زندگی مرموز آقای جورج
سرمربی 69 ساله بلژیکی، با قبول هدایت تیم تراکتورسازی، به سومین سرمربی این تیم در فصل جاری تبدیل شد.
کد خبر: ۷۰۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 14 January 2019

جورج لیکنز، سرمربی 69 ساله بلژیکی، در آخرین ساعات روز یکشنبه با حضور در دفتر محمدرضا زنوزی، قرارداد سرمربیگری خود با باشگاه تراکتورسازی را امضا کرد. او بامداد روز دوشنبه در میان استقبال پرشور هواداران تراکتورسازی وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شد. سومین سرمربی تراکتورسازی در لیگ هجدهم آمده تا این تیم پر ستاره را به آرزویی برساند که همچون یک بغض، سال هاست در گلوی هوادارانش گیر کرده است. لیکنز، چندان در فوتبال ایران مربی شناخته شده ای نیست. برای اینکه سرمربی جدید تراکتورسازی را بیشتر بشناسید با ما همراه باشید:

 

زندگی مرموز آقای جورج

 

جورج لیکنز در روز 18 می سال 1949 در کشور بلژیک چشم به جهان گشود. 11 روز پیش از به دنیا آمدن جورج، اولین حادثه انهدام هواپیما در تاریخ رخ داده و طی آن یک هواپیمای خطوط هوایی فیلیپین، در جریان یک عملیات برنامه ریزی شده سقوط نمود. یک هفته پیش از به دنیا آمدن جورج نیز، شوروی پایان محاصره اقتصادی برلین غربی را اعلام کرد. یک سال پس از به دنیا آمدن جورج، جام جهانی 1950 به میزبانی برزیل برگزار شد که بلژیک در این جام حضور نداشت. این اتفاق در حالی رخ داد که بلژیک در سه دوره ابتدایی جام جهانی شرکت کرده بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، یکی از اعضای خانواده جورج، جزو طلایی های کشور بلژیک در تاریخ بازی های المپیک است. لوئیس لیکنز، پسر عموی جورج یکی از مدال های طلای رشته ژیمناستیک را در المپیک 1966 به گردن آویخت. زندگی خصوصی جورج لیکنز به همین اطلاعات محدود است و هیچ جزئیات دیگری را نمی توانید در مورد او در فضای مجازی پیدا کنید. به این ترتیب می توان از این نظر، سرمربی جدید تراکتوری ها را یک مربی کاملا مرموز نامید.

 

 

از تجربه گرانبهای فینال لیگ قهرمانان تا قهرمانی های شیرین در لیگ بلژیک

 

دوران بازی جورج لیکنز روزهای شیرین زیادی دارد. او در سال 1967، زمانی که 18 سال داشت اولین قرارداد حرفه ای خود به عنوان یک بازیکن را با تیم اسپورتینگ هوتالن منعقد کرد. بعد از آن، تیم های بسیاری پذیرای جورج بودند اما بهترین دوران بازی او مربوط به زمان حضورش در تیم کلوب بروژ می شود. صعود به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1978، یک اتفاق بزرگ برای جورج و هم تیمی هایش در تیم کلوب بروژ بود. البته آنها در شهر لندن با یک گل مغلوب لیورپول شدند و از کسب مقام قهرمانی اروپا بازماندند. جورج در دوران بازی خود موفق شد 5 بار مقام قهرمانی لیگ بلژیک را تجربه کند. قهرمانی در جام حذفی و سوپر جام بلژیک نیز از دیگر مقام هایی است که لیکنز آنها را به دست آورده است. او در سال 1984، زمانی که 35 سال داشت با پیراهن تیم سن نیکلز، کفش هایش آویخته و به عنوان بازیکن از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. 3 بازی در فاصله سال های 1975 تا 1978 تنها سابقه ملی لیکنز در تیم ملی بلژیک به شمار می رود.

 

 

دوران حضورش به عنوان بازیکن در کلوب بروژ بلژیک

 

از مستطیل سبز تا نیمکت در کسری از ثانیه!

 

جورج لیکنز در سال 1984 از دنیای فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کرد و جالب اینجاست که در همان سال به عنوان سرمربی، هدایت تیم سرکل بروژ کشورش را بر عهده گرفت. او به مدت سه سال هدایت سرکل را بر عهده داشت. در سال دوم سرمربیگری لیکنز در تیم سرکل، این تیم موفق به کسب مقام قهرمانی جام حذفی بلژیک شد. این اولین افتخار دوران مربیگری لیکنز بود. پس از سه سال حضور در سرکل، جورج لیکنز هدایت یکی از بزرگترین تیم های فوتبال باشگاهی بلژیک، اندرلخت را بر عهده گرفت. او تنها در 4 بازی هدایت اندرلخت را بر عهده داشت و در سال 1988 به عنوان سرمربی تیم کورتریک بلژیک منصوب شد. اولین تیم خارجی که لیکنز هدایت آن را بر عهده گرفت، ترابزون اسپور ترکیه بود؛ او در سال 1992، سرمربی ترابزون اسپور شد. شکست دادن تیم های بزرگی چون فنرباغچه، گالاتاسارای و بشیکتاش از جمله اتفاقات مثبتی بود که در دوران حضور جورج در ترابزون اسپور رقم خورد. ترابزون همچنین جام حذفی و سوپر کاپ ترکیه را نیز با هدایت لیکنز فتح کرد. پیش از قبول هدایت تیم تراکتورسازی، جورج لیکنز در 13 تیم باشگاهی مختلف سرمربیگری کرده بود. هدایت تیم الهلال عربستان در سال 2009 تنها تجربه آسیایی لیکنز پیش از حضور در لیگ برتر ایران به شمار می رود. البته لیکنز تنها 32 روز هدایت الهلال را بر عهده داشت و به دلیل اختلافاتی که وجود داشت، بدون اینکه حتی یک بار روی نیمکت تیم عربستانی بنشیند، این تیم را ترک کرد. همان گونه که در دوران بازی، لیکنز خاطرات خوبی با کلوب بروژ دارد در زمان هدایت این تیم نیز چند اتفاق خوب برای او به وقوع پیوسته است. او تا کنون تنها یک بار موفق به فتح لیگ یک کشور شده است. این قهرمانی در فصل 89-90 میلادی همراه با تیم کلوب بروژ در لیگ بلژیک به دست آمد.

 

 

زمانی که اشکان دژاگه 5 ساله بود...


عرصه مربیگری جورج لیکنز در زمینه باشگاهی، دوران طولانی را شامل می شود. او مربیگری را از سال 1984 آغاز کرد و اینک در سی و پنجمین سال از دوران مربیگری اش قرار دارد. او تا کنون در 13 تیم باشگاهی مختلف به عنوان سرمربی فعالیت داشته است. البته در این میان، چند تیم هستند که لیکنز، هدایت آنها را بیش از یک بار بر عهده داشته است. از جمله این تیم ها می توانیم به کلوب بروژ (3 مقطع مختلف) و لوکرن (3 مقطع مختلف) اشاره کنیم. در عرصه ملی نیز، تا کنون 4 تیم ملی مختلف، تحت هدایت لیکنز قرار گرفته اند. علی رغم دوران طولانی مدت مربیگری، لیکنز افتخارات زیادی در این عرصه کسب نکرده است. همان گونه که اشاره شد، لیکنز تنها یک بار موفق شده تا یک تیم را در لیگ کشورش به مقام قهرمانی برساند. این موضوع به سال 1990 میلادی بر می گردد یعنی 29 سال پیش... یک سال بعد یعنی در فصل 91-92 آخرین جام دوران باشگاهی جورج لیکنز کسب شد. او در آن فصل موفق شد، کلوب بروژ را به مقام قهرمانی جام حذفی بلژیک (بلژیک کاپ) برساند. به این ترتیب باید گفت، زمانی که اشکان دژاگه، ستاره 31 ساله تیم تراکتورسازی تنها 5 سال داشت، لیکنز، آخرین قهرمانی خود در عرصه مربیگری را کسب کرد.

 

 

 

لیکنز، مرد محبوب بلژیک در عرصه ملی

 

جورج لیکنز در دو مقطع هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده داشته است. در هر دو مقطع، این مربی زمینه ساز اتفاقات مثبت و قابل توجهی برای تیم ملی بلژیک بوده است. جورج لیکنز در سال ۱۹۹۸ موفق شده بود تیم ملی بلژیک را با پیروزی مقابل ایرلند در مرحله پی آف به جام جهانی برساند. او پس از ناکامی در رساندن بلژیک به مرحله حذفی جام جهانی ۹۸ از سمت خود برکنار شد. در این دوره از رقابت ها، تیم ملی بلژیک با کسب 3 مساوی مقابل تیم های اسپانیا، مکزیک و کره جنوبی در رده سوم گروه خود قرار گرفته و از صعود به دور بعدی مسابقات باز ماند. 12 سال پس از این واقعه، جورج لیکنز بار دیگر هدایت تیم ملی بلژیک را بر عهده گرفت. در آن مقطع تیم ملی بلژیک یکی از ضعیف ترین دوران خود را سپری می کرد و در جایگاه شصتم رده بندی فیفا قرار داشت. ارتقای رتبه بلژیک از 60 به 18، موفقیت بزرگی بود که لیکنز به آن دست یافت. او در آن مقطع با دعوت از بازیکنانی چون ادن هازارد، تیبو کورتوا، دی بروینه و ناینگولان در نقش معمار تیمی ظاهر شد که در سال 2018 توانست به مقام سوم جام جهانی دست پیدا کند. از تیمی که لیکنز آن را ساخت به عنوان بهترین تیم ملی تاریخ بلژیک یاد می شود. او در سال 2012 از هدایت تیم ملی بلژیک کنار رفته و دو سال بعد به عنوان سرمربی تیم ملی تونس انتخاب شد. الجزایر و مجارستان دو تیم ملی دیگری هستند که لیکنز سابقه سرمربیگری شان را دارد.

 

 

سال 98، دوره اول سرمربیگری تیم ملی بلژیک

 

 

سال 2010، دوره دوم سرمربیگری تیم ملی بلژیک به همراه نسل طلایی که بعدها مقام سوم جام جهانی 2018 رو کسب کرد.

 

پروفایل مربیگری جورج لیکنز در یک نگاه

 

تعداد بازی: 514
برد: 220 (42 درصد)
مساوی: 146 (28 درصد)
باخت: 148 (28 درصد)
سیستم مورد علاقه: 1-3-2-4
میانگین امتیازات کسب شده: 1.57 امتیاز به ازای هر بازی
دوران فعالیت به عنوان سرمربی: 27 سال و یک ماه
دوران سپری شده بدون هدایت یک تیم: 4 سال و 4 ماه
انتخاب به عنوان مربی سال بلژیک: یک بار (سال 1990)
بیشترین میانگین امتیازی در یک تیم: اندرلخت (2.51 امتیاز به ازای هر بازی در  فصل 89-88 )
کمترین میانگین امتیازی در یک تیم: تیم ملی مجارستان (0.25 امتیاز به ازای هر بازی در فصل 18-17)
طولانی ترین دوران هدایت یک تیم: 11521 روز (تیم سرکل – از سال 84 تا 87)
کوتاه ترین دوران هدایت یک تیم: 32 روز (تیم الهلال – در سال 2009)
پر گل ترین پیروزی ها: پیروزی 8-1 با تونس مقابل جیبوتی و پیروزی 6-0 با بلژیک مقابل سن مارینو
سنگین ترین شکست ها: شکست 8-0 با لوکرن مقابل اندرلخت و شکست 6-1 با لوکرن مقابل کلوب بروژ

 

 

سخن پایانی

 

همان گونه که خواندید، دوران مربیگری جورج لیکنز فراز و فرودهای بسیاری داشته است. طول مدت مربیگری او بسیار طولانی اما مقام های کسب شده توسط تیم های تحت رهبری اش بسیار کم است. این بزرگترین تضادی است که در مربیگری لیکنز وجود دارد و دوران طولانی مربیگری اش را تحت الشعاع قرار داده است. 1.07 امتیاز به ازای هر بازی، حاصل کار لیکنز در 4 تیم اخیری است که هدایت شان را از سال 2015 تا به امروز به عهده داشته است. او در این 4 تیم که ساحل تونس، مجارستان، الجزایر و لوکرن بلژیک را شامل می شود، 52 بار روی نیمکت نشسته است. در این 52 بازی که به عبارتی 52 بازی اخیری است که سرمربی جدید تراکتورسازی پیش از قبول هدایت این تیم پشت سر گذاشته، 27 درصد بازی ها (14 بازی) با پیروزی تیم های لیکنز به پایان رسیده است. 35 درصد از این 52 بازی نیز با شکست تیم های تحت هدایت لیکنز همراه بوده و 38 درصد باقی مانده از بازی ها نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده اند. حال باید دید لیکنز با تراکتورسازی می تواند روزهای طلایی دهه نود خود در عرصه مربیگری را تکرار کند یا خیر؟

ورزش3/سعید عبدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار