مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:
وی با بیان این‌که بعد از انتخاب تبریز به عنوان "پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018" دبیرخانه این رویداد شروع به فعالیت کرده و سپس ساختار سازی و سازمان‌دهی شده و ستاد استانی و ملی تشکیل شدند، تاکید کرد: در ستاد استانی، استاندار به عنوان رییس، مدیرکل میراث فرهنگی به عنوان دبیر ستاد، شهردار تبریز به عنوان دبیر اجرایی این رویداد تعیین شدند.
کد خبر: ۷۰۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 21 January 2019

به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری ها؛مرتضی آبدار در نشستی با اصحاب رسانه استان، بیان این‌که این نشست رسانه‌ای، پنجمین نشستی است که اداره کل میراث فرهنگی به عنوان دبیرخانه ستاد استانی در راستای تبیین و تشریح برنامه‌های انجام شده در رویداد تبریز 2018 برگزار می‌کند، اظهار کرد: رویداد تبریز 2018 یک نقطه‌ی شروع برای توسعه گردشگری در شهر تبریز است و این مسیر همواره ادامه دارد.

وی با بیان این‌که بعد از انتخاب تبریز به عنوان "پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018" دبیرخانه این رویداد شروع به فعالیت کرده و سپس ساختار سازی و سازمان‌دهی شده و ستاد استانی و ملی تشکیل شدند، تاکید کرد: در ستاد استانی، استاندار به عنوان رییس، مدیرکل میراث فرهنگی به عنوان دبیر ستاد، شهردار تبریز به عنوان دبیر اجرایی این رویداد تعیین شدند.

وی خاطرنشان کرد: قرار بر این شد تا  آذربایجان‌شرقی مجموعه‌ای از داشته و ظرفیت‌های ارزشمند خود را برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ به نمایش بگذارد.

آبدار با تاکید بر اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ عمر یک ساله دارد، تصریح کرد: طرح موضوع انتخاب یک شهر از کشورهای اسلامی مطرح شد و دو شهر یزد و تبریز برای پایتخت گردشگری مطرح شد و در نهایت تبریز منتخب اعلام شد.

وی اضافه کرد: بعد از انتخاب تبریز این طرح به جمهوری اسلامی ابلاغ شده و سپس روند تشکیل ستاد برنامه‌ریزی، اجرایی و تدوین شورای ملی سیاست‌گذاری برای آن انجام گرفت و شهرداری  تبریز به عنوان دبیر اجرایی و میراث فرهنگی به عنوان دبیرخانه این رویداد انتخاب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در رابطه با اداره و اجرای برنامه‌ها، کمیته‌های تشکیل یافته، استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری و میراث فرهنگی دخیل بوده و استاندار نیز به همه کمیته‌ها وظایف و ساختار ابلاغ کرده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ در کشور گفت: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، ریاست این ستاد را انتخاب کرده و طبق دستور آنها، معاونان ارشد ۱۱ وزارتخانه در این ستاد حضور یافتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: تمام مصوبات استانی در ستاد استانی تشکیل و به شورای ستاد ملی جهت تصویب ارسال شد.

وی با اشاره به همکاری ۲۳ دستگاه اجرایی در اجرای تبریز ۲۰۱۸ بیان کرد: با ارسال تمام برنامه‌ها توسط ۲۳ دستگاه کتابچه برنامه تبریز ۲۰۱۸ چاپ شد.

وی، موضوعات اعتبارات برای تبریز ۲۰۱۸ را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعتبارات به دو قسمت از جمله تملک و دارایی در زیرشاخه  عمران با ۷۶۵ میلیارد تومان تعیین شد که نهایت در بخش جاری ۹۶ میلیارد تومان تصویب شد.

آبدار ادامه داد: برخی از برنامه‌های ما یک ساله نبوده و برای ۴ سال پیش‌بینی شده است از این‌رو با پیگیری‌های مکرر نمایندگان، استانداری مصمم به تعریف ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه در تبریز شدیم که به امضای معاونت اول رئیس جمهور رسید ولی نهایت اعتباری که به دست ما رسید بسیار کمتر از آن بود.

وی خاطرنشان کرد: البته به هر نماینده مردم تبریز در مجلس نیز تعریف پروژه ۵ میلیارد و نیم میلیون در حوزه گردشکری را داده‌اند که الحمدالله همکاری بسیار خوبی داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تعریف ۱۴۰ پروژه برای تبریز ۲۰۱۸ توسط میراث فرهنگی، توضیح داد: از این میزان ۲۸ پروژه مطالعاتی بوده و ۱۸ میلیارد تومان نیز در اختیار رویدادها قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: هر دستگاه دخیل در تبریز ۲۰۱۸  که برنامه ارائه کرده است به اسم آنها پول پرداخت شده است.

آبدار بیان کرد: تبریز ۲۰۱۸ فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌ها بود به طوریکه این رویداد را فرصتی برای تجمیع توان کل استان برای ماندگاری توریست می‌دانیم.

معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این نشست با بیان این‌که از شروع سال 2018 تا کنون 491 هزار گردشگر خارجی با مقاصد مختلف گردشگری به استان وارد شده‌اند، افزود: از این تعداد، 98 هزار نفر گردشگری در مراکز اقامتی استان با میانگین  دو و نیم شب اقامت داشتند. 
  
فرشاد رستمی با بیان این‌که آمار ورود گردشگران خارجی به استان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 17 درصد افزایش داشته است، افزود: بالاترین میزان ورود گردشگران خارجی به شهر تبریز بوده است. 
  
وی با اشاره به آمار گردشگران داخلی نیز تاکید کرد: در تبریز 2018 چهار و نیم میلیون نفر گردشگر داخلی وارد استان شده‌اند که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از این گردشگران در مراکز اقامتی، ساکن شدند. این آمار نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 24 درصد افزایش دارد. 

آبدار با تاکید به اینکه انتقاد امام جمعه تبریز از تبریز ۲۰۱۸ بجا و حق است، گفت: بنده نامه نوشته تا بتوانم در سخنرانی پیش از خطبه سخنرانی کرده و عملکرد خودمان را ارائه کنم که البته خطابه امام جمعه تنها به میراث فرهنگی نبود و از شهرداری نیز توضیح خواستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار