معاون میراث فرهنگی کشور:
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کمیته میراث جهانی یونسکو در پی تلاش‌های هیات نمایندگی کشورمان و ارائه توجیهات علمی از رأی قبلی خود دایر بر«رد ثبت» ارسباران در فهرست میراث جهانی منصرف شد.
کد خبر: ۶۲۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴ 03 July 2018

 به گزارش تابناک تبریز، محمدحسن طالبیان اظهار داشت: با این رأی ایران می‌تواند پس از رفع مشکلات از جمله ضرورت جابه‌جایی زمین‌های کشاورزی موجود در منطقه نسبت به ارائه پرونده و ثبت اثر اقدام کند.

وی افزود: براساس تصمیم ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این پرونده رد (Non inscription) اعلام شده بود که با رایزنی‌های انجام‌شده باIUCN همچنین اعضای کمیته در دفاع از ارزش‌های پرونده امکان ثبت این اثر پس از رفع مشکلات عنوان‌ شده در ارزیابی کارشناسان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد.

منطقه حفاظت شده ارسباران به مساحت ۷۸ هزار هکتار در شمال‌غرب ایران در استان آذربایجان‌شرقی و در مجاورت کشورهای آذربایجان و ارمنستان در کنار رود ارس قرار گرفته است.

این منطقه از سال ۱۹۷۳ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در سال ۱۹۷۷ به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره به یونسکو معرفی شد.

در سال ۲۰۱۶ پرونده این منطقه شامل ۵۷ هزار هکتار از مساحت ذخیره‌گاه زیست‌کره بود، با توجه به ویژگی‌های طبیعی منحصر به‌فرد آن در دنیا مانند غنای گونه‌های گیاهی و جانوری، وجود جوامع گیاهی منحصر به‌فرد، گونه‌های اندمیک، در برداشتن وسیع‌ترین جنگل آردوج و نیز آخرین حد پراکنش آن در نیمکره شمالی همچنین زیستگاه ۱۵ گونه از جانوران در معرض خطر دنیاست که در فهرست گونه‌های در معرض خطر IUCN قرار دارند.

همچنین این منطقه آخرین پناهگاه برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری دنیا در نیمکره شمالی محسوب شده و بنابراین به عنوان زیستگاهی منحصر به‌فرد در دنیا به یونسکو معرفی شد.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار