دبیرکل سازمان دیده بان و شفافیت تصریح کرد: سه قوه با تبانی با یکدیگر موضوع برخورد با حقوق‌های نجومی را بر زمین گذاشتند.
کد خبر: ۷۰۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ 15 January 2019

احمد توکلی دبیر کل سازمان دیده بان و شفافیت در نشست بررسی ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه درباره شفاف سازی دریافتی مدیران گفت: شفافیت هم بر مردم و هم مسئولان واجب است.

وی افزود: بر مردم واجب است، چون امر به معروف و نهی واجب بی بدیل است و مقدمه واجب، واجب است مانند وضو که سبب وجوب نماز واجب می شود.

توکلی گفت: برای حاکمیت واجب است چون موجب تسهیل انجام فرائض از وظایف حاکمیت دینی است؛ حفظ امنیت برعهده حاکمیت است و پنهان کاری با امنیت سازگار نیست.
وی ادامه داد: امام خمینی می گویند که هر فردی از ملت حق دارد مستقیما در برابر سائرین زمامدار مسلمین را استیضاح و به او انتقاد کند.

دبیر کل سازمان دیده بان و شفافیت گفت: تجربه بشری می گوید در هر دیوانی چون دیوان عدالت محاسبات و غیره چون یک مدیر بالای سر شان هست نفوذ پذیرند، اما اگر عامه مردم نظارت داشته باشند خریدن و فریفتن همه مردم امکان پذیر نیست.
نماینده سابق مجلس عنوان داشت: اگر شفافیت نباشد فساد ایجاد می شود. هزینه را افزایش و با افزایش ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه یک نمونه از شفاف سازی دارایی حضرت علی هنگام ورود به کوفه است، خاطرنشان کرد: تبصره ۲۹ برنامه ششم توسعه دریچه ای برای این عرصه است. طبق این تبصره دولت مکلف است تجمیع کلیه پرداخت ها به مقامات ، روسا و مدیران کلیه دستگاه های اجرایی را فراهم آورد، به نحوی که میزان ناخالصی پرداختی به هر یک از این افراد مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.

توکلی گفت: نکته قابل توجه در این حکم قانونی این است که متوجه مقامات است نه همه مردم، باید می گفت هر چه می گیرند چه نقدی و چه غیرنقدی و قبل از پرداخت در دسترس عموم قرار بگیرد، پس اصرار بر مدیر بودن و مقام بودن است.

وی با اشاره به اینکه اکنون دو قوه دیگر اطلاعات نمی دهندچ، گفت: آیین نامه ای در سازمان امور استخدامی نوشته شد درباره «کارکنان و مدیران» یعنی اجرا نشدنی است. آیین نامه کاملا قانون را عوض کرده بود. بعد گفتند باید اجرای ازمایشی شود، اینها همه نشان می دهد که میلی برای اجرای قانون وجود ندارد.

وی ادامه داد: قانون می گوید که همه دریافتی ها اول باید در سامانه گذاشته شود بعد دریافت کنند و ما هم چون جلوگیری از اجرای قانون جرم است تصمیم گرفتیم از اقای انصاری شکایت کنیم تا امر به معروف و نهی از منکر هم کرده باشیم.

دبیرکل سازمان دیده بان و شفافیت در پاسخ به یکی از سوالات گفت: کسی تصور نمی کرد با اقای دیناروند برخورد شود، اما برخورد انجام شد.

وی اظهار داشت: اقای قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت من و اقای نادران را دعوت کرد به دفترش. به ایشان گفتم که ما درباره طرح تحول سلامت قانع نشدیم . مگر بعضی از پزشکان متخصص چقدر در تولید ملی نقش دارد که ماهی ۸۰ میلیون درآمد داشته باشد.
توکلی تصریح کرد: سه قوه با تبانی با یکدیگر موضوع برخورد با حقوقهای نجومی را بر زمین گذاشتند.
دبیرکل سازمان دیده بان و شفافیت در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند خصوصی سازی در کشور و نرخ ارز در کشور خاطرنشان کرد : من شخصا چهار نامه نوشتم که بعضی از آنها به دلایلی رسانه ای نشد ولی موجب جلوگیری از برخی واگذاری های غیرقانونی از جمله آلومینیوم المهدی شد.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار