کد خبر: ۶۸۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 03 December 2018

در روزهای اخیر پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره حجاب و مساله چادر اظهاراتی داشته، و مدعی شده بخاطر استفاده از چادر آسیب جسمی دیده است!

سلحشوری در همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» می‌گوید: زمان زندگی در هند، چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم و این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود. وی با بیان این عقیده که «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود» بیان داشته که: ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد.

این ادعای خانم نماینده به دور از منطق و انصاف است. هرچند این اظهارات از زبان پروانه سلحشوری عجیب نیست و وی قبلا هم سابقه نطق‌های دور از واقعیت داشته اما در واکنش به صحبت‌هایش چند سوال در ذهن ایجاد می‌شود که لازم است ایشان حداقل برای افکار عمومی جواب آنها را بدهد.

البته بحث ما، موضوع حجاب و حجاب اجباری نیست؛ حرف ما اینجاست که چرا وی به آن چیزی که اعتقاد ندارد عمل کرده و آنرا انجام می‌دهد. این رفتار چند سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند؛

سوال اول از نماینده لیست امید که بارها در صحبت‌های خود ساختارشکنی کرده این است که وی اساسا چرا چادر سر می‌کند و از پوشش چادر به دنبال چه چیزی است؟ آیا چادر سر کردن برای ایشان منافعی دارد که با وجودی که ایشان آسیب جسمی دیده اما آنرا کنار نمی‌گذارد.

سوال دوم اینکه وی چگونه و بر چه اساس پوشش حجاب را آسیب‌زا می‌داند؟ اگر این چنین است چرا خودش این پوشش آسیب‌زا (آنطور که وی ادعا کرده) را قبول دارد و چادر به سر می‌کند؟ در اینجا ۲ پاسخ به ذهن مخاطب خطور می‌کند؛ اعتقادی و اجباری! اگر گفته شود که بحثِ اعتقاد است که این نظر، بیشتر به یک طنز شبیه بوده زیرا قبلا در گفته‌های خود سخن از حجاب اختیاری آورده است. و اگر به حجاب کامل معتقد است چگونه یک چادر ۵۰۰ گرمی را آسیب‌زا می‌داند! در حالی که یک دختر نوجوان هم این ادعای مضحک را رد می‌کند و می‌داند این پوشش آسیب‌زا نیست. اما اگر بحث اجبار است که باید به حالش تاسف خورد که وی در جایگاه نماینده مجلس است و نمی‌تواند پوشش شخصی‌اش را مستقل انتخاب کرده و او را به پوشیدن چادر وا داشته‌اند که این ادعا هم می‌تواند خنده‌دار باشد و قابل قبول نیست. پس سلحشوری با کدام منطق و بر چه اساسی پوشش حجاب را آسیب‌زا می‌داند؟

سوال سوم اینکه وی چرا به بدن خود آسیب می‌زند؟‌ ایشان نمی‌دانند آسیب زدن به بدن گناه است و همان دینی که از آن دم می‌زنند آورده است: ضرر و زیان رساندن به خود، ممنوع است. همه می‌دانند پوشش اسلامی را می‌توان بدون چادر هم داشت و از نظر شرع مشکلی ندارد. و صد البته بودند نمایندگان خانمی که در مجلس با پوشش مانتو حضور داشته است. پس ایشان چرا حرف‌های دوگانه و بدون منطق می‌زنند؟

کدام عقل سلیمی باور می‌کند که استفاده از چادر به بدن آسیب جسمی می‌زند و ایشان بدون هیچ منفعت و بازی‌ سیاسی، این حرف‌ها را زده است؟!

سلحشوری در صحبت‌هایش می‌گوید که به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم! باید به وی رساند که اشتباه فکر می‌کند و بهتر است در رویکرد و تفکرات خود نگرش جدیدی را ایجاد کند. در بهترین حالت با این وضعیتی که می‌توان از ایشان و نطق‌هایش برداشت کرد این است که به بحث حجاب ورود نکند و به مسائل اقتصادی و مشکلات مردم رسیدگی کند.

در ایران هرکسی با هر جریان فکری آزاد است اما خانم سلحشوری، چادر و استفاده از آن حرمت و آداب دارد؛ اگر بلد نیستید لطفا «صداقت» داشته باشید و چادر خود را از سر بردارید..

بد نیست به یاد بیاوریم که سلحشوری در اسفند سال ۹۴ در مصاحبه‌ با یک رسانه اروپایی تلویحا از مخالفتش با «حجاب اجباری» گفته بود و در اشاره به نمایندگان زن اصولگرای مجلس وقت (مجلس نهم) اظهار داشته بود که آن‌ها زن نبودند و «ضدزن» بودند و فقط جنسیتشان «مونث» بود! و جالب آنجاست که وی در آخر مصاحبه‌اش می‌گوید: "روزی حجاب اختیاری خواهد شد و این بخشی از پیشرفت و توسعه است."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار