یادداشت:غلامرضا منصوری
استان آذربایجان شرقی یکی از موفق ترین استان ها در حوزه بازرگانی ، صنعت و معدن و کشاورزی است ، بنابراین نمایندگی طیف وسیعی از فعالین اقتصادی در چارچوبی بنام اتاق بازرگانی تبریز که به پارلمان بخش خصوصی نیز معروف است ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .
کد خبر: ۷۰۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 28 January 2019

از بدو تاسیس اتاق در ایران، دو دیدگاه متفاوت در دو مقطع زمانی بر این پارلمان حاکم بوده است . اولین نگاه که اتفاقا رسالت اتاق را هم شکل می داد تا چند سال قبل از انقلاب اسلامی تداوم داشت. در این دیدگاه اتاق به مثابه یک ابزار دفاعی است در برابر قدرت رسمی کشور، تا از آسیب های احتمالی ناشی از آن اجتناب کند . یا اینکه نهایتا در تنظیم مقررات به نفع بخش خصوصی وارد عمل می شد و یک نقش مشاورتی ایفا می نمود.


دیدگاه دوم که تاحدودی هم در تطابق با بخشی از الگوهای جهانی نیز به پیشرفته است، اتاق را به ابزاری برای چانه زنی در باب دولت تبدیل نموده است تا هرچه بیشتر می تواند از منابع دولتی به نفع بخش خصوصی استفاده نماید. در این نگاه ، اتاق قویا بدنبال تاثیرگذاری بر باز توزیع منابع پرقدرت مالی دولت است . سوق دادن منابعی اعم از نوعی شبه رانت ها و یا تسهیلات ارزان قیمت دولتی و..


این دو دیدگاه هنوز هم رگه های قدرتمندی در اتاق های کشور دارند. اما به نظر میرسد وقت آن است دیدگاه سومی هم در اتاق های ایران بخصوص در اتاق تبریز به عنوان پیشرو اتاق های کشور طرح گردد.


دیدگاه سوم مبتنی است بر الگوهای فراگیر توام ارتباط با بخش خصوصی و حاکمیت.


اما در این ارتباط فراگیر عنصر اصلی بایستی جامعیت در طرح مطالبات اقشار گوناگون صنعتی و بازرگانی و معدن و کشاورزی باشد. یعنی اتاق بتواند اعم مطالبات اعضا را جمع بندی کند بطوریکه خیر اکثریت قاطع اعضا در آن رعایت شده باشد. عنصر دوم این دیدگاه، لزوما چانه زنی اتاق برای تحقق حکمرانی خوب است.


اتاق باید پیشرو و پیشگام سوق دادن دولت به خروج از عرصه اقتصاد باشد . اتاق ها میتوانند این انگاره را در جامعه نهادینه نمایند که حضور دولت و یا صدها نهاد شبه دولتی و ..در اقتصاد چیزی جز فساد ورانت و تباهی ندارد و نخواهد داشت.


حکمرانی خوب البته مولفه های متعددی دارد اما یکی از شروط مهم بقا و تداوم آن خروج حداکثری دولت از فرایندهای اقتصادی است.


اتاق بازرگانی تبریز در دور آتی خود به شرط ورود اعضای فهیم، توسعه گرا و علم دوست ، بیشترین تلاش خود را در این راستا به کار گیرد تا بعنوان پیشرو نسل سوم اتاق های کشور طرح گردد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
تا به امروز هیئت رئیسه اتاق بازرگانی نقش مامورمالیاتی را برای اعضا انجام اده است .نمایندگان اتاق در کمیسیونهای مالیاتی را دارائی تعیین می کند .نتیجه امر تبدیل شدن کمیسیونهای مالیاتی به مرکز توبیخ اعضای اتاق به خاطر اعتراضشان به مالیاتهای تعیین شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
یک تحلیل نو و جدید از صف بندی آراء اتاق های بازرگانی برای انتخاب هییت رییسه اینده اتاق ایران ….در دور گذشته اتاق های شهرستانی با شعار اتاق گشایی شهرستانها موجب ایجاد فضای دو قطبی و احساسی شدند و این حس را به اتاق های شهرستانی القا کردند که چرا همیشه تهرانیها باید سکان هدایت اتاق ایران را در دست بگیرند و با این سیاست گروهی که طراح سیاست بودند مسند امور را به دست گرفتند و عملا خود را مطرح و در نهایت اکثریت هییت رییسه را بدست گرفتند …..اما در شرایط کنونی باز هم آن گروه داعیه گرفتن کرسی های هییت رییسه را دارند ولی شعار اتاق گشایی شهرستانها دیگر جواب نمی دهد ….و شرایط از حالت احساسی به تعقل گرایی رسیده است و میبینیم که عملا افراد دیگری بعنوان گروه سوم مدعی کرسی های هییت رییسه سر در اورده اند …..لدا پیش بینی میشود فضای انتخاب هییت رییسه از دو قطبی خارج شده و رقابت عملا بین چند گروه شکل خواهد گرفت…..منطقی هم فکر کنیم اسیاب به نوبت است حتما گروهی ناشناخته تر سکان هییت رییسه اتاق ایران را بدست خواهد گرفت……این پیش بینی را داشته باشید .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار