محمدرضا پورابراهیمی گفت: برآورد ما این است که به اندازه بیش از 30 تا 40 درصد مالیات قابل وصول در کشور، فرار مالیاتی وجود دارد و این میزان اگر وصول شود به راحتی جایگزین منابعی شود که می خواهیم از محل کاهش سهم صندوق توسعه ملی برای کشور ایجاد کنیم.

پورابراهیمی افزود: متاسفانه دولت ها به علت آسانی کسب درآمد از محل فروش نفت، به شدت علاقمند ­هستند از این محل­ هزینه های خود را تامین کنند به همین علت نگاه کوتاه مدت دارند و رویکرد بلندمدت در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه به علت شرایط تحریمی آن زمان، صادرات نفت کشورمان به کمتر ازیک میلیون بشکه در روز رسید و خود به خود سهم نفت از بودجه کاهش یافت و به 25 درصد از کل میزان منابع کشور رسید اما متاسفانه در سال اول برنامه ششم توسعه این سهم به 35 درصد افزایش یافت.

پورابراهیمی با بیان اینکه کاهش هزینه های دولت از الزامات بودجه سال آینده است، اضافه کرد: این کاهش کمک می کند تا منابع درآمدی را بهتر اداره کنیم. باید از منابع جایگزین نفتی استفاده کنیم.

وی افزود: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون امور اقتصادی تصویب شده است و وارد جزئیات شدیم و موضوع ایجاد پایه جدید مالیاتی در اقتصاد کشور در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برآوردها از حدود 90 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور حدود 15 میلیون لیتر قاچاق می شود .

پورابراهیمی افزود: اشتباه دولت در حذف کارت سوخت، عوارضی را ایجاد کرد و نخستین اقدام مجلس هماهنگی با دولت در احیای کارت سوخت است.

وی اضافه کرد: یکی از پیشنهادهای ما این است که قیمت سوخت را به شکلی در سال 98 ثابت نگه داریم اما برخی از خودروهای شخصی که حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکیل می دهد سهم مشخص برای مصرف آن ها در نظر گرفته شود که می تواند بیشتر از 60 لیتر برای هر خودرو باشد و برای خودروهای حمل و نقل عمومی سهم بیشتری در نظر گرفته شود و مصرف بیشتر از آن از محل اخذ عوارض مابه التفاوت به صورت پلکانی به دولت برگشت کند.

پورابراهیمی گفت: پیشنهاد استانی شدن پرداخت یارانه ها به صورت شفاهی از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است که پیشنهاد خوبی است زیرا استان ها بر حوزه فعالیت های خود اشراف دارند و می توانند بهتر عمل کنند.