رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:قاضی‌پور: چند خانه دارم اما در مجلس می‌خوابم/ارتباط تعدادی از اخلالگران بازار ارز با سرویس‌ اطلاعات امارات/ماجرای باج خواهی یک نماینده از وزیر کار و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲ 06 August 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حداد عادل بستری شد

در پی کسالت غلامعلی حداد عادل و بستری شدنش در یکی از بیمارستان‌های تهران، مشاور و مسئول دفتر وی اظهار داشت: به لطف خداوند متعال و دعای دوستداران ایشان، کسالت پیش آمده برطرف و جای نگرانی نیست. ان‌شاءالله باگذراندن دوران نقاهت، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

حبیبی: روحانی بگم‌بگم‌های احمدی‌نژاد را تکرار نکند

دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به نامه حسن روحانی به رئیس مجلس در پی سوال نمایندگان از رئیس جمهور گفت: من نصیحتی به آقای روحانی داشتم که کار زشتی که آقای احمدی نژاد کردند را نکنند؛ تکرار بگم بگم ها برای مردم کار درستی نیست.

درخواست محقق داماد از آیت الله جوادی آملی

اینستاگرام آیت الله دکتر محقق داماد بخشی از سخنرانی وی را در همایش عقلانیت وحیانى و همچنین صحبت‌های محقق داماد خطاب به آیت الله جوادى آملی را به شرح زیر منتشر کرده‌است:

بعد از نهضت ترجمه که فلسفه یونان وارد جامعه اسلامی شد برخورد حکیمان اسلامی با آورده‌های غربی این‌گونه بود که نه آنها را جذب مطلق کردند و نه دفع مطلق، بلکه آنها را هضم کردند. «هضم کردن» به این معناست که آنچه مفید و مثمر است گرفته شود و آنچه زائد است دفع شود. حکیمان مسلمان که انس با وحی داشتند با آورده‌های یونانی اینگونه برخورد کردند و با این دفع و جذب رشد کردند.

این کم لطفی است که در رساله‌های عرفانی ابن سینا تردید کنند و بگویند تحولی در وجود ابن سینا پدید آمد که مقامات‌العارفین اشارات را نوشت. فارابی و ابن سینا فیلسوفان مسلمان هستند. ایشان معتقد به وحی هستند و بر این باورند که عقل و وحی با هم سازگاری دارد. قدم به قدم در تاریخ فلسفه این قضیه متبلور و روشن می‌شود. این جریان ادامه داشت تا اینکه ملاصدرا راه نویی را تاسیس کرد. صدرا فلک را سقف شکافت و حکمتی به نام حکمت متعالیه بنیان گذاشت. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی حکمت متعالیه مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است. بنابراین عقلانیت وحیانی نکته‌ای است که از آغازین روزهای فلسفه مقابل ماست. این اندیشه در میان شیعه بیشتر متبلور شده است. ما عدلیه هستیم، نه معتزله و نه اشاعره. عدلیه نه فقط بر این باور است که خداوند عادل است بلکه عدالت به عنوان نظریه‌ای عمومی در تشیع حاکم است و شریعت مطابق عدالت عقلانی است.

در این جلسه نامی از آیت‌الله جوادی آملی برده شد. در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع منقول و معقول باشند زیاد نیستند. یکی از این چهره‌ها آخوند خراسانی است که نزد حاجی سبزواری فلسفه خوانده بود. بنده مدیون آیت‌الله جوادی آملی هستم و سالهاست از حضورشان استفاده می‌کنم. ایشان شاگرد پدرم بودند و و از چیزهایى که از درس ایشان مانده تقریرات آیت‌الله جوادی آملی است. بنده سرسپرده ایشان هستم و دستشان را می‌بوسم. ایشان انصافا از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است.

آیت‌الله جوادی آملی در جامعه‌ای زیست می‌کند که با فقه اداره می‌شود. در قانون اساسی ۱۰ عنوان پست کلیدی به فقیهان سپرده شده است. بنده خطاب به آیت‌الله جوادی آملی می‌گویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی بر عهده شماست. اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبرو هستیم چرا اظهار نظر نمی‌فرمایید؟ ایشان در کتاب حقوق بشر می‌نویسد کرامت بشری فقط یک امر هستی‌گونه نیست که در درون بشر به ودیعت گذاشته شده باشد بلکه قطعا باید این هستی را در بایستی‌ها لحاظ کرد.

قاضی‌پور: چند خانه دارم اما در مجلس می‌خوابم

نادر قاضی پور در پاسخ به مطالبی که درباره اموالش در فضای مجازی مطرح شده، گفت: خانواده ما یک باغچه دارد که اکثر درختانش گردو است. زمین کشاورزی هم دارم گندم کاشته بودم و درو کردم. زمستان هم محصول دیگری خواهم کاشت. قبل از نمایندگی مجلس در خیابان نظام آباد تهران یک خانه دو طبقه و یک تک واحدی 70 متری داشتم. خانه دو طبقه را فروختم ولی یک واحد را نگه داشتم. مجلس می خوابم برای آنکه بیشتر خدمت کنم. اگر بروم خانه و برگردم یک ساعت رفت و یک ساعت برگشت زمان می برد اما این 2 ساعت را در مجلس می مانم . مشهد یک آپارتمان دارم. من و بچه هایم، برادر و خواهرم در سفر مشهد به آن خانه می رویم و هتل اتاق نمی گیریم. از قدیم الایام وضع مالی ما خوب بود. ابزار فروشی داشتیم برای این در تهران خانه داشتیم چون وقتی به تهران می آمدیم در منزل خودمان باشیم. قبل از آنکه کارمند بشوم ابزار فروشی را بستم. هرچه ملک در آذربایجان شرقی و تهران داشتم همه را به ارومیه بردم./نامه‌نیوز

نماینده اصولگرا: امیدوارم یک آیت‌الله خلخالی دیگر بیاید

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: امیدوارم یک آیت‌الله خلخالی دیگر در قوه قضاییه بیاید هر چند دشمنان نسبت به ایشان حقد و کینه دارند اما کار اصلی را مرحوم خلخالی کرد. هنگامی که در عرصه موادمخدر ورود کرد بساط موادمخدر برچیده شد.

مطهری: روحانی شجاعت گفتن موانع را ندارد

حسن روحانی رییس جمهوری روز گذشته در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : در فرصت مقرر برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس خواهم آمد و این سوال می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو کنم که آنها صاحب واقعی کشور هستند. علی مطهری در گفت وگو با ایرنا در این باره اظهار داشت: اگر موانع پیش روی دولت به بهانه مصلحت کشور پنهان بماند، هدف های دولت محقق نخواهد شد. بیان حقایق باعث فشار افکار عمومی برای رفع موانع خواهد شد. وی تاکید کرد: اگر آقای روحانی همه حقایق را در مجلس مطرح کند، حضور وی مفید خواهد بود. البته من این شجاعت را در ایشان نمی‌بینم که همه موانع را بگویند، باز به بهانه مصالح کشور بخشی از آنها را مکتوم نگاه می‌دارند.

فرمانده سپاه امام رضا: در جمع معترضان بودم تا سوءاستفاده‌ نشود

هفته گذشته همزمان با تجمع اندک مردمی در میدان شهدای مشهد سردار نظری؛ فرمانده سپاه امام رضا(ع) در میان آنان حضور پیدا کرد و این اقدام فرمانده سپاه امام رضا(ع) با بازخوردهایی همراه بود. سردار یعقوبعلی نظری؛ فرمانده سپاه امام رضا(ع) در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: با توجه به ارزیابی که داشتیم و تجمعی که دست به دست میان گروه‌‌های اجتماعی شد؛ دو اقدام صورت گرفت که نخست اطلاع رسانی کنیم که این تجمع یک تجمع غیرقانونی است و احتمال استفاده ضدانقلاب وجود دارد و گسترده نیز این اطلاع رسانی صورت گرفت. وی افزود: مراقب بودیم که اگر احیانا تجمعی صورت بگیرد عوامل ضدانقلاب سوء استفاده نکنند. در بدو ورود ما به میدان شهدا شاهد بودم که حدود 40 تا 50 نفر حاضر بودند و بلافاصله در جمع حاضر شدم تا صحبت‌ها و مشکلات را بشنوم. فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: با این حضور خواستیم عنوان کنیم که هم اینکه ما نیز از خود آنها(مردم) هستیم؛ ما از مردم هستیم و وظیفه داریم که همراهی و همدردی کنیم. سردار نظری خاطرنشان کرد: این اجتماعات ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد و در آنجا نیز در بین مردم مشکلات و دردها را شنیدیم و مردم نیز خیلی نیز بزرگواری کردند و احترام گذاشتند و بعد هم نظر داشتند که مکان‌هایی باشد تا مسئولان حضور داشته باشند و با اندک توجیه و اقداماتی که برادران ما در نیروی انتظامی داشتند موضوع حل شد.

حمله کیهان به لیلا حاتمی با ادبیاتی عجیب

روزنامه کیهان در عباراتی نامتعارف به جای نام بردن از لیلا حاتمی با عبارت "دختر زری خوشکام" از او نام برد و نوشت: دختر زری خوشکام بازیگر فیلم فارسی نیز که گفت‌وگویش با رسانه‌های بیگانه در دی‌ماه 96، به دلیل تلاش ناکامش در انگلیسی حرف زدن با تمسخر کاربران روبرو شده بود، از نبود آزادی حرف زد و نگفت اگر آزادی نیست چرا باید به عنوان یک دوستدار اجنبی، آزادانه در ایران زندگی کند! مماشات نهادهای امنیتی با کسانی که خود در ردیف مرفهین بی‌درد به شمار می‌آیند و فارغ از درد و رنج اقشار محروم و مستضعف تنها به فکر خودنمایی در هر شرایطی هستند، جای تامل دارد!

تمدید قرار بازداشت عابر بانک فوتبال ایران

شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران قرار بازداشت یکی از بدهکاران کلان بانکی را که به عابر بانک فوتبال ایران معروف است، تمدید کرد. این متهم در حال حاضر دو پرونده مطرح رسیدگی در شعبه بازپرسی دادسرای پولی و بانکی دارد./ ایرنا

روحانی شجاعت‌اش را ندارد که همه موانع را بگوید

علی مطهری گفت: «اگر روحانی همه حقایق را مطرح کند، حضورش در مجلس مفید است. البته من این شجاعت را در ایشان نمی‌بینم که همه موانع را بگویند؛ باز به بهانه مصالح کشور بخشی از آنها را پنهان نگاه می‌دارد. در کشور هیچ‌وقت نبوده که مشکل نداشته‌باشیم و آرامش کامل داشته باشیم؛ پس نمی‌توان به زمان طرح سوال ایراد گرفت. در سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس هشتم که من پرچم‌دار آن بودم و به سختی انجام شد همین ایرادهای ناوارد را می‌گرفتند»- ایرنا

اگر"FATF" تصویب نشود وضعیت نامناسبی پیش می‌آید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هفته گذشته یکی از کارشناسان آمریکایی و طراحان تحریم علیه ایران عنوان کرده که ترامپ نمی‌تواند اهداف تحریمی خود علیه ایران را پیاده کند، زیرا اگر نفت ایران تحریم شود، قیمت جهانی این محصول استراتژیک افزایش می‌یابد و با همان صادرات نفت کم، کمبود درآمد ایران جبران می‌شود. هدف تحریم‌های آمریکا نظام بانکی کشور است و دولت سعی کرده پیوستن ایران به FATF را در حالت تعلیق نگه دارد و عنوان کرده که ۴ لایحه در مرحله اجرایی شدن است، اما اگر این لوایح تصویب نشود، ایران در لیست سیاه قرار می‌گیرد و وضعیتی نامناسب ایجاد می‌شود و فعالیت بانکی خارج از سوئیفت را نیز نمی‌تواند انجام دهد.

ارتباط تعدادی از اخلالگران بازار ارز با سرویس‌ اطلاعات امارات

شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله گفت: ۱۳نفر از دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر بازار با سرویس اطلاعات امارات در ارتباط بودند. این افراد مأمور بودند هرچه می‌توانند دلار بخرند و‌ در سلیمانیه عراق تحویل دهند. ۲ تن سکه قرار بود از کشور خارج شود که بسیاری از این محموله‌ها از کشور خارج نشد./ فارس

مردم به دلداری روحانی نیاز ندارند

عباس عبدي، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در شرایط فعلی مردم به این نیاز ندارند که فردی در برابر آن‌ها بنشیند و با آن‌ها صحبت کند و به آن‌ها دلداری و امید بدهد. نه تنها که فکر می‌کنم این گونه سخن گفتن نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد، بلکه معتقدم این‌گونه سخن گفتن با مردم اثراتی ‌منفی در پی خواهد داشت. اعتراضات اخیر در مقایسه با اعتراضات دی‌ماه، سازمان یافته‌تر و با مقدمات بیشتری رخ داده باشد. بنابراین ترکیبی از نارضایتی ‌های مردم و برنامه ریزی‌هایی است که توسط گروه‌های سیاسی از خارج طراحی و اجرا می‌شود./ايسنا

انتقاد یک روزنامه از ائمه جمعه کم سواد، سالخورده و تفرقه افکن

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت:نماز جمعه 12 مرداد، در تعدادی از شهرهای بزرگ به صورت هماهنگ صحنه تاختن به دولت و شخص رئیس‌جمهور به بهانه مشکلات اقتصادی این روزها بود.به دولت انتقاد زیادی وارد است که همگی به عدم تصفیه بدنه خود از عوامل باقیمانده از دولت‌های نهم و دهم در مناصب کلیدی، کوتاهی در برخورد با اخلالگران و کوتاهی بیشتر در افشای دست‌های پشت پرده‌ای که این وضعیت را به وجود آورده‌اند مربوط می‌شوند. دولت اگر این سه مورد را علاج کند، مشکلات حل خواهند شد. در این میان، سوال مهم این است که آن دسته از ائمه جمعه که از منبر خطبه جمعه به دولت می‌تازند آیا از واقعیت‌ها بی‌خبرند یا کاری به واقعیت‌ها ندارند و هدفشان این است که به هر بهانه که شده دولت را بکوبند؟ منبر خطبه جمعه پایگاه روشنگری و ایجاد وحدت است، نه اغواگری و جهل پراکنی و ایجاد تفرقه. در موارد قابل ملاحظه‌ای نیز افرادی برای امامت جمعه در نظر گرفته شده‌اند که دارای علم حوزوی کافی، تحلیل صحیح از جامعه و اطلاعات عمومی مورد نیاز نیستند. بعضی دیگر از ائمه جمعه نیز به دلیل بالا بودن سن، قدرت کافی برای بررسی همه جانبه مسائل و احاطه بر موضوعات ندارند و در نتیجه نمی‌توانند از عهده رسالت بزرگ امامت جمعه برآیند.

ماجرای باج خواهی یک نماینده از وزیر کار

ترکان، مشاور ارشد روحانی گفت : می‌دانم که یکی از نمایندگان از آقای ربیعی خواسته که باید مبلغی را به من بدهید تا در منطقه خود هزینه کنم! آقای ربیعی این مبلغ را نداده و در پاسخ به او گفته که من این مبلغ را به بهزیستی آن منطقه می‌دهم ولی به تو نخواهم داد، آن فرد امروز جزء استیضاح‌کنندگان علی ربیعی شده است. اسم و رسم و مشخصات آن فرد امروز مشخص است. به آقای ربیعی گفتم که در مجلس پشت میکروفون این مسائل را بگو ولی ایشان حیا می‌کند./پانا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار