پزشک متخصص مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریزبا استفاده از روش لاپاراسکوپی موفق به خارج کردن سنگ شاخ گوزنی به ابعاد 5/4*5/3 شد.
کد خبر: ۶۷۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 13 November 2018

علیرضا فرشی متخصص اورولوژی و جراح لاپاراسکوپیست اظهار داشت: بیمار مرد 44 ساله‌ای که به دلیل درد شدید در ناحیه پهلوی چپ به بیمارستان مراجعه کرده و پس از بررسی و انجام آزمایش‌های تخصصی و عکسبرداری مشخص شد که در کلیه چپ بیمار سنگ بزرگ شاخ گوزنی تشکیل یافته و باعث اختلال در سیستم ادراری وی شده بود.

متخصص اورولوژی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز گفت: یکی از مزایای مهم عمل لاپاراسکوپی این است که با کمترین برش و حداقل درد و خونریزی بیمار تحت مداوا قرار می‌گیرد.

فرشی ادامه داد: به لحاظ کمبود فضا در این روش جراح باید نهایت دقت را داشته باشد، چرا که با برش هر یک از عروق و خونریزی داخلی هر لحظه امکان دارد تا این عمل به عمل باز تبدیل گردد، از این رو دقت و مهارت جراح لازم و پیش شرط اصلی این نوع اعمال جراحی است.

وی در خصوص مدت زمان و نحوه خارج کردن سنگ و نیز ابعاد آن تصریح کرد: بزرگی این سنگ کمی کوچک‌تر از توپ پینک‌پنگ و به شکل شاخ گوزنی بوده که به روش لاپاراسکوپی و از ناحیه خلف صفاقی مورد جراحی قرار گرفت و این تکنیک برای اولین بار است که اجرا شد.

فرشی در ادامه گفت‌وگو خود با خبرنگار فارس در تبریزیادآور شد: این سنگ به صورت کامل و از قسمتی که کمترین عروق کلیه در آن ناحیه وجود دارد برش داده شده و سنگ به صورت کامل خارج و در مدت زمان حدود سه ساعته با موفقیت انجام یافت.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه خونریزی حین عمل در این روش بسیار کمتر از عمل باز است، اضافه کرد: در اعمال جراحی باز کلیه معمولاً بیمار نزدیک به هزار سی‌سی خون از دست می‌دهد ولی در روش لاپاراسکوپی بین 100 تا 200 سی‌سی است.

وی مدت نقاهت بیمار را در این روش نسبت به اعمال جراحی باز کمتر عنوان و بیان داشت: به لحاظ اینکه برای خروج سنگ کلیه بیمار را برش داده و حداکثر مدت نقاهت بیمار دو ماه است.

شایان ذکر است، علیرضا فرشی متخصص اورولوژی و جراح لاپاراسکوپیست از سال 2006 در تبریز و در زمینه اعمال جراحی لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادرار مشغول فعالیت بوده و بالغ بر 2 هزار نفر از رزیدنت‌های جراحی کلیه را آموزش داده است.فارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار