روز گذشته وزیر خارجه کره شمالی به ایران سفر کرد و با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و همچنین حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد. سفری که بازتاب زیادی در رسانه های جهان داشته و بسیاری از ناظران تحلیل ها و تفاسیر زیادی از مذاکرات میان دو کشور ارائه کردند.
کد خبر: ۶۴۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵ 09 August 2018
 
روز گذشته وزیر خارجه کره شمالی به ایران سفر کرد و با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و همچنین حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تابناک، سفری که بازتاب زیادی در رسانه های جهان داشته و بسیاری از ناظران تحلیل ها و تفاسیر زیادی از مذاکرات میان دو کشور ارائه کردند.

در همین زمینه، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن تایمز در تحلیلی با عنوان «ایران به کره شمالی: به ما اعتماد کنید نه آمریکا» نوشته است: رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه به دیپلمات ارشد کره شمالی گفت درباره پذیرش یک توافق خلع سلاح با واشنگتن محتاط باشد و به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران اشاره کرده است که نشان می‌دهد نمی‌توان به قول‌های آمریکا اعتماد کرد.

واشنگتن تایمز سپس با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار ری یونگ هو وزیر خارجه کره شمالی مبنی بر قابل اعتماد نبودن آمریکا نوشته است: تحولات چهارشنبه زمانی رخ داده است که تفاهم کره شمالی و آمریکا در چند وقت اخیر کم شده با اینکه رهبر کره شمالی در دیدار خود با ترامپ وعده خلع سلاح داد.

ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی با اشاره به روابط دوستانه و صمیمی تهران - پیونگ یانگ و مواضع و دیدگاه‌های مشترک دو کشور درباره مسایل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: سیاست راهبردی کره شمالی توسعه روابط با ایران و مقابله با یکجانبه‌گرایی است.

وزیر امور خارجه کره شمالی خروج آمریکا از برجام و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را «اقدامی نادرست و برخلاف موازین بین المللی» دانست و توسعه روابط مقامات عالی رتبه دو کشور را در گسترش مناسبات و همکاری های فی مابین حائز اهمیت عنوان کرد.

پشت پرده سفر وزیر خارجه کره شمالی به ایران

حال سوالی که ممکن است مطرح شود این است که چرا در برهه کنونی مقامات ایران و کره شمالی با یکدیگر دیدار کرده اند و این دیدار چه اهمیت راهبردی برای طرفین دارد؟

نخست آنکه، در این دیدار ایران و کره شمالی اطلاعاتی را در مورد مذاکراتشان با ایالات متحده با یکدیگر رد و بدل خواهند کرد که می تواند دو نتیجه مهم برای طرفین داشته باشد:

1- از یک سو، تبادل اطلاعات از نتایج مذاکرات و یا خواسته های آمریکا از آن، می تواند تهران و پیونگ یانگ را از فضای ابهام در تعامل و یا تقابل با آمریکا خارج کند و تصمیم گیری راهبردی در مورد مذاکره با آمریکا را برای آن ها شفاف تر و آسان تر کند.

2- از سوی دیگر، دو طرف راهکارهای متقابل برای مقابله با تحریم های را تبادل خواهند کرد و از ظرفیت های یکدیگر برای دور زدن تحریم ها استفاده خواهند کرد.

دوم؛ کره شمالی قصد دارد با بهره گیری از تجربیات ایران در مذاکرات منتهی به برجام، مذاکرات خود با آمریکا را پیش ببرد. در واقع، آن ها به دنبال گرفتن امتیازاتی در مذاکرات با آمریکا با استفاده از مدل مذاکرات ایران هستند.

در نهایت اینکه، به نظر می رسد این دیدار می تواند راهبرد دو کشور برای مذاکره یا تقابل با آمریکا را از فضای ابهام خارج کند و تصمیم گیری راهبردی را برای آن ها شفاف تر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار