شهرداری تبریز در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد، قراردادهای بالای ۱۰۰میلیون تومان را در پورتالی عمومی در معرض دید عموم قرار داده است.
کد خبر: ۶۵۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 11 September 2018

«شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی» امسال به عنوان شعار هفته دولت انتخاب شده است؛ همانکه این‌روزها می‌توان از آن به عنوان حلقه‌ای مفقوده در دستگاه‌های اجرایی یاد کرد.

شفافیت، در واقع مقدمه و عامل جلب اعتماد مردمی است. شفافیت است که به مردم داشته‌ها و نداشته‌ها را تبیین می‌کند و مانع تبدیل شدن انتظارات مردم به اعتراضات می‌شود.

برای مردم مهم است که بدانند نهادها، دستگاه‌ها و ادارات با پول‌شان چه می‌کنند؛ برای مردم اهمیت دارد که عملکرد و نحوه صرف هزینه‌های بیت‌المال علنی شود.

خواسته‌ای که در بسیاری از ادارات تحقق نمی‌یابد و همین عدم تحقق است که نارضایتی عمومی را به همراه می‌آورد.

شهرداری تبریز در راستای ایجاد شفافیت اداری و مالی، قراردادهای مالی بالای 100 میلیون تومان را در پورتال رسمی خود برای عموم در دسترس قرار داده است. اقدامی ابتکاری بین شهرداری‌های کشور که ضمن ایجاد شفافیت، گامی مهم در جهت مبارزه با فساد برمی‌دارد.

مهندس ایرج شهین‌باهر، از زمان آغاز به کار خود در کسوت شهردار کلانشهر تبریز، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد را جزو اولویت‌های مدیریت شهری عنوان کرده بود.

او گفته است: «طرح شفاف‌سازی قراردادها توسط خود شهرداری به شورای شهر پیشنهاد شده که شهرداری تبریز در این راستا اقدامات موثری انجام داده است.»

در این راستا نیز شهردار تبریز با ابلاغ بخشنامه‌ای، به تمام حوزه‌های اجرایی شهرداری تبریز دستور داد نسبت به درج قراردادهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان در پورتال عمومی شهرداری تبریز اقدام کنند.

مهندس ایرج شهین‌باهر در بخشنامه صادره خاطرنشان کرده‌است: نظر به برنامه‌های ارائه‌شده به شورای محترم و ضرورت شفاف‌سازی در کلیه حوزه‌های مالی و اجرایی، کلیه معاونت‌ها، شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه موظف‌اند، کلیه قراردادهای با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان را از طریق پورتال عمومی شهرداری تبریز منعکس کنند.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که همه حوزه‌های خدماتی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی، شامل این بخشنامه‌ است، تاکید کرده‌است که انعکاس این قراردادها باید شامل اهداف، زمان‌بندی اجرا، مشخصات شرکت‌های طرف قرارداد و سایر جزئیات شفاف‌سازی باشد.

یکی از اصول حاکم بر «حکمرانی خوب» اصل شفافیت است، بر همین اصل تمام تصمیمات متاثر می‌شوند. شفافیت به عنوان ابزار پاسخگویی مقامات، مانع فساد و از عوامل پیشرفت و توسعه است و از آنجا که یکی از منابع فساد تامین کالا و خدمات دولت از طریقه پروسه مناقصات و انعقاد قراردادهای اداری است، شفاف سازی قوانین مربوط به تهیه و تامین کالا و خدمات و قوانین مبارزه با فساد و تقویت و توسعه چارچوب های حقوقی و اخلاقی حاکم می‌تواند به عنوان عامل موثر در جلوگیری از فساد و در نتیجه ایجاد اعتماد عمومی به نظام حقوقی و رشد و توسعه کشور شود.

گفتنی است قراردادهای بالای یک میلیارد ریال شهرداری کلانشهر تبریز از آدرس http://tabriz.ir برای عموم قابل دسترس بوده و همواره درحال به روز رسانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار