کد خبر: ۷۰۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 15 January 2019

به گزارش تابناک تبریز، تاسیس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) اولین اقدام رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود که برای دافع و کمک به حقوق مستضعفین جامعه تاسیس و بنا شد.این نهاد نقش بسیار مهمی در فقرزدایی و تامین امنیت اجتماعی دارد. برآن شدیم تا باتوجه به  ماموریت خطیراین نهاد گپ و گفتی با مدیرکل کمیته امداد استان دکتر کلامی داشته باشیم تا بیشتر با خدمات این نهاد آشنا شویم.

بالاترین رشد میزان دریافتی صدقات را در کشور داریم/دستگاه اول استان در ایجاد اشتغال هستیم/600 واحد مسکونی برای مددجویان احداث شده است/نقش کمیته امداد در امنیت و فرهنگ بی بدیل است/میزان طلاق و اعتیاد در خانواده های تحت پوشش بسیار کمتر از آمار کشوری است/ 14500دانش اموز در استان تحت پوشش کمیته امداد است/چرا کمیته امداد عضو شورای فرهنگی نیست؟/جشن خودکفایی را اسفند برگزار میکنیم

مشروح گفتگوی تابناک تبریز با دکتر کلامی مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی به شرح زیر است:

تابناک تبریز:به عنوان اولین آماری از تعداد افراد تحت پوشش نهاد در استان بفرمایید؟

در استان، آذربایجان شرقی صدویک‌هزارخانواده تحت پوشش هستند از این تعداد 81000 خانوار مستمری دریافت میکنند و بقیه مورد بگیر هستند.
مورد بگیر ها افرادی هستند که مستمری نمیگیرند ولی خدمات موردی میگیرند مثلا در تهیه جهزیه و در درمان کودکان سرطانی ها به انها کمک میکنیم.
به دلیل شرایط بد اقتصادی در کشور، به تازگی امسال 15000 خانوار در استان تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند که این آمار در کل کشور 680000خانوار میباشند.


با عنایت به اینکه بیشتر افراد تحت پوشش کمیته امداد در استان ، سالمندان و زنان هستند .جنس خدمات در استان آذربایجان شرقی سالمندی و زنانه است .به همین دلیل فعالیت کمیته امداد استان را در حیطه اشتغال و خودکفایی دشوار کرده است و دلیلش این است که 70درصد مددجو ها یا سالمند اند یا بیمار صعب العلاج هستند که عملا در زمینه اشتغال نمیتوان هیچ پروژه ای را مطرح کرد .و بقیه مواد زنان هستند که در سیاست اشتغال بخش عمده ای را شامل میشوند.


اگر کار مردانه باشد ایجاد اشتغال بدون هیچگونه محدودیت های عرفی، اجتماعی و خانوادگی انجام میپذیرد.بنابر این میتوان ایجاد اشتغال کرد .
در زمینه کار زنان نیز چون هم تنوع و تعدد شغل ها افزایش یافته است و هم اینکه مجبوریم فاصله جغرافیایی را رعایت کنیم با محدودیت ها و مشکلاتی مواجهیم .


14500دانش آموز دراستان تحت پوشش کمیته قرار دارند که هزینه هاو کمک هزینه های آموزشی آنان راتامین و پرداخت میکنیم.
حدود 1300دانشجو در مقاطع مختلف لیسانس ،فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه های متفاوت تحت پوشش کمیته قرار دارند .
از جمله دانشجویان میتوان به خانومی که دانشجوی دکتری شیمی در دانشگاه تهران است تا دانشجویان پزشکی در دانشگاه های بالا و دانشجویانی که در دانشگاه های علمی کاربردی تحصیل میکنند ، اشاره کرد .


به دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی تحصیل میکنند کمک هزینه تحصیلی داده میشود وبه دانشجویانی که در دانشگاه های شهریه ای( آزاد و غیر انتفاعی) تحصیل میکنند نیز هزینه هایی بابت شهریه پرداخت میشود .


در دانشگاههای شهریه ای برای هر دانشجو در مقطع لیسانس در رشته های تحصیلی انسانی 700000تومان و رشته های فنی (رشته های کار و عملی )800000تومان ، بر اساس همین تقسیم بندی نیز در مقطع فوق لیسانس 1200000الی 1500000تومان و در مقطع دکتری 3500000تومان ، هر ترم کمک هزینه تحصیل داده میشود.

تابناک تبریز:در 9 امسال ماهه مقدار پرداختی صدقات و زکات در استان چقدر بوده است؟


 کمیته امداد دو شاخص سرفصل مشارکت دارد 1.صدقات2.طرح اکرام 
خوشبختانه دراین 9ماه در صدقات بالاترین رشد کشوری را که 19درصد است دارا هستیم . که میتوان گفت 19درصد رشد داریم. و 11میلیارد تومان کمک صدقات تا به امروز داشته ایم .

در طرح اکرام، 56درصد رشد داشته ایم .و از لحاظ رشدی در کشور سومین استان هستیم.تا به امروز نزدیک به 16میلیارد تومان نقد اکرام (پول نقد)داریم .
7میلیاردو نیم کالای اکرام داریم که شامل  خانه و کیف و کفش و کالا هایی است که خریداری شده است .
در زمینه اشتغال نزدیک 4000 شغل ایجاد کرده ایم . ما دستگاه اول ایجاد اشتغال در استان در 6ماهه به اقرار کارگروه اشتغال استانداری هستیم .


بعد از ما جهاد با تمامی زیر مجموعه هاش قرار دارد . جهاد یک اداره نیست بلکه از زیر مجموعه های آن میتوان به جهاد دانپزشکی، غله و منابع طبیعی اشاره کرد . که بعد از این موارد ما دستگاه اول ایجاد اشتغال در استانداری هستیم .
تا به امروز 54میلیارد تومان وام اشتغال از, استان داده ایم این یعنی 85درصد اعتباراتمان جذب شده است که تا اخر این ماه کل اعتبارات اشتغالمان جذب خواهد شد .

با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه به وجود امد از محل فروش سوهانک 10میلیار تومان وام قرض الحسنه کار گشایی به نیازمندان تحت پوشش و غیر تحت پوشش با نسبت 80/20که 80درصد تحت پوششین و 20درصد به نیازمندان خارج سازمان ،داده ایم .

در این 9ماهه اول سال نزدیک به 600 باب مسکن احداث کرده ایم با توجه به وضعیت مصالح ،آماری بی نظیری در کشور است.
(متوسط 2ساخت در روز) در کنار تعمیراتی که 9ماهه داشته ایم.700مسکن تعمیر و بهسازی کرده ایم
انتظار تهران از کمیته استان در زمینه ساخت مسکن، 174عدد مسکن بود با مشارکت مردم ،خیریه و سپاه و جهاد سازندگی این تعداد به 600عدد رسید .


انتظار میرودکه سقف ساخت 700عدد مسکن را نیز رد کنیم که در برنامه هایمان نیز 180عدد مسکن نیمه ساخته داریم و این روال را ادامه خواهیم داد تا نوروز سال 98 .


بعضی افراد شبهاتی را به کمیته امداد وارد میکنند که کمک های مردم را در خارج از کشور به خرج میرساند .باید بگویم خیر.

هر چند اگر اینکه پول هارا خرج هم میکردیم کنیم ترسی برما نبود .چون ما دارای نگاهی ارزشی و مکتبی هستیم .
صندوق هایی که روز قدس ارائه میدهیم و روی انها کمک به فلسطین نوشته شده است مطمئن باشند که این صندوق ها مختص فلسطین است. از گفتن اینکه ما به مردم لبنان و فلسطین و کشور های دیگر نیازمند کمک میکنیم ترسی نداریم .
ولی از صدقاتی که به فقیران داده میشود یا کمک های مردمی موجود،ریالی از کشور نمیتواند خارج شود دلیل این است که ما در استان نزدیک به20میلیاردتومان ،مستمری میدهیم .


صدقات استان در 9ماهه اول سال 11میلیارد تومان است در حالی که حدود 25 میلیارد تومان ماهیانه ما در استان پرداخت مستمری و هزینه های درمانی داریم.

یعنی کل صدقات مردمی فقط مستمری 15روز ما است چون برای مسکنی که ساخته شده است پول خرج کرده ایم .90درصد فارانشیت درمان میدهیم .
سال 96به بیمارستان امام رضا از بابت مددجوی بنابی 220میلیون پول داده ایم که 1سال در کما بوده و کل هزینه او را تقبل کرده و داده ایم.یا بعضا در بیماران صعب العلاج هم هزینه درمان میدهیم هم دستگاه اکسیژن میخریم که در خانه استفاده کنند .

در خانواده ای دانشجویی داریم که نزدیک به 10میلیون تومان به هر ترم دانشگاهش پرداخت میکنیم . دانشجویی که 2دکترا دارد و یک دانشجو فوق لیسانس در ملکان که سر جمع به هر دو 8میلیون و نیم شهریه پرداخت میکنیم .

هم شرعا و هم عقلا پولی برای خروج از استان باقی نمیماند خصوصا که استان ما استان برخورداری است .
استان ما جزو پنج استان طلایی کمیته امداد است (تبریز تهران خراسان شیراز و اصفهان) .هیچ پولی از کمیته امداد بابت خرج در خارج استان داده نمیشود اگر مردم خود با علم بخواهند کمک هایی به کشور فلسطین داشته باشند ما هیچ ترسی نداریم که صراحتا بگوییم به عنوان یک نهاد ارزشی و انقلابی کمکی که مردم با هدف کمک به مقاومت میدهد را برای مردم فلسطین خرج کنیم .بعضا وقتی از نمای خارجی به فقر بنگریم دور نمای فقر خیلی کوچکتر از واقعیت خود فقر است .وقتی از دور به فضای اقتصادی استان بنگریم شاید فکر کنیم که کمیته 4000 یا 3000خانواده را تحت پوشش خود قرار داده است.که باید در ذهنیت عموم اینکه که 100000خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند حک شود .
60درصد حاشیه تبریز تحت پوشش کمیته امداد تبریز هستند که علل مختلفی دارد از جمله آنان میتوان (به فوت، زندانی بودن سرپرست یا زمین گیر بودن ان و یا فقر شدید مالی ) اشاره کرد.همه این موارد در بحث های مختلف تحت پوشش کمیته امداد هستند .مورد بعدی در مورد کمیته امداد که باید در جامعه تغییر پیدا کند این موضوع است که نگاه مسئولین و عامه جامعه و خصوصا طبقه روشنفکر به کمیته امداد باید تغییر پیدا کند.

نقش امداد صرفا جمع اوری صندوق صدقات نیست

مردم فعالیت کمیته را محدود به این میدانند که امداد صندوق صدقات را جمع کرده و در اختیار نیازمندان قرا ر میدهد .
کارکرد های کمیته امداد محدود به این مورد نیست .کمیته کارکرد های بسیاری دارد از جمله ان میتوان به نقش امداد در امنیت اشاره کرد:
شاید تا به امروز به این نقش پرداخته نشده است .وقتی 30000خانواده در خود تبریز تحت پوشش کمیته قرار دارد و ما خوردو خوراک مورد نیاز این افراد را تامین میکنیم .این باعث میشود که این افراد برای تامین معاش خود مرتکب اعمال مجرمانه و بزه نشوند.مثالی که همیشه میزنم اینست که فاصله بین فقیر ترین نقطه تبریز( طرلان دره سی) با غنی ترین نقطه تبریز (همافرین ) چند کیلومتر است وپیاده چقدر فاصله داریم.
وقتی فردی شب ماشین میلیاردی را دم خانه خود پارک میکند و شب را تا صبح با امنیت سپری میکند و کسی به ماشین او اسیبی نمیزند .علتش اینست که نهاد های های حمایتی در راس انها امداد ،بخش عمده ای از فشار وارد بر طبقات اجتماعی را کاهش میدهند و اجازه نمیدهد کسی به نان شبش محتاج شود به خاطر تامین غذا و نیاز های اولیه به اعمال مجرمانه دست بزند .

نقش امداد در نشاط اجتماعی :هم اکنون 14500دانش اموزدر استان تحت پوشش کمیته است که اگر امداد کمک به تحصیل این دانش اموزان را تقبل نمیکرد این افراد هم اکنون در کجای جامعه جا گرفته بودند .کدام برنامه فرهنگی میتوانست این تعداد خانواده را تامین کرده و بخشی از نشاط را به این افراد هدیه بدهد .وقتی در طول یک سال 5000نفر را به زیارت میبریم نقشی در نشاط اجتماعی دارد یا نه ؟وقتی در طی سه ماه نزدیک به 3900خانواده در استان جهیزیه میدهیم ، نقشی در نشاط اجتماعی دارد یا نه؟

یا نقش امداد در فرهنگ که مورد غفلت واقع شده است .
دانشگاه تبریز که عضو شورای فرهنگی است.دانشگاه تبریزو علوم پزشکی سرجمع نزدیک به17000دانشجو داردکه در ارتباط با20000خانواده است و اگر این را 30000نفر دانشگاه ازاد تبریز و 10000نفردانشگاه غیر انتفاعی جمع کنیم ،کل فضای دانشگاه تبریز با 60000نفر از افراد طرف اند و امداد با 101000خانواده رو در رو است .

نقش امداد در فرهنگ و اموزش خانواده ها واعتلای شاخص های مهارتی و فرهنگی
امداد نقش فرهنگی اموزشی هم دارد .

نقش امداد در اقتصاد:هم از طرفی ایجاد اشتغال میکنیم .
و هم از طرفی دیگر 25میلیاردی که در ماه مستمری میدهیم ،کجا تزریق میشود؟به بازار استان آذربایجان شرقی تبریز تزریق میشود. امداد به تنهایی 25میلیارد گردش مالی در بازار تبریز ایجاد میکند که اگر بازار تبریز قدردان باشد و 10درصد سود این کار را به عنوان کمک به فقرا بازگرداند این میتواند 2میلیارد و نیم کمک ماهیانه بازار تبریز به فقرای استان باشد .
چون کمیته امداد این مبالغ را در خارج از استان خرج نکرده است .روز بعد پرداخت مسمتمری ها بازار تبریز دچار هیجان میشود .
چون 30000خانواده برای خرید به بازار می آیند .در زمان جشن عاطفه ها و شروع سال تحصیلی ،بازار کیف و کفش و نوشت افزار به هیجان می اید چون بنا بر این است که 14500عددپک اموزشی تهیه میکنیم .
در استانه اغاز نوروز نیز بازار تبریز به هیجان امده چون قرار است برای 101000خانواده پک عیدانه فراهم شود.چون نقش امداد در اقتصاد نادیده گرفته میشود بیشتر مواقع بازاری ها برسر ما منت میگذارند به جای اینکه منت فقرا بر سر انها باشد .

تابناک تبریز:چرا کمیته امداد عضو شورای فرهنگی نیست؟


باید دید اجتماعی داشته باشیم به قول سهراب سپهری
(چشم هارا باید شست /جور دیگر باید دید)

کارکرد های مغفول شده کمیته امداد حتی در بین طبقات جامعه باید تیبین شود و جامعه بداند که خانواده چند مدیر کل فعلی استان ، تحت پوشش کمیته امداد بودند و در سایه کمیته امداد تحصیل کرده و رشد پیدا کرده اند و امروز در سایه کمیته امداد ،مدیر شده اند . اگر امروز کمیته امداد نبود و حامی انها نمیشد این افراد نمیتوانستند به این طبقه و منزلت دست یابند .
هنرمندانی نیز در استان داریم که امروز تحت پوشش کمیته امداد جزو چهره های شاخص موسیقی استان شده اند.
این موارد از اثرات تربیتی کمیته امداد اند .
معمولا کمیته امداد در این بخش ،یا نتوانسته خود را معرفی کند یا نخواسته اند که این شاخص ها را ببینند .
امداد مجموعه ای چندبعدی و چند بر است که حجم کاری اش خیلی بالاست .

تابناک تبریز:بالاترین میزان جامعه تحت پوشش در کدام شهرستان قرار دارد؟

بالاترین میزان تحت پوشش هوراند،کلیبر ،ورزقان است .بخش عمده ای از جامعه این شهر ها تحت پوششین کمیته امداد اند.در نتیجه نقش امداد درجنبه های مختلف نقشی بی بدیل است که متاسفانه توجه زیادی به این نقش نمیشود .

بالاترین رشد میزان دریافتی صدقات را در کشور داریم/دستگاه اول استان در ایجاد اشتغال هستیم/600 واحد مسکونی برای مددجویان احداث شده است/نقش کمیته امداد در امنیت و فرهنگ بی بدیل است/میزان طلاق و اعتیاد در خانواده های تحت پوشش بسیار کمتر از آمار کشوری است/ 14500دانش اموز در استان تحت پوشش کمیته امداد است/چرا کمیته امداد عضو شورای فرهنگی نیست؟/جشن خودکفایی را اسفند برگزار میکنیم
 

تابناک تبریز:کدام نماینده استان بیشترین همت و تلاش را برای کمک و رفع مشکلات کمیته امداد داراست؟
امداد بعد از سرکار امدن مهندس فتاح که خود نیز از دانشگاه ازاد ،همزمان با او وارد کمیته امداد شده ام ،رویکرد امداد تعاملی است .ما در زمینه مباحث کارکردی، مجموعه ای عملگرا هستیم تا یک مجموعه سیاسی.در نتیجه تمام چهره های سیاسی با رویکرد های سیاسی متفاومت با امداد همراه اند حتی در استان نیز اینگونه است .اگر به خبر های های امدادی و بازتاب های کاری امداد نگاه کنید ،مشاهده میکنید که رسانه های اصلاح طلب و اصول گرا هر دو اخبار مارا منتشر میکنند .ما معتقدیم امداد مجموعه ای عملگراست و نباید وارد طیف بندی های سیاسی شود .البته این مغایربا اصل انقلابی بودن نیست .بلکه ما مجموعه ای انقلابی هستیم نه مجموعه ای استهالی شده .
و هیچ موقع از ارزش های نظام ،کوتاه نمی اییم .

به معنای کار سیاسی حزبی و ارتباطات حزبی سعی کرده ایم کمیته وارد این مقوله نشود چون اگر وارد چنین موضوعاتی شود گرایش به یک طرف و جناح داشته باشیم ،طرف دیگر را از دست خواهیم داد و اسیب ان را فقرا خواهند دید .
امروز اگر با دولت و مجلس تعاملی نداشته باشیم و بودجه کمیته امداد درصدی کاهش پیدا کند ،این بلافاصله خود را در سفره فقرا نشان خواهد داد .
البته در استان ما نیز اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان استان با ما همراهند از جمله آنان آقایان فرهنگی و سعیدی که از نمایندگان طیف های اصول گرا و اصلاح طلب اند .
مثلا مهندس سعیدی دربحث پانل های خورشیدی کمک شایانی را به کمیته کرد .
آقای فرهنگی نیز همیشه در بحث بودجه کمکیار امداد بوده است .
دکتر پزشکیان هم در بیشتر مواقع با امداد همراه است ،هر موقع در مجلس کاری داشته باشیم به او مراجعه میکنیم .
موضوع مبارزه با فقر ،دغدغه مشترک و همگانی است مگر این که فردی به دلیل نداشتن تعصب به کشور و شهر و مردم خود، این موضوع را رد کند.
موضوع مبارزه با فقر در چارچوپ جناح بندی های سیاسی نیست واز اکثریت به قریب اتفاق نمایندگان با وزن های متفاوت همکاری مشاهده کرده ایم .

تابناک تبریز:در این 9ماهه ،چند خانوار از تحت پوشش کمیته امداد خارج شده اند ؟
خروجی های امداد به 2شکل است :1.به علت فوت.
چون تعداد سالمندان در جامعه کمیته امداد زیاد است بنابر این فوت نیز روند افزایشی دارد .
بالای 70درصد مددجویان استان سالمندان اند .

2.به علت خودکفایی.معمولا هر کسی که به سمت اشتغال میرود باید درامدش از محل کار باشد نه یارانه به کف دستمزد ( یک میلیون و سیصد تومان)برسد و ما 2سال با این وضع ،افراد را حمایت میکنیم و بعد از ان کارگروه حمایتی تشکیل میشود وبا حضور خود این افراد را خودکفایی انان اعلام میشود .

جشن خودکفایی را در اواخر بهمن و اوایل اسفند برگزار میکنیم

امسال 1200خانواده به علت فوت از تحت پوشش کمیته امداد خارج شده است .خودکفایی به علت اشتغال نیز در پایان سال جمع بندی میشود .معمولا بالای 4400خانواده سالیانه از کمیته امداد با این دو شرایط خارج میشوند.

تابناک تبریز:وقتی خانواده از تحت پوشش کمیته خارج میشود تکلیف فرزندان خانواده چه میشود تحت پوشش می ماند یا نه ؟
در منطقه اناخاتون خانومی تحت پوشش کمیته امداد بود که هم اکنون به تولید و بسته بندی زعفران مشغول است.
اگر مادری یا پدری که سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته بوده است ،فوت کند،فرزند دختر تا زمان ازدواج و فرزند پسر نیز اگر مشغول به تحصیل باشد تا اتمام دانشگاه و اگر تحصیل نکند تا سن قانونی 18سال تحت پوشش کمیته امداد قرار خواهد گرفت .
 .


تابناک تبریز:جامعه هدف را پگونه شناسایی میکنید؟


بعضا همسایه های نیازمندان وضعیت زندگی آنان را برای ما شناسایی میکنند .در برخی از مساجد شهر مراکز مردمی داریم که در شناسایی این خانواده ها به ما کمک میکنند.مراکز بازوان مردمی کمیته امداد هستند.ایمیل بنده نیز همیشه در اختیار هم استانیهای عزیز میباشد.

تابناک تبریز:سهم خانواده های تحت پوشش از بزههای اجتماعی چقدر است؟
آخرین اماری که در کارگروه اجتماعی استان در مورد متوسط طلاق گفته شده است، اینگونه است:از هر 3/5ازدواج شاهد یک طلاق هستیم . این یعنی سقف 25درصد را نیز رد کرده ایم.
جالب است بدانیم که همان کارگروه اجتماعی در کل کشور سهم طلاق در خانواده های کمیته امداد را 1درصد اعلام کرده است .با وجود این ما بزرگترین حاشیه نشینی را تحت پوشش خود داریم .

در مورد خودکشی ها دراستان در این دوسال حضور من ،حتی یک مورد خودکشی نیز نداشته ایم .


تابناک تبریز:میزان اعتیاد در بدنه کمیته امداد چگونه است ؟
در مواجهه با اعتیاد به 2مدل میتوان پرداخت:
1. افرادی که به خاطر اعتیاد ،در زندان اند یا اعدام شده اند و خانواده این افراد تحت پوشش کمیته هستند این یعنی که این افراد در مجموعه ما معتاد نشده اند بلکه از قبل معتاد بوده اند و به همان صورت وارد بدنه کمیته امداد شده اند .
2. اما اگر فرزندان مددجو ها دچار اعتیاد شوند و ما را از این موضوع مطلع سازند میتوان گفت ،اخرین امار تعداد این معتادین در کل استان زیر 10نفر است .
کمیته دارای طرح فلاح یا اردوهایی است که باخانواده های تحت پوشش ارتباط و رفت و امد چهره به چهره و کنترل های از نزدیک داشته باشد .

تابناک تبریز:مسمتری هر خانواده حدودا چند است؟

مستمری برای هر خانواده به نسبت تعداد جمعیت آن خانواده متفاوت است .برای خانواده های تک نفره مبلغ نقد 270000تومان پرداخت میکنیم .در کنار این مبلغ ،مسکن کمک هزینه تحصیل و مواردی از این قبیل را میدهیم .بالاترین رقمی که خانواده های 5 نفره تحت پوشش دریافت میکند درهر ماه حدود 750000تومان است .

در سایه حمایت فامیل ها از ایتام ،متوسط سرانه دریافتی ایتام در ماه 320000تومان میباشد .بعضی ایتام در ماه 600000الی 700000تومان میگیرد.و از ایتام حمایت میشود .
ایتام فاقد حامی نداریم مگر 14000نفری که جدیدا جذب شده اند باید برای این افراد برنامه ریزی کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار