شورای شهر تهران تقصیری ندارد؟

احمد شیرزاد، سیاستمدار اصلاح‌طلب گفت‌وگویی با روزنامه آفتاب یزد داشته است. شیرزاد در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: «چه در انتخاب وزرا، چه در انتخاب شهردار و ... محدودیت‌های وحشتناکی وجود دارد. در برخی استان‌ها حتی اگر همه شرایط برای یک مدیر فراهم باشد ، باز هم برای حضور آن فرد از برخی از آقایان یا نهادها اجازه ویژه گرفته می‌شود یعنی شرایطی بدتر از برخی نظارت‌ها در این زمینه وجود دارد. همین الان نیز چنین مسائلی در بالاترین حد از مدیریت وجود دارد. حتی یک وزیر برای انتخاب معاونانش باید کسانی را راضی نگه دارد که خیلی عجیب است. بعد از دوران احمدی‌نژاد انتخاب مدیران با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو شد. این محدودیت‌ها درباره همه مدیران است، شهردار نیز از همین دسته است. این درست که شهردار تهران در شورای شهری تماما اصلاح طلب انتخاب می‌شود، اما اتفاقی که برای نجفی شهردارسابق رخ داد، یک پیام جدی به شورای شهر بود که شما هر شهرداری که می‌خواهید را نمی توانید انتخاب کنید، این بدین معناست که دست شورای شهر در انتخاب شهردار باز نیست. الان هم شنیدم کسانی که برای انتخاب شهردار آتی نامشان آمده از قبل هماهنگی‌هایی با برخی نهادها کرده‌اند.این یک واقعیت است که وجود دارد. بنابراین نباید در مسائل شهردار، شورای شهر تهران را مقصر دانست....

به هر حال شورای شهر در انتخاب شهردار نیز وظایفش را انجام داد، اما در ارتباط با نجفی دیدیم که چه شد و در آن اتفاقات شورا نقش نداشت، در ارتباط با افشانی نیز شورا بی‌تقصیر است. ناگهان قانونی با عنوان منع به کارگیری بازنشستگان تصویب شد که پیش از این شورا از آن اطلاع نداشت.»

به‌نظر می‌رسد آقای شیرزاد در هفته اخیر رسانه‌ها را پیگیری نکرده‌اند. در این مدت همسر دوم آقای نجفی با مصاحبه و انتشار عکس، از ازدواج دوم آقای نجفی در اردیبهشت ۹۷ خبر داد. با انتشار این خبر، علت اصلی استعفای آقای نجفی بر همگان مشخص شد.

درباره آقای افشانی و قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید گفته‌های سیدفرید موسوی نماینده اصلاح‌طلب تهران را یادآور شد. موسوی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که در زمان بررسی گزینه‌های شهرداری تهران، شورای شهر را در جریان بررسی این قانون قرار داده و به آن‌ها هشدار داده که فردی بازنشسته را به شهرداری انتخاب نکنند.

توجه به این نکات، روشن می‌سازد که شورای شهر تهران حتما مقصر است.

از طرف دیگر اگر حقیقتا تا این اندازه اختیار ندارند، شرافت اقتضا می‌کند استعفا دهند و عطای «قدرت بدون اختیار» را به لقای آن ببخشند.

متاسفانه یکی از عادت‌های بدی که در کشور ما رایج است همین اظهار عدم اختیار بعد از بروز ناکارآمدی است. در کشور ما افرادی که در دوره‌ای مسئولیتی داشته‌اند بعد از ناکارآمدی در انجام مسئولیت، مدام از این دم می‌زنند که «اختیار نداشتیم» و «برخی نهادها نمی‌گذارند»

سوال اینجاست که اگر برخی نهادها نمی‌گذارند و اختیار ندارید چرا برای کسب قدرت این‌همه تلاش می‌کنید؟ و چرا بعد از آگاهی از عدم اختیار، در قدرت باقی ماندید؟

طبیعتا پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این سوالات ندارند و این‌گونه اظهارات، فقط برای توجیه ناکارآمدی است.

***

شورای نگهبان لایحه CFT را رد کرد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از ایرادات آن شورا به لایحه CFT و بازگشت لایحه به مجلس خبر داد.

طبیعتا این لایحه به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع می‌شود و در صورت اصرار آن کمیسیون و صحن مجلس، این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود. باید منتظر باشیم و ببینیم عاقبت این لایحه در نظام قانون‌گذاری کشور چه می‌شود.

***

مسعود نیلی و ساده‌سازی اقتصاد

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور چند هفته پیش با انتشار مقاله‌ای در روزنامه دنیای اقتصاد از نظرات خویش در برابر انتقادات اقتصاددانان نهادگرا دفاع کرد. غلامحسین حسن‌تاش، کارشناس اقتصاد انرژی، یادداشتی درباره مدعیات نیلی در روزنامه شرق منتشر کرد.

حسن‌تاش در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «جناب دکتر نیلی در قسمت پایانی و جمع‌بندی، اقتصاددانان نهادگرا را بدون ارائه هیچ مستندی به نظراتی متهم کرده‌اند که اغلب هیچ ارتباطی با آنها ندارد و شاید دوستان دیگری به آن بپردازند، اما اشاره بسیار جالب و درعین‌حال حیرت‌آوری دارند به اینکه سیاست‌مداران شیفته نظرات نهادگراها یا به تعبیر ایشان مدعیان نهادگرایی هستند. آنچه تاریخ 30‌ساله گذشته و دوران بعد از جنگ به‌وضوح نشان می‌دهد، دقیقا عکس آن چیزی است که ایشان فرموده‌اند.

در این 30 سال کسانی که نگاه علوم دقیقه و نگاه مهندسی و مکانیکی به اقتصاد نداشته‌اند، روزبه‌روز بیشتر طرد و منزوی شده‌اند و در دوره‌ انزوای سیاسی و انزوای از تاثیرگذاری بر سیستم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اقتصادی، از نعمت واگذاری پروژه‌های مطالعاتی بزرگ و جذاب نیز برخوردار نبوده‌اند! شواهد نشان می‌دهد مدیرانی که کشش تحلیل‌های پیچیده را ندارند و به‌ویژه مدیران مهندس، شیفته ساده‌سازی اقتصاد و برقراری روابط مکانیکی و اهرمی و ساده‌انگارانه میان پدیده‌های مرتبط با انسان و جامعه بوده‌اند،  بنابراین همواره کلاسیک‌ها و نئوکلاسیک‌ها را در صدر نشانده‌اند.»

***

احمدی‌نژاد بازتولید می‌شود؟

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا چند روز پیش در مصاحبه‌ای از خطر بازتولید احمدی‌نژاد سخن گفته بود. ایمانی گفته بود: «واقعیت این است که اگر مردم مجموعا از شرایط یک دولت ناراضی باشند معلوم نیست که چه فردی در انتخابات بعدی از صندوق آرا بیرون بیاید. ممکن است فردی کاندیدا شود که با یک حرکت هیجانی بتواند آرا مردم را جذب کند که به هیچ وجه به نفع کشور نیست بنابراین امکان بازتولید احمدی نژاد وجود دارد... برای حفظ انسجام باید همراهی بیشتری بین دولت و اصلاح طلبان وجود داشته باشد تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده شاهد این اتفاق نباشیم.»

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین‌زمینه یادداشتی در روزنامه آرمان منتشر کرد. تاجرنیا در بخشی از این یادداشت نوشته است: « امروز یکی از پرچالش‌ترین بحث‌ها، مساله کارآمدی است. اگر بخشی از اصلاح‌طلبان به دولت انتقاد می‌کنند، این انتقادات عمدتا در جهت پویا شدن و موفقیت دولت است. رسالت جریان‌ها و اشخاص سیاسی این است که اگر می‌بینند در جایی و در بخشی نقصی وجود دارد، ضمن تذکر، در رفع آن نقایص هم کوشا باشند. بنابراین می‌توان با طیف عقلانی اصولگرایان مبنی بر امکان ظهور فردی مانند رئیس دولت‌های نهم و دهم همراه بود، اما علت را بیشتر در ناکارآمدی دولت باید جست‌وجو کرد که می‌تواند زمینه شعارهای پوپولیستی یک احمدی‌نژاد دیگر را فراهم آورد... باید توجه داشت که در شرایط فعلی کشور، الزاما افکار عمومی از نیروهای سیاسی تبعیت نمی‌کنند و متاسفانه شکاف بین ملت و دولت از یک سو و مردم و جریانات سیاسی از طرف دیگر عمیق شده و باید همه جناح‌های سیاسی کشور به سمت اعتمادسازی حرکت کنند که این اعتمادسازی هم از درون کارآمدی دولت بیرون خواهد آمد. بنابراین همه باید به کارآمدی و موفقیت دولت روحانی کمک کنند تا همه از منافع این کارآمدی بهره‌مند شوند.»

تاکید ایشان بر کارآمدی دولت بسیار پسندیده است به‌شرط آنکه اصلاح‌طلبان تلاش نکنند با حمله به دولت و جدا کردن خود از آن از ناکارآمدی دولت برای انتخابات آینده برای خود بهره‌برداری کنند؛ از این نمد برای ایشان کلاهی بافته نخواهد شد.

***

آخوندی، مرد همیشه در صحنه

عباس آخوندی حتی پس از استعفا از وزارت راه دوست دارد در صحنه حاضر باشد. اکبر ترکان دیروز در گفت‌وگویی با ایلنا درباره آخوندی گفته بود: «نظرات آقای آخوندی در اقتصاد کلان بر مبنای اقتصاد آزاد و رقابت کامل است در حالی که جامعه ما شرایط رقابت کامل ندارد. اگر همه چیز را به بازار بسپاریم و فکر کنیم که دست نامرئی قیمت بازارها را می‌تواند متعادل کند این تفکر و اقدامات مبنی بر آن، موجب از دست رفتن اقشار ضعیف کشور می‌شود.»

اظهار نظر ترکان با واکنش آخوندی مواجه شد. آخوندی در کانال تلگرامش نوشت: «دوستی اخیرا گفته‌است: اگر همه چیز را به بازار بسپاریم و فکر کنیم که دست نامرئی قیمت بازارها را می‌تواند متعادل کند این تفکر و اقدامات مبنی بر آن، موجب از دست رفتن اقشار ضعیف کشور می‌شود. البته این سخن جدید نیست و هر روزه از سوی کسان زیادی برای توجیه سیاست‌های صدها بار شکست‌خورده در توزیع بی‌حاصل منابع عمومی بیان می‌شود. کسان دیگری نیز کمی آن طرف‌تر همین سخنان را البته با هدف جنگ مقدس با لیبرالیزم بیان می‌کنند. رسانه و ضدرسانه زنجیره‌ای نیز این ماموریت بزرگ را لحظه‌ای از یاد نمی‌برند و مرتب به با بوق و کرنا به آن می‌پردازند. چه ارتباطی بین این دو وجه وجود دارد؟ البته مرحوم والد فرموده‌اند که هیچ ارتباطی نیست!»

عجیب است که فردی پس از پنج سال وزارت، به‌جای پاسخگویی درباره عملکرد ضعیفش اینچنین با زبان‌درازی از همگان طلبکار باشد. چندماه پیش یک سازمان مردم‌نهاد به‌دلیل اهمال در انجام یکی از وظایف از آخوندی شکایت کرده بود، اگر قوه قضائیه در این چند ماه به این شکایت رسیدگی می‌کرد امروز آخوندی سودای شهرداری تهران در سرش نمی‌بود و چنین حرف‌هایی نمی‌زد.

بد نیست یک نفر به این بزرگوار بفهماند در کشورهای لیبرال که قبله شماست مسئولان باید پاسخگوی عملکرد خویش در برابر افکار عمومی باشند و اگر کوتاهی کرده باشند محاکمه می‌شوند نه‌اینکه اینگونه طلبکار باشند.

***

قانون جدید مطبوعات در راه مجلس

«حسین انتظامی» دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزنامه ایران در  یادداشتی با عنوان «لایحه جدید قانون مطبوعات و خبر گزاری ها در راه مجلس» منتشر کرد. انتظامی در این یادداشت خبر از نهایی شدن لایحه قانون جدید مطبوعات داده است. 

 

اگر این لایحه باعث شود اندکی دست مطبوعات برای بررسی موضوعات و کمک به مبارزه با مفاسد باز شود حقیقتا به صلاح کشور خواهد بود.