کد خبر: ۶۶۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 08 October 2018

یک اقتصاددان گفت: بر اساس قدرت خرید مردم نرخ واقعی دلار باید بین 6800 تا 7200 تومان باشد.

دکتر محسن زنگنه اقتصاددان شب گذشته در گفتگو با برنامه پایش در مورد نرخ واقعی دلار گفت: اینده بازار ارز به اقدامات دولت بستگی دارد، در ایران علیرغم اینکه علل مختلف سیاسی، فرهنگی و خارجی در شاخص های کلان تاثیر گذار است به جهت قدرت دولت و بانک مرکزی قطعاً این اقدامات دولت است که آینده بازار ارز را مشخص می کند.

این اقتصاددان گفت: بر اساس قدرت خرید مردم اگر سال 92 که قیمت دلار 3600 تومان بود را به عنوان قیمت واقعی در نظر بگیریم از آن سال تا امسال هر سال اگر تورم را در کشور محاسبه کنیم تقریباً سر جمع ما 90 درصد تورم داشتیم. اگر تورم امریکا را نیز مجاسبه کنیم در این چند سال تورم آمریکا بین 8 تا 10 درصد بوده است.

وی افزود: اگر میزان تورم آمریکا را از تورم ایران کم کنیم به رقم 80 درصد می رسیم و اگر این 80 درصد را در 3600 ضرب کنیم مشخص می شود که نرخ واقعی دلار در حال حاضر باید بین 6800 تا 7200 تومان باشد. این قیمت واقعی دلار است و هر رقمی بالاتر این رقم حباب است.

کاهش تعداد گردشگران در نیمه اول امسال

شهاب طلاب پژوهشگر حوزه گردشگری نیز شب گذشته در این برنامه گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی فرصت خوبی برای بهبود صنعت گردشگری فراهم شده است. در حال حاضر هر شهروند اروپایی با 15 درصد درآمد ماهیانه اش می تواند 7 تا 10 روز سفر خوبی به ایران داشته باشند و خدمات گردشگری بگیرند.

وی افزود: ولی در 5 ماهه نخست امسال تعداد گردشگران ما بخصوص گردشگران اروپایی کم شده است به طور مثال در 5 ماه نخست سال قبل 31 هزار گردشگر آلمانی وارد کشور شدند که امسال این رقم به 21 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار