مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد:
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تکمیل کریدور استراتژیک شمال به جنوب را در دستور کار مناطق آزاد به ویژه مناطق آزاد شمال کشور قرار دارد گفت: با اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره، چابهار به زاهدان و راه‌آهن ارس ـ ماکو ـ ترکیه نواحی مهمی از کشور شامل مناطق همجوار با همسایگان تحت پوشش خطوط ریلی قرار می گیرند.
کد خبر: ۶۶۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 18 October 2018
تکمیل کریدور شمال ـ جنوب با راه آهن ارس ـ ماکو ـ ترکیهبه گزارش تابناک تبریز،  مرتضی بانک در مراسم امضای تفاهم نامه «مطالعه احداث مسیر ریلی جلفا ـ پلدشت ـ چشمه ثریا(ایران ـ ترکیه)» با اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور از جنوب به شمال و شرق به غرب افزود: احداث مسیر ریلی جلفا ـ پلدشت ـ چشمه ثریا به طول 200 کیلومتر در مناطق آزاد ارس و ماکو در توسعه حمل و نقل ریلی شمال کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: این طرح می تواند به افزایش ظرفیت مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور منجر شود. با توسعه شبکه ریلی شرایط بهتری برای ترانزیت از کشورمان ایجاد می‌شود و مناطق آزاد برای گسترش خطوط راه‌آهن مشارکت جدی در پروژه‌ها دارند.
مشاور رییس جمهور مهم‌ترین سیاست مناطق آزاد را تکمیل زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حمل و نقلی (ریلی ـ جاده‌ای) دانست و گفت: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در چند سال گذشته در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه زیرساخت‌های ریلی بسیار ارزشمند است و امروز راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با سرمایه‌گذار مشترک خارجی و ایرانی در حال اجرا است.
مرتضی بانک ادامه داد: تفاهم‌نامه امروز با شرکت راه آهن برای انجام مطالعات اتصال ریلی ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا است که با ساخت این مسیر حمل و نقل بین ترکیه و ایران با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
وی در عین حال تاکید کرد که احداث این خط آهن می تواند اثرات بسیار مطلوب اقتصادی برای مناطق آزاد ارس و ماکو داشته باشد چرا که موقعیت ویژه این دو منطقه زمینه را برای توسعه همکاری ها میان ایران و ترکیه فراهم می کند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اعتبار و هزینه طرح های مطالعاتی این پروژه بر عهده مناطق آزاد ماکو و ارس خواهد بود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در چارچوب مدل های ارائه شده در این پروژه مشارکت داشته باشند.
مشاور رییس جمهور هم چنین درباره احداث مسیر ریلی در استان خوزستان از منطقه ماهشهر به منطقه آزاد اروند هم گفت: پروژه راه‌آهن ماهشهر ـ خرمشهر در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون در حال اجراست. در صورت توافق میان ایران و عراق، این پروژه تا بصره نیز ادامه پیدا می‌کند.

** مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با بیان این‌که در اقتصاد حمل‌ونقل وضعیت حمل و نقل ریلی در همه دنیا غیرقابل رقابت است، گفت: اما در ایران چون جزایر جداگانه ‌ای هستیم به برنامه‌ریزی‌ها توجه نکرده و باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به کشور می‌شویم. مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشد و بایستی در حمل‌ونقل نیازمند ارتباطات قوی حمل‌و‌نقلی هستند.
سعید محمدزاده افزود: هر چه بتوانیم بار و مسافر را به بخش ریلی بیاوریم در پایداری اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهیم بود.
محمدزاده گفت:‌ به راحتی می‌توان از بارهایی که در کشور جابجا می‌شود حداقل می‌توان 30 میلیون تن را به ریل منتقل کرد حدود 600 میلیون دلار صرفه‌جویی نصیب اقتصاد کشور می‌شود.
وی افزود: به عنوان راه‌آهن هم و غم ما این است در انتقال بار از جاده به ریل هر چه قدر بتوانیم کمک کنیم. در کشورهایی که قیمت سوخت آزاد است مثلا 1.2 یورو است گفته‌اند اگر کامیون در ماه 30 بار به پارک لجستیک مراجعه کرد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند تا به این ترتیب بارهای طولانی به ریل منتقل شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که برای اتصال ریلی منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر راه‌آهن 150 میلیارد تومان آورده تامین کرده است، گفت: اتصال ریل به چشمه ثریا به لحاظ استراتژیک برای ایران حائز اهمیت است. گرچه راه آهن ایران به راه آهن ترکیه متصل است اما دریاچه وان یک گلوگاه است و با اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا اثرات اقتصادی خوبی برای کشور به همراه دارد.
محمدزاده در ادامه خواستار کوتاه شدن مطالعات ساخت این پروژه شد و با اشاره به این‌که ظرف 4.5 ماه انجام خواهد شد، گفت: صندوق توسعه ملی برای همکاری اعلام امادگی کرده و راه‌آهن اماده است از منابع این صندوق برای پروژه مذکور استفاده کند. یا این‌که گفته‌اند تعرفه ریل را از 30 به 15 درصد کاهش دهیدو دولت 15 درصد را پرداخت می‌کند.

** زیرساخت‌های حمل و نقل برای مناطق آزاد حیاتی هستند

همچنین در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل برای مناطق آزاد حیاتی هستند گفت: یکی از ماموریت‌های ویژه ما توسعه شبکه ریلی در مناطق آزاد است و باید مناطق آزاد ارس از طریق ریل به ترکیه وصل شود و از این طریق به شرق منطقه اتصال ریلی داشته باشیم.
محسن نریمان افزود: اتصال ریلی از طریق اصلان دوز به آستارا در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از این طریق می‌توانیم به کشورهای CIS متصل شویم.
نریمان گفت: طبیعی است که برای انجام پروژه‌های مطالعاتی، ساخت راه‌آهن از وزارت راه و شهرسازی کمک بخواهیم چرا که آنها تجربه‌های بسیار خوبی در توسعه شبکه ریلی دارند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: به زودی اقدامات برای تملک اراضی جهت احداث این پروژه انجام خواهد شد و به طور قطع دارا بودن به یک شبکه قوی ریلی درون مرزی و برون مرزی می‌تواند به اقتصاد کشور رونق بخشد.

** سرمایه‌گذاری برای آزادراه ماکو و تبریز نهایی شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با بیان اینکه براساس قانون یکی از وظایف مناطق آزاد، عمران و آبادانی است گفت: یکی از ماموریت‌های تعریف شده برای مناطق آزاد توسعه صادرات و گسرتش تولید و در نهایت ارتباط تجاری با کشورهای همسایه است که با دارا بودن به زیرساخت‌های حمل و نقلی این اتفاق سریع‌تر رخ خواهد داد.
غلامرضا سلیمانی افزود: سرمایه‌گذاری برای آزادراه ماکو و تبریز نهایی شده است و احداث راه‌آهن ماکو ـ ارس ـ ترکیه می‌تواند به اقتصاد محلی و ملی کشورمان کمک کند و باعث افزایش صادرات از این مناطق خواهد شد.
گفتنی است؛ تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد ارس و ماکو و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با محوریت مطالعه احداث مسیر ریلی جلفا ـ پلدشت ـ چشمه ثریا(ایران ـ ترکیه) امروز (شنبه 7 مهرماه) در تهران به امضاء رسید.
این تفاهم نامه با هدف ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو و اتصال آن به کشور ترکیه بعد از ظهر امروز به امضای مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو رسید.

برچسب ها: ارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :