محتوای نامه قالیباف به سران قوا

 صبح نو نوشت: صحبت از دکتر محمدباقر قالیباف است که این روزها نامه 11‌صفحه‌ای‌اش به سران قوا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. نامه‌ای که حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی  مجلس آن را این‌گونه توصیف می‌کند: «‌نامه قالیباف می‌تواند نسخه راهگشایی در حوزه نقدینگی و ارز باشد، قالیباف در این نامه رویكردها و راهکارهای مدیریت حوزه نقدینگی و ارز را -به‌عنوان بحرانی‌ترین نقاط فعلی اقتصاد ایران- با لحاظ شرایط تحریم ارائه كرده است.»

کمی هم آمریکایی باشید!

حسين شريعتمداري در یادداشت روز كيهان نوشت: یکی با دستکاری سایت وزارت صنعت، هزاران دستگاه خودروی لوکس وارد می‌کند، دیگری در بانک مرکزی 160 میلیون دلار و 51 میلیون یورو به فردی که هنوز هویتش را فاش نکرده‌اند پرداخت می‌کند! در فاصله فقط چند هفته ۳۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی چپاول می‌شود! عده‌ای با ثبت شرکت‌های صوری در برخی کشورها، برای خرید خارجی با ارز دولتی سند‌سازی می‌کنند! آن دیگری 10500 گوشی تلفن همراه به نام کسی که مدتها قبل از دنیا رفته است وارد می‌کند! فلان مدیر، به تروریست‌های اقتصادی اجازه می‌دهد با کارت بازرگانی یک خانم روستایی و فقیر، ۶۰۰ دستگاه اتومبیل لوکس و گرانقیمت بنز و پورشه وارد کند! و... از کسانی که عقربه قطب‌نمای خود را روی آمریکا تنظیم کرده‌اند این پرسش در میان است که چرا در نمونه‌های مورد ‌اشاره از آمریکا تقلید نمی‌کنند؟! کاش در این زمینه هم کمی آمریکایی بودند!

جزئیات توقف اقدامات حضرتی از سوی دستگاه قضایی

حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ با بیان جزئیاتی از صدور توقف اقدامات الیاس حضرتی در حزب اعتمادملی از سوی دستگاه قضایی‌ گفت: پس از اقدامات غیرقانونی آقای حضرتی، با تسلیم دادخواستی‌ به‌‌شرح‌ تخلفات وی به دستگاه قضایی، دستور توقف کلیه اقدامات اخیرشان اعم از انتصابات، راه‌اندازی کانال و صفحات اطلاع‌رسانی به نام حزب اعتماد‌ملی را اخذ کردم.

لاریجانی پدر معنوی حزب رفاه ملت ایران نیست

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت حزب تازه تاسیس رفاه ملت ایران،گفت: هفته آینده دبیرکل و سایر ارکان این حزب مشخص می‌شود... وی از منتفی شدن حضور لاریجانی در حزب تاسیس حزب رفاه ملت ایران خبر داد و گفت: اینکه گفته می‌شود لاریجانی پدر معنوی این حزب است، از اساس اشتباه است. ما در جلسه حزب هم رسما اعلام کردیم که حزب رفاه ملت ایران وابسته به هیچ جریان و حزبی نیست و از هیچ فردی حمایت نمی‌کند... بنده  تاکید می‌کنم این حزب  به هیچ فردی مانند  قالیباف، لاریجانی و ناطق نوری وابسته نیست.

 فروپاشی واقعی، فروپاشی رژیم تحریم‌های آمریکا است

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید به دشمن نشان داده شود ایران با تدابیر اقتصادی نیز می تواند انتقال انرژی در تنگه هرمز را مدیریت کند، گفت: فروپاشی واقعی، فروپاشی رژیم تحریم‌های آمریکا است و برای همین دشمن ترسیده است. اوباما در سال ۹۲ گفت زمانی با ایران توافق کردیم که نظام تحریم‌های علیه ایران در حال فروپاشی بود. لذا تحریم‌های جدید امریکا نشان ‌دهنده حماقت ترامپ است چون به دست خود فروپاشی تحریم‌های آمریکا را کلید زد.

استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم، ما را ببخش که به برجام دلخوش کرده بودیم

آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به رفتارهای مسئولان و جریان مذاکرات اظهار داشت: نگویید چرا چنین شد و به نتیجه نرسیدیم؛ محرومیت کمترین عقوبتی است که باید چشید. چرا که اعتماد به دشمن خدا کردیم... بنابراین باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم؛ ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان دلخوش کرده بودیم؛ ما را ببخش که به اروپایی‌ها دل خوش کرده‌ایم! حتی برخی به روسیه و چین دل بسته‌اند؛ آن‌ها هم اشتباه می‌کنند؛ آیا فکر می‌کنند آنها ما را دوست دارند؟ کسانی که واقعا ما را دوست دارند همین خدا و اولیای الهی هستند؛ درخانه آنها برویم و ببینیم که جواب ما را می‌دهند.

 تأملی درباره اعلام وصول یک استیضاح پرحاشیه

تابناک نوشت: استیضاح «مسعود کرباسیان» وزیر اقتصاد و داریی در اواخر خرداد ماه و بدنبال تغییر و تحولاتی اقتصادی نامتعارف و نوسانات شدید قیمتی بویژه در بخش ارز، طلا و سکه در مجلس کلید خورد ... باید مشخص بشود، تنها لابی و و رایزنی ها با این نمایندگان، باعث شده که 57 تن از استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی منصرف بشوند یا اینکه آنها عملکرد اقتصادی مثبت و رو به رشدی را در مجموعه وزارتخانه مذکور دیده اند که در نهایت نفع آن به مردم و کشور رسیده است؟ اگر اینها نبوده، باید نمایندگان پرشماری که امضای خود را از پای طرح استیضاح یک وزیر اقتصادی برداشته اند، به صراحت اعلام کنند که چرا به چنین جمع بندی و تصمیمی رسیده اند؟

تغییرات ولایتی در دانشگاه آزاد

جلسه فوق‌العاده و فوری هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی‌اکبر ولایتی تشکیل شد و با تصمیم اعضاء فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی عزل شد. تهرانچی با تصمیم هیأت امنای دانشگاه به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد.

تجمعات دفاع از نظام با تجمعات تخریبی فرق دارد

روز پنجشنبه برخی طلاب تجمعی در حوزه فیضیه قم تجمع کردند اما حواشی آن بر متن غالب شد.

آیت الله سیدهاشم بطحایی به نامه نیوز گفت: تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است. وی با بیان اینکه هر کسی طبق قانون حق اعتراض، نقد و بیان ایراد و اشکال دارد ادامه داد: برگزاری تجمعات در حمایت از مقام معظم رهبری، مسئولان مورد تأیید ایشان و سیاست های نظام خوب است اما این نوع تجمعات با تجمعات تخریبی فرق دارد. تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور، خلاف سیاست جمهوری اسلامی و اتفاقا مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است.

غلامعلی جعفر زاده، نماینده رشت و نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به تجمع برخی طلاب در قم، گفت: با توجه به اطلاعاتی که من گرفتند کسانیکه در قم تجمع کردند یکسری طلاب خودسر بودند و شعارهایشان هم هزینه‌زا بوده است... او با اشاره به یکی از شعارها مبنی بر اینکه «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، گفت: اینکه مرگ آقای هاشمی را در این مقطع زیر سؤال ببرند و ابهام‌انگیزی کنند و به یکسری از شایعات مجدداً دامن بزنند کار دشمن است. این کار خدمت به اسلام و مسلمین نیست بلکه خیانت به کشور است.

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی درخصوص شعار علیه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:عده‌ای از طلاب حوزه علمیه قم علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شعاری دادند، این واقعا ظلم است و بنابراین باید از افراط‌گری پرهیز شود.

روزنامه خراسان نوشت:‌ تجمع اعتراضی اخیر جمعی از طلاب درخصوص مطالبه عدالت اقتصادی و همچنین گلایه شان از دولت با واکنش برخی از چهره‌ها و فعالان سیاسی روبه رو شد. بیشتر این انتقادات متوجه دست نوشته‌ای بود که در آن نوشته شده بود: «ای آن که مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت»! برخی چهره‌های سیاسی، این پلاکارد را نوعی تهدید رئیس جمهور خواندند و از آن انتقاد کردند. روزنامه جمهوری اسلامی این پلاکارد را «تهدیدی علیه رئیس‌جمهور» توصیف کرد. رضا سیار فرماندار قم هم در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد گزارشی از شعارهای تهدیدآمیز تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم را به مقامات ارشد استان ارسال کرده است و دستگاه‌های امنیتی به این اتفاق رسیدگی خواهند کرد.

بیچاره مردم که این ها وکیل‌ شان هستند!

محمدسعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان در صفحه شخصی خود در توییتر درباره هدر دادن میلیون ها یورو ارز کشور و بی توجهی نمایندگان مجلس نوشت: 

 شرط رهبر انقلاب برای فعالیت اقتصادی فرزندانشان

کیهان در سرمقاله خود شرط رهبری درباره فعالیت های اقتصادی فرزندانشان را بیان کرد. ایشان به فرزندان خود فرموده‌اند چنانچه قصد داشتید وارد فعالیت‌های اقتصادی بشوید، می‌گویم نام مرا از شناسنامه شما حذف کنند. ایشان فرزندان خود را با تاکید از هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی منع کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای به فرزندان خویش فرموده‌اند از آنجا که شما منتسب به من هستید حق هیچگونه فعالیت اقتصادی ندارید.

رهبر معظم انقلاب این شرط را برای کسانی که در حلقه اول وصلت با خانواده ایشان قرار می‌گیرند نیز لازم دانسته‌اند.

در این میان نکته درس‌آموز دیگری نیز هست که از یکسو نشانه حساسیت حضرتش نسبت فعالیت اقتصادی فرزندان و از سوی دیگر اصرار ایشان بر اجرای عدالت است.

ما با کمترین هزینه و شاید باور نکنید کمتر از سه ‌میلیارد تومان انتخابات را برگزار کردیم

روزنامه شرق با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم که رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال 1392 بوده و در طول سالهای انقلاب مصدر امور متعددی بوده مصاحبه کرده است. در بخش هايي از اين مصاحبه آمده است: آقای روحانی به من گفتند می‌خواهم کاندیدا شوم، شما مسئولیت ستاد را بر عهده بگیرید... به اجبار گفتم چشم... خوشبختانه این حرکت شروع شد. درحالی‌که نه یک ریال داشتیم، نه بودجه‌ای داشتیم. شاید باورتان نشود آپارتمانی را که سال‌ها متروکه بود کسی به ما معرفی کرد که مربوط به بخش خصوصی بود. حتی کلید را پیدا نکردیم و قفل را شکستیم و دیدیم پر از خاک است. آنجا را گرفتیم و تمیز کردیم. حتی خودم یک نقاش را بردم که پنجشنبه و جمعه نقاشی کند. حتی یک‌سری وسیله از منزل بردم، مثل مبل و یخچال که ستادی شکل بگیرد. خیلی هم مسخره‌مان می‌کردند و می‌گفتند با این کارها نمی‌توان ستاد تشکیل داد. خوشبختانه خدا کمک کرد کم‌کم ساختمانی نصفه‌کاره را که بزرگ‌تر بود به ما دادند که آب، برق، گاز، تلفن و آسانسور هم نداشت. دفترمان طبقه هشتم بود و هر روز با پله بالا می‌رفتیم، ولی چون مردم علاقه داشتند که تحولی در کشور انجام شود، با وجود اینکه آقای روحانی بین مردم خیلی شناخته‌شده نبودند و فقط تحصیل‌کرده‌ها و فرهیخته‌ها ایشان را می‌شناختند، توانستیم کار را کلید بزنیم... ما با کمترین هزینه و شاید باور نکنید کمتر از سه ‌میلیارد تومان انتخابات را برگزار کردیم. حتما از بین هشت کاندیدا کم‌هزینه‌تر و پرثمرتر بودیم که این لطف خداست. خیلی‌ها می‌آمدند که اگر کمک نیاز دارید، اعلام کنید. با خودم فکر می‌کردم شاید بعدا از ما انتظاری داشته باشند، می‌گفتم نیازی به کمک نداریم. حتی یک نفر گفت من که می‌دانم شما نیاز دارید، گفتم ما بی‌نیازیم؛ مثلا یک چاپخانه می‌گفت من پوسترهایتان را رایگان چاپ می‌کنم. می‌دیدیم واقعا از ته دل می‌گوید، می‌گفتیم چاپ کن. یکی می‌گفت ما کاغذ پوسترها را می‌توانیم تأمین کنیم یا برایتان عکس بگیریم. از کسانی‌ که با طیب خاطر به میدان می‌آمدند کمک می‌گرفتیم.

 قصد رئیس‌‌جمهور شدن ندارم

 محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به ايلنا گفت:‌ آنچه موجب درخواست‌ها برای اصلاح اصلاحات شده یا موجب سرخوردگی و عدم اقبال برخی از گروه‌ها به اصلاح‌طلبان شده است، این است که اصلاح‌طلبان و میانه‌‌‌روها به اندازه پیروزی‌هایی که دارند، اثرگذاری‌هایشان مثبت و قابل توجه نبوده است. این مسئله باعث شده است عده‌ای این احساس را بکنند اگر نتوانند اثرگذاری‌های مثبتی داشته باشند، طرفدارهایشان را از دست داده‌اند... متاسفانه اصلاح‌طلبان بعضا در ایده‌گرایی بسیار مثبت و پرتوان هستند ولی در مقام عمل، دچار مشکل می‌شوند. در این راستا ضروری است اصلاح‌طلبان بخش عملگرای خود را تقویت کنند... فکر نمی‌کنم از جایگاه آقای جهانگیری در دولت کاسته شده باشد.

محسن هاشمي در پاسخ به اين سوال كه" در مقطعی رابطه میان آقایان روحانی و جهانگیری تیره شده و رئیس‌جمهور امور را برای رسیدگی به آقای واعظی ارجاع می‌دادند. حتی بحث استعفای جهانگیری از معاول اولی نیز مطرح شد" مي گويد: نه، در مقعطی عده‌ای از دوستان نزد آقای جهانگیری رفته بودند و به ایشان گفته بودند که اگر شما قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارید، اشتباهات و شکست‌های این دولت نیز به پای شما نوشته می‌شود و به همین خاطر، به ایشان پیشنهاد استعفا داده بودند. در واقع به ایشان توصیه شده بود استعفا بده و با این استعفا مسئولیت شکست‌های احتمالی دولت را نپذیر ولی آقای جهانگیری فرد عافیت‌طلبی نیست که بخواهد به خاطر پست ریاست جمهوری از مسئولیت شانه خالی کند.

{جواب احتمال نامزد شدن براي رياست جمهوري} نه، چون می‌‌‌‌دانم ریاست جمهوری کار بسیار سختی است. مسئولیت‌پذیری در نظام جمهوری اسلامی کار بسیار سخت‌تری نسبت به سایر نظام‌ها و کشورهای دیگر است. اگر فردی می‌گوید من می‌خواهم رئیس‌جمهور بشوم، واقعا اشتباه فکر می‌کند. باید شرایط و فضا به گونه‌ای باشد که به آن فرد به زور بگویند آقا برو رئیس‌جمهور بشو و ما به غیر از شما فرد دیگری برای تصدی این مسئولیت نداریم.

    میانگین مطالعه‌ام برای نمازجمعه چهار ساعت است

فرهيختگان نوشت: یکی از برنامه‌های اخیر طرح ضیافت رضوی در دوره ششم پرسش و پاسخ صریح دانشجویان با آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد بود، که در ادامه برخی از صحبت های ایشان آمده است: مطالعاتم براساس کتاب نیست، بلکه براساس موضوع است. بنده اگر بخواهم سخنرانی کنم، مطالعه می‌کنم و مطالعاتم موضوع‌محور است و کتاب‌محور نیست. بنده از امکانات دیجیتالی که شما جوان‌ها استفاده می‌کنید، نمی‌توانم استفاده کنم. لذا ما باید مطالعه کنیم و کتاب بخوانیم. مثل شما که به فضاهای مجازی و دیجیتالی مراجعه می‌کنید، من نمی‌توانم استفاده کنم. من اگر بنا شد پنج دقیقه با این مسائل سرگرم شوم، سرم درد می‌گیرد و به‌طور کلی اعصابم به‌هم می‌ریزد و من با همان کتاب مانوسم. بنده برای دو خطبه نمازجمعه میانگین مطالعه‌ام چهار ساعت است... 56 سال است که من خطیب و سخنرانم، ولی در عین حال برای سخنرانی مطالعه می‌کنم. بیشتر مطالعاتم موضوع‌محور است نه کتاب‌محور... بحث ما این نیست که کنسرت مال موسیقی نیست، الان کنسرت بستر ابتذال است. هر کجا که اجرا می‌شود، مالامال ابتذال است. کنسرت، مرکز ابتذال است و ما با ابتذال قضیه مخالف هستیم. موسیقی در کشور ما کنسرت کاباره‌ای است، ولی کنسرت فنی که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود این است که یک نفر یک آهنگی می‌سازد و می‌نوازد و یک عده‌ وارد به آهنگ‌ها هستند و آنها تشخیص می‌دهند که نقطه‌ضعف و نقطه‌قوت آهنگ کجاست و نقد می‌کنند و درباره آهنگی که آقای آهنگساز ساخته است نظر می‌دهند؛ به این کنسرت می‌گویند. بنده حرفم این است که اینجا حرم امام رضا(ع) است، در حرم امام رضا(ع) نباید ابتذال اجرا شود... از ابتدای پیروزی انقلاب با تمام دولت‌ها رفتارم یکسان بوده است و آنجایی که انحرافی در دولت می‌دیدم، می‌ایستادم و برخورد و مقابله می‌کردم و شاید اولین کسی که در قضیه بنی‌صدر در بین علمای تهران مخالفتش آغاز شد، بنده بودم. چون بنده از همان اول یک آدم صریحی بودم و از کسی توقع نداشتم و چون توقع نداشتم، از همان اول هم با هر انحرافی برخورد می‌کردم. من از دولت‌ها حمایت هم می‌کنم و حمایت ما از دولت نادیده گرفته می‌شود، اما برخوردهای ما، که برخورد با انحراف است، دیده می‌شود... من با دولت سازندگی آقای هاشمی‌رفسنجانی، دولت اصلاحات، دولت احمدی‌نژاد و حتی دولت کنونی بنده برخورد یکسانی داشتم. بنده با نقطه‌های ‌انحرافی‌ دولت در خط سیاست اقتصادسالاری برخورد می‌کردم.

  آیت‌الله علم‌الهدی در پرسش و پاسخ دانشجویی: در جوانی پی‌اس تئاتر می‌نوشتم

  تیم اقتصادی دولت فاقد انسجام و کارآمدی است

روزنامه كيهان نوشت: در حالی که اخیراً سایت آفتاب (وابسته به حزب اعتدال توسعه) تصریح کرده بود حزب کارگزاران درصدد سهم‌خواهی و گرفتن امتیازات بیشتر در دولت است، روزنامه سازندگی وابسته به کارگزاران در گزارش «کابینه در برابر کابینه» تصریح کرد کابینه فاقد انسجام و کارآمدی است و باید تغییراتی در آن ایجاد شود... جدال میان دو تحلیل حداکثری «اقتصاد دولتی» و «اقتصاد آزاد» مانع از شنیدن صدای اقتصاددانان معتدلی می‌شود که معتقد به گذار آرام از اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد هستند. گذاری که فقط اقتصادی نیست و نیازمند تصمیمات کلان سیاسی و اجتماعی است.

  ابرچالش انتخاباتی اصلاح‌طلبان

فرهيختگان نوشت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بیش از هر چیز بر سازوکار تصمیم‌گیری انتخاباتی خود متمرکز شده‌اند و به آن به چشم مشکل اصلی می‌نگرند، این در حالی است که کار اساسا از جایی دیگر می‌لنگد و اصلاح‌طلبان فارغ از آنکه با چه مکانیسمی وارد انتخابات شوند، باید برای به میدان آوردن بدنه اجتماعی خود راه چاره‌ای بیابند. به بیان دقیق‌تر، مشکل اصلی این جریان بیش از آنکه چگونگی و کم و کیف حلقه تصمیم‌ساز آنها برای انتخابات آتی باشد، اقناع افکار عمومی برای اقبال به گزینه مورد حمایت آنها خواهد بود. هرچه باشد، حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از روحانی، چسبندگی غیرقابل انکاری را میان آنها و دولت پدید آورده و سبب شده عملکرد ضعیف روحانی و رفقا به پای آنها نیز نوشته شود... در چنین شرایطی قرار‌گیری میان پارادوکس حمایت از دولت و برائت از وضع موجود، اصلاح‌طلبان را در وضعیت آچمز قرار داده و به نظر می‌رسد شرایطی را رقم زده که گریزی از آن نیست.