بهنام عبداللهی: مدارس که باز می‌شوند، خیابان‌ها بسته می‌شوند. کلانشهرها سال‌هاست که با این جمله سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی برای برخی‌ها، ترافیک سنگین اول مهر چیزی شبیه یک کابوس آلوده شده است.
کد خبر: ۶۵۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴ 20 September 2018

شهرداری تبریز به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال‌تحصیلی جدید، با بسیج امکانات حمل و نقل شهری، تدابیر ویژه‌ای برای رفاه حال دانش‌آموزان و دانشجویان اندیشیده است.

کارشناسان سال‌هاست که می‌گویند خودروهای تک‌سرنشین یکی از اصلی‌ترین عاملان به وجود آمدن ترافیک در شهرها هستند. همان کارشناسان توصیه می‌کنند که خانواده‌ها به بهانه رفت و آمد فرزندشان به مدرسه، با یک خودرو شخصی به جان خیابان‌ها نیفتند، ولی می‌افتند.

شرایطی به وجود آمده که روز اول مهر، به نماد ایجاد ترافیک در شهر تبدیل شده. کلانشهر تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما امسال شهرداری تبریز می‌خواهد برنامه‌های ویژه‌ای برای بازگشایی مدارس در حوزه ترافیک انجام بدهد.

مهندس ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز در این‌باره می‌گوید: «شهرداری تبریز در حوزه‌های مختلف همچون اتوبوس‌رانی، قطار شهری و سرویس مدارس، امسال برای بازگشایی مدارس تدابیر خاصی اندیشیده است.»

«شهرداری تبریز در حوزه‌های مختلف همچون اتوبوس‌رانی، قطار شهری و سرویس مدارس، امسال برای بازگشایی مدارس تدابیر خاصی اندیشیده است.»
شهردار تبریز با معرفی شهرداری به عنوان متولی اصلی ساماندهی سرویس‌های مدارس، توضیح می‌دهد: «دانش‌آموزان به عنوان شهروندان کوچک، قشر قابل‌توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند و باید برای رفت و آمد این قشر خدمات شایسته‌ای ارائه دهیم.»

مهندس شهین‌باهر می‌گوید که بحث احتمال آسیب بخصوص در اوقاتی که این دانش‌آموزان در سرویس مدارس حضور دارند، مهم بوده و اگر ایمنی جسمی و روانی آنها به خطر بیافتد، سبب بروز چالشی بزرگ در جامعه می شود.

شهردار تبریز با بیان اینکه توجه به قوانین سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان باید در مدارس دولتی و غیر دولتی صورت گیرد، تغییر ساعات تعطیلی ادارات و مدارس را پیشنهاد می‌دهد.

او کاهش ترافیک را از ضروریات می‌داند و تصریح می‌کند: «در کشور های توسعه‌یافته برای سرویس مدارس از وسایل حمل و نقل خاص استفاده می‌شود که استانداردهای لازم در آن‌ها برای ایمنی دانش‌آموزان تعبیه شده است.»

در همین راستا به تازگی، شهرداری تبریز از برچسب سرویس مدارس در سال‌تحصیلی ۹۷-۹۸ نیز رونمایی کرد. مراسم رونمایی از برچست مخصوص سرویس مدارس تبریز با حضور دادستان تبریز، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، شهردار تبریز، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و جمعی از معاونین و مدیران سایر ارگان‌ها در تالار باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

بر اساس تمهیداتی که از سالهای گذشته با همکاری و همفکری ارگان های شهری صورت گرفته است ارائه سرویس مدارس صرفا توسط خودروهایی که دارای برچسب مخصوص سرویس مدارس هستند صورت می گیرد.

در راستای ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات توسط شرکت ها و خودروهای سرویس مدارس و تقویت امنیت و آرامش روانی خانواده ها، نظارت و کنترل دقیقی بر فعالیت سرویس های مدارس صورت می گیرد.

شهرداری تبریز علاوه بر اینکه امسال برای ارتقا امنیت و کیفیت سرویس‌های مدارس تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است، برای دسته‌ای دیگر از دانش‌آموزان که با وسائل حمل و نقل عمومی تردد می‌کنند، بستر مناسبی فراهم آورده است.

 

افزایش ساعت کاری مترو تبریز

البته شهردار تبریز نیز یک خبر خوش برای دانش‌آموزان و دانشجویان درباره قطار شهری دارد: «در راستای ارائه خدمات به دانش آموزان و آینده‌سازان جامعه، همزمان با اول مهر و آغاز سال‌تحصیلی جدید ساعت کاری مترو تبریز دو ساعت افزایش می یابد.»

در حال حاضر مترو تبریز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۷ فعالیت دارد که از آغاز سال تحصیلی با افزایش دو ساعته فعالیت تا ساعت ۱۹ به ارائه خدمت به شهروندان خواهد پرداخت.

اتوبوس‌های بی‌آرتی تبریز نیز روز اول مهر، رایگان خواهند بود تا بهانه‌ای باشد برای دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها که به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی عادت کنند.

فرخ جلالی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز می‌گوید: «همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی جدید شرکت واحد اتوبوسرانی نسبت به ارائه خدمات ویژه به آحاد شهروندان بالاخص دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام خواهد کرد.»

او توضیح می‌دهد که خدمات رایگان در اول مهر در راستای تکریم شهروندان، دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان به منظور ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و به تبع آن کاهش بار ترافیکی، آلودگی هوا و جلوگیری از اتلاف وقت در سفرهای درون‌شهری با توجه به افزایش بار ترافیکی شهر در ایام بازگشایی مدارس، اجرا خواهد شد.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و افزایش تعداد اتوبوس‌ها به مناسبت بازگشایی مدارس

البته در حوزه اتوبوسرانی، برای بازگشایی مدارس تدابیر و اقدامات دیگری نیز انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و افزایش تعداد اتوبوس‌های این ناوگان اشاره کرد.

جلالی با اعلام خبر بازسازی ۱۷۳دستگاه اتوبوس ناوگان بخش خصوصی شرکت واحد، می‌گوید: «از ۱۷۳ دستگاه اتوبوس که نیاز به بازسازی داشتند تعداد ۱۴۹ دستگاه بازسازی و وارد شبکه خدمات‌رسانی گردیده و تا آخر شهریورماه و آغاز بازگشائی مدارس، بازسازی تعداد ۲۴ دستگاه باقیمانده نیز به اتمام می‌رسد تا ناوگان اتوبوسرانی با تمام توان به استقبال از مهر رفته و در خدمت همشهریان بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان باشد.»

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز توضیح می‌دهد که در این طرح، اتوبوس‌هایی که دارای وضعیت نامناسب و نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی بودند، شناسایی و با عنایت ویژه بهره‌برداران بخش خصوصی توسط اکیپ‌های فنی و خدماتی و بخش خصوصی به لحاظ تعمیرات فنی موتور و گیربکس، شاسی کشی، صافکاری، رنگ آمیزی، تعویض صندلی‌ها و تعمیر کف، مورد بازسازی قرار گرفتند.

خبر خوش دیگر فرخ جلالی، بهره‌برداری از ۳۳دستگاه اتوبوس جدید در آستانه بازگشایی مدارس است: «تلاش برای توزیع متوازن و ساماندهی مجدد ناوگان اتوبوسرانی، خرید اتوبوس‌های جدید جهت ارتقاء خدمات‌رسانی، از سیاست‌های اولویت‌دار شرکت واحد می‌باشد و در این راستا اقدامات اولیه انجام شده است.»

به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز، با ورود این تعداد اتوبوس شاهد افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی خواهیم بود

مدرسه‌ها هم در دایره «گوزل تبریزیم» قرار می‌گیرند

علاوه بر طرح‌های ترافیکی و حمل و نقلی، شهرداری تبریز برای بازگشایی مدارس، طرح دیگری نیز با نام طرح استقبال از بوی ماه مهر دارد که در تمام مناطق شهرداری کلانشهر تبریز مدت‌هاست اجرا می‌شود.

مسعود برزگر جلالی، معاون خدمات شهری شهردار تبریز می‌گوید: «در راستای تداوم اجرای طرح جامع خدماتی «گوزل تبریزیم» در سطح شهر تبریز و نیز آماده‌سازی هرچه بهتر فضاهای آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان عزیز، طرحی با عنوان «بوی ماه مهر» از سوی حوزه معاونت خدمات شهری در حال انجام است.»

اولیا دانش‌آموزان از مهربانی‌های زودگذر بپرهیزند

او با بیان اینکه این طرح شامل پاکسازی و بهسازی ویژه ورودیهای مدارس و دانشگاه‌های سطح شهر تبریز است، توضیح می‌دهد: «پاکسازی، بهسازی و زیباسازی معابر پیرامون مدارس، سم‌پاشی و شستشوی جوب‌ها و کانال‌ها، لکه‌گیری آسفالت پیاده‌روها و معابر اطراف مدارس، ترمیم و به‌سازی پل‌های عابر‌پیاده مقابل مدارس، رفع خطر و حذف موانع فیزیکی و نیز نازیبایی‌های بصری از اطراف مدارس تبریز، انجام می‌شود.»

در این میان سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری تبریز نیز علاوه بر اینکه امور هماهنگی و ساماندهی دستگا‌های مرتبط برای بازگشایی مدارس را انجام می‌دهد، با همکاری راهنمایی و رانندگی، برای روان‌سازی ترافیک شهری در روز اول مهر و دیگر ایام سال‌تحصیلی، تدابیر خاصی اندیشیده است.

حال واقعیت این است که مدیریت شهری تمام تلاشش را می‌کند که ایام بازگشایی مدارس، یک ایام خاطره‌انگیز باشد و بوی ماه مهر، به بوی دود ماشین‌ها تبدیل نشود. حالا نوبت شهروندان است که با مشارکت خودشان، کابوس اول مهر را به رویایی برای تمام کلانشهرها تبدیل کنند.

شاید پذیرش همین یک نکته برای اولیا کافی باشد که استفاده از خودروی شخصی برای رفتن دانش‌آموزان به مدرسه یا برگشتن‌شان، یک مهربانی زودگذر است. اولیای واقعا مهربان به فرزندان‌شان می‌آموزند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا سایه سنگین دود و آلودگی و ترافیک از آینده فرزندان‌شان کم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار