کد خبر: ۶۹۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 12 December 2018

نقل و انتقالات زمستانی لیگ هجدهم چندی دیگر آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود باشگاه تراکتورسازی، یکی از فعال ترین باشگاهها در این مقطع باشد.

واگذاری باشگاه تراکتورسازی به محمدرضا زنوزی، سرمایه دار متمولی که حدود یک دهه پیش با گسترش فولاد به فوتبال ایران معرفی شد، اتفاقی بود که شرایط یکی از پرهوادارترین تیم های باشگاهی فوتبال ایران را زیر و رو کرد. به پایان رساندن فصل 97-96 با رتبه دهم، یک فاجعه برای تراکتور بود. این تیم به شدت هواداران خود را ناامید کرده بود به طوری که در بسیاری از بازی های خانگی اش شاهد حضور کمتر از پنج هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه یادگار امام بودیم. جرقه تبدیل تراکتورسازی به تیم فعلی در پایان همان فصل زده شد. عباس الیاسی، مدیرعامل وقت باشگاه تراکتورسازی اعلام کرد که در راستای خواسته هواداران مبنی بر خصوصی سازی تیم شان، سهام باشگاه تراکتورسازی به مزایده گذاشته خواهد شد. این مزایده هیچ شباهتی به مزایده استقلال و پرسپولیس نداشت که سال هاست به نتیجه نرسیده، در عرض کمتر از 2 ماه، تراکتورسازی خصوصی شد. محمدرضا زنوزی طی این مزایده، مالکیت باشگاه تراکتورسازی را به عهده گرفت. با حضور زنوزی در تراکتورسازی، این تیم وارد یک مسیر جدید شد، مسیری برای کهکشانی شدن...


آغازه پروژه کهکشانی سازی تراکتور

 

تراکتورسازی با خرید بازیکنان خارجی با کیفیت بدون توجه به قیمت بالای آنها نشان داد که در مسیر کهکشانی شدن قدم برداشته است. آنتونی استوکس، مهاجم سرشناس ایرلندی که سابقه آقای گلی لیگ اسکاتلند را داشت به عضویت تیم تراکتورسازی در آمد. هری فوریستر به عنوان اولین بازیکن انگلیسی تاریخ لیگ برتر ایران به تراکتورسازی پیوست و یوکی سوگیتای ژاپنی به عنوان یکی از موفق ترین خریدهای تابستانی تراکتور، سرخ پوش شد. لی هری اروین، مهاجم اسکاتلندی نیز پس از آغاز لیگ برتر به عضویت تیم تراکتورسازی در آمد؛ او در شرایطی به تراکتورسازی پیوست که فوریستر به ماشین سازی منتقل شده بود. هیجان انگیزترین بخش نقل و انتقالات تابستانی تراکتورسازی اما چیز دیگری بود.

 

محمدرضا زنوزی در آخرین روزهای نقل و انتقالات تابستانی دست روی بازیکنانی گذاشت که حضورشان در فوتبال ایران تقریبا غیر ممکن به نظر می رسید. اشکان دژاگه و مسعود شجاعی کاپیتان های اول و دوم تیم ملی فوتبال ایران که بارها به پیشنهادات وسوسه انگیز تیم های ایرانی پاسخ منفی داده بودند، با حضور در ترکیه، راهی دفتر زنوزی شدند؛ آنها پیشنهادی دریافت کردند که نمی توانستند ردش کنند. عصر روز 11 مرداد، عکسی منتشر شد که اگر منتشر نمی شد، شاید کسی باور نمی کرد که دژاگه و شجاعی به تراکتورسازی پیوسته اند. در این عکس، مسعود و اشکان در کنار زنوزی، پیراهن تراکتورسازی را در دست گرفته بودند و این یعنی، یکی از بزرگترین نقل و انتقالات تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران! رقم خوردن این نقل و انتقال بزرگ، روی هم حدود یک میلیون یورو، برای تراکتوری ها هزینه داشت. به این ترتیب تراکتورسازی برای خرید دو کاپیتان تیم ملی، مبلغی در حدود 13 میلیارد تومان هزینه کرد. این یک رقم سرسام آور در فوتبال ایران به شمار می رود، رقمی که شاید بتوان با آن، کل قرارداد بازیکنان یک تیم معمولی در لیگ برتر را پرداخت کرد! این پایان شگفتی سازی تراکتوری ها نبود، آنها پس از شروع مسابقات، در دوئلی چند روزه با سپاهان، احسان حاج صفی را به خدمت گرفتند! سومین کاپیتان تیم ملی هم تراکتوری شد تا جمع ستاره های ملی پوش در تبریز جمع شود. طبق آنچه که در سایت ترانسفر مارکت اعلام شده، احسان حاج صفی با مبلغ شگفت انگیز 1.3 میلیون یورو تراکتوری شد! علی رغم ادعاهای بسیار در مورد رقم هنگفت پرداخت شده برای دریافت رضایت نامه حاج صفی از المپیاکوس، باشگاه تراکتورسازی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که یک ریال هم برای این کار خرج نکرده است.

بوی خوش تحول

 

تراکتورسازی در لیگ شانزدهم یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می رفت. امیر قلعه نویی با ستاره هایی که اکثر آنها سرباز بودند، آمده بود تا بعد از مدت ها طعم قهرمانی در لیگ برتر را بچشد. هواداران تراکتورسازی نیز در آن فصل امید زیادی به تیم شان داشتند. با پایان دور رفت رقابت ها، تراکتورسازی چند بازیکن سرشناس دیگر به خدمت گرفت تا با قدرت بالاتری به کار خود در لیگ شانزدهم ادامه دهد. هاشم بیگ زاده، احمد نوراللهی، امید عالیشاه و سجاد شهباززاده چهره هایی بودند که قرار بود تیم قلعه نویی را در راه قهرمان شدن، تجهیز کنند. چندی نگذشت که تمامی این اتفاقات خوب به تلخی گرایید و مشخص شد که تراکتورسازی از جذب بازیکن محروم است. تمامی خریدهای زمستانی تراکتورسازی بلوکه شدند و این تیم نه تنها از پنجره نقل و انتقالات زمستانی آن فصل بلکه از پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل جدید نیز محروم شد. این شوک بزرگ، تراکتور را از مسیر قهرمانی منحرف کرد و این تیم در نهایت به کسب سهمیه بسنده کرد.

 

در لیگ هفدهم اوضاع وخیم تر از فصل قبل بود. ستاره های سرشناسی چون خالد شفیعی، لوسیانو ادینیو، سعید آقایی و محمدرضا اخباری با جدا شدن از تراکتور، این تیم را تبدیل به یکی از کم مهره ترین تراکتورهای تاریخ لیگ برتر کردند. تراکتور آن فصل را با یحیی گل محمدی آغاز و با ارتئرول سائلام به پایان رساند. در فصل جدید و با شرایطی که در بخش قبل خواندید، تراکتورسازی بار دیگر توانست به تیمی مدعی تبدیل شود. این تیم روز جمعه با فولاد خوزستان آخرین بازی خود در نیم فصل اول را برگزار خواهد کرد. پیروزی در این دیدار، شاگردان تقوی را به رده سوم جدول رده بندی می رساند ولی سوای نتیجه این بازی، تراکتورسازی در نیم فصل اول موفق شد به طور کامل از بحران دو ساله ای که کام هوادارانش را تلخ کرده بود خارج شود. این تیم بار دیگر به تیمی مدعی تبدیل شده و بوی خوش تحول را می توان در نزدیکی هایش حس کرد. این همان اتفاقی بود که زنوزی وعده آن را داده بود و به نظر می رسد که در نیم فصل دوم نیز شاهد تداوم آن باشیم.


شروع داغ بازار گرمی

 

با انجام بازی روز جمعه، تراکتورسازی رسما کار خود را در نقل و انتقالات زمستانی آغاز خواهد کرد. البته پیش از آغاز رسمی نقل و انتقالات در باشگاه تراکتورسازی، گمانه زنی ها در مورد نفراتی که قرار است به این تیم ملحق شوند آغاز شده است. در ادامه، گمانه زنی های نقل و انتقالاتی تراکتورسازی در زمستان پیش رو را در دو بخش داخلی و خارجی بررسی می کنیم:


یایا توره یا وین رونی؟

 

طبق اطلاعات رسمی به دست آمده از باشگاه تراکتورسازی، این باشگاه فعالیت خود در زمینه جذب بازیکنان خارجی در زمستان نقل و انتقالاتی پیش رو را آغاز نکرده است. این در حالی است که در طول روزهای گذشته شاهد مطرح شدن نام های هیجان انگیز بسیاری بوده ایم که از آنها به عنوان خریدهای زمستانی تراکتورسازی یاد می شود. با توجه به اینکه باشگاه تراکتورسازی اولویت اول خود را جذب بازیکنان داخلی تعیین کرده، جذب بازیکنان خارجی در فاز دوم برنامه نقل و انتقالاتی این باشگاه قرار دارد. به این ترتیب مطرح شدن نام های بزرگ در روزهای اخیر شایعه ای بیش نیست. جذب بازیکنان سرشناسی چون استوکس، فوریستر و اروین و البته همکاری چند ماهه با جان توشاکِ در کنار تراکتوری شدن دژاگه، شجاعی و حاج صفی باعث شده تا خبر حضور هر بازیکنی را در تراکتورسازی جدی تلقی کنیم. همین موضوع بازار گرمی را در مورد بازیکنان خارجی به اوج رسانده است. یایا توره، جدیدترین نمونه ای است که در این رابطه نامش را در کنار باشگاه تراکتورسازی می بینیم. خبر مذاکره باشگاه تراکتورسازی با توره، ستاره سابق بارسلونا، خبری بود که هواداران خطه آذربایجان را به وجد آورد. این خبر اما در حد همان شایعاتی است که به آن اشاره کردیم.

 

فاز دوم کهکشانی سازی تراکتور
 

 

جالب اینجاست که نام های بزرگتری نیز در میان گزینه های خارجی تراکتور در نقل و انتقالات زمستانی به چشم می خورد؛ گزینه هایی همچون وین رونی و ساموئل اتوئویی که در نقل و انتقالات تابستانی هم نامش را چند بار شنیدیم اما خبری از تراکتوری شدنش نشد.

 
فاز دوم کهکشانی سازی تراکتور
 


طارمی، گوچی و خیلی های دیگر

 فاز دوم کهکشانی سازی تراکتور

برخلاف بازیکنان خارجی، بازیکنان داخلی که شایعاتی در مورد حضورشان در تراکتورسازی شنیده شده، شانس بیشتری برای پوشیدن پیراهن تراکتور در نیم فصل دوم را دارند. علی رغم ادعاهای اخیر در مورد اینکه هنوز هیچ مذاکره ای با هیچ بازیکنی انجام نشده، منابع آگاه خبر می دهند که چند ستاره داخلی به شدت در تیررس تراکتور قرار دارند و صحبت های مقدماتی بین طرفین نیز انجام شده است. جدی ترین گزینه داخلی تراکتورسازان در نقل و انتقالات زمستانی، رضا قوچان نژاد است. ملی پوش سابق فوتبال ایران که پس از پایان جام جهانی 2018 از دنیای ملی خداحافظی کرد یکی از گزینه های احتمالی خط حمله تراکتورسازی در نیم فصل دوم است. او در حال حاضر در تیم آپوئل نیکوزیا حضور دارد. شرایط این فصل گوچی در آپوئل چندان رضایت بخش نیست و در اکثر بازی ها شاهد نیمکت نشینی او هستیم. چنین شرایطی، احتمال جدایی این بازیکن را قوت بخشیده و بر اساس اخبار موثقی که البته رسمی نیستند، باشگاه تراکتورسازی به توافقات قابل توجهی با ملی پوش سابق فوتبال ایران دست یافته و احتمال می رود که گوچی، تبدیل به بازیکن تراکتور در لیگ هجدهم شود.

 مهدی طارمی، مهاجم ملی پوشی که خبر بازگشت او به پرسپولیس طی روزهای اخیر را حتما خوانده اید، از دیگر بازیکنانی است که در سبد خرید زمستانی تراکتوری ها نامش دیده می شود. طارمی اما همانند فرشاد احمدزاده، هافبک سابق پرسپولیس، لژیونر فعلی فوتبال ایران در لیگ لهستان و عجیب ترین چهره لیست کی روش برای جام ملت های آسیا هنوز مذاکره رسمی با باشگاه تراکتورسازی انجام نداده است. محمدرضا اخباری که پس از جدایی از سایپا در آستانه تراکتوری شدن قرار داشت اما چند ماه بعد سر از باشگاه ماشین سازی در آورد، در نیم فصل دوم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد فوتبال خود را در شهر تبریز از سر خواهد گرفت؛ هنوز رنگ پیراهن اخباری مشخص نشده و هر لحظه امکان دارد که او را در یکی از دو تیم ماشین سازی یا تراکتورسازی ببینیم. به این چند نام بسنده می کنیم هر چند در این چند وقت اخیر خیلی های دیگر هم بوده اند که نام شان به عنوان گزینه های تراکتور در زمستان پیش رو مطرح شده است.

در انتظار فاز دوم کهکشانی سازی

هر کدام از بازیکنان بالا با درصدهایی متفاوت شانس حضور در تراکتورسازی را دارند. البته فوتبال است و مثل توپ داخل زمین، در خارج از مستطیل سبز هم، هزاران چرخش سرنوشت ساز دست به دست هم می دهند تا یک اتفاق بزرگ رخ دهد. این احتمال هم وجود دارد که شاید هیچ کدام از این بازیکنان تراکتوری نشوند. تحت هر شرایطی اما، تراکتورِ نیم فصل دوم کهکشانی تر از نیم فصل اول خواهد بود. این را به راحتی می توانیم حدس بزنیم چرا که فاز دوم کهکشانی سازی آنها جدی تر از فاز اول خواهد بود چرا که اینک یک مدعی واقعی به شمار می روند.

 

گزارش از:سعید عبدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار