ارتش مسئول بررسی حادثه شد
خبرآنلاین:ماجرای طرح مردم‌یاری ارتش که به‌دنبال آن از طریق هواپیما از قرقیزستان گوشت وارد کردند و هواپیما سقوط کرد چه بود؟
کد خبر: ۷۰۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 14 January 2019

پس از سقوط هواپیمای باربری ارتش تهران، اعلام شد که این هواپیما حامل ۴۰ تن گوشت گوسفندی بوده که برای کمک در طرح مردم‌یاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد. در همین میان سوالی که مطرح می‌شود این است که طرح مردم‌یاری ارتش چیست؟ و چرا گوشت از قرقیزستان وارد می‌شده است؟

طرح مردم‌یاری ارتش چیست؟

آذر ماه سال ۹۶ بود که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز طرح مردم‌یاری ارتش با عنوان محمد رسول الله(ص) در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد. هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار بوده که وارد کردن گوشت‌های منجمد از قرقیزستان هم در راستان طرح مردم‌یاری ارتش بوده است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.

چرا از قرقیزستان گوشت وارد شده است؟

افزایش قیمت گوشت گوسفندی موجب شد دولت برای تنظیم بازار تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده بگیرد و از سوی دیگر سقف واردات را افزایش دهد به نحوی که هم اکنون میزان واردات روزانه گوشت گوسفندی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ تن افزایش یافته‌است. در واقع به‌نظر می‌رسد گروه طرح همیاری ارتش برای کمک به مناطق محروم، از قرقیزستان گوشت وارد می‌کرده است. طبق آخرین آمارها، عمده کشورهای مبداء تامین گوشت گوسفندی وارداتی استرالیا، مغولستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان و داغستان روسیه است که میزان گوشت تازه وارداتی به کشور از کشور استرالیا ۴۰ تن در روز و کشورهای اوراسیا را ۷۰ تا ۸۰ تن در روز است. قیمت هر کیلو گرم گوشت تازه استرالیایی را در مراکز عرضه حدودا ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت تازه اوراسیای ۳۰ هزار تومان است. از برخی کشورهای اوراسیایی مانند قزاقستان علاوه بر گوشت تازه، گوشت منجمد نیز وارد می‌شود. در همین میان میزان واردات گوشت گوسفندی در سال گذشته ۱۹ هزارتن گرم و ۴ هزار تن منجمد اعلام شده است.

آخرین وضعیت سقوط

سازمان هوابیمایی کشوری طبق مقررات تنها در مورد هواپیماهای غیرنظامی می‌تواند ورود کند و این هواپیمای سانحه دیده متعلق به ارتش بوده و خود ارتش مسئول بررسی سانحه و اطلاع رسانی در این خصوص است. سخنگوی فرودگاه ماناس بیشکک قرقیزستان اعلام کرد که این هواپیما متعلق به کشور ما نیست. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز صبح امروز اعلام کرده بود که این هواپیما قرقیزستانی است در صورتی که هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی است. در واقع این هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران است و در AOC هواپیمایی ساها نیست. تنها دو فروند هواپیمای بوئینگ٧٣٧ در AOC ساها وجود دارد و این ٧٠٧ متعلق به ارتش است.فرمانده انتظامی استان البرز نیز از اعزام تیم‌های پلیس به محل سقوط هواپیما به منظور تأمین امنیت خبر داد. سردار عباسعلی محمدیان گفت:‌ «پس از اعلام حادثه سقوط هواپیما پنج تیم از یگان امداد پلیس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراری و تأمین امنیت در این محل اقدام کردند.» محمدیان با بیان اینکه فرمانده انتظامی شهرستان فردیس نیز به این محل اعزام شده و بر عملیات نظارت دارد، گفت: «همچنین عوامل بررسی صحنه پلیس آگاهی نیز در محل مستقر شده و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد.  با اقدامات انجام شده از سوی پلیس امنیت خوبی در این محل حاکم است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد . پلیس تا هر زمان که نیاز باشد در این محل حضور خواهد داشت.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار