معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی (رینوتکس) را فرصتی برای نگاه جدید به بخش اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: رینوتکس ابزاری برای رسیدن به اقتصاد دانش محور است.
کد خبر: ۶۷۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ 01 November 2018

به گزارش تابناک تبریز، علی جهانگیری در نشست خبری ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی ((RINOTEX2018 با بیان این مطلب اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های صنعتی و تاثیر گذار در بخش اقتصادی همیشه در مسائل اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی حرف برای گفتن داشته است و ما امروز مصمم هستیم تا در مسیر ایجاد اکوسیستم فناوری که متاثر از اقتصاد دانش محور است قدم برداریم.

وی با اشاره به برگزاری سالانه این نمایشگاه گفت: ما از سال 93 به دنبال ایجاد اکوسیستم و فضای کسب و کار برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان هستیم و در همین راستا اقتصادی کردن فعالیت‎های پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‎ها را نیز پیگیری کرده ایم.

وی اضافه کرد: در گذشته توزیع یارانه، رانت، وام و ارز ارزان سبب شد تا آن گونه که باید شاید به بخش خصوصی جهت داده نشود و چنین برداشت شده است که تکنولوژی صرفا با خرید ماشین آلات جدید ممکن است و این نگاه ها امکان دانش بنیان شدن بخش خصوصی را سلب کرده است ، در حالی که اگر بخواهیم با رقبای جدید در دنیا رقابت کنیم، باید دانش تولید محصول را داشته باشیم.

جهانگیری ششمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشیدی را فرصتی برای تعامل فناوران و سرمایه گذاران دانست و گفت: این نمایشگاه تلاش می کند تا بستر گفت و گوهای رودر روی فناوران و متقاضیان فناوری را فراهم کند، ما تلاش می کنیم تا در کنار نگاه اقتصادی با رویکرد فرهنگی نیز به این موضوع توجه کنیم چرا که ایجاد اکوسیستم فناوری در استان تنها با توجه به اقتصاد ممکن نخواهد شد و ما نیازمند ایجاد بسترهای فرهنگی نیز هستیم.

وی با اشاره به تحریم های صورت گرفته و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور گفت: امروز بهترین فرصت برای فعالان عرصه فناوری و شرکت های دانش بنیان است تا از این فرصت برای تجاری سازی محصولات خود و ایجاد بازار استفاده کنند و ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی (رینوتکس) می‎تواند فرصتی برای تولید کالاهای تحریم شده و 1300 کالایی که واردات آن ممنوع شده است، باشد.

جهانگیری با بیان اینکه بسیاری از محصولات نوآورانه در همان ابتدا در دره فناوری سقوط می‎کنند، گفت: نباید انتظار داشت که هر محصولی که در نمایشگاه‎های فناوری ارائه می‌شود، بلافاصله به مرحله تجاری سازی برسد و شاید لازم باشد یک محصول برای تجاری سازی، بارها در نمایشگاه حضور داشته و معرفی شود تا بنگاه‎ها پس از نیازسنجی، محصول مورد نیاز را شناسایی و تقاضا کنند.

وی از حمایت های بخش خصوصی در ارائه جوایز جشنواره ای که همزمان با این نمایشگاه برگزار می شود خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال بار دیگر آقای علی پولاد جوایز اصلی جشنواره را متقبل شده است و آقای یونس ژائله نیز جایزه ویژه ای را برای برگزیدگان زون صنایع غذایی در نظر گرفته است.

ثبت‌نام ۱۵۰۰ طرح در ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی

جانشین مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی هم در این نشست از ثبت‌نام 1500طرح فناورانه در ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی RINOTEX2018 خبر داد و گفت: ثبت‌نام برای شرکت در این رویداد فناورانه همچنان ادامه دارد.

اکبر فرزین مقدم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال تا به این لحظه شاهد افزایش 17 درصدی ثبت‌نام‌ها هستیم و امیدواریم این رقم طی روزهای آتی افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به استقبال گسترده از بخش‌های تخصصی این نمایشگاه توسط فناوران و شرکت‌های متقاضی فناوری گفت: این نمایشگاه در سه بخش ایده فناورانه، توسعه و تجاری فناوری، فروش محصولات دانش‌بنیان و معرفی نیازهای فناورانه برگزار می‌شود و در کنار این موضوع بخش جشنواره نیز پیش بینی شده است که تا به این لحظه نزدیک به 282 طرح برای حضور در بخش جشنواره ثبت نام کرده اند.

فرزین مقدم با اشاره به نگاه بین‌المللی این رویداد بزرگ فناورانی گفت: امسال 15 طرح خارجی در این نمایشگاه حضور دارند که این این تعداد شش طرح از کشور چین، سه طرح از کشور ترکیه، سه طرح از مالی، دو طرح از جمهوری آذربایجان و سه طرح از سوئیس ارائه‌شده است که در زون تخصصی کشورهای خارجی مستقر می‌شوند.

دبیر اجرایی ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی RINOTEX2018، خاطرنشان کرد: امسال هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه رویدادهای مهمی در حوزه فناوری در استان اتفاق می‌افتد که می‌توان به اولین جشنواره ایده تا کسب‌وکار، اولین جشنواره شهر خلاق، اولین نمایشگاه فروش محصولات دانش‌بنیان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و برگزاری نشست‌ها تخصصی اشاره کرد.

وی با اشاره به مزایای حضور شرکت‌های فناور و متخصصین حوزه‌های مختلف فناوری در این نمایشگاه و جشنواره، گفت: آشنایی با نهادها و صندوق‌های حمایتی و فرآیند دانش‌بنیان شدن، امکان معرفی و عرضه طرح یا محصول فناورانه به جامعه و بازار هدف، اخذ مشاوره از طریق ارتباط و تعامل با نهادها و صندوق‌های حمایتی حاضر در نمایشگاه و جشنواره، تکمیل و توسعه فرآیند تجاری‌سازی طرح از طریق تعامل و ارتباط با نهادهای تخصصی و حمایتی و کسب تجربه و اخذ ایده و الگوهای جدید و نوآورانه توسط فناوران ازجمله مزایای حضور فناوران در این جشنواره و نمایشگاه است.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌های جمعی در پیشبرد اهداف این نمایشگاه در امر فرهنگ‌سازی خاطرنشان کرد: انتظار داریم رسانه های جمعی برای تحقق اهداف کلان این نمایشگاه که با نگاه ویژه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان است ما را در فرهنگ‌سازی این امر همراهی کنند.

گفتنی است ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی 10 تا 14 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار