کد خبر: ۶۵۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 15 September 2018

 تیم‌ها مقابل پرسپولیس تغییر آرایش می‌دهند و محتاط‌تر بازی می‌کنند. برای شفر هم تیم مقابل فرقی نمی‌کند و همیشه با یک سیستم به مصاف رقیبان می‌رود.

به گزارش تابناک تبریز، شش هفته از لیگ هجدهم گذشته و همه تیم‌ها به‌جز استقلال و نفت مسجدسلیمان شش بازی در لیگ هجدهم برگزار کردند. یعنی مربی‌ها کم‌کم از مرحله آزمون و خطا فاصله می‌گیرند و به ثبات می‌رسند. یکی از مهم‌ترین تلاش‌های مربیان، رسیدن به آرایش ثابت تیم‌شان است که با گذشت چند هفته از لیگ، اکثر تیم‌ها به آرایش و بازیکنان مد نظرشان دست یافتند. برانکو همچنان روی آرایش ۲-۴-۴ اصرار دارد. شفر از روزی که آمده به ۱-۳-۲-۴ دست نزده و در تمامی مسابقاتش با این سیستم تیمش را به زمین فرستاده است. توشاک هم تنها مربی‌ای است که در این فصل تیمش را با سه دفاع به زمین فرستاد. تمامی آرایش‌های بررسی شده در این گزارش، بر اساس دیتای متریکا ثبت شده است.

ترس از پرسپولیس

نفت مسجدسلیمان در همه بازی‌های این فصلش ۱-۳-۲-۴ بازی کرد. فقط برای بازی با پرسپولیس به آرایش تیمش دست زد و ویسی اتوبوس تیمش را با سیستم ۲-۴-۴ مقابل دروازه قرار داد. این اتفاق برای نفت آبادان هم تکرار شد. تیمی که تمام مسابقات فصل ۳-۳-۴ بازی می‌کرد، برای مسابقه با پرسپولیس محتاط‌تر شد و تیمش را کمی تدافعی‌تر به زمین فرستاد. آبادان بعد از یک مسابقه، دوباره به آرایش همیشگی ۳-۳-۴ برگشت.

صدرنشینی با ۲-۴-۴

یحیی گل‌محمدی در تمام مسابقات این فصل، پدیده را با آرایش ۲-۴-۴ به زمین فرستاده است که حاصل آن صدرنشینی در پایان هفته ششم بوده است. این آرایش، سیستم محبوب برانکو هم هست. برانکو در این فصل هم پرسپولیس را با همین سیستم راهی مسابقات می‌کند. دیگر تیمی که از ۲-۴-۴ استفاده می‌کند، پارس‌جنوبی‌جم است. تارتار هم از ابتدای فصل قبل تا حالا در اکثر مسابقات با آرایش ۲-۴-۴ حاضر شده است.

تنها تیم سه دفاعه!

توشاک تنها مربی این فصل بود که بازی با سه دفاع را تجربه کرد. البته تراکتور روی کاغذ سه مدافع داشت، ولی عملا دو بال این تیم بیشتر به دفاع کمک می‌کردند تا این که در حملات شرکت کنند. کسب دو تساوی و یک شکست سنگین موجب شد که توشاک از عقیده‌اش دست بردارد و بیخیال بازی با سه دفاع میانی شود. تراکتورسازی  بعد از بازی با استقلال هم به جمع ۱۵ تیم دیگر لیگ اضافه شد که چهار دفاعه بازی می‌کردند. اتفاقی که در کسب ۷ امتیاز از سه مسابقه بعدی تراکتور، بی‌تاثیر نبود.

سرگیجه در شمال کشور!

ابتدا ۳-۳-۴، سپس ۱-۱-۴-۴ در بازی سوم ۱-۳-۲-۴ سپس بازگشت به آرایش ۱-۱-۴-۴ و در نهایت هم ۱-۳-۲-۴ همه آرایش‌هایی بود که به ترتیب نکونام در این فصل برای نساجی تجویز کرد. نکونام و نساجی هنوز به آرامش نرسیدند و آرایش‌های مختلف را امتحان می‌کنند. تنها برد این فصل نساجی در مسابقه‌ای به دست آمد که نکونام به آرایش هفته قبل تیمش دست نزد. شرایط برای سپیدرود هم به همین منوال است. سپیدرود با ۱-۳-۲-۴ استارت زد، با ۲-۴-۴ ادامه داد، در ادامه به ۱-۳-۲-۴ برگشت و در بازی آخر هم ۱-۴-۱-۴ بازی کرد.

۴-۲-۳-۱ محبوب‌ترین آرایش

به جز پرسپولیس، پدیده و پارس‌جنوبی همه ۱۳ تیم دیگر لیگ حداقل برای یک مسابقه هم شده در این فصل با آرایش ۱-۳-۲-۴ بازی کردند. تیم‌های ذوب‌آهن، استقلال، سایپا، پیکان، استقلال‌خوزستان و ماشین‌سازی هم در همه مسابقات این فصل با این سیستم بازی کردند و اعتقاد ویژه‌ای به این آرایش دارند. 

دو تیم با ۳-۳-۴

بجز نفت آبادان، تیم امیر قلعه‌نویی هم فصل را با ۳-۳-۴ شروع کرد. ولی خیلی زود قید حمله با سه مهاجم را زد و به ۱-۳-۲-۴ تغییر آرایش داد.

مقایسه امتیازگیری آرایش‌ها

با توجه به اینکه زمان زیادی از لیگ نگذشته، نتیجه‌گیری درباره اینکه کدام آرایش کارآمدتر بود خیلی عدد صحیحی نمی‌دهد. اینکه تیم‌ها در این چند هفته با چند رقیب آسان یا سخت بازی داشتند تاثیر پررنگی در این نتیجه‌گیری دارد. ولی به هر حال تا به حال ۲-۴-۴ بیشتر از بقیه جواب داده است. در ۲۳ مسابقه‌ای که حداقل یک سمت از نبرد تیمی با این آرایش بازی کرد، به طور میانگین ۱،۷ امتیاز از هر مسابقه گرفت. بعد از آن ۱-۳-۲-۴ قرار دارد که در ۵۶ مسابقه، ۶۹ امتیاز به تیم‌هایی با این آرایش رسید، یعنی معدل ۱،۲ امتیاز از هر بازی. نفت آبادان و سپاهان هم در هفت بازی که ۳-۳-۴ بازی کردند، مجموعا هشت امتیاز گرفتند، میانگین ۱،۱ از هر مسابقه. توشاک هم به‌عنوان تنها مربی که آرایش سه دفاعه را تمرین کرد، فقط دو امتیاز در آن سه هفته کسب کرد. در تنها مسابقه‌ای که ۱-۴-۱-۴ اجرا شد، نفت آبادان یک امتیاز از مسابقه‌اش گرفت و نساجی هم به‌عنوان تنها تیمی که ۱-۱-۴-۴ را پیاده کرد، در سه بازی ۴ امتیاز گرفت.90

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار