کد خبر: ۶۷۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 02 November 2018

روزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت: برنامه های مربوط به کنار گذاشتن ارز آمریکا رو به گسترش است و چه بسا در سال جدید به اوج خود برسد. این برنامه ها از سوی دولت های بزرگ جهانی و منطقه ای مثل روسیه، چین، ایران، هند و ترکیه هدایت می شود که از تحریم های آمریکا و آتش استبداد آن زخم خورده اند.

 آیا شمارش معکوس سقوط دلار آمریکا و پایان سیطره آن بر اقتصاد جهان آغاز شده است؟ چرا معاملات مربوط به موشک‌های اس۴۰۰ روسیه در صدر این تحرک قرار دارند؟ آیا تحریم نفتی ایران میدان آزمون مهمی برای این مساله است؟ چه زمانی با دلار خداحافظی می کنیم؟

رای الیوم در ادامه می نویسد: یک اقتصاددان انگلیسی در گفتگو با رای الیوم بر این مساله تاکید کرد که سرچشمه واقعی قدرت آمریکا، کلاهک‌های هسته‌ای آن، ناوگان‌های دریایی، صنایع نظامی و یا ظرفیت‌های اقتصادی گسترده آن نیست، بلکه این دلار است که آمریکا از ان به عنوان قدرتمندترین سلاح خود برای سیطره بر جهان استفاده می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد این سلاح به سرعت در حال از دست دادن تاثیرگذاری و ارزش خود است و این مهم به دلایلی باز می‌گردد که بارزترین آن، سیاست‌های نژادپرستانه رئیس جمهور فعلی ایالات متحده و دولت اوست.

برنامه های مربوط به کنار گذاشتن ارز (دلار) آمریکا رو به گسترش است و چه بسا در سال جدید به اوج خود برسد. این برنامه‌ها از سوی دولت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای هدایت می‌شود که از تحریم‌های آمریکا و آتش استبداد آن زخم خورده‌اند، دولت‌هایی مثل روسیه، چین، ایران، هند و ترکیه.

در همین راستا، یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که عقد قراردادهای واردات سامانه‌‌های موشکی اس ۴۰۰ با هند، با استفاده از ارز روسیه «روبل» صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد که روسیه تمام معاملات نظامی خود را با ارز روسی به انجام می‌رساند تا به ارتباط با دلار آمریکا پایان‌دهد.

حدود یک ماه پیش روسیه در این رابطه اقدام کرده و با ترکیه نیز توافق‌نمود تا از ارزهای داخلی دو کشور برای تمام معاملات تجاری بین ترکیه و روسیه استفاده کنند، که ارزش آن به ۳۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

چین، دومین دولت بزرگی است که در همین راه حرکت می‌کند و اعلام کرده است که بهای واردات خود از نفت ایران را با «یوان» پرداخت می‌کند تا به این ترتیب تحریم‌های امریکا علیه نفت ایران را دور بزند.

گذشته از این، رجب طیب اردوغان که کشورش با جنگ ارزی مواجه است که آمریکا پشت آن ایستاده و در دو ماه گذشته موجب کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیر ترکیه شد نیز این جنبش جهانی برای توقف تعامل با دلار آمریکا را رهبری می‌کند؛ همان طور که در سپتامبر گذشته میزبان نشست سران هفت دولتی بود که زبان ترکی دارند و یکی از مصوبات این نشست، تکیه بر ارزهای داخلی در مبادلات تجاری بود.

اکنون، بخش بزرگی از جهان علیه آمریکا و هیمنه اقتصادی آن متحد شده است؛ البته قبل از این رهبر لیبی، معمر قذافی و صدام حسین نیز تلاش های نافرجامی در این زمینه انجام داده بودند.

آمریکا توانست دو نظام لیبی و عراق را تغییر داده و با کمک بعضی از اعراب این دو کشور را ویران کند؛ اما هرگز نخواهد توانست به مقابله با چین، هند، ترکیه و روسیه برود که برای بی نیازی از ارز آمریکایی، با دولت‌های آسیایی، آفریقای جنوبی و دولت‌هایی از آمریکای جنوبی، متحد شده‌اند.

شاید برای خداحافظی از دلار زود باشد، اما این مسیر آغاز شده است و روز به روز بیشتر اوج می گیرد. بعید نیست که پایان این مسیر بسیار نزدیک‌تر از چیزی باشد که بسیاری گمان می کنند... باید منتظر ماند و دید.الف

مترجم: مریم نصرالهی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار