کد خبر: ۶۳۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 23 July 2018

 

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در حقیقت نقشه راه سیاست خارجی ایران تلقی می شود.

رهبری در این دیدار سرفصل‌های بسیار مهمی در خصوص شیوه‌‌ تعامل با خارج از کشور و جهان عرب بیان کردند که بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به عنوان قطب‌نمای حرکت دستگاه دیپلماسی در مقابل هژمونی آمریکا تلقی شود.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود به موضوع نقش ایدئولوژیک در حرکت سیاسی ایران اشاره کرده و تاکید داشتند که سیاسی خارجی ایران برگرفته از ایدئولوژی و محوری است و نمی‌توان بدون تکیه بر آن عقیده انقلاب بر مسیر خود ادامه دهد.

این بیانات نشان می‌دهد که علی رغم تهدیدها و فشارهای خارجی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مستضعفین جهان ثابت قدم است.

در فراز دیگری از بیانات مقام معظم رهبری به موضوع مذاکره با آمریکا اشاره کردند و هرنوع مذاکره با آمریکا را بی‌نتیجه دانستند.

در عین حال معظم‌له، همکاری و تبادل تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید کردند اما در عین حال این نکته هوشمندانه را یادآور شدند که نباید به همکاری با اتحادیه اروپا دل بست.

مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که دستگاه دیپماسی ایران از این پس باید با محوریت رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت خود را تنظیم نماید و با اتحاد و تکیه بر ظرفیت‌های مالی و قدرت بازدارندگی ایران در برابر هژمونی آمریکا و زیاده‌خواهی‌های دولت ترامپ ایستادگی کرد.آنچه مسلم است فصل جدیدی از هم اکنون در سیاست خارجی ایران به وجود آمده است. زیرا ایران در پایان چهاردهه مسیر پر تلاطم اکنون با برخورداری از انسجام ملی و قدرت نظامی بازدارنده در دهه پنجم از عمر پر برکت انقلاب اسلامی با عنوان یک قدرت تعیین کننده در منطقه و جهان حضوری تاثیرگذار خواهد شد.

*حسن هانی‌زاده،کارشناس مسایل بین‌المللی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار