌گردد

روزنامه کیهان نوشت: عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به جای توضیح و عذرخواهی درباره غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌های برجامی مدعی شد برخی از بازگشت تحریم لذت می‌برند!.. این سبک سخن گفتن معاون وزیر خارجه درحالی است که وی و آقای ظریف و مشابهان آنها، بارها در مقابل انتقاد صاحب‌نظران درباره بی‌چفت‌ بودن متن برجام و نسیه بودن وعده‌های طرف غربی درمقابل مطالبه امتیازهای نقد و همچنین اینکه اگر آمریکا زیر تعهدش بزند، چیزی دست ایران را نمی‌گیرد، می‌گفتند «امضای کری تضمین است»، «برای اعتبار آمریکا بد می‌شود که زیر توافق بزند» و «چنین امکانی وجود ندارد»! در حقیقت آنها توافقی بسته بودند که گویا قرار بود برحسب ظاهر فقط براساس سرکار بودن دموکرات‌ها سرپا باشد و جالب اینکه در همان دوره اوباما بارها برجام نقض شد ازجمله با تصویب قانون ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان 38 کشور که به ایران سفر می‌کنند... با این اوصاف باید پرسید چرا به وعده برداشتن تحریم‌ها عمل نکردید؟ و چرا بعد از همه مانور‌های تبلیغاتی، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام (دولت روحانی) یک میلیارد دلار کمتر از دولت ماقبل برجام بود؟!

 باخت ایران به پرتغال پیش از مسابقه، برنامه ریزی شده بود

کیهان نوشت: کسانی که حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و ماجرای آن برج‌های دوقلوی نیویورکی را به خاطر دارند، می‌دانند که علاوه بر دو برج مرکز تجارت جهانی، برج سومی به نام «ساختمان شماره ۷ تجارت جهانی» هم فروریخت که پس از آن کمتر در خبر‌ها نام برده شد. اما موضوع اینجاست که در آن روز «بی بی‌سی» بازهم گاف داده بود و ۱۲ دقیقه زودتر از فروریختن برج یاد شده، خبر آن را منتشر کرد! یعنی خبر فروریختن «برج شماره ۷ تجارت جهانی» را در شرایطی داد که برج یاد شده هنوز سرپا بود و هیچ هواپیما یا شیء دیگری نیز به آن برخورد نکرده بود! «بی بی‌سی خیلی زود به گاف بزرگ خود پی برد و به بهانه خرابی تصویر، گزارش خود را از نیویورک خاتمه داد، اما تصاویر یاد شده همچنان در آرشیو تاریخ باقی ماندند و امروز نیز موجود هستند.

غرض از این یادآوری‌اشاره به خبر پیشگویانه «بی بی‌سی» چند دقیقه قبل از پایان بازی ایران و پرتغال مبنی بر باخت ایران بود که البته تحقق نیافت! اما آیا می‌توان آن را دلیلی دانست مبنی بر اینکه باخت یاد شده از پیش برنامه ریزی شده بود؟ «کی روش» در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی به درستی‌اشاره داشت که رفتار‌های داور بازی برای نباختن پرتغال انجام شد.