معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توسعه همکاری های تجاری و صنعتی بین دو کشور ایران و ترکیه گفت: ارتباطات دو سویه بین استان های مختلف کشورمان و کشور ترکیه روز به روز رو به گسترش است و ما تلاش می کنیم تا ارتباطات تجاری بین تبریز و آنتالیا نیز رو به رشد باشد.
کد خبر: ۶۸۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 19 November 2018
به گزارش تابناک تبریز، علی جهانگیری در جلسه مشترک هیات تجاری و اقتصادی ترکیه و فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه تاریخی شهر تبریز و وجود دانشگاه ربع رشیدی با قدمت 750 ساله در تبریز اظهار کرد:تبریز از دیرباز به عنوان شهری مهم استراتژیک نقش برجسته ای در مراودات تجاری کشور داشته است.

وی گفت: هدف از این جلسات توسعه همکاری‌های بیش از پیش تجاری و اقتصادی بین دو کشور است به ویژه با توجه به بافت اقتصادی آنتالیا مایلم ارتباطات اقتصادی خود را با این منطقه افزایش دهیم.

وی با اشاره به ارتباطات تنگاتنگ بین دو کشور در طول سالیان متمادی خاطرنشان کرد: ما به عنوان دو کشور همسایه و دوست در شرایط مختلفی در کنار یکدیگر بودیم چه در شرایط حساسی مثل جنگ تحمیلی در ایران یا بعضی از اتفاقات در سال های اخیر در ترکیه همواره دو کشور و دو ملت در کنار هم بودند.

وی ادامه داد: امیدواریم در شرایط حاضر که برخی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران یا در برخی مسایل در خصوص ترکیه مطرح است باز در کنار هم باشیم و بتونیم از این شرایط به راحتی و با موفقیت عبور کنیم.

وی خواستار همراهی فعالان اقتصادی ترکیه با برادران خود در استان آدربایجان شرقی شد و گفت: ما بیش از پیش دوست داریم برادران ترک ما در این شرایط خاص در کنار مردم ایران و به ویژه فعالین اقتصادی استان آذربایجان شرقی باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: استان ما در واقع یک استان اقتصادی و صنعتی در کشور شناخته می شود ما بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم و این درحالی است که آذربایجان شرقی با فعالیت بیش از سه هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و بیش از ۱۲۰ هزار واحد صنفی ، صنایع کوچک و کارگاهی و خدماتی و دارا بودن حدود ۲۰۰ هزار نفر دانشجو و نزدیک به ۴۰۰۰ نفر هیئت علمی دانشگاهی با ۱۲ دانشگاه بزرگ و ۱۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی متوسط و کوچک یکی‌از استان های خاص و ویژه از نطر صنعتی و اقتصاوی در سطح کشور است.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از صادرات غیر نفتی استان به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: این صادرات حدود دو و نیم میلیارد دلار بوده و روز به روز رو به افزایش است.

جهانگیری با اشاره به تسهیل فرایند های سرمایه گذاری در سطح کشور اظهار کرد: بر اساس قوانین جدید سرمایه گذاران خارجی امکان سرمایه گذاری 100 درصدی را در کشور دارند و امکانات مشابهی در اختیار بخش خصوصی خارجی و داخلی قرار می گیرد.

وی از تضمین ریسک های غیر تجاری سرمایه گذاری خارجی خبر داد و افزود:ایران یکی از کشورهای پیشرو در بحث قوانین سرمایه گذاری است از این رو سرمایه گذاران ترک با اطمینان خاطر می توانند ضمن سرمایه گذاری در کشور ما به توسعه فعالیت های اقتصادی و صنعتی خود بیفزایند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۲ شهرک صنعتی در استان آذربایجان شرقی، گفت: این استان تنها استانی است که شهرک سرمایه گذاری تخصصی خارجی در آن فعال است و ما از این روند حمایت می کنیم.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، از ارتقای رتبه استان در طول ماه های گذشته در بحث فضای کسب و کار  خبر داد و گفت: طبق اعلام  اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران که مرجع قانونی پایش محیط کسب‌وکار در کشور است، رتبه فضای کسب‌وکار استان در بهار 1397 با 17 پله بهبود به 5 ارتقا یافت و الحمدالله با پیگیری‌های جدی و ادامه روند کار در تابستان 1397 به رتبه اول در بین سایر استان‌های کشور رسیده است.

وی با اشاره به شرایط پیش روی اقتصادی ایران و بحث تحریم های اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز در حال حاضر ورود برخی از کالاها به ایران مقروم به صرفه نیست، از این رو این بهترین فرصت برای سرمایه گذاران است تا بتوانند از فرصت پیش رو در راستای سرمایه گذاری هدفمند وبا تاکید بر بازار ایران در حوزه های مختلف از جمله مصنوعات صنعتی، پوشاک و ... ورود جدی داشته باشند.

وی با تأکید بر جایگاه برجسته استان آذربایجان شرقی در حوزه فناوری و تولید دانش‌بنیان گفت: استان آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در بحث فناوری است و هفته‌های گذشته نیز یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری کشور بانام rinotex  در تبریز برگزار شد و میزبان فناوران و سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف ازجمله ترکیه نیز در این نمایشگاه بودیم.           
               
 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
دولت که هیچ بودجه‌ای به منطقه آزربایجان نمیده و همه فکرش تهران و اصفهان و مشهد و یزد و کرمانه ، باز دم همزبونامون توی ترکیه گرم که اگه اونا سرمایه‌گذاری نمیکردن، معلوم نیست چه وضعی داشتیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار