کد خبر: ۶۳۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 05 August 2018

عراقی‌ها بهار امسال ۷۵ درصد بیشتر به ایران سفر کردند، آن هم به انگیزه‌ تجارت، درمان و زیارت. به نظر می‌رسد بی‌ثباتی بازار ارز در ایران دست‌کم به مذاق همسایه غربی خوش آمده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اواخر تیرماه اعلام کرد؛ یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر در بهار امسال به ایران سفر کردند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. عددی که با توجه به رشد منفی سال ۹۶ و اظهارات تورگردان‌ها درباره‌ی افزایش تعداد تورهای کنسل شده پس از اعتراضات زمستان گذشته و خط و نشان‌های ترامپ علیه ایران، دور از انتظار است.

با این حال محمدمحب خدایی، معاون گردشگری کشور در گفتگو با ایسنا این آمار را چندان دور از انتظار و عجیب ندانست گفت: ما آمار ورود مسافران خارجی را از پلیس مهاجرت و اتباع خارجی می‌گیریم، این آمارها اصلا در اختیار ما نیست که بخواهیم بسازیم.

او ادامه داد: آمارهایی که پلیس مهاجرت و اتباع خارجی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار داده نشان می‌دهد در سه ماه نخست امسال عراقی‌ها ۷۵ درصد، از جمهوری آذربایجان و افغانستان به ترتیب ۳۰ و ۲۸ درصد و از ترکیه ۲۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیشتر به ایران سفر کردند.

معاون گردشگری در عین حال گفت: سفر اروپایی‌ها در این مدت به ایران نیز ۲۴ درصد کمتر شده است که مشکلاتی در بیمه این مسافران به خاطر تحریم‌ها وجود دارد که دنبال راه‌حلی برای این مشکل هستیم

خدایی در واکنش به غیرواقعی دانستن رشد سفر خارجی‌ها در بهار امسال، اظهار کرد: با وجود آن‌که سال ۹۵ سفر گردشگران خارجی به ایران منفی بود، ‌ اما در پایان سال ۹۶ چهار درصد در ورود رشد داشتیم که سه ماه ابتدای امسال به ۳۰ درصد رسید. درمان و تجارت همچنان جذاب‌ترین شاخص برای کشورهای همسایه است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تردد آزاد و بدون ویزا برای عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند که گاه به نیم روز می‌رسد، آیا این گروه نیز جزو آمار گردشگران حساب شده‌اند، اظهار کرد: تعریف سازمان جهانی جهانگردی از گردشگر کاملا مشخص است و آمارهایی که اعلام می‌شود دقیقا بر آن اساس است. بالاخره آن عراقی که برای خرید به منطقه آزاد اروند سفر می‌کند انگیزه تجارت دارد و پولی را به چرخه و زنجیره اقتصادی کشور وارد کرده است، پس می‌توان آن را گردشگر دانست.

او سپس به آمار سال ۹۶ و سفر بیش از ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار گردشگر به ایران اشاره کرد و افزود: یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این آمار نیروی کار بوده‌اند که مجموعا ۴ درصد رشد را در ورود گردشگر برای سال گذشته به همراه داشته‌اند.

خدایی همچنین درباره نحوه محاسبه ۱۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری ایران در سال گذشته با وجود خلاء حساب اقماری و مشخص نبودن هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران توضیح داد: متوسط هزینه کرد هر گردشگر خارجی بر اساس تعریف شورای اقتصاد جهانی ۶۸۰ دلار است که این مبلغ به صورت غیرمستقیم ۱۳۴۰ دلار است که با توجه به سفر ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار گردشگر خارجی به ایران، میزان درآمد حاصل شده مشخص خواهد شد. به هر حال این یک زنجیره کامل است که متاسفانه برخی فقط قسمت هتل آن را درنظر می‌گیرند و به درآمدی که از این طریق در حمل و نقل و سایر بخش‌ها ایجاد می‌شود، توجهی ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار