گمانه زنی درباره چگونگی تغییر کابینه

آفتاب یزد نوشت: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که برخی رسانه‌ها با نگاه جانبدارانه به مسائل و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و انتساب آنها به برخی دستگاهها و مسئولین، از برخی افراد همچون آقای طیب نیا به مانند جادوگری که یک تنه قادر به حل مسائل اساسی اقتصاد کشور هستند نام برده و افسانه‌ها و‌هاله‌ای از آمال و آرزوهای جادویی برای آن بنا نهاده‌اند. القا و انتساب برخی عملکردهای مثبت دولت تدبیر و امید همچون مهار تورم، ثبات بازار ارز و خروج از رکود اقتصادی (دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی) که در سایه تلاش و همدلی و همکاری دستگاه‌های مسئول و متولی امر به وجود آمده، به شخص آقای طیب‌نیا از جمله این خیال پردازی‌هاست...به امید روزی که واقعیت‌ها در برابر افسانه‌ها و خیال پردازی‌ها برتری یابند و موفقیت‌های یک فرد در تخریب افراد دیگر تجلی نیابد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای شاهین‌شهر در مجلس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه یکی از طراحان استیضاح  وزیر اقتصاد است که معتقد است نمایندگان با این استیضاح  به وظیفه خود عمل می‌کنند. او با اشاره به این طرح استیضاح به «اعتمادآنلاین» گفت: به وزیر اقتصاد در مورد مشکلات موجود مطالبی را عنوان می‌کنیم اما معاونین وزیر عنوان می‌کنند ایشان کاره‌ای نیست! آن‌ها بعضاً عنوان می‌کنند که شما می‌دانید کار اصلی بر عهده آقایان نیلی، نهاوندیان و نوبخت است. این در حالی است که ما به ایشان به‌عنوان وزیر اقتصاد رای دادیم. او ادامه داد: آقای وزیر رسماً به مجلس بگوید که کار دست من نیست تا ما تکلیفمان را بدانیم.

امروز یک روزنامه اصلاح طلب خبر داد که پیشنهاد معاون اولی محمدباقر قالیباف به رئیس جمهور ارائه شده است.

این خبر بعد از آن بود که حسن روحانی غروب چهارشنبه در یک سخنرانی غیر منتظره چرخش اساسی در مواضع خود نشان داد... همزمان نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور یعنی محمود واعظی خبر از قطعی شدن تغییرات در کابینه داد. اما آیا این خبر صحت دارد که شهردار سابق تهران معاون اول حسن روحانی در کابینه می شود؟ خبرنگار نامه نیوز از افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف در مورد این خبر پرس و جو کرد و این افراد اصل ماجرا را تکذیب کردند.

محسن پیرهادی، عضو سابق شورای شهر تهران نیز این خبر را در توییتر تکذیب کرد.

تسنیم نوشت: بسیاری از اعضای فراکسیون امید مجلس اعتقاد دارند که تیم اقتصادی دولت ضعیف و ناکارآمد است. آنچه که باعث گلایه این نمایندگان حامی دولت از روحانی شده است گرانی های روزهای گذشته به خصوص افزایش قیمت خودرو، سکه و ارز است... از نگاه برخی صاحبنظران یکی از ضعف های تیم اقتصادی دوازدهم این است که در آن اقتصاددان ها نقش کم رنگی دارند و تیم اجرایی هم دانش کافی در خصوص اقتصاد ندارند. به عنوان مثال نوبخت، سیف و کرباسیان هیچ کدام سابقه تحصیلی اقتصادی ندارند. محمد نهاوندیان هم به عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور در تئوری پردازی های اقتصادی ناتوان است...نتایج یک نظر سنجی رسانه ای نشان می دهد قریب به 87 درصد مردم و مخاطبان این رسانه به ضرورت ترمیم کابینه رای مثبت دادند.

محمد علی ابطحی در کانال تلگرامی خود نوشت: به اقای رییس جمهور پیشنهاد میکنم یک بسته خرمای مضافتی بم اعلا با یک سینی چای دیشلمه همراه خودش به جلسه هیئت دولت ببرد و به همکارانش تعارف کند تا شاید روزه سکوت شان را افطار کنند. حرف بزنند و حداقل از سخنان خوب خود شما اعلام حمایت کنند. در وضعیت فعلی همه دستگاه ها به صورت هارمونیک باید تلاش کننند ومکمل هم باشند. نه تنها بخشهای اقتصادی، که حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی دولت هم باید روزه سکوت را بشکنند و پاسخگوی در دسترس افکار عمومی باشند.

باشد که خرمای مضافتی بم و چای دیشلمه اثر کند.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات به انتخاب می گوید: تنها وجهی که در سخنرانی اخیر آقای روحانی دیدم و نسبت به سخنرانی های قبلی شاخص بود و امیدوارم که آقای روحانی آن را ادامه دهد، جدی گرفتن امر کشورداری و ریاست قوه مجریه بود. تا دیروز آقای روحانی به نظر می آمد به این وسعت، اهمیت و حساسیت و در عین حال خطرپذیری کار اجرایی در شرایط فعلی کشور را جدی نگرفته بود. ناصری همچنین درباره ابعاد تغییرات مورد انتظار در کابینه روحانی گفت: گلوگاه اصلی تحولات، سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و نخ تسبیح تیم اقتصادی دولت همان جاست.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران به روزنامه ایران گفت: مردم ایران تنها آقای ترامپ را مسبب فشارهای جدید نمی‎دانند. آنان احساس می‎کنند که در درون حاکمیت به‌طور عام و در مجموعه دولت به‌طور خاص کوتاهی‎هایی صورت گرفته است.

 ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی به نامه نیوز می گوید: همه باید در این اوضاع حامی دولت باشند و حرفی از استعفا یا استیضاح رئیس جمهور نزنند اما روحانی نیز نباید یک طرفه مسائل را ببیند و انتظار داشته باشد همه برای دولت او مایه بگذارند اما دولت در سیاست ها و ترکیب مدیران ارشد اقتصادی خود اصلاح و ترمیمی را اعمال نکند... مهم این است که رئیس جمهور به این نتیجه برسد نتیجه کار تیم کنونی اقتصادی مساوی با ناکارآمدی و تنش های شدید اقتصادی و کاهش 50درصدی ارزش پول ملی شد چراکه کاملا سردرگم عمل می کند در همین دوماهه اخیر سیاست های متعددی را اعمال کردند اما معلوم نیست اولی درست بوده یا آخری. هیچ کدام از اعضای این تیم هم نمی خواهند استعفا دهند. این در حالیکه هنوز تحریم های شدید اقتصادی آمریکا اجرا نشده است، پس اگر بخواهد به اجرا درآید چه می شود؟ تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشند و سیاست های متناسب با شرایط روز را اعمال کنند.

تسنیم نوشت: با نزدیک شدن به اتمام حکم ریاست کلی ولی‌الله سیف در بانک مرکزی، رئیس جمهور تصمیم گرفته جانشین وی را انتخاب کند.خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که در جلسه تیم اقتصادی با رئیس جمهور، درباره جانشین ولی‌الله سیف در بانک مرکزی نیز مباحثی مطرح شده است.رئیس‌کل بعدی بانک مرکزی احتمالاً یکی از مردان نظام بانکی است ولی هنوز نام وی به‌صورت رسمی از سوی دولتی‌ها اعلام نشده است.

ادامه بحث عدم کفایت و استیضاح روحانی

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به مطرح‌ شدن طرح عدم‌ کفایت رئیس‌جمهور به «اعتمادآنلاین» گفت: فراکسیون ولایی به دنبال استعفا یا عدم‌ کفایت رئیس‌جمهور نیست. ممکن است از همه فراکسیون افرادی به دنبال طرح عدم‌ کفایت رئیس‌جمهور باشند اما فراکسیون ولایی به دنبال این نیست که دولت را در حال حاضر متزلزل و در برابر فشار‌هایی که وجود دارد فشار مضاعفی ایجاد کند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه عده‌ای مدام دست به تخریب دولت و سایر ارگان‌های رسمی کشور می‌زنند، به ایلنا گفت: کسانی که حرف از تضعیف دولت و یا ارگان‌های دیگر که در کشور فعالیت قانونی دارند می‌زنند و در این مسیر عمل می‌کنند در واقع آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. وی تاکید: همانگونه که مقام معظم رهبری و سایر ارکان نظام تاکید کردند باید در این شرایط در کنار هم قرار بگیریم و وفاق داشته باشیم تا دست دشمنان بسته باشد.

تسنیم نوشت: شماری از اصلاح‌طلبان مجلس (فراکسیون امید) با تهیه طرحی به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور هستند. این طرح هم‌اکنون در اختیار شماری از اعضای فراکسیون امید است تا پس از جمع‌آوری امضا آن را به هئیت رئیس مجلس تقدیم کند. جلال محمود‌زاده عضو فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی با تائید این خبر گفته که طراح طرح استیضاح حجت الاسلام حسن روحانی بنده هستم. نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه طرحی که حدود 3 ماه پیش تدوین شده بود قبل از آغاز موج گرانی‌ها در کشور بود، اظهار داشت:پس از گرانی ارز و بهم‌ ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح اولیه اضافه شده است. عضو فراکسیون امید مجلس با اعلام اینکه در چند روز آینده امضاهای این طرح را جمع‌آوری می‌کنیم، افزود: با توجه به اینکه روند استیضاح رئیس‌جمهور قدری پیچیده است و نیاز به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد در حال رایزنی با روسای سه فراکسیون مجلس(امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی) هستیم تا این طرح را پیش ببریم.

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید و نماینده نقده و اشنویه در گفت و گو با «ایران» گفت: «طرح استیضاح یاد شده 3 یا 4 ماه پیش تهیه شده بود و نماینده محترم مهاباد هم در آن مقطع از سر دلسوزی اقدام به این کار کرده بود.»

افشاگری جدید جهانگیری

تفکیک 3 وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی» و همچنین «ورزش و جوانان» در اواخر دولت یازدهم کلید خورد. اما در نهایت این لایحه و با کش‌وقوس‌های فراوانی که داشت سوم تیر از سوی نمایندگان مجلس و در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به‌طور کامل رد شد، موضوعی که حالا منجر به افشاگری جهانگیری از دلایل رد این لایحه شده است. جهانگیری در پاسخ به این سوال که شایع شده وزارتخانه‌هایی که در معرض تفکیک بودند تلاش کردند لایحه رای نیاورد، گفت:‌ شایعه نیست واقعی است. بالاخره وزارتخانه‌ها کارشان همین است. بالاخره هیچ یک از اعضای دولت آشکارا نمی‌گوید که با این کار دولت مخالف هستم. ولی وقتی در جمع خصوصی می‌نشینند و نظر کارشناسی خودشان را می‌گویند آنگاه مغایر نظر دولت نظر می‌دهند.

 «عارف را از روحانی اصلاح‌طلب‌تر نمی‌دانیم» از طرف خاتمی مطرح شد

چندی پیش بود که خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شد مبنی براینکه سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات تاکید کرده است که «ما عارف را از روحانی اصلاح‌طلب‌تر نمی‌دانیم». حالا یک منبع آگاه با تایید این نقل‌قول از سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» می‌گوید که این موضوع علیه محمدرضا عارف نبوده بلکه به‌منظور تایید دوباره و حمایت از روحانی مطرح شده است. این منبع آگاه با تاکید بر اینکه این موضوع از طرف خاتمی مطرح شده است، گفت: اما منظورخاتمی این نبود که آقای عارف اصلاح‌طلب نیست، حتما آقای خاتمی آقای عارف را اصلاح‌طلب می‌داند، اما از سوی دیگر آقای خاتمی به درست یک اعتقاد دارند.

انتقاد اتحاد ملت از اعتدال و توسعه

 شرق نوشت: علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت درگردهمایی با عنوان همایش ملی احزاب ایران گقت: من در سال ۹۲ یکی از فعالان سیاسی حامی روحانی بودم. تا زمانی که ما از روحانی حمایت کردیم، اقرار می‌کنم خبر نداشتیم که او عضو حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه را هم نمی‌شناختم. پس از اینکه روحانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، دیدیم که یک حزبی هم به او وصل است. این حزب خودش را پیروز انتخابات هم تلقی کرد و انتخابات را به نفع خودش مصادره کرد. حزب اعتدال و توسعه نبود که رئیس‌جمهور را معرفی کرد و جامعه به او رای داده باشد، بلکه فرایندهای خارج از حزبی منجر به انتخاب روحانی شد. شرق می نویسد: حزب بی‌سروصدای اعتدال و توسعه که فعالیت چشمگیری در عرصه سیاسی نداشت، به‌سبب نزدیکی روحانی به چهره‌های اصلی‌اش، خود را صاحب نتیجه به‌دست‌آمده می‌پنداشت.

 پارادوکس غیر منتظره؛ کارگزاران چگونه از لاریجانی به عبدالله نوری رسیدند؟

نامه نیوز نوشت: اتفاقات در حزب کارگزاران سازندگی هر روز عجیب‌تر می‌شود. هنوز از ماجرای امضای کرباسچی پای نامه پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا و تکذیب آن خیلی نگذشته که دبیرکل این حزب با یک اظهارنظر جنجالی دیگر خبرساز می‌شود. غلامحسین کرباسچی درحالی که هنوز تکلیف ایده پارلمان اصلاحات روشن نیست، عبدالله نوری را گزینه مناسب برای ریاست بر این نهاد و جایگزین شورای عالی سیاست گذاری و محمدرضا عارف می‌داند. بی‌گمان این یک خبر ساده نیست و پیام سیاسی مهمی در پس دارد. شاید هم چند پیام مهم.

در سطح کارگزاران اگر به موضوع بنگریم نتیجه ای حاصل نمی‌شود مگر آنکه این حزب دچار پارادوکس یا دودستگی شده است. کرباسچی در حالی از عبدالله نوری با آن سابقه سیاسی روشن سخن می گوید که حزب متبوع او تا همین چند ماه پیش از تقدم استراتژی بر ایدئولوژی و جانب‌داری از علی لاریجانی در مقابل گزینه‌هایی همچون جهانگیری سخن می‌گفت. باید دید طی ماه‌های گذشته بر کارگزارانی‌ها چه رفته که اینگونه در مواضع خود چرخیده‌ و  از لاریجانی به عبدالله نوری رسیدند؟... برخی از اصولگرایان حرف کرباسچی را به معنی اطلاع او از پشت‌پرده‌ها در جریان اصلاحات دانسته و به این نتیجه می‌رسد که اصلاح طلبان در حال فاصله گرفتن از چهره‌های معتدل و میانه رو و استفاده از چهره‌های تندرو است.

 مردم اینقدر‌ها هم آلزایمر ندارند

روزنامه خراسان نوشت: می گویند حافظه تاریخی ایرانی‌ها کمی ضعف دارد، اما گویا برخی فراتر از این تصور کرده اند که ایرانی‌ها آلزایمر تاریخی دارند!.. آقای احمدی نژاد گویا قصد تمسخر مردم ایران را دارد. آقای احمدی نژاد! مردم هنوز بحران ارزی دوره شما و چند برابر شدن قیمت ارز در کمتر از چند ماه را به خاطر دارند؛ اگر شما بلد بودید نسخه درست بپیچید چرا در آن زمان اقدام نکردید؟ دولتی که شما در راس آن قرار داشتید در سال ۹۱ نرخ تورم را به ۳۰ درصد و خرداد ۹۲ به ۳۵ درصد رساند. تنها در سال ۹۱، ۱۱۱ درصد افزایش قیمت ارز را شاهد بودیم و سال ۹۰ هم تجربه افزایش ۶۳ درصدی ارز را پشت سر گذاشتیم. براین اساس از ابتدا تا انتهای دولت احمدی‌نژاد (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) قیمت دلار حدود ۲۹۸ درصد رشد کرد یعنی از حدود ۹۰۰ تومان به سه هزار و ۶۰۰ تومان رسید. همچنین براساس آمار رسمی، ضریب وابستگی ایران به واردات طی پنج سال یعنی از سال ۸۴ تا ۸۹ از ۳۵ درصد به ۷۵ درصد رسید. 

  «ژن خوب» با ارز چه کرد؟

تسنیم نوشت:  التهاب‌های شدید ارزی که از اواخر سال گذشته آغاز شده و در سال جاری با گستره و شدت بیشتری ادامه یافته است، یک بار دیگر ذهن‌ها را متوجه انتخابی کرده که در مرداد سال 1396 در یکی از کلیدی‌ترین پست‌های این بانک یعنی معاونت ارزی رخ داد... در آن زمان  سید احمد عراقچی 38ساله از ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی حکمی برای هدایت بازار ارز و طلای کشور گرفت که بسیاری از کارشناسان اقتصادی را متعجب کرد... معاون ارزی جدید در حالی آغاز به کار کرد که کارشناسان با نگرانی از خود می‌پرسیدند؛ آیا فاقد تجربه قادر است ثبات و آرامش بخش حیاتی ارز کشور را حفظ کند؟... اما اینک و کمتر از یک سال، پس از واگذاری مسئولیت خطیر به او، وضعیت وخیم بازار ارز نشان می‌دهد که برنامه عراقچی از عوامل موثر در شکل‌گیری بحران ارزی کم‌سابقه جمهوری اسلامی  است و کنار بازار ارز، طلا به‌عنوان بازاری موازی و متاثر از جهش حیرت‌آور نرخ ارز نیز شرایط مناسبی ندارد و سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار نوسانات نرخ  سکه به جایی نرسیده است.

  جلسات انتخاباتی رئیسی در تهران

هفته‌نامه مثلث نوشت: سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی جلسات انتخاباتی را با موضوع مجلس کلید زده است. سید‌ابراهیم رئیسی جلسات سیاسی مهمی را در تهران برگزار کرده است. بنابر این گزارش، در این جلسات که با موضوع انتخابات مجلس برگزار شده، برخی شخصیت های اصولگرا حضور داشتند. گفتنی است این جلسات را چند ماهی است که رئیسی تشکیل می دهد و در برخی جلسات هم محمدباقر قالیباف حضور داشته است. همچنین سعید جلیلی که از نظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد در برخی از این جلسات شرکت کرده است. از محسن رضایی، حدادعادل، ذوالقدر و رحیمیان به عنوان دیگر نفرات شرکت‌کننده در جلسات نام برده می‌شود. محور این جلسات ائتلاف در انتخابات مجلس سال 98 است.

 اختلاف در جامعه روحانیت مبارز

 روزنامه اعتماد نوشت: اخبار غیر‌رسمی در مورد تعاملات اعضای جامعه روحانیت نشان می‌دهد که اختلاف‌نظر دو طیف چپ و راست در این تشکل در انتخاب دبیرکل نمود پیدا کرده و مساله‌ساز شده است.  طیف راست این تشکل که بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی، دبیرکلی موحدی کرمانی و دلخوری ناطق نوری و حسن روحانی تا حدی قدرت خود را از دست داده بود، تلاش کرد با انتخاب مصطفی پورمحمدی به عنوان دبیرکل به روزهای اوج بازگردد. گمان می‌شد که تحولات اخیر روح تازه‌ای به کالبد جامعه روحانیت بدمد و در طول زمان موجب ترمیم روابط چهر‌ه‌هایی مثل ناطق نوری و حسن روحانی با این تشکل شود. طیف چپ اما این قدرت‌نمایی را نمی‌پذیرد و همین است که شاهدیم برخی اعضای جامعه در روزهای اخیر سعی دارند زمین زیر پای دبیرکل جدید را سست جلوه دهند...

 گویا آقای رییسی که در جلسه انتخاب دبیرکل حضور نداشته است اصلا از خروجی جلسه خرسند نبوده و بلافاصله برای اعلام این نارضایتی عازم تهران شده است. او می‌کوشد تا با همراهی همفکرانش در طیف چپ جامعه روحانیت مبارز از قدرت دبیرکل یعنی مصطفی پورمحمدی کاسته و همه تصمیم‌گیری‌ها را به عهده شورای مرکزی گذارد.