استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی گفت: عشایر بیشترین خدمات را به مردم کشورمان ارائه می‌کنند و باید بیشترین خدمات را نیز دریافت کنند.
کد خبر: ۷۰۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 21 January 2019

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای عشایر استان، با بیان اینکه باید با جدیت در راستای حفظ و صیانت از عشایر و رفع مشکلات آنها تلاش کنیم، افزود: عشایر نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مهم‌ترین ویژگی عشایر در مقایسه با جامعه شهری و حتی روستایی در این است که جامعه عشایری جامعه‌ای خوداتکا، تولیدکننده و حافظ محیط زیست و میراث‌دار مباحث فرهنگی کشور هستند.

وی در خصوص آموزش و امور فرهنگی عشایر نیز گفت: وظایف دستگاه‌ها در حوزه توانمندسازی عشایر به تفکیک مشخص شده است.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه تقویت پایه‌های فرهنگی و آموزشی موضوع اساسی است،‌ گفت:‌ در خصوص بازماندگان از تحصیل باید کار ویژه‌ای در مناطق عشایری انجام شود.

وی با بیان اینکه قاچاق دام حتی به مقیاس خیلی کم مشکل بسیار بزرگی است، گفت:‌ در سال جاری واردات و تولید گوشت در مقایسه با سال قبل زیادتر شده و دلیلی بر افزایش قیمت گوشت وجود ندارد و به دستگاه‌های نظارتی تاکید شده که نظارت بیشتری داشته باشند.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر کشور نیز در این جلسه با اشاره به توانمندی‌های جامعه عشایری، اعلام کرد:‌ 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین کشور در اختیار عشایر است و سالانه 190 هزار تن معادل 25 درصد کل گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند.

شاهپور علایی افزود: ‌یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور را جمعیت عشایری تشکیل می‌دهند که 34 میلیون هکتار از مراتع کشور را در اختیار دارند.

علایی با اشاره به اینکه 35 درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می شود، ادامه داد: عشایر در حوزه گیاهان دارویی ، گردشگری و صنایع دستی نیز ظرفیت های قابل توجهی دارند.

وی اظهار داشت:‌ جامعه عشایری کشور تنها جامعه ای است که تمام جمعیت آن عضو تعاونی ها و تشکل های عشایری هستند.

وی با اشاره به برنامه راهبردی توسعه جامعه عشایر کوچنده، افزود: تامین عدالت اجتماعی و تعدیل نابرابری ها، ساماندهی جامعه عشایر، توسعه اجتماعی، مهندسی فرهنگی و حفظ هویت ایرانی – اسلامی، ارتقای کیفیت زندگی بهبود و توسعه منابع انسانی، تولید، اشتغال و درآمد از جمله اهداف کلی این برنامه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار