رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:اینکه نشان می‌دهید هاشمی امام را مجبور به صلح کرد، تحقیر امام است/نرده‌های نمازجمعه و بوی بد تهران هم به نظارت استصوابی مربوط است؟!/مصباح یزدی: شهید دادیم که رفاه افزایش و تورم کاهش یابد؟ و ... که رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴ 08 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تعداد زندانیان در ایران چقدر است؟

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: جمعیت کیفری کشور بیش از ۲۴۰ هزار نفر است که سه درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. اصغر جهانگیر روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی افزود: زندانیان جرائم مواد مخدر با ۳۹ درصد بیشترین تعداد زندانیان کشور را به خود اختصاص داده و زندانیان جرائم مربوط به سرقت و جرائم علیه اشخاص نیز با ۲۰ و ۱۰ درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند. وی اظهار داشت: سهم ۱۰ درصدی جرائم علیه اشخاص در کشور نشان دهنده لزوم توجه به ارتقای آموزش‌های فرهنگی در جامعه است، بسیاری از پرونده‌ها به خاطر توهین تشکیل می‌شود لذا باید تلاش شود بخش‌های فرهنگی در این زمینه بیشتر فعالیت کنند تا امور جزئی موجب هدر رفت بیت المال نشود. وی گفت: کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی است که ذهن همگان در این مجموعه را به خود مشغول کرده است.

کوه‌ها را از دست دانشگاه آزاد نجات دهید!

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران می‌گوید: دانشگاه رودهن هم وضعیتی مانند دانشگاه آزاد دارد و اینطور نیست که غیرقانونی کوه‌خواری کرده باشند. یک‌سری راه‌هایی را از طریق نفوذ و دور زدن قانون انتخاب می‌کنند تا کوه‌خواری را به صورت قانونی انجام دهند. دانشگاه رودهن هم اگر اشتباه نکنم مانند دانشگاه آزاد به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و از حوزه ما خارج شده است.» سرهنگ جلیل انزابی‌زاده، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران درباره کوه‌خواری دانشگاه آزاد به می‌گوید: «قانون حفاظت از اراضی ملی اجازه تصرف هیچ قسمتی از اراضی را که شامل دشت، جنگل و کوه باشد، به کسی نمی‌دهد. کوه هم جزئی از این اراضی ملی است که اجازه تصرف آن را به کسی نمی‌دهد. حالا یک‌سری از نهاد‌ها و سازمان‌ها با استفاده از ابزار قدرت و ثروت در قالب طرح‌های واگذاری و عام‌المنفعه از امتیازات قانونی استفاده می‌کنند. دانشگاه آزاد هم مصداق همین مورد است؛ ساختمان دانشگاه علوم و تحقیقات در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر قرار دارد و طبق اطلاعات من شهردار وقت هم اجازه این کار را نداده بوده است، ولی اینکه چطور دانشگاه آزاد آنجا ساخته شد، خدا می‌داند. در حال حاضر هم دانشگاه آزاد جزو اراضی تحویلی به وزارت راه و شهرسازی است و منابع طبیعی در آن قسمت هیچ سمتی ندارد و نمی‌تواند ورود کند/خبر آنلاین

اینکه نشان می‌دهید هاشمی امام را مجبور به صلح کرد، تحقیر امام است

عباس سلیمی نمین در باره مستند"هاشمی زنده است" گفت:: این ایراد به این مستند هست که به جای انتقاد، تندروی دارد و کلیه دستاورد‌ها را بعضاً زیر سؤال می‌برند. در سال ۵۸، آقای هاشمی با مقام معظم رهبری به سفر حج رفتند که مستند، این بخش را حذف کرده است، اینکه بگوییم آقای هاشمی، امام را مجبور کردند صلح را بپذیرند، تحقیر امام است نه نقد هاشمی/ایران

فاطمه هاشمی: چه کسی گفته روحانی اشبه الناس به پدرم است؟

فاطمه هاشمی گفت: چه کسی گفته روحانی اشبه الناس به پدرم است؟ ما که نگفتیم. اتفاقا با من مصاحبه کردند و گفتم هیچ شباهتی با هم ندارند. آن‌ها که می‌خواستند کار‌های تبلیغاتی انجام دهند این مسئله را مطرح می‌کردند. *میراث دار فکری پدرتان در حوزه سیاسی را چه کسی می‌دانید؟ یا شبیه‌ترین فرد به تفکر سیاسی ایشان؟ فاطمه هاشمی: هیچکس نیست، واقعا نیست. به آن اندازه که ایشان اعتدالی بودند فردی را سراغ ندارم که به آن اندازه اعتدالی باشند، ولی نزدیک به آن هستند، ولی متاسفانه جو جامعه هم طوری است که کسی جرات نمی‌کند یا شهامت این را ندارد که دیدگاه‌های خود را مطرح کند. ایشان این شهامت و جرات را داشت و صحبتهایش را می‌زد. اگر حرف هم نمی‌زد، ولی عمل می‌کرد و راه را جلو می‌برد. امروز نه کسی نفوذ ایشان را دارد نه به آن اندازه که بتواند غیرمستقیم تفکر را پیش ببرد حتی اگر آن تفکر را هم داشته باشد جرات و شهامت ایشان را ندارد. اگر فضای جامعه باز شود افرادی که تفکر اعتدالی دارند و نزدیک به ایشان هستند، حتما وارد خواهند شد. خبرفوری

نرده‌های نمازجمعه و بوی بد تهران هم به نظارت استصوابی مربوط است؟!

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: مدتی است برخی‌ها با هر اتفاق کوچک و بزرگی یاد نظارت استصوابی افتاده و در مذمت آن قلم‌فرسایی کرده و هر آنچه می‌خواهند می‌نویسند. مثلا وجود نرده در نماز‌های جمعه، بوی بد تهران و آلودگی هوا همه و همه اتفاقاتی است که نظارت استصوابی باعث شده و طرفه آنکه فقط با حذف این نظارت است که چنین مشکلاتی در کشور حل می‌شود. مثلا اگر در بین حدود هفت هزار نفر نامزد تایید شده، به دلیل نفوذ ثروت سالاری و توصیه‌های نابجا، حداقل‌ها انتخاب شده باشند، دلیلش نظارت استصوابی است و بر همین نسق نرده کشیدن در نماز‌های جمعه و صد البته حرکت توده هوای آلوده از غرب به شرق نیز ایضا! /اعتماد

منتقدانی که دوست دارند با لاریجانی به سفر خارجی بروند!

«پژمانفر»، نماینده مردم مشهد د‌ر مجلس در گفتگو با فارس:آقایانی که د‌ر رأس مجلس هستند علی‌رغم این‌که لبخند می‌زنند و دائما خود ر‌ا د‌ر یک فضای تحمل و سعه صدر نشان می‌دهند، ا‌ما اصلا دوست ندارند صدای منتقد بشنوند. د‌ر مورد قرارداد‌هایی که با مراکز درمانی امضا شده که به نمایندگان خدمات درمانی ارائه دهند، به نمایندگان منتقد گفته می‌شو‌د که شما اجازه ندارید از این خدمات درمانی استفاده کنید. ا‌گر نماینده‌ای اعتراضی داشته با‌شد عنوان می‌شو‌د که خدمات درمانی‌اش قطع شو‌د که این رفتار‌ها نه رفتار منطقی بلکه رفتاری دیکتاتوری است. متأسفانه با توجه به اختیاراتی که رئیس مجلس د‌ر انحصار خود د‌ارد، هیأت رئیسه نیز د‌ر ارتباط با مسائل مختلف رعایت انصاف و پذیرش نظرات دیگران ر‌ا نمی‌کنند. د‌ر مجلس خدماتی به برخی از افراد د‌ا‌ده می‌شو‌د که دیگران از آن محروم هستند، بر‌ا‌ی مثال د‌ر رابطه با سفر‌های خارجی، تعدادی از افراد مرتب با رئیس مجلس به سفر‌های خارجی می‌روند.
 
حکیمی‌پور: نباید اظهارات واعظی را جدّی گرفت

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارات رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره اصلاح‌طلبان می‌گوید که اظهارات آقای واعظی را نباید جدّی گرفت؛ چرا که وی اساساً یک فعّال سیاسی محسوب نمی‌شود.احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملّت در گفت‌وگو با فارس درباره کمیته مشترک اصلاح‌طلبان و دولت که از مصوبات جلسه چندماه پیش روحانی و اصلاح‌طلبان بود، گفت: من در جلسه اصلاح‌طلبان با روحانی حضور نداشتم و چیزی هم در ارتباط با خروجی آن جلسه مشاهده نکرده‌ام؛ قاعدتاً کسانی که در آن جلسه حضور داشته‌اند باید کارهایی انجام می‌دادند. در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم بحثی در این باره مطرح نشده است؛ بهتر است کسانی که در جلسه بوده‌اند توضیح دهند.وی در پاسخ به انتقادات محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مبنی بر اینکه انتقاد از دولت به ضرر خود اصلاح‌طلبان تمام می‌شود و اینطور نیست که باعث به قدرت رسیدن آن‌ها شود، گفت: منتقدان دولت زیاد هستند و معلوم نیست مخاطب آقای واعظی چه کسی بوده است. نقدهایی که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، از سر دلسوزی است و با نیت بهره‌برداری سیاسی نیست.حکیمی‌ پور ادامه داد: اصلاح‌طلبان سبد رأی‌شان را برای آقای روحانی هزینه کرده‌اند و اکنون دوست دارند وی به موفقیت برسد و در این راستا اگر کاستی ببینند تذکر می‌دهند؛ انتقادات اصلاح‌طلبان در راستای حل مشکلات مملکت است و غرض سیاسی در پشت آن وجود ندارد.
 
شبکه ترکیه‌ای در تهران دفتر می‌زند

بخش عربی رادیو و تلویزیون ترکیه «تی. آر. تی» با سیاست و چهره جدید در چندین شهر مهم جهان، از جمله تهران دفتر نمایندگی خود را افتتاح خواهد کرد. بخش عربی رادیو و تلویزیون ترکیه «تی. آر. تی عربی» که برنامه‌هایش نخستین بار سال ۲۰۱۰ به روی آنتن رفت، با سیاست و چهره نوین و گشایش دفاتر نمایندگی در شهر‌های قدس، تهران، بیروت، مسقط و قاهره رخداد‌های منطقه را از نزدیک دنبال خواهد کرد. این بخش که همچنین دفاتری در لندن، مسکو و واشنگتن دایر کرده به همت رسول سردار آتش مسئول هماهنگی تی. آر. تی از ۲۱ کشور عربی، روزنامه نگاران را به استخدام خود در آورده است.
 
نظر سخنگوی سابق قوه قضاییه درباره رییس آینده

حسین میرمحمدصادقی سخنگوی پیشین قوه قضاییه و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی رییس بعدی قوه‌ی قضاییه گفت: رییس قوه قضاییه باید فردی معتدل و چهره‌ای محبوب در میان مردم باشد. آقای میرمحمدصادقی درباره‌ی شایعه‌ی نامه‌ی قضات دیوان عالی کشور به رهبری مبنی بر انتخاب رییس قوه‌ی قضاییه از درون خود این قوه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: من البته شخصا خیلی به این مساله اصراری ندارم که از درون قوه باشد یا بیرون از آن، مسایل دیگر مهم‌تر است. به هرحال [رییس بعدی قوه]باید فردی باشد که مدیر و مدبر بوده و تجربه‌ی کار اجرایی هم داشته باشد؛ حتی اگر در قوه هم نباشد از لحاظ علمی در سطح قابل‌توجهی باشد و با کار دستگاه قضایی آشنا باشد. یک سری موارد این چنینی لازم است، اما اینکه حتما از درون قوه باشد و از بیرون آن نباشد حتما مورد ضروری‌ای نیست. او ادامه داد: ممکن است کسی از درون قوه باشد، اما واقعا از آن آگاهی‌های کلانی که نسبت به عملکرد مجموعه‌ی قوه لازم است، برخوردار نباشد. از سوی دیگر ممکن است کسی از بیرون قوه باشد و به دلیل بار علمی و اجرایی که قبلا داشته است خیلی زود نسبت به کل مسایل قوه مسلط شود.
 
ماجرای دستگیری فعالان محیط زیست در کردستان چیست؟

روزهای گذشته اخباری مبنی بر دستگیری برخی از فعالان محیط زیستی در کردستان منتشر شد. در این خبرها به فعالیت این افراد برای حفاظت از محیط زیست کردستان اشاره شده است. این خبرها دستگیری 9 نفر را تأیید می‌کنند که ساکن کامیاران، بانه و سنندج هستند. دلیل این دستگیری‌ها در اخبار منتشر شده در رسانه‌ها ذکر نشده است.همزمانی این بازداشت‌ها با ایجاد مشکل‌ برای برخی انجمن‌های محلی حامی محیط زیست سبب شده تا این شایعات قوت بگیرد و برخی از پروژه جدیدی برای بازداشت فعالان محیط زیست خبر بدهند. مرتبط شدن این افراد با محیط‌زیست در اخبار فضای مجازی، این فضای منفی را به‌وجود آورده است که فعالیت محیط‌زیستی هزینه‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.اما با وجود این شایعات، حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری کردستان با تأکید بر حمایت دولت از تشکل‌های محیط زیستی به ایرنا می‌گوید: در روزهای گذشته چند نفر از اعضای گروهک‌های معاند نظام که در پوشش تشکل‌های زیست‌محیطی اعمال مجرمانه انجام می‌دادند، دستگیر شدند. از مردم تقاضا می‌شود در مواجهه با پخش شایعات مختلف، صف دشمن و اقدامات غیرقانونی و پوششی آن‌ها را از فعالیت‌های قانونی جدا و به شایعات بی‌پایه و اساس توجه نکنند.
 
مصباح یزدی: شهید دادیم که رفاه افزایش و تورم کاهش یابد؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تقدیم هزاران شهید در این راه افزود: آیا تقدیم این همه شهید برای همین مسئله بود که مقداری رفاه بیشتر شده و تورم کمتر شود؟ هر چند وظیفه حکومت، قطعا رسیدگی به وضع معیشتی مردم هست، اما سخن در این است که هدف اصلی هم همان بود؟ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، در دیدار با جمعی از پاسداران قرارگاه سازندگی تهران، پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری نظام را مهم‌ترین حادثه در عالم اسلام و در این عصر دانست و گفت: این اتفاق، شبیه معجزه بود و کسانی که می‌دانند نهضت از کجا شروع شد و از چه گذرگاه‌های خطرناکی عبور کرد و به پیروزی رسید، بهتر می‌توانند معجزه‌بودن انقلاب را درک کنند. مصباح یزدی با اشاره به روایتی مبنی بر لزوم محاسبه از نفس، اظهار کرد: وقتی انسان باید روزانه، خود را مورد محاسبه قرار دهد، آیا امت اسلامی برای یک عمر چهل ساله انقلاب خود، نباید محاسبه و ارزیابی داشته باشد؟ باید ببینیم خدا به ما چه نعمتی داده است و از ما چه خواسته است. آیا به وظیفه‌مان عمل کرده‌ایم و نقطه ضعف و قوت ما کدام است؟ سپس در صدد جبران ضعف‌ها برآییم. وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: روزی نبوده است که در این انقلاب، معجزه‌ای نبوده باشد؛ اما ما چقدر این نعمت را قدر دانسته‌ایم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار