معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قوانین مصوب در ارتباط با حفظ سلامت جامعه بر پیش بینی ضمانت اجرایی این قوانین قبل از تصویب تاکید کرد.
کد خبر: ۶۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۸ 16 July 2015
سعید شبستری در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به ممنوع بودن مصرف دخانیات در قهوه خانه ها به عنوان امکنه عمومی براساس قانون مبارزه ملی با دخانیات و یا ممنوعیت آبیاری مزارع با آب فاضلاب، گفت: عملیاتی نشدن این گونه مصوبات، نشانگر نبود ضمانت اجرایی است.

وی درعین حال برهمراهی آحاد جامعه با اجرایی شدن قوانین و برنامه های سلامت تاکید و خاطرنشان کرد: تبعات رعایت نکردن اصول سلامت به خود شخص برمی گردد.

شبستری، هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با سلامت و هم افزایی نیروها در راستای کنترل تخلفات احتمالی را ضروری دانست و گفت : با استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی و رسانه ای می بایست در راستای ارتقای فرهنگ سلامت گام برداشت.

وی با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان شرقی و امکان شیوع بیماری‌های واگیردار همچون التور از کشورهای همجوار، بر حساسیت بیشتر و انجام آزمایش‌های مستمر منابع آبی تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز دراین نشست با اشاره به این که فلزات سنگین همچون سرب و جیوه در واحدهای تولید غذای طیور و همچنین میزان افلوکساسین در فروارده های لبنی استان بیش از حد مجاز است ، اظهار کرد: جلوگیری از فروش مرغ با وزن بیشتر از یکهزار و 800 گرم هنوز عملیاتی نشده است.

محمد حسین صومی با اشاره به اینکه 15 درصد درآمد سوپرمارکت ها از فروش سیگار به دست می آید، اتخاذ شیوه های تشویقی را برای عدم عرضه دخانیات دراین مراکز پیشنهاد کرد .

وی اظهار کرد: در برخی موارد مصوبات کارگروه سلامت ( به بهانه ایجاد تنش درجامعه ) تحت الشعاع برگزاری انتخابات قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به اینکه به صورت میانگین 21 درصد مردان کشور اعتیاد به سیگار دارند و 3.3 درصد قلیان استفاده می کنند، گفت: اعتیاد به مصرف دخانیات درآذربایجان شرقی با 28 درصد بیشتر از میانگین کشوری است .

صادق تبریزی با اشاره به ممنوع بودن فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال افزود: بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ، صدور پروانه کسب برای قهوه خانه هایی که قلیان عرضه می کنند ، ممنوع است .

وی با اشاره به قیمت پایین سیگار و افزایش نیافتن مالیات این ماده دخانی ، اظهارکرد: همچنان شاهد مصرف دخانیات دراماکن عمومی از جمله توسط متصدیان دستگاههای تفریحی در شهربازی ها هستیم .

تبریزی با اشاره به کاهش سن مراجعه کنندگان به قهوه خانه ها، گفت : براساس گزارش نیروی انتظامی ، توتون آلوده به کراک در قلیان ها استفاده می شود .

وی ازارایه خدمات مشاوره ترک سیگار در مراکز بهداشتی استان خبرداد و گفت: در راستای اطلاع رسانی بیشتر، جزوه های آموزشی در خصوص مضرات دخانیات تهیه شده و در اختیار کارکنان دولت قرار خواهد گرفت.

تبریزی از 109 مرگ در کشور در16 سال گذشته به واسطه ابتلا به بیماری التور خبر داد و گفت: با وجودی که در سال جاری موردی از ابتلا به این باکتری مشاهده نشده است ، کلرزنی مرتب منابع آب شرب ، مرمت لوله های فرسوده انتقال آب به خصوص در روستاها در کنار جلوگیری از آبیاری مزارع با آب فاضلاب به منظور پیشگیری از انتقال بیماریهای واگیردار ضروری است .

محمد علی عبدلی معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به این که فاضلاب انسانی عمده عامل بیماری التور است ، گفت: 40 درصد فاضلاب تبریز به صورت غیر بهداشتی دفع شده و از طریق چاه های جاذب وارد محیط زیست می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان هم با بیان این که برای کشاورزان واقعی حق آبه تعیین شده و کسانی که از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می کنند از نظر این سازمان کشاورز شناخته نمی شوند ، هماهنگی بین بخشی را برای جلوگیری از مصرف فاضلاب در بخش کشاورزی ضروری دانست.

ایوب ایرانی فام اظهار امیدواری کرد: با توسعه طرح های انتقال آب با لوله و تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری استفاده از آبهای غیرمتعارف دراین بخش کاهش یابد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار