در حالی‌ که همگان انتظار داشتند استیضاح تیم سیاست‌گذار اقتصادی دولت وصول شود و یا دولت دست به تغییر در تیم سطح اول اقتصادی خود بزند و سیاست‌هایش را تغییر دهد، استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که وزارتخانه متبوعش بیشتر اجتماعی اعلام وصول شد.

قرار بود ربیعی 14 مرداد در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یابد و به سؤالات استیضاح‌کنندگان پاسخ دهد و در صورت عدم اقناع استیضاح به صحن برسد که به دلایلی نامعلوم بدون حضور این وزیر در کمسیون استیضاحش اعلام وصول شد.

از طرفی دیگر نمایندگان سؤال از رئیس‌جمهور را به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم کردند و رئیس‌جمهور باید تا یک ماه دیگر به مجلس برود و پاسخگوی سؤالات نمایندگان باشد.

این روزها جریانی در دولت و مجلس آدرس غلطی برای بهبود وضع اقتصادی می‌دهند، جریانی که در حال القای این گزاره غلط است که مقصران وضع امروز اقتصاد کشور را باید در بیرونِ تیم اصلی اقتصادی دولت حسن روحانی جستجو کرد و توپ را به زمین سایر وزرا می‌اندازند.

در حال حاضر تیم اقتصادی دولت شامل کرباسیان، نوبخت، نیلی، همتی (سابقاً سیف)، نهاوندیان و جهانگیری است؛ این‌ها سیاست‌های اقتصادی دولت را تعیین می‌کنند؛ یعنی جهش نرخ دلار، افزایش قیمت سکه، نقدینگی بی‌سابقه، تورم و سایر مشکلات اقتصادی که مردم را زیر فشار قرار داده حاصل سیاست‌های این افراد است.

اوضاع آشفته این روزهای بازار خودروهای داخلی و خارجی، رانت ویژه برای برخی واردکنندگان، گرانی و احتکار اجناس در کنار جهش قیمت مسکن و وضعیت نامناسب ناوگان ریلی و هوایی نیز حاصل سیاست‌های شریعتمداری و آخوندی است.

آخوندی علیرغم اینکه سیاست‌های مخربش وضع مسکن را بیش از همیشه نابسامان کرده، ولی اکنون از حاشیه امنی برای تغییر برخوردار است.

شریعتمداری نیز که تعدادی از مدیران زیرمجموعه و حتی معاونش به علت سواستفاده در جریان واردات خودرو دستگیرشده‌اند، نیز از همان حاشیه امن تغییر برخوردار شده است.

استیضاح کرباسیان با 90 امضا آغاز شد، ولی به گفته محمدرضا پور ابراهیمی لیست استیضاح‌کنندگان آب رفت و به 40 نفر رسید، حاجی دلیگانی نماینده مجلس در این مورد می‌گوید: یکی از نمایندگان کمسیون اقتصادی توانست ۵ مجوز عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌هایی که احکام آن با سهم مدیریتی وزارت اقتصاد است را از کرباسیان بگیرد، نماینده دیگری ۳ روز پیش توانست برای یکی از نزدیکان خود حکم مدیر کلی یک بخش از گمرک کشور را بگیرد.

این‌گونه است که برخی نمایندگان در قبال دریافت مطالباتی از وزرا برای اطرافیان خود استیضاح خود را پس می‌گیرند.

نوبخت نیز با اعلام کناره‌گیری از سخنگویی دولت عملاً ثابت کرد حالا حالاها قصد دارد بر صندلی سازمان برنامه‌وبودجه تکیه بزند.

چه کسانی با استیضاح ربیعی قصد دارند آدرس غلط بدهند و ترمیم کابینه را به استیضاح ربیعی تقلیل دهند:

1- تیم اقتصادی دولت که سیاست‌های مخربشان وضعیت کنونی را رقم‌زده با انداختن توپ به زمین ربیعی قصد دارند در این شرایط برای آرامش فکری جامعه وی را قربانی کنند. برخی دولتمردان که در بازی تفکیک وزارتخانه‌ها و باز شدن جا برای دولتمردان شکست خوردند و امروزه تحت بدترین فشارهای اقتصادی‌اند پشت این استیضاح هستند. کرباسیان، نوبخت و شریعتمداری تحت‌فشار رسانه‌ها و افکار عمومی‌اند. با استیضاح ربیعی تیم اقتصادی دولت که سهم بسیار زیادی در وضعیت خراب فعلی اقتصاد دارند، نفس راحتی می‌کشند.

2- نمایندگانی در مجلس نیز با این سناریوی تیم اقتصادی دولت همراهی کردند و استیضاح ربیعی را اولی تر بر تیم اقتصادی دانسته و آن را آغاز کردند. این نمایندگان قصد دارند با استیضاح ربیعی فشار افکار عمومی بر دولت را کم کرده و برخی از وزرای و دولتمردان اقتصادی نزدیک به خود را از تیررس تغییر مصون نگه‌دارند.

نکته عجیب این‌که نمایندگان مجلس چرا بجای ترمیم و تغییر وزیران و دولتمردان اقتصادی به سراغ استیضاح یک وزارتخانه اجتماعی – اقتصادی رفته‌اند.

ربیعی 5 ماه پیش استیضاح شد و استیضاح وی با همان محورها معقول نیست. در بین استیضاح‌کنندگان اسامی کسانی چون حسنوند رئیس کمسیون انرژی، ابطحی نماینده خمینی‌شهر، ناصری نژاد نمایندگان شادگان، خادمی نماینده ایذه، مقصودی نماینده سبزوار مشاهده‌شده است.

آیا آقایان حسنوند و خادمی که عضو کمسیون انرژی مجلس هستند از وضعیت پتروشیمی‌های زیرمجموعه وزارت نفت، کم‌فروشی پت که منجر به کمبود بطری شده، کم‌فروشی پی‌وی‌سی و عدم عرضه یک میلیارد دلار ارز در سامانه نیما توسط پتروشیمی‌ها خبردارند و اگر دارند آیا باوجود این اطلاع وزیر نفت برای استیضاح مناسب نیست؟

چرا علی ربیعی گزینه مناسبی در شرایط فعلی نیست؟

در اینجا مجدد بر این نکته تأکید می‌شود که این نوشته در پی آن است که بگوید در شرایط فعلی» استیضاح ربیعی اولویت نیست و مشکلی از مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند ، چون زیرمجموعه او سازمان بهزیستی، تأمین اجتماعی، فنی و حرفه‌ای، صندوق بازنشستگی و موسسه پژوهشی کار و تأمین، بانک رفاه و بانک توسعه تعاون است.

ربیعی نمی‌تواند با سازمان بهزیستی و فنی حرفه‌ای و زیرمجموعه‌هایی که اغلب اجتماعی و حمایتی هستند اوضاع اقتصادی را درست کند، نرخ ارز و سکه را پایین بیاورد، گرانی و تورم را کنترل کند و قس علیهذا. شاید عده‌ای به شستا و دو بانک از زیرمجموعه وزارت کار استناد کنند و این وزارتخانه را اقتصادی جلوه دهند. این استناد نادرست است چون سیاست‌های این دو بانک را مانند همه بانک‌های دیگر، بانک مرکزی اعلام می‌کند و ساختار و قوانین و مقررات آن‌ها تابع بانک مرکزی هستند و ربیعی در آن‌ها نقش ندارد.

شستا نیز یک شرکت سرمایه‌گذاری است که اغلب شرکت‌هایش به دلایل مختلف زیان ده هستند، نتیجه وضعیت کنونی سیاست‌های غلط دولت است، سیاست، راهکارها و اقدامات غلط همان افرادی که می‌خواهند تغییرات دولت را به استیضاح ربیعی ونهایتا سؤال از روحانی تقلیل دهند و خود را از تغییر مصون نگه‌دارند. لطفاً به مردم آدرس غلط ندهید مردم منتظر برخورد با مفسدان و برکناری دولتمردان نالایقی است که وضع کنونی اقتصادی را رقم‌زده‌اند.