محمد تقوی را از این پس روی نیمکت تراکتور در کنار جان توشاک خواهیم دید. تقوی انتخاب تراکتور را بزرگ ترین فرصت تجربه اندوزی برای خودش می داند.
کد خبر: ۶۵۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ 09 September 2018

محمد تقوی دوباره به فوتبال ایران بازگشته تا دوران جدیدی را تجربه کند. او به عنوان دستیار جان توشاک برگزیده شده. انتخابی که به آن می‌بالد وحضور در کنار جان توشاک را فرصتی بزرگ و غنیمتی ارزشمند می‌داند. توشاک از دیدگاه بازیکن سال های دور باشگاه استقلال و تیم ملی ایران بزرگ ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است. کارنامه توشاک در باشگاه رئال مادرید وقهرمانی با این تیم از دیدگاه محمد تقوی نقطه روشن مربیگری این مربی بزرگ محسوب می‌شود. تقوی درباره توشاک از تعاریفی استفاده می‌کند که جالب توجه است. به خصوص آنجا که مدعی می‌شود یک سال کار کنار این مربی با 10 سال حضور درکلاس های مربیگری برابری دارد. آیا تقوی بعد از این تجربه کاری مربی بزرگ تری خواهد شد؟گفتگوی نقوی با ایران ورزشی را بخوانید:

محمد تقوی:یک سال کار کنار جان با ۱۰ سال کلاس مربیگری برابری می‌کند/ توشاک بزرگ‌ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است
 

انتخاب شما از سوی جان توشاک قدری غیر منتظره بود. با ایشان آشنایی داشتید؟

یک دوست مشترک داشتیم که او من را به توشاک معرفی کرد. وقتی توشاک قبول کرد که درکنارش باشم من این پیشنهاد را به آقای دنیس مورفین که یکی از مدرسان من در کلاس های مربیگری انگلیش بود اعلام کرد. می‌دانید مورفین به من چه گفت؟

چه گفت؟

گفت همین الان بلیت بگیر برو تبریز. گفت یک دقیقه هم صبرنکن.

منظورش چه بود؟

بخواهم منظورش را خوب تفهیم کنم باید بگویم که یک سال کار کنار توشاک به اندازه 10 سال حضور درکلاس های مربیگری است. دنیس مورفین درباره توشاک حرف هایی به من زد که از این پیشنهاد به خودم بالیدم. واقعا فرصت بزرگی نصیب من شده و امیدوارم در تراکتورسازی روزهای خوبی را کنار جان بگذرانم.

این سوال شاید حاشیه ای تعبیر شود اما دوست دارم بدانیم توشاک مربی بزرگ تری است یا کی‌روش؟

پرسیدن این سوال هیچ اشکالی ندارد. خب، باید به سوابق دو مربی رجوع کنیم تا ببینیم کدام بزرگ تر است. طبیعتا اگر ملاک سوابق باشد بدون هیچ مکث و تانی باید بگویید جان توشاک. او رئال را قهرمان اروپا کرد، 6 سال سرمربی تیم ملی ولزبود. جان نزدیک به 250 بازی برای لیورپول داشته و نزدیک به 100 گل هم زده. او خیلی بزرگ تر است. اما آقای کی روش هم مربی کوچکی نیست و نمی‌توانیم او را زیر سوال ببریم اما اگر بخواهیم این دو مربی را با هم قیاس کنیم قطعا به این نتیجه می‌رسیم که توشاک مربی بزرگ تری در قیاس با کی‌روش است. توشاک جایگاه خاصی در فوتبال دارد و باور کنید من وقتی از تراکتورپیشنهاد گرفتنم همه همکارانم در فوتبال انگلیس گفتند که سریع خودت را به تمرین تراکتورسازی برسان. حتی می گفتند بلیت پروازت به ایران را جلو بینداز.

البته هنوز برای ارزیابی عملکرد توشاک در فوتبال ایران خیلی زود است اما آرامش خاصی در چهره او وجود دارد.

من یک نکته را بدون هیچ اغراقی به شما بگویم. جان توشاک بزرگ ترین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران است. در این حرفی که به شما زدم تردید نکنید. شاید بعضی ها بگویند چون توشاک اجازه داده من درکنارش باشم دارم این حرف را می‌زنم اما اگر در این جایگاه هم نبودم حتما به شما می‌گفتم که توشاک بزرگ ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است.

فلسفه مربیگری او را می‌شناسید؟

اگر بخواهم بگویم بله، به شما پاسخ درستی ندادم. برای اینکه توشاک را خوب بشناسم باید یک سال کنارش باشم اما در همین حد که با او حرف زدم به نتایجی رسیدم که بد نیست شما هم بدانید. توشاک روی کارهای هجومی و انتقال سریع توپ به خط حمله تاکید ویژه ای دارد. او فوتبال هجومی را دوست دارد و به دنبال این سیاست می‌رود.

در تیم شما اما ملی پوشانی هستند (شجاعی، دژاگه و حاجی صفی) که با فلسفه دفاعی کی‌روش بار آمده اند. آیا این مسئله برای‌تان تضاد ایجاد نمی کند؟

قطعا زمان می‌برد تا این اسامی که گفتید با تفکرات توشاک خو بگیرند اما کار نشد ندارد. دقیقا همان طور که گفتید تفکرات توشاک با آنچه در تیم ملی اتفاق می‌افتد متفاوت است اما بازیکنان با تجربه ای که نام شان را بردید قطعا انعطاف پذیری خواهند داشت و ما باید روی آن ها کار کنیم.

به نظر شما برای اینکه تراکتور بهتری در فوتبال ایران ساخته شود، این همه هزینه برای جذب ستاره های تیم ملی نیاز بود؟

مدیریت جدید باشگاه قطعا اهدافی دارد که این بازیکنان را به خدمت گرفته اند. همه این بازیکنان از فیلتر آقای توشاک هم رده شده اند و حتما جذب آنها با فکر وبرنامه ریزی بوده اما صادقانه به شما بگویم که با پول نمی‌شود تیم ساخت و تراکتورسازی هم قصد ندارد با پول تیم بسازد. تیم باید هدف، برنامه و تاکتیک مشخصی برای بازی داشته باشد. این ها لازمه پیشرفت است. من درتراکتورسازی همه مسئولانش را روشن و با برنامه دیدم. با مدیرعامل این باشگاه حرف زدم. با مالک باشگاه هم حرف زدم. حرف های خوبی بود که منجر به کسب نتیجه خواهد شد. کارنویی در تراکتورسازی شروع شده؛ برپایه ساختار محوری. امیدوارم نتیجه بگیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :