تکلیف ارز مسافرتی درحالی مشخص خواهد شد که متولیان از جمله معاون گردشگری معتقدند که این ارز مشوق سفر برای خروج مسافران از کشور است نه رونق گردشگری ورودی.
کد خبر: ۶۳۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 25 July 2018

ارزی که باعث رونق سفر خارجی شد/دلیل تغییر شیوه ارائه ارز مسافرتی

به گزارش تابناک قزوین، تکلیف ارز مسافرتی آنطور که در خبرها آمده در روز چهارشنبه مشخص خواهد شد در این باره، مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه فعلا پرداخت ارز مسافرتی از طریق پنج بانک عامل معرفی شده ادامه دارد از اعلام تصمیمات جدید ارائه ارز مسافرتی در روز چهارشنبه خبرداده و گفته بود که  در همین چارچوب ستاد اقتصادی دولت به عنوان متولی اصلی تصمیم گیری سیاستهای جدید ارزی، تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد که پس از اعلام نظر نهایی، آن را به شبکه بانکی منعکس خواهیم کرد.

مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی این صحبت ها را در ادامه خبرهای ضد و نقیض درباره قطع ارز مسافرتی اعلام کرده بود چرا که هر بار اعلام می شد که قرار است در روز ۳۰ تیر ماه ارز مسافرتی به هیچ یک از مسافران داده نشود پیرو همان نیز مسئولان مختلف از نادرست بودن شیوه ارائه ارز مسافرتی انتقاد می کردند و بر شایعه حذف آن می افزودند. 

حالا آنطور که بازهم شنیده می شود قرار است که این ارز مسافرتی به میزان ۳۰۰ یورو با نرخ دولتی به مسافران ارائه شود و مابقی آن را مسافران از سامانه نیما به قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند البته این موضوع هم هنوز تایید نشده است. 

اما چرا مسئولان تصمیم به حذف ارز مسافرتی و یا تغییر در شیوه ارائه آن دارند؟

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی چند روز پیش نامه ای به رئیس جمهور نوشت و خواستار اصلاح ارز مسافرتی تخصیصی به مسافران خروجی شد.

وی در این نامه خواستار  تخصیص ارز به تفکیک مقاصد شده بود و گفته بود که شرایط فعلی نرخ ارز موجب ارزانی سفر به ایران و ارزان شدن بسته های سفر گردشگران به کشورمان می‌شود و اگر از سوی بانک مرکزی اقدامی عاجل برای سامان‌دهی روند تبدیل ارز نشود این فرصت را از دست خواهیم داد. سازمان میراث‌فرهنگی از ابتدا با این روش ارائه ارز مسافرتی مخالف بود چراکه ارزی که برای تسهیل سفر مردم در نظر گرفته شده زمینه‌ساز سودجویی برخی افراد شده است.محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: ارز مسافرتی باید به اندازه ای باشد که به مشوق سفر تبدیل نشود قبلا هم همین ۳۰۰ دلار بوده است و اگر کسی ارز بیشتری می خواست می توانست از بازار تهیه کند. اگر دولت ارز بیشتری را به مسافر بدهد مسافر بیشتر به سفر خارجی می رود. ما به جای اینکه از کشور مقصد مشوق سفر بگیریم خودمان داریم ارز تشویقی برای رفتن به خارج از کشور می دهیم! در واقع باید به گردشگر خارجی مشوق داده شود تا به ایران بیاید.

وی درباره حواله های ارزی که دفاتر مسافرتی قرار بود بگیرند تا بتوانند در حوزه ورود و خروج گردشگر فعالیت کنند نیز گفت: نمی دانم به کجا رسید جلساتی با بانک مرکزی داشته ایم ولی هنوز این ارز به دفاتر تخصیص داده نشده است.

دغدغه متولیان گردشگری بر این است که ارز مسافرتی اختصاص داده شده متعلق به مسافرانی است که می خواهند از کشور خارج شوند و هیچ سودی به حال گردشگران ورودی حتی آژانسداران ندارد چرا که حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران نیز بر این موضوع بارها تاکید کرده که وقتی مسافر به خارج از کشور می رود، هتل و پروازش را از ایران رزرو کرده است و دیگر نیازی به پرداخت این هزینه ها ندارد بنابراین این ارز مسافری است که هیچ بخشی از آن به آژانسی که از ایران باید برای آن مسافر هتل و پرواز بگیرد تعلق نمی گیرد.

از سوی دیگر اعلام شده بود که از اول سال ۹۷ که مسافران خروجی ارز مسافرتی ۵۰۰ و یا هزار یورویی دریافت کرده اند، بیش از ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافری داده شده که همگی پس از گیت خروجی فرودگاه به مسافران واقعی تحویل داده شده است.  این بدان معنی است که مسافران چون متوجه شده بودند که ممکن است تغییراتی در نحوه پرداخت ارز به وجود بیاید اقدام به سفر کرده اند تا بتوانند ارز دولتی دریافت کنند.

برخی از این افراد نیز در قالب مسافر راهی برای کسب درآمد پیدا کرده بودند چون می توانستند به سفر ارزان رفته و یوروی دولتی بگیرند ولی پس از برگشت آن را به قیمت بالایی در محافل غیررسمی بفروشند و از این طریق به سود زیادی برسند. 

ارائه ارز مسافرتی هزار یورویی برای کسانی که به سفرهای طولانی تر و دورتری می رفتند بسیار کم بود و آنها می بایست از طریق دیگری غیر از صرافی ها که امکان خرید و فروش ارز را نداشتند به تهیه ارز مورد نیاز اقدام می کردند چون این مقدار کفاف سفر آنها را نمی داد این اتفاقات و بالارفتن نرخ ارز موجب شده بود که خیلی ها به دولت بابت این بی تدبیری انتقاد کنند از سویی برداشت شده بود که حتما همه کسانی که از کشور خارج می شوند برای تفریح می روند درصورتی که اگر به آمارها دقت می شد، نشان می داد که تنها در روز اربعین حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی به عتبات می روند و در زمره سفرهای زیارتی قرار می گیرند آن هم از رقم ۹ میلیون گردشگر خروجی که تصور شده بود همه شان به تفریح می روند!

حالا باید دید در روز چهارشنبه ای که مسئولان بانک مرکزی وعده کرده بودند قرار است چه تدبیری برای ارز مسافرتی اندیشیده شود آیا باز هم قرار است که مسافران در مضیقه قرار گیرند و یا اینکه نرخ دیگری بر نرخ های موجود افزوده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار