شدت گرفتن آب در آذربایجان‌شرقی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، گفت: بحران آب در آذربایجان‌شرقی نیز در حال شدت گرفتن است و هم‌اکنون 15 دشت از 25 دشت استان ممنوعه و 4 دشت ممنوعه‌ بحرانی هستند و سالانه به طور میانگین شاهد افت 40 تا 50 سانتی‌متری دشت‌‌های استان هستیم.
کد خبر: ۷۰۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 15 January 2019

یوسف غفارزاده ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات و راهکارها با نظام صنفی کشاورزی استان، مدیریت منابع آب را امری چندوجهی و نیازمند مشارکت تمام اقشار بهره‌بردار دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 89 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، تعامل با نظام‌های صنفی کشاورزی امری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ی سازگاری با کم‌آبی استان برای اجرا در سال آتی مدون شده است، افزود: برای موفقیت در اجرای برنامه‌های‌ سازگاری با کم‌آبی استان باید میان مدیران و دستگاه‌های اجرایی و ذی‌نفعان و بهره‌برداران و کشاورزان نگاهی جامع و مشترک به وجود آید؛ برای این منظور ابتدا باید در مورد وضعیت منابع آب استان و ظرفیت و تهدیدها آگاهی ایجاد شود تا هرکس با احساس مسئولیت نسبت به اجرای آن عمل کند.

غفارزاده ظرفیت آب تجدیدپذیر استان را سه میلیون و 19 هزار مترمکعب و میزان مصرف را دو میلیون و 850 هزار مترمکعب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در دنیا مصرف بالای 60 درصد آب تجدیدپذیر به معنای عبور از مرز بحرانی است، این مصرف در استان از 94 درصد عبور کرده است؛ در شرایطی که مطابق علم و استاندارد جهانی حداقل باید سالانه 500 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: برای ایجاد تعادل در میزان مصرف آب در استان نیازمند 20درصد صرفه‌جویی در آب شرب، 20درصد صرفه‌جویی در آب صنایع، 29 درصد صرفه‌جویی در آب کشاورزی و 30درصد صرفه‌جویی در بخش فضای سبز هستیم.

وی از 146 سد در حال بهره‌برداری، 12 سد در حال احداث در حوضه‌ی آبریز ارس، 23هزار هکتار شبکه‌ی پایاب‌ در دست بهره‌برداری و 35هزار هکتار شبکه‌ی پایاب در دست اجرا در استان خبر داد و اضافه کرد: بحران آب در آذربایجان‌شرقی نیز در حال شدت گرفتن است و هم‌اکنون 15 دشت از 25 دشت استان ممنوعه و 4 دشت ممنوعه‌ بحرانی هستند و سالانه به طور میانگین شاهد افت 40 تا 50 سانتی‌متری دشت‌‌های استان هستیم.

غفارزاده در پایان روند افزایش شوری و آلودگی منابع آب، ضعف قوانین موجود در حوزه‌ی آب، وابستگی درآمد و معاش بخش بزرگی از جمعیت استان به بخش کشاورزی، و عدم ارزشگذاری واقعی آب را از جمله چالش‌های پیش روی مسایل آبی در آذربایجان‌شرقی دانست.

عطاالله هاشمی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان نیز در این نشست، خواستار حضور نمایندگان نظام‌ صنفی کشاورزی در جلسات سازگاری با کم‌آبی در شهرستان‌ها شد و تاکید کرد: تشکل‌های نظام صنفی کشاورزی آمادگی دارند برای عبور از بحران آب در استان هرگونه همکاری لازم را با شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی انجام دهند.

علی‌اکبر نژادرضا مدیر تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای در مسایل آبی، اولویت ماست و تعاون روستایی و نظام صنفی کشاورزی می‌توانند نقش زیادی در آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران کشاورزی و ترویج فرهنگ مصرف آب بردارند.

گفتنی است پس از نشست هم‌اندیشی بررسی مسایل و مشکلات و راهکارهای نظام صنفی کشاورزی با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، تفاهمنامه‌ی عرضه‌ی محصولات کشاورزی بین سازمان میادین شهرداری تبریز و نظام صنفی کشاورزی استان و قرارداد خرید کیفی گندم بین بنیاد ملی گندم ایران و انجمن کارخانجات آردسازی استان نیز در سالن شهیدغفاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی منعقد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار