کد خبر: ۶۸۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 05 December 2018

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دستگاه قضا با آبروی نظام گره خورده است، گفت: مردم از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی گلایه دارند.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از حقوقدانان بسیجی که در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) قم برگزار شد، گفت: بعضی‌ها برای عظمت اسلام و حقانیت پیامبر(ص) دنبال معجزه‌های مختلف می‌روند که ثابت کنند از طرف خدا ماموریت داشته، ولی موضوعی که خیلی از آن غفلت شده تربیت اسلامی است.

وی افزود: اسلام از محیط جاهلیت برخاسته و پیامبر (ص) دین را از این محیط به جهانیان معرفی کرده است، ولی از این امر مهم نیز غفلت شده است.

استاد سطوح عالی حوزه بیان داشت: در منابع اسلامی آمده که برای قاضی حقوقی بیان شده که ازجمله آن اگر گرسنه است، نباید قضاوت کند، قاضی باید تساوی را در دعوا رعایت نماید و در محکمه به ظالم و مظلوم نگاه کند. اگر به این فرد نگاه می‌کند به آن فرد دوم هم نگاه کند. گمان نمی‌کنم از این حقوق در مسائل حقوقی جهان بیان شده باشد.

وی با بیان روایتی دیگر در این زمینه افزود: قاضی لازم نیست، برای خرید مایحتاج به مغازه برود، چون اگر برود، ممکن است فردا جهت آشنایی پیش بیاید و بحث انتظار از قاضی مطرح شود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اینها تعلیماتی است که تنها در دین است و در دنیای حقوقی نیست. با توجه به منابع اسلامی و سیره عملی قضاوت حضرت علی(ع)، متوجه می‌شویم که اسلام پراز تعلیمات دینی در عصر جاهلیت بوده است و این ها معجزه است.

دستگاه قضا با آبروی نظام گره خورده است

وی بیان داشت: یکی از غربی‌ها می‌نویسد، غالب دنیا تحت تجاوز قرار گرفته است، جز حجاز، چون در اینجا هیچ فرهنگی نبوده است. آن وقت در این چنین محیط اسلامی با این حقوق به دنیا معرفی می‌شود.

این مفسر قرآن کریم افزود: امروز تصور نمی‌کنم که قاضی تحقیق بیشتر کند و مظلوم و ظالم را بشناسد، ولی حضرت علی(ع) این کار می‌کردند و ظالم را از مظلوم می‌شناخت، این تعالیم اسلام است و باید ارائه داد و عمل کرد.

وی اظهار داشت: حقوقدان بسیجی مرکب از حقوق و بسیج، یعنی آمادگی در میدان جهاد، فرهنگی و... است.

آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: مردم دادخواهی از دستگاه قضا دارند. در این دستگاه آدم‌های خوبی هستند، ولی بهرحال داد و فریاد است و یکی از این داد فریادها، طولانی بودن رسیدگی به پرونده‌ها است.

مردم مشکلات را با کدخدامنشی حل کنند

وی عنوان کرد: مردم از مراجعه به دستگاه صرف نظر می‌کنند، چون می‌بینند ارزش رسیدن به حق در آن موضوع به خاطر اتفاقات زیاد، هزینه و طول زمان رسیدگی به آن پرونده نیست و به همین دلیل دنبال این هستند خودشان مشکلشان را حل کنند.

مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: یکی از علت‌های طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، ‌شکایات زیاد است. باید در این رابطه به مردم تعلیماتی داد. سابقا قوم و خویش می‌آمدند، مشکلات را حل و فصل می‌کردند. الان به کمترین مشکل، شکایت می‌کنند.

وی گفت: یکی از مشکلات حقوقدانان و وکلا، این است که برخی با بی‌انصاف و با شگردهای متفاوت دست به هر کاری می‌زنند تا زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه طولانی شود. نباید این مسئله باشد. طول مدت باعث ناامیدی مردم و اتفاقات بعدی می‌شود و باید با اطلاع‌رسانی جلوی این مشکلات را گرفت.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه به مردم یاد دهیم باکدخدامنشی مشکلات راحل کنند، ابراز داشت: دستگاه قضا باعث آبروی نظام است. آبروی نظام به دستگاه قضاء گره خورده و بسیج حقوقدان می‌تواند باعث بقای آبروی نظام شود و اکثریت مردم از دستگاه قضاء راضی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار