جارج لیکنز به عنوان سرمربی جدید تراکتورسازی معرفی شده و در نیم فصل دوم هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت.
کد خبر: ۷۰۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳ 13 January 2019

وی هشتمین مربی خارجی تیم تراکتورسازی تبریز در طول تاریخ این باشگاه به شمار می‌رود.

واسیلی گوجا(رومانی):

اولین مربی خارجی تیم تراکتورسازی واسیلی گوجای رومانیایی بود. وی به نوعی فوتبال مدرن را وارد ایران کرده و برای اولین بار تمرینات حرفه‌ای را در باشگاه‌های ایران رواج داد.

واسیلی در 3 مقطع زمانی سرمربی تیم تراکتورسازی بود که با این تیم در سال 71 به مقام سوم ایران دست یافت و سال 74 تیم تراکتورسازی را از لیگ دسته 2 به لیگ دسته یک(لیگ برتر فعلی) رساند. قهرمانی تراکتورسازی در جام میلز هندوستان بدون گل خورده یکی دیگر از افتخارات واسیلی گوجا بود.

وی از لحاظ کسب مقام برای تراکتورسازی پایین‌تر از قلعه نویی و تونی اولیویرا قرار داد، اما به دلیل خدمات صادقانه و کشف استعدادهای بی‌شمار فوتبال تبریز و ارائه بازی هجومی و تماشاگرپسند هنوز هم محبوب هواداران تیم تراکتورسازی است.

واسیلی گوجا در سال 2016 به دنبال یک بیماری سخت درگذشت و در قبرستان شهر بخارست به خاک سپرده شد.

 

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور
 دیمیترو در بین بازیکنان تیم تراکتورسازی- سال 1373

یوان دیمیترو(رومانی):

دیمیترو جانشین واسیلی گوجای هموطنش شد. اما تراکتورسازی با وی از لیگ دسته یک ایران جام آزادگان به لیگ دسته 2 سقوط کرد.

اما در همین سال تیم تراکتورسازی تا فینال جام حذفی صعود کرد و در بازی پایانی در تبریز برابر بهمن کرج به برتری یک بر صفر دست یافت، اما در کرج با 2 گل مغلوب شده و قهرمانی را از دست داد.

در بازی برگشت داور مسابقه گل صحیح تراکتورسازان را که با شوتی راه دور به ثمر رسیده بود را در حیرت همگان آفساید اعلام کرد تا قهرمانی از این تیم گرفته شود.

فرهاد کاظمی مربی آن روزهای تیم بهمن بعدها در تبریز اعتراف کرد که قهرمانی حق تراکتورسازی بود و گل تیم تراکتورسازی کاملا صحیح بود.

فدراسیون فوتبال کشور به دلیل ظلم آشکاری که به تیم تراکتورسازی شده بود و برای دلجویی از این تیم، تراکتورسازی را به جام ملیز هندوستان فرستاد.

دیمیترو یک بار هم در سال 76 مربی تراکتورسازی شد که به دلایل نتایج ضعیف در اواسط فصل از هدایت این تیم برکنار شد.

 

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور
 تیبلیوف سرمربی روسی تیم تراکتورسازی

بوریس تیبیلیوف(روسیه):

وی در سال 1377 به عنوان یک مربی صاحب سبک به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست. اما نتایج این تیم به قدری متزلزل بود که کاظم امانی مدیر باشگاه تراکتورسازی نیم فصل وی را اخراج کرده و ستار نوبری را جاشین وی کرد.

از لحاظ نتیجه تیبلیوف ضعیف‌ترین عملکرد در بین مربیان خارجی تراکتورسازی را داشته است.

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور

ارنست میدن دروپ(آلمان):

حضور مربی پرآوازه آن روزهای فوتبال آلمان در تراکتورسازی موجب حیرت همگان شده بود، خصوصا اینکه تراکتورسازی در لیگ برتر حضور نداشت و میدن دروپ باید در لیگ دسته یک تراکتورسازی را هدایت کرده و به لیگ برتر می‌رساند. میدن سابقه مربیگری در تیم هایآرمینا بیله‌‌فیلد‌ ‌و بوخوم آلمان را داشته و زمانی که علی دایی و کریم باقری در آرمینا بودند، هدایت این تیم را برعهده داشت.

نتایج متوسط تیم تراکتورسازی با میدن دروپ، هیچ وقت این تیم را مدعی صعود به لیگ برتر در سال 84 نکرد.

قرارداد وی با تراکتورسازی 2 ساله بوده و مدیر وقت باشگاه تراکتورسازی مرحوم گهرخانی امیدوار بود که میدن‌دروپ در سال دوم حضورش تراکتورسازی را به لیگ برتر برساند، اما با برکناری گهرخانی قرارداد میدن دروپ هم فسخ شد.

 

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور
 

تونی اولیویرا

تونی اولیویرا(پرتغال):

سرمربی سابق بنفیکا پرتغال به اندازه میدن دروپ آلمانی شهرت نداشت، اما در 3 مقطعی که در تراکتورسازی کار کرد یک قهرمانی در جام حذفی و 2 نایب قهرمانی در لیگ برتر به دست آورده و پرافتخارترین مربی تراکتورسازی لقب گرفت.

هر چند وی 2 بار هم از این تیم اخراج شده است.

وی بابت بدهی تراکتورسازی از حضورش سومش به فیفا شکایت کرده و یکی از مسببان محرومیت تراکتورسازی از 2 نیم فصل نقل و انتقالات شد. همین موضوع سبب شد که میزان محبوبیتش در بین هواداران تراکتورسازی به شدت کاهش یابد و پرونده حضور وی در تیم تراکتورسازی بسته شود.

 

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور
 

ارطغول ساغلام

ارطغرول ساغلام(ترکیه):

سرمربی ترکیه ای تیم تراکتورسازی 10 بازی در لیگ برتر و 6 بازی در جام قهرمانان باشگاه های آسیا هدایت تیم تراکتورسازی را برعهده داشت، اما فقط 4 پیروزی در لیگ برتر کسب کرده و باشگاه های آسیا نیز بردی را به دست نیاورده و با قرار گرفتن تیم تراکتورسازی در رده دهم به کار خود خاتمه بخشد.

ساغلام به رغم نتایج ضعیف تا روز آخر حضورش در تبریز از طرف هواداران تیم تراکتورسازی حمایت قرار گرفته و هواداران این تیم امیدوار به بازگشت وی برای هدایت تیم تراکتورسازی بودند، اما وی با یک تیم ترکیه ای قرارداد بست تا پرونده‌اش در تیم تراکتورسازی بسته شود.

جان توشاک

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور
 

نامی‌ترین مربی تیم تراکتورسازی جان توشاک ولزی بود که سابقه هدایت تیم رئال مادرید را داشته و با این تیم به قهرمانی لالیگا دست یافته بود. در زمان بازیکنی نیز با تیم لیورپول قهرمان لیگ انگلیس دست یافته بود.

جان توشاک با هدف کسب قهرمانی تیم تراکتورسازی در لیگ برتر فوتبال کشور جذب این تیم شده و قرار بود در 3 سال حضورش در تیم تراکتورسازی این تیم را متحول کند.

سرمربی سابق تیم ملی ولز هفتمین مربی خارجی تیم تراکتورسازی به شمار می‌رود، اما این عمر حضور این مربی حتی به نیم فصل هم نرسید.

توشاک با تساوی برابر تیم‌های تازه صعود کرده نفت مسج‌ سلیمان و نساجی کارش را در لیگ برتر آغاز کرد و در هفته سوم در تهران با 3 گل مغلوب استقلال شد.

برد در هفته چهارم در تبریز برابر سایپا، تساوی پر گل در اصفهان مقابل سپاهان و پیروزی برابر ماشین‌سازی نتایج بعدی جان توشاک در تیم تراکتورسازی بود.

بعد از هفته ششم لیگ برتر تیم تراکتورسازی در جام حذفی در آبادان در حالی در ضربات پنالتی مغلوب نفت آبادان شد که این بازی را تا دقیقه 70 با نتیجه 3 بر 1 پیش بود.

بعد از انتقادات هواداران تیم تراکتورسازی به این نتیجه، جان توشاک از هدایت تیم تراکتورسازی استعفا داده و به کشور خود بازگشت تا تنها 7 بازی مربی تراکتورسازی بوده که حاصل آن 2 پیروزی، 4 تساوی و یک شکست بود.

وی به هیچ وجه انتظار انتقاد از عملکردش را نداشته و تصمیم گرفت بی‌خبر و شبانه تبریز را ترک کند.

مربی خوشتیپ هشتمین سرمربی خارجی تراکتور
 

جرج لیکنز

جرج لیکنز دوران بازیکنی درخشانی نداشته و تنها 3 بازی ملی در کارنامه دارد و معروف‌ترین باشگاهی هم که بازی کرده است کلوپ بروژ بلژیک است.

اما در دوره مربیگری‌اش هدایت تیم‌ ملی بلژیک در 2 بازه زمانی را برعهده داشته و همچنین مربی تیم‌های ملی الجزایر و تونس هم بوده است.

ترابوزن اسپور ترکیه، کلوپ بروژ بلژیک، اندرلشت بلژیک و الهلال عربستان نیز معروف‌ترین باشگاه‌هایی است که لینکنز برعهده داشته است.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار