رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛ ترقی: تحرکات انتخاباتی موتلفه بیشتر می‌شود/بهمنی: جمشید بسم‌الله، مه‌آفرید و مظلومین تاثیری بر بازار ندارند/تجمع جمعی از فعالان زن مقابل مجلس و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۸۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴ 27 November 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

آتش ۱۵۰۰ ساله‌ ایران در آتشکده یزد

آتشکده یزد نیایشگاه زرتشتیان ساکن در این شهر است. ورود به این نیایشگاه همیشه برای نیایش کنندگان با آدابی همراه بوده، از جمله پاکیزگی زنان و مردان. مردان باید برای ورود با کلاه سفید و زنان با روسری سفید و لباس رنگ روشن و بدون کفش وارد شوند.سبک معماری آتشکده که در وسط حیاط واقع شده از معماری آتشکده‌های پارسیان هند تأثیر گرفته است که حدود ۲۱ متر از سطح زمین بلندتر است و برای رسیدن به ورودی آن باید از ۸ پله بالا رفت. نگاره‌ی فَرَوَهَر و سرستون‌های سنگی، زیبایی ویژه‌ای به ساختمان بخشیده‌اند. این سرستون‌ها و سنگ‌های گلدار پای دیوارها، هنر دست هنرمندان اصفهانی است که در اصفهان سنگ‌ها را تراشیده و سپس تا یزد برده‌اند./ لست سکند

واکنش تند معاون روحانی به اتمام حجت دیوان محاسبات درباره بازنشسته‌ها

خبرگزاری دولت ایرنا به نقل از منابع آگاه نوشت که تخت روانچی بازنشسته نبوده و اعاده به کار شده است. بر همین اساس با پیگری خبرنگار تسنیم،‌ فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که عملاً در قانون چیزی به عنوان اعاده به کار پیش‌بینی نشده و آنها هم باید از مسئولیت خود کنار بروند. جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در گفت‌و‌گو با تسنیم ،‌ در واکنش به اظهارات دادستان دیوان محاسبات درخصوص بازگشت غیرقانونی بازنشسته‌های اعاده‌ به کار گفت:‌ دادستان دیوان محاسبات مسئول اظهارنظر در این مورد نیست.کسی که طبق قوانین موضوعه کشور اجازه بازگشت به کار را داشته باشد مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود و خلاف قانون نیست. هرکسی که اعاده به کار شده بازنشسته نیست و کسی نمی‌تواند تقسیر شخصی خود از مسائل را به عنوان قانون بیان کند.

بررسی لایحه CFT در کمیسیون امنیت ملی پایان یافت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی لایحه CFT در جلسه امروز این کمیسیون به پایان رسید و این لایحه برای بررسی نهایی به صحن مجلس ارجاع شد.در این جلسه که با حضور کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد، بررسی لایحه CFT به پایان رسید. اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بعضی از ایرادات شورای نگهبان را اصلاح و در برخی از موارد بر نظر خود اصرار کردند. ما تمامی موارد را به صحن ارجاع دادیم، مواردی که در آن نظرات شورای نگهبان را اصلاح کردیم، پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده می شود و مواردی که به آن اصرار کردیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود./ ایرنا

تهدید پیامکی نمایندگان این بار با موضوع کودک همسری

فاطمه حسینی، نماینده تهران گفت: بازهم ده‌ها پیامک به نمایندگان مجلس؛ این بار برای مقابله با طرحی که جهت جلوگیری از کودک همسری در مجلس پیگیری میشود! این روزها موتور پیامکهای سازمان‌یافته حاوی دروغ، تهمت و تهدید دوباره روشن شده است.

نامه وزارت اطلاعات درباره حناچی چندپهلو بود

حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورا نیز در جمع خبرنگاران گفت: جلسه تمام شد و قرار شد نامه به وزارت کشور نوشته شود تا به صورت شفاف تکلیف را مشخص کنند.نامه وزارت اطلاعات چند پهلو بوده است، قرار است هیات رییسه با وزارت کشور مکاتبه داشته باشد تا وضعیت شهردار تعیین تکلیف شود. خلیل آبادی در واکنش به توییت یک عضو شورا که حناچی را شهردار اعلام کرده بود، افزود: چطوری حناچی شهردار هستند وقتی هنوز حکم شهردار ابلاغ نشده است./ایسنا

انتقاد شدید کواکبیان از وزیر کشوردرباره حکم حناچی

رئیس فراکسیون دیپلماسی مجلس گفت: آقای وزیر کشور به چه حقی حکم شهردار را نگه داشته‌اید؟ مگر قبلا شما این موضوع را تایید نکرده بودید؟ مگر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نگفته بودند ایشان مشکل امنیتی و اطلاعاتی ندارند؟ اگر وابستگان مقامات در ۳۰ سال قبل عضو گروهک منافقین شده‌اند می‌توانم برای شما بگویم چه فرزندانی از برخی مقامات علی‌رغم تخلفات برخی مقامات حتی اعدام شدند. شما در کمتر از ۲۴ ساعت علی‌رغم تخلفات در پرونده‌های املاک نجومی برخی افراد را تایید می‌کردید./ایسنا

فروش کلیه برای پرداخت وام زیبنده نظام نیست

اصغر مسعودی ،نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی گفت: وام‌ها دردهای بی‌درمان شده، ربا رونق گرفته و برخی برای پرداخت وام قصد فروش کلیه را دارند که این زیبنده مملکت ما نیست. آقای وزیر اقتصاد! ارز که با بالا رفتنش عِرض و آبروی ما را نشانه رفت، با پایین آمدنش قیمت‌ها پایین نیامد، به بازار سر بزنید و با حقوق یک‌میلیونی یک کارگر خرید کنید، به پول ملی که هویت ملی ماست بها و ارزش دهید. /فارس

کشف یک انبار کتاب قاچاق در خیابان آزادی

بر اساس اعلام کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، روز دوشنبه پنجم آذر یک باب انبار حاوی کتاب‌های قاچاق در محدوده خیابان آزادی کشف شد. حجم کتاب‌های به‌دست‌آمده حدود یک وانت‌ نیسان است. کتاب‌های قاچاق ضبط‌شده توقیف و انبار مذکور پلمب شد و صاحب آن تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. با اقامه شکایت ناشران متضرر از متهم، وکیل اتحادیه به وکالت از شاکیان به اقامه دعوی در مراجع ذی‌صلاح مبادرت خواهد کرد./ خبرآنلاین

قاضی سابق پایتخت کجاست؟

یک وکیل دادگستری گفت:‌ مرتضوی اگر مرخصی درخواست کند باید با موافقت قاضی باشد. همانند تمامی زندانیان که حقوقی دارند به او هم مرخصی می‌دهند. طبق ضوابطی که سازمان زندان‌ها دارد این‌‌ حقوق باید رعایت شود.میرمجید طاهری در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: پیگیری ما برای این پرونده از طریق اجرای احکام است. حدودا ۲۰ روز پیش از این و در آخرین مراجعه به قاضی اجرای احکام به ما گفته شد که آقای مرتضوی در بازداشت هستند. مرتضوی الان دوره حبس خود را سپری می‌کند.وکیل خانواده روح‌الامینی با بیان اینکه قرار نیست اتفاق جدیدی در این حکم رخ دهد، اظهار کرد: حکم به مرحله اجرای احکام رسیده است، بنده قاضی اجرای احکام و زندان‌بان نیستم و قوه قضائیه و دادسرا و اجرای احکام تنها جاهایی است که برای پیگیری پرونده به آن‌جا مراجعه می‌کنیم و این قاضی است که بر اجرای حکم نظارت دارد.این وکیل دادگستری درباره مرخصی‌های مرتضوی تاکید کرد:‌ اگر مرتضوی درخواست مرخصی کند باید با موافقت قاضی باشد. همانند تمامی زندانیان که حقوقی دارند به او هم مرخصی می‌دهند. طبق ضوابطی که سازمان زندان‌ها دارد این‌‌ حقوق باید رعایت شود. ما نه زندان‌بان هستیم و نه اجرای حکم با ماست، اجرای حکم وظیفه قاضی اجرای احکام است و به ما این اطلاع رسانی شده که مرتضوی الان در زندان است.

نظر وزارت اطلاعات درباره «هاتگرام» و «طلاگرام»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مسئولان وزارت اطلاعات حدود یک سال پیش در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شده و گزارش دادند این دو مجاز هستند و آنها را جزو شبکه‌های غیرممنوع اعلام کرده بودند؛ ولی نظر رسمی را باید وزارت ارتباطات درباره فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی اعلام کند. شورای عالی فضای مجازی فراتر از دولت است و تصمیمات درباره فعالیت پیام‌رسان‌ها در کشور در آنجا اتخاذ می‌شود.علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و فیلتر تلگرام گفت: فیلتر تلگرام در چارچوب تصمیم جمهوری اسلامی اتخاذ شد و تاکنون تغییری در این تصمیم ایجاد نشده است؛ ولی با توجه به تعدد شبکه‌های اجتماعی داخلی، صحنه رقابت در کشور ایجاد شده است.

امام جمعه اهل سنت رامیان به قتل رسید

صبح امروز امام جمعه اهل سنت روستای «رضاآباد» شهرستان رامیان توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله به قتل رسیده و مسوولان تروریستی بودن واقعه را رد کرده‌اند.سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان در گفت‌وگو با فارس با تائید خبر این واقعه اظهار کرد: موضوع از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است و به محض اطلاع از جزئیات واقعه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.عبدالرضا چراغعلی در خصوص تروریستی بودن حادثه گفت: تروریستی بودن حادثه به شدت تکذیب می‌‌شود.وی تاکید کرد: موضوع در حال پیگیری است و تحقیقات در حال انجام و جزئیات در حال بررسی است.

نصب بنر اعتراضی در راهروهای مجلس

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بنری را در اعتراض به وضعیت پروژه‌های مسکونی مجلس در راهروی پارلمان نصب کرد.اکبر اعلمی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس بنری را در راهروی پارلمان نصب کرد، که در آن نوشته بود:

«جناب محسن کوهکن

با اینکه پروژه مسکونی کوثر مجلس از سال ۸۶ آغاز شده و اکنون در سال ۹۷ هستیم چرا با وجود پیگیری‌های مستمر صدها شریک و هیات مدیره مجتمع و ریاست مجلس از تسویه حساب با شرکا و پرداخت حق و حقوق کامل آنان خودداری کرده و مجتمع را تحویل نمی‌دهید».

در متن جداگانه‌ای خطاب به علی لاریجانی و هیات نظارت آمده است با وجود گذشت چهار سال از زمان تسلیم شکایات مختلف، چرا به پرونده پروژه مسکونی کوثر سوهانک مجلس و شکایات مال باختگان رسیدگی نمی‌شود.اعلمی وکالت پرونده این دو پروژه مسکونی را به عهده دارد.پس از دقایقی از نصب این بنر و ارائه توضیحات اعلمی به خبرنگاران، حراست مجلس، اعلمی را مجبور به جمع آوری این بنر کرد.

ارجاع پرونده دو فعال محیط زیست به دادگاه انقلاب

وکیل مدافع دو تن از متهمین پرونده محیط زیستی‌ها، از ارجاع پرونده موکلین خود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد.محمدحسین آقاسی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: برای دفاع از یکی از موکلین خود در دادسرا حاضر شدم و دفاع کردم. یکی دیگر از موکلینم را هم علی رغم اینکه وکالت دارم، هنوز دادگاه نپذیرفته که به پرونده ورود کنم و برای ایشان وکیل تسخیری گرفته‌اند.وی با بیان اینکه هر دو پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مطرح هستند، گفت: متاسفانه به دلیل عقیده بر مطالعه و بررسی دقیق پرونده و با توجه به زیاد بودن تعداد مجلدات پرونده هنوز دستور تعیین وقت صادر نشده است.آقاسی افزود: سام رجبی با عنوان اتهامی جاسوسی تبرئه شد اما اتهام دیگری به ایشان منسوب است و این بخش از پرونده در حال رسیدگی است.

تجمع جمعی از فعالان زن مقابل مجلس

جمعی از فعالان زن با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب قانونی برای پیشگیری و منع خشونت علیه زنان شدند.تجمع کنندگان پلاکاردهایی با مضمون ما خواهان تصویب قانونی هستیم که در آن ایجاد خانه‌های امن و مراکز حمایتی از زنان خشونت‌ دیده در سراسر ایران را در دستور کار خود قرار دهد.تجمع کنندگان همچنین تاکید کردند که ما خواهان تصویب قانونی هستیم که دستور ایجاد واحد ویژه رسیدگی به خشونت خانگی علیه زنان را با حضور قاضی، پلیس زن و ضابطان قضایی و انتظامی آموزش دیده صادر کند.

لاریجانی استیضاح می شود؟

ساعتی قبل برخی خبرگزاری ها با انتشار مطلبی از عبارت "استیضاح" برای علی لاریجانی رییس مجلس استفاده می کنند این در حالی است که در آیین نامه داخلی مجلس کلمه استیضاح را تنها برای تعداد محدودی از مسئولیت ها درنظر گرفته است که ریاست مجلس از جمله آنها نیست. اما بر طبق بند 26 آیین نامه داخلی مجلس اگر حداقل 25 نماینده نسبت به کیفیت اداره جلسات و نحوه ایفاى وظایف رئیس معترض باشند، مى‏ توانند طى تقاضاى کتبى، تشکیل هیأت رسیدگى به اعتراضات، مرکب از رؤساى کمیسیون‌هاى تخصصى و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس را درخواست نمایند. هیأت اخیر مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگى نماید. در صورتى که اکثریت اعضای هیأت رأى بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وى در هیأت رئیسه تعلیق مى‏ گردد. در غیر این صورت، رئیس به کار خود ادامه خواهد داد.گفتنی است؛ ساعتی قبل 27 نماینده مجلس در نامه ای خطاب به غلامرضا کاتب، رییس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس خواستار پاسخگویی رییس مجلس در مورد ارسال مصوبات مجلس (لوایح پولشویی و پالرمو) به مجمع تشخیص مصلحت بدون رعایت تشریفات قانونی شدند.

پرونده مشایی به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد

وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مشایی، گفت که پرونده موکلم به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ارجاع شده و هنوز تاریخ دقیق رسیدگی مشخص نیست.قرار بر این بوده که دادگاه در تاریخ ۲۵ دی‌ماه برگزار شود ولی احتمالاً زودتر برگزار شود.وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی از ارجاع پرونده موکلش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظراستان تهران خبر داد.سیدعلی اصغر حسینی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اسفندیار رحیم مشایی، اظهار کرد: پرونده موکلم به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ارجاع شده و هنوز تاریخ دقیق رسیدگی مشخص نیست.وی افزود: قرار بر این بوده که دادگاه در تاریخ ۲۵ دی‌ماه برگزار شود ولی احتمالاً زودتر برگزار شود.وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی گفت: چون ایشان در بازداشت هستند و قانوناً‌ باید رسیدگی به پرونده‌هایی که متهم آنها در بازداشت قرار دارد سریع‌تر و خارج از نوبت انجام شود، ریاست دادگاه مساعدت کردند و دستور دادند که وقت زودتری برای رسیدگی تعیین شود.به گزارش ایسنا، ۳ شهریور ماه ۹۶ اولین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی -رئیس دفتر رئیس جمهور سابق- در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

بهمنی: جمشید بسم‌الله، مه‌آفرید و مظلومین تاثیری بر بازار ندارند

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با توجه به حضور و تاثیر افرادی مانند جمشید بسم الله، مه آفرید خسروی و مظلومین در عرصه پولی و ارزی کشور، گفت: اصلا اینگونه نیست که این افراد به تنهایی بتوانند انقدر تاثیرگذار باشند که بازار ما را متاثر کنند.محمود بهمنی در گفتگو با برنامه پارک شهر، درباره سیر نزولی نرخ ارز گفت: نرخ ارز در حال کاهش هست منتهی مدیریتی را می طلبد که بتوان این روند را حفظ کرد. اصلا به فکر این نیستیم که ارز خیلی پایین بیاید و یا خیلی بالا برود، ما به دنبال ثبات قیمت ها هستیم. اگر ثبات نرخ ارز داشته باشیم تمام معاملات ما و تمام سرمایه گذاری‌های ما شروع می‌شود.وی در ادامه افزود: کسی که سال گذشته در ایران سرمایه گذاری کرده است اگر امسال بخواهد سرمایه خود را از ایران ببرد، سرمایه او نصف شده است. این‌ها ناشی از عدم ثبات اقتصادی و نرخ ارز است. نباید برای ثبات نرخ ارز ، رقمی اعلام کنیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم. ما به رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از ابتدا انتقاد داشتیم. این رقم زمانی می‌تواند مفید باشد که بتوانیم کالاهای وارداتی ناشی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کالاهای ناشی از توافق را قیمتشان را کنترل کنیم.

ترقی: تحرکات انتخاباتی موتلفه بیشتر می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی پیرامون برنامه‌های انتخاباتی حزب متبوع گفت: برخی بحث‌های انتخاباتی انجام شده و بعد از کنگره تحرکات بیشتر خواهد شد.حمیدرضا ترقی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌های انتخاباتی حزب متبوع خود اظهار داشت: برخی بحث‌ها انجام شده ولی جمع‌بندی در این خصوص بعد از کنگره انجام می شود.وی افزود: به خاطر تغییراتی که کنگره در شورای مرکزی، سیاست‌ها و خط مشی حزب می‌دهد، مقداری در این زمینه کار کند پیش می‌رود ولی بعد از کنگره تحرکات بیشتر خواهد شد.ترقی با بیان اینکه همه استان‌ها بر اساس خط مشی و سیاست‌های جدیدی که در مجمع عمومی تصویب می‌شود کار خود را شروع خواهند کرد، گفت: خط مشی جدید باید تصویب شود و در اساسنامه نیز تغییراتی طبق قانون جدید احزاب اعمال گردد و بر اساس همین خط مشی که تصویب می‌شود، برنامه سه سال بعد حزب در بخش‌های مختلف سیاسی، آموزشی و فرهنگی تدوین خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار