نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:
به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در همایش بین‌المللی «تبریز و انقلاب مشروطه ایران» با بیان اینکه انقلاب مشروطه بزرگ‌ترین واقعه‌ای است که در تاریخ ایران روی ‌داده و بالاترین تحول را در شئون سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران به وجود آورده است، گفت: نهضت مشروطیت دفتر کهنه‌ قدیم را درهم‌پیچیده و حکومت استبدادی را که از اول خلقت تا آن زمان در ایران فرمانروایی می‌کرد، واژگون کرد.
کد خبر: ۶۳۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ 05 August 2018

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در همایش بین‌المللی «تبریز و انقلاب مشروطه ایران» با بیان اینکه انقلاب مشروطه بزرگ‌ترین واقعه‌ای است که در تاریخ ایران روی ‌داده و بالاترین تحول را در شئون سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران به وجود آورده است، گفت: نهضت مشروطیت دفتر کهنه‌ قدیم را درهم‌پیچیده و حکومت استبدادی را که از اول خلقت تا آن زمان در ایران فرمانروایی می‌کرد، واژگون کرد.

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب مشروطه نهضتی ایجاد شد که علما به قدرت خود پی بردند و آغازی شد برای انقلاب مشروطه و آن نهضت تنباکو بود که پیش‌درآمد انقلاب مشروطه شد.

آل‌هاشم افزود: نهضت مشروطه نخستین انقلاب مشروعه ملت ایران علیه استبداد و استمرار خارجی با الهام‌گرفتن از آموزه‌های دینی و آموزه‌های اسلام بود که رهبران این انقلاب و نهضت بزرگ فکری و سیاسی علما و فقهای شیعه بودند و طبیعت استبداد را بخوبی شناخته و برای تنبیه برخی افراد دست به قیام زدند.

وی ادامه داد: نهضت مشروطیت، انقلاب بزرگی بود که نقطه آغاز آن تحریم تنباکو بود و افراد زیادی قبل از آن سر به دار شدند تا ایران و ایرانی سرسپرده احدی از اجانب نباشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: متاسفانه در جریان نهضت مشروطیت به‌تدریج عناصر فرصت‌طلب و استبدادگرایان گذشته با تظاهر به مشروطه‌خواهی نفوذ کردند و قدرت را به دست گرفتند و چهره‌های آگاه و بیدار از جمله روحانیت را کنار گذاشتند و نهضت را به دست غرب‌گرایان سپرده و به انحراف کشاندند.

آل‌هاشم با طرح سوال‌هایی نظیر اینکه چرا این نهضت فراگیر به بیراهه رفت و چرا روزهای سرد و سخت استبداد صغیر به روزهای تیره استبداد کبیر رضاخان انجامید و ثمره آن همه مجاهدت و ایثار کجا رفت؟ تصریح کرد: راز ظهور رضاخان در کسوت پادشاهی و اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ و پیامدهای بعدی آن نظیر کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که باید از چوبه داری پرسید که پیکر فقیه مجاهد شیخ فضل ‌لله نوری از آن به بالا کشیده شد و فرنگی‌مأبان بر پای پیکر آن شهید راه آزادی و آزادگی کف زدند و فتح‌الفتوحشان را جشن گرفتند و بر کسی پوشیده نیست که بیرق این وقایع یا کسانی که بیرق‌گردان این وقایع بودند در دست کنسول بریتانیا در تهران بود و دیری نکشید کنسول روس در تبریز پیکر ۸ مجاهد را به دار آویخت و دو تن از آنان در کسوت روحانیت بودند تا ایرانی تبعه بیگانه نباشد.

وی با درود خدا بر شهیدان آزادی و آزادگی اظهار کرد: نباید از حق بگذریم که تبریز و آذربایجان نه تنها پیشتاز انقلاب مشروطه بود بلکه منتقد جدی مشروطه غیر مشروعه نیز بود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: کیست که نام ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی را بشنود و مجاهدت تبریزی‌ها را برای انقلاب مشروطه به یاد نیاورد؟ مگر می‌شود سخن از مشروطه کرد و نقش مساجد تبریز را در روشنگری علیه استبداد نادیده گرفت؟ آذربایجان‌ نه تنها در سالروز مشروطه بلکه در همه مواقع پیش و پس آن پرچمدار مبارزه با استبداد داخلی و تسلط خارجی التقاط فکری بوده است.

آل‌هاشم بیان کرد: تراکم همه تجارب تلخ و شیرین 150 ساله اخیر مردم باغیرت و خستگی‌ناپذیر ایران سربلند در تاریخ حاضر در شهر تبریر آشکار شد و سرآغاری برای تحقق آرمان همه مجاهدان و شهیدان راه آزادی و حکومت اسلامی شد که در زمان حاضر با رهبری حکیم و عارف حضرت امام خمینی (ره) به فتح و پیروزی و نصرت رسید و اکنون با توجه الهی و حضور مردم همیشه در صحنه و پیشوای بزرگ حضرت آیت‌الله امام‌ خامنه ای به حیات مقتدرانه خود ادامه می‌دهد و یکی پس از دیگری سنگرهای بلند را فتح می‌کند.

وی با بیان اینکه مشروطیت حرکتی بود که با پیشاهنگی علما که مظهر دینداری مردم بودند پیش رفت، اظهار کرد: آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد عبارت بود از حضور علمای تراز اولی چون مرحوم شیخ فضل‌الله نوری، سید محمد طباطبایی و مرحوم سید عبدالله بهبهانی که در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و شیراز رهبری مردم را در این انقلاب به دست گرفتند. انگلیس‌ها در این میان بین علما و مردم ایجاد اختلاف و شکاف کرده و نهایتاً باعث به دار آویخته شدن شیخ فضل الله نوری شدند با ایجاد دو دسته‌گی میان مردم عملا مشروطه به انحراف کشیده شد و نهایتاً از دل حرکت عدالت خواهانه و آزادی خواهانه مردم ایران استبداد رضا خانی ظاهر شد. چنین انحرافی یکی از اسباب عقب ماندگی و تحریف اراده عمومی و حرکت دین دارانه ملت ایران شد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه شروع مشروطیت با دین بود و این امر حرکت بزرگ علمی و فرهنگی است، ادامه داد: از مردم بصیر آذربایجان تشکر می‌کنم که در جریان تحرکات اخیر دشمن، بهانه‌ای به دشمن نداده و بر پای اهداف خود پایبند بودند و بر آرمان‌های خود پای فشردند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه دشمنان بدانند مردم ما هرگز حرکت مشروطه را فراموش نکرده و امروز حامیان انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام بزرگوار و اهداف رهبری هستند گفت: تبریز و آذربایجان دست از انقلاب خود نمی‌کشند و پایبند آرمان‌های والای امام و اهداف مقدس رهبری هستند و مردم آذربایجان به انقلاب اسلامی ایران عشق می‌ورزند و خود را مطیع فرمان‌های مقام معظم رهبری می‌دانند.

این اندازه گرانی و مشکلات اقتصادی نگران‌کننده است

وی تاکید کرد: دشمن همواره تلاش می‌کند مردم را تحریک کند و مردم آذربایجان همواره بابصیرت برخورد کرده‌اند ولی این به این معنا نیست که مردم استان مشکل گرانی و معیشتی، بیکاری و فساد در دستگاه‌های مختلف بویژه در مسائل اقتصادی ندارند و حتی خواهان اقدامات جدی از سوی دولتمردان هستند و متاسفانه هیچ کسی پاسخگوی این مشکلات نیست.

آل‌هاشم ادامه داد: این اندازه گرانی و مشکلات اقتصادی نگران‌کننده است، من از نزدیک مشکل بازار و بازاریان را می‌بینم ولی چه کسی پاسخگو است؟ مسئولان دقت کنند. ما خواهان رسیدگی و رفع اینگونه مشکلات هستیم.

در همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران که امروز به همت دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در حال برگزاری است از کتاب مجموعه مقالات همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران و مجموعه مستند سه‌گانه مشروطه در تبریز از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار