شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دوشنبه 14 آبانماه 97 با افزایش 1241 واحدی به رقم 184 هزار و 159 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 349 واحدی عدد 28 هزار و 250 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 1554 واحدی به رقم  193 هزار و 904 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 872  واحدی به رقم 136 هزار و 677 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 2674 واحدی عدد 361  هزار و 986 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 26 واحدی بر روی رقم دو هزار و 11 واحد متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک ملت با 110 واحد ،معدنی و صنعتی گل گهر با 71 واحد و بانک صادرات با 63 واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های نفت بهران با 34 واحد،صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 21واحد و پالایش نفت تبریز با 20 واحد کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 794 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و 357 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 132 هزار و 712 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملات شرکت‌های قند نقش جهان، بازرگانی صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس، آ س ‌پ، صنعتی معدنی کیمیا زنجان گستران، صنایع تولیدی اشتاد ایران،‌ اقتصادی و خودکفایی آزادگان، صنایع شیمیایی سینا، زرین معدن آسیا، اقتصادی و خودکفایی آزادگان، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، صنعتی مینو، فرآورده غذایی و قند تربت جام، پشم‌بافی توس، نوسازی ساختمان تهران، کربن ایران، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های خوراک دام پارس، سپرده‌گذاری مرکزی، شیر پاستوریزه پگاه فارس،‌ داده‌پردازی ایران، حق تقدم خرید سهام ایران دارو، تایدواتر خاورمیانه، الحاوی، صنعتی بوتان، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتمادگسترمتوقف شدند.

امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 199 میلیون سهم پالایش نفت اصفهان به ارزش بیش از 178 میلیارد و 841 میلیون تومان کد به کد شد. در گسترش نفت و گاز پارسیان نیز 94 میلیون سهم به ارزش 47 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت در مخابرات ایران اما 53 میلیون سهم به ارزش بیش از 12.5 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه شد همچنین بیش از 26 میلیون سهم گروه مپنا به ارزش بیش از 15.5 میلیارد تومان کد به کد شد. در ایران ترانسفو نیز 25 میلیون سهم به ارزش بیش از 18 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده این سهم روبه‌رو شد.

امروز بیش از 7 میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد و در فولاد مبارکه نیز 4 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2.5 میلیارد تومان با معاملات کد به کد از سوی سهامدار عمده مواجه بود.

بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام با تقویت نسبی حجم معاملات از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در حالی شاهد شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در گروه بانک و موسسات اعتباری و در عین حال اقبال برای جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از سرمایه یا سهام شناوری پایین‌تر به ویژه در گروه بازار دومی‌ها از جمله گروه قطعه‌سازان بود که اقبال برای جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از بازدهی باعث شد تا در نخستین روز از آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا، بازار سهام با بی‌اعتنایی راه پیش‌روی خود را طی نماید.

این در حالی است که در بازار ارز نیز با توجه به تداوم تزریق اسکناس از سوی بانک مرکزی همچنان با روند کاهشی قیمت‌ها مواجه هستیم. 

چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های برخوردار از صادرات و در عین حال گزینه‌های پیش‌رو برای حل مشکل فروش در صنایع گوناگون، پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار سهام را دست کم تا پایان سال جاری روشن‌تر از سایر بازارها عنوان می‌کند، در حالی که رکود تورمی در صورت باقی ماندن نرخ ارز در محدوده‌های فعلی و یا بالاتر می‌تواند چشم‌اندازهای جدید دیگری را برای بازار سهام رقم زند.