محمداسماعیل سعیدی:
محمداسماعیل سعیدی گفت: سهامدار اصلی ماشین‌سازی تبریز به علت فروش ۳ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰دولتی دستگیر شده است.
کد خبر: ۶۶۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 10 October 2018
یکی از اخلالگران بازار ارز سهامدار اصلی ماشین‌سازی تبریز بوده است/فروش ۳میلیون ارز ۴۲۰۰دولتی در بازار آزاد ارز
 به گزارش تابناک تبریز، محمداسماعیل سعیدی (نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی) از دستگیری سهامدار اصلی کارخانه ماشین‌سازی تبریز خبر داد و گفت: قربانعلی فرخزاد سهامدار اصلی این کارخانه ۳میلیون دلار با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی بابت تجهیز ماشین‌آلات کارخانه از بانک مرکزی دریافت کرده و سپس در بازار آزاد به فروش رسانده است.

وی در ادامه گفت: فرخزاد در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و مراحل قانونی دادگاه او در حال طی شدن است. گفتنی است که فرخزاد قبل از خرید این کارخانه به دلیل جرائمی که داشته است، دارای سوءسابقه بوده است. با این حال با وجود عدم اهلیت این کارخانه به او واگذار شد.

سعیدی در ادامه افزود: فرخزاد این شرکت را در حالی ۶۰۰ میلیارد خریداری کرده که تنها ۵۰۰ میلیارد ارزش زمین‌های خانه‌های سازمانی ماشین‌سازی تبریز است.

نماینده مردم تبریز در مورد تاریخچه‌ی واگذاری‌های این کارخانه به ایلنا بیان کرد: کارخانه ماشین‌سازی دارای سابقه طولانی است. این کارخانه جزو شرکت‌هایی بوده که در سالیان گذشته به عنوان کارخانه مادر در ایران احداث شده است. هدف این بود که این کارخانه نه فقط برای ایران بلکه برای کل خاورمیانه سرویس‌دهی بکند. این کارخانه ماشین‌افزار تولید می‌کند و ماشین‌آلاتی که در این کارخانه تولید می‌شد در تمامی سالیان گذشته در خاورمیانه بی‌نظیر بود. در چند سال اخیر این کارخانه متاسفانه بر اثر ندانم‌کاری‌ها و بعضا برای فلج کردن اقتصاد ایران به افراد نااهل واگذار شد. این کارخانه یکی از شرکت‌هایی بود که در لیست سیاه آمریکا ثبت شده است. در طول سال‌های گذشته این کارخانه دست به دست بین افراد مختلف گردیده است.

وی با اشاره به واگذاری این شرکت به یکی از بانک‌های دولتی در زمان ریاست جمهوری پیشین، ادامه داد: این شرکت در آن زمان به علت دیون به یک بانک در حال واگذاری بود که بانک با رد کردن این پیشنهاد از جانب دولت؛ کلیه دیون خود را از دولت نقد طلب کرد. نهایتا شرکت را به تامین اجتماعی واگذار کردند. به علت اعتراض نمایندگان خود رئیس جمهور نقل و انتقال شرکت ماشین‌‌سازی را منتفی کرد. اما با تعویض دولت و ورود دولت روحانی دوباره تمام قضایای گذشته از نو شروع شد. دولت روحانی بار دیگر برای پرداخت دیون خود به بانک‌ها سعی در واگذاری ماشین‌سازی تبریز داشت. نهایتا این شرکت بابت هزار میلیارد تومان به صندوق فولاد واگذار شد. سپس صندوق فولاد را به شستا واگذار کردند و بعد یک وکالتنامه از صندوق فولاد گرفته شد تا سازمان خصوصی‌سازی ماشین‌آلات را به اولین مشتری دست به نقد بفروشند.

سعیدی گفت: نمایندگان مجلس آن سال اعتراض کردند که ماشین‌سازی را به شستا واگذار کنند تا مشکلات این کارخانه حل شود. بعد از دو سال با رانت‌بازی‌های سیاسی این کارخانه به فردی فروخته شد که اولین قسط خرید کارخانه را نتوانست پرداخت کند و فرار کرد. فراز و نشیب‌هایی که این کارخانه طی کرد باعث زمین‌گیر شدن این کارخانه شد. این کارخانه مادر بیشتر به ترکیه ماشین‌افزار صادر می‌کرد اما حالا ما از ترکیه ماشین‌افزار به ایران وارد می‌کنیم. پس از سالیانی که گذشت نهایتا این کارخانه به آقای قربانعلی فرخزاد فروخته شد.

وی درپایان گفت: در حال حاضر نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار رسیدگی به این پرونده فساد مالی و پیگیری اداره‌ی کارخانه شده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار