رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم/سرنوشت 9 میلیارد دلار کاملا مشخص است/روایت یک تاجر بوشهری از بابک زنجانی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 10 August 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

سردار نقدی «مخالفان حجاب اجباری» را «روسپی» خواند

سردار نقدی، معاون فرهنگی سپاه با تأکید بر اینکه خبرنگاران نباید دنباله ‌رو سیاه نمایی‌های شبکه‌های غربی دشمن باشند، ادامه داد: دشمن در بسیاری از مواقع واژه‌سازی می کند و رسانه‌های ما نیز بدون تحقیق و بررسی از همان واژه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما باید در نظر داشت این واژه‌ها بار معنایی دارد که به نفع دشمن است؛ به عنوان مثال به روسپی‌هایی که حجاب خود را برمی‌دارند می‌گویند مخالف حجاب اجباری و رسانه‌های ما نیز از همان استفاده می‌کنند. این در صورتی است که این واژه‌ها حساب شده هستند.

سرنوشت 9 میلیارد دلار کاملا مشخص است

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای به حواشی پیش آمده در روز گذشته در خصوص اختصاص ارز برای واردات کالا واکنش نشان داد. در خصوص 9 میلیارد دلار اشاره شده در مصاحبه آقای یوسفیان ملا، تنها در صورتی می‌توان اظهار نظر قطعی کرد که 3 ماه مهلت ارایه پروانه ورود کالا پس از حداکثر شش ماه مهلت ارایه اسناد حمل، منقضی شده و کالایی به کشور وارد نشده باشد. مطابق مقررات ارزی با انقضای مهلت های یاد شده بانک‌های عامل مکلفند به پیگیری عودت ارز تامینی و در صورت عدم ایفای تعهد ارزی توسط وارد کننده معرفی این دسته از واردکنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی اقدام کنند. فهرست کامل افرادی که طی چهار ماه گذشته ارز به نرخ رسمی دریافت کرده اند به نهادهای نظارتی و گمرک ارسال شده است که قطعا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با برخورد مراجع نظارتی و قضایی همراه خواهد بود. نمایندگان محترم مجلس و سایر اشخاصی که در خصوص اینگونه موارد به اظهار نظر رسانه ای می پردازند حتما باید از جزییات مسأله مطلع باشند و با اطلاعات کامل و دقیق با رسانه ها مصاحبه کنند، چرا که در شرایط فعلی چنین گمانه زنی هایی موجب بروز تنش در سطح جامعه و التهاب آفرینی می شود.

پزشکیان: دختر و دامادم با موتور تردد می‌کنند

روز چهارشنبه (17 مرداد ماه) در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا پور ابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر در حالی که از مخالفت پزشکیان نایب رئیس مجلس با استیضاح ربیعی رضایت نداشت، گفت: زهرا پزشکیان مسئول فاینانس شرکت پتروشیمی جم چه نسبتی با نایب رئیس مجلس دارد؟ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اتهاماتی که علیه وی و خانواده‌اش مطرح شده، توضیحاتی ارائه کرد که در بخشی از آن می‌خوانیم: دختر من و همسرش با موتور به اداره می‌روند و بر می‌گردند. کدام یک از بچه‌های این افراد با موتور به اداره می‌رود و بر می‌گردد، بعد بروید فرزندان آن‌ها را هم ببینید. من نمی‌خواستم دنبال این حرف ها بروم و این گونه حرف زدن را درست نمی‌دانستم. من خیلی راحت حرف هایم را می‌زنم و اگر قرار باشد، شیشه‌ای بشکند، آن شیشه برای من نیست.

روایت یک تاجر بوشهری از بابک زنجانی

یک تاجر بوشهری درباره زنجانی گفت: هیچ کسی به این آدم اطمینان نداشت. اوایل سال ۸۰ در بازار مرجان یک دکه داشت، شکلات هابی می‌خرید که از تاریخ مصرفش یک ماه مانده بود و سریع آن را به بازار می ریخت. / ایرنا

امام جمعه تهران: ترامپ در ۵۵۸ روز گذشته چهار هزار و ۲۲۹ بار دروغ گفته

امامی کاشانی، امام جمعه تهران با اشاره به آماری از روزنامه واشنگتن پست خاطرنشان کرد: آنطور که گزارش شده، ترامپ در ۵۵۸ روز گذشته چهار هزار و ۲۲۹ بار دروغ گفته و باز می‌گویند در دو ماه اخیر، ترامپ ۹۷۰ بار دروغ گفته و پیمانش را شکسته و از روز اول تا الان حساب کردیم هر روز بیش از هفت دروغ و نقض عهد دارد. آدمی چنین بی‌‌‌شخصیت نه به خدای مسیح و نه شخص مسیح اعتقاد ندارد. خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) ابراز داشت: امام صادق (ع) می‌‌‌‌‌‌‌‌گوید، کسی که دروغش زیاد باشد، بها و ارزش ندارد؛ بنابراین، ترامپ و کلام ترامپ طبق آنچه دنیا و حضرت مسیح نشان می‌دهد، اصلا قیمت ندارد. صحبت‌های او برای این است که بگوید این فشار اقتصادی اثرگذار بوده است.

پیش‌بینی امید بخش صندوق بین المللی پول درباره ایران

بر اساس آمارهای منتشره از سوی این صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است ایران در سال های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی بماند اما در سال 2021 با پشت سر گذاشتن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود کند.

برخی وزرا برکنار نشوند، استیضاح ها ادامه دارد

محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی حواشی استیضاح وزیر کار، اظهار داشت: استیضاح حق مجلس است اما توهین به یک وزیر، حق هیچ کسی نیست. عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی افزود: در نظام جمهوری اسلامی، کرامت انسانی باید در هر شرایطی حفظ شود. اگر برای رسیدن به هدفی، این اصل اخلاقی زیر پای گذاشته شود، دیگر نمی‌توانیم ادعا کنیم در مسیر اخلاق اسلامی قرار داریم. هاشمی رفسنجانی با اشاره به چرایی استیضاح ربیعی، گفت: با توجه به روشی که این مرتبه، برخی نمایندگان موافق استیضاح انجام دادند، استیضاح رأی آورد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیام استیضاح وزیر کار برای رئیس‌جمهور و دولت چیست، تصریح کرد: پیام استیضاح شاید این باشد که اگر رئیس‌جمهور نتواند نظر نمایندگان را درباره برخی وزرا تامین کند و در عین حال همان وزیر استعفا ندهد و یا اینکه برکنار نشود، مجلس وارد مسأله خواهد شد.
هاشمی افزود: به نظر می‌رسد، اگر برداشت مجلس این باشد که استیضاح یک وزیر رای خواهد آورد، به استیضاح دیگر وزرا نیز ادامه خواهد داد اما اگر متوجه شود این روش، تاثیری ندارد و وزیر به جای خود باقی خواهد ماند و بحث‌هایی که مطرح می‌شود، بیشتر باعث اختلاف میان دولت و آن وزارتخانه و مجلس خواهد شد، شاید دیگر اقدامی در زمینه استیضاح انجام ندهد./ مهر

وضع ما از مسلمان صدر اسلام خیلی بهتر است؛ آنها قوت لایموت نداشتند

علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با تشریح جریان جنگ احزاب در صدر اسلام تصریح کرد: اینکه اروپا دانه می‌ریزد، فرقی با امریکا ندارد چراکه همه اینها دشمن قسم‌خورده است. اینها در روش با یکدیگر اختلاف دارند. مصالح و منافع آنها مشترک است ولی هر کدام روش خاص خود را دارند. فکر نکنیم که اروپایی‌ها دوست ما شده‌اند. وضع ما از مسلمانان در صدر اسلام بهتر است. آنها حتی قوت لایموت هم نداشتند.

روحانی به سیستم شاه عباس عمل کند

غلامعلی رجایی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در رسانه ملی پس از وقفه‌ای طولانی گفت: تأخیر در گفت‌وگو با مردم بخشودنی نیست، رئیس‌جمهور نباید به هیچ بهانه‌ای ارتباطش را با مردم قطع کند و باید نظم ارتباطی حفظ شود. من اعتقادم این است که آقای رئیس‌جمهور باید ارتباط صوتی و کلامی را با مردم بیشتر کند. ارتباط تلویزیونی ارتباطی یکسویه است و باید ارتباط دو طرفه باشد و رئیس‌جمهور هم صحبت‌های مردم را بشنود. یک پیشنهاد این است که روحانی به سیستم شاه عباس عمل کند، یعنی با لباس مبدل در بین مردم حاضر شود و مشکلات مردم را بشنود. روحانی در این قضیه دچار کاستی‌ها و کمبودهایی است که باید پررنگ‌تر شود و ارتباطش تنها به یک ساعت گفت‌و‌گوی تلویزیونی محدود نشود. /ایلنا

قدردانی امام جمعه اهواز از «کشور دوست و برادر عراق»

امام جمعه اهواز گفت: از کشور دوست و بردار عراق تشکر می‌کنم زیرا درباره تحریم های جدید و ظالمانه آمریکا برای ایران، مردم و مسئولان عراقی از این رفتار آمریکا اعلام برائت و انزجار نشان داده و از کشورمان اعلام حمایت کردند. آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری در خطبه های نماز جمعه این هفته اهواز اظهار کرد: فساد اقتصادی به مراتب از فساد سیاسی بدتر است و از مسئولان درخواست داریم با همه کسانی که در تهران دست به احتکار زدند و دلارهای دولتی را خوردند برخورد شود. امام جمعه اهواز گفت: فساد اقتصادی به مراتب از فساد سیاسی بدتر است و از مسئولان درخواست داریم با همه کسانی که دست به احتکار زدند و دلارهای دولتی را خوردند برخورد شود. امام جمعه اهواز گفت: از کشور دوست و بردار عراق تشکر می‌کنم زیرا درباره تحریم های جدید و ظالمانه آمریکا برای ایران، مردم و مسئولان عراقی از این رفتار آمریکا اعلام برائت و انزجار نشان داده و از کشورمان اعلام حمایت کردند.

تحقیق و تفحص در خصوص سیاست ارزی اخیر دولت کلید خورد

هیأت رئیسه مجلس، درخواست تحقیق و تفحص در خصوص «سیاست ارزی اخیر دولت و ارزیابی عملکرد سامانه نیما و بررسی آثار، آسیب ها و آفات، تخلفات و مفاسد احتمالی اجرای مصوبه ارزی ۹۷» را به کمیسیون تخصصی ارجاع داد. در بخشی از متن درخواست تحقیق و تفحص آمده است: نشر اخبار نادرست مانند گم شدن ٩ میلیارد دلار ارز دولتی، خدمتی به مردم نبوده و جز افزایش یأس، تأثیر دیگری در جامعه نخواهد داشت. خانه ملت

منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری گفت: پیش‌بینی نمی‌کنم گفت‌وگویی که ترامپ می خواهد هرگز پا بگیرد، برای اینکه بنیان‌هایی که برای این گفت‌وگو لازم است وجود ندارد. شما بیانیه اخیر کاخ سفید در مورد بازگشت تحریم‌ها را ملاحظه کنید. دو بخش دارد؛ یک بخشش فنی است که می‌گوید چه تحریم‌هایی باز می‌گردد و یک بخش دیگر مقدمه و موخره دارد که به نظر من از الفاظ زشت و غیردیپلماتیک در مورد ما استفاده کرده است. می‌شود کسی بگوید می‌خواهم با شما مذاکره کنم‌، فردایش توهین کند؟ آیا این دو مورد با هم می‌خواند؟ همان روزی که آقای ترامپ گفتند با ایران مذاکره بدون پیش شرط خواهند داشت، دو ساعت بعدش وزیر خارجه ایشان پیش شرط‌هایی مطرح کردند، ‌چطور می‌شود ایران به این حکومت اعتماد کند؟ اصلاً بحث ایران را کنار بگذارید، سؤال این که در روابط بین‌الملل چطور می‌شود به این کشور اعتماد کرد؟ در روابط بین‌الملل یکنواختی در موضع یک اصل است، چرا که غیر از آن، ضد اعتماد است. وقتی همه این موارد را کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که این آقا در کارهایش جدی نیست و کسی که می‌خواهد در جلسه مذاکره تحکم کند به درد گفت‌وگو نمی‌خورد. اصلا اگر این گفت‌وگو انجام نشود، بهتر است. وی در پاسخ به انتظار برای دیدار دو رئیس‌جمهوری ایران و آمریکا در نیویورک گفت من خودم فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد. نباید بیهوده برای مردم انتظار ایجاد کنیم. وقتی انتظار مردم بالا برود و اتفاقی رخ ندهد، مردم ناراحت می‌شوند. بهرحال شخصاً زمینه‌ای برای مذاکره نمی‌بینم، هر چیز نیازمند زمینه‌ای است و الان زمینه آن فراهم نیست./ ایسنا

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار