رئیس قوه مقننه از دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف چهار ماه آینده خبر داد و بر لزوم توجه مسئولان و مدیران به مسائل داخلی کشور و پرهیز از مشاجرات سیاسی تأکید کرد.
کد خبر: ۷۱۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 06 February 2019

علی لاریجانی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: در شرایط کنونی باید درک درستی از راهبرد آمریکا در قبال ایران و راهبرد  کشور در برابر غرب و آمریکا بین مردم ایجاد شود.

وی افزود: هدف آمریکا در خروج از برجام تحمیل یک فشار اقتصادی بی‌سابقه به ایران است تا از این طریق مسیر رو به‌ پیشرفت و توسعه کشور را بگیرد، آمریکا به‌درستی از نبوغ ویژه‌ ایرانیان و همچنین منابع عظیم موجود در کشور آگاهی دارد. با برجام بار بزرگی از فشار اقتصادی سال‌های قبل از ایران برداشته شد اما با خروج آمریکا از این پیمان بار بخشی از فشارهای سابق برگشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا صرفاً با این هدف از برجام خارج شد تا از این طریق از حرکت رو به توسعه و ترقی ایران جلوگیری کند. سیاست و هدف کنونی آمریکا از برگزاری کنفرانس‌های مستمر ضدایرانی در مناطق مختلف جهان، تأثیرگذاری در رفتار بین‌المللی ایران و عدم موفقیت کشور در یارگیری‌های بین‌المللی است. دست کشیدن ایران از حمایت جبهه مقاومت اسلامی بر اثر تحریم و فشارهای اقتصادی از راهبردهای دیگر آمریکا در خروج از مسئله برجام و فشارهای اقتصادی است.

لاریجانی با اشاره به تئوری معامله بزرگ قرن تأکید کرد: تئوری معامله بزرگ قرن زمانی عملیاتی و روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل عادی‌سازی می‌شود که محور مقاومت اسلامی تضعیف شود و یا از بین برود، آمریکا می‌خواهد با اعمال فشارهای اقتصادی ایران حمایت خود را از جبهه مقاومت اسلامی قطع کند.

بیشتر بخوانید

وی در بیان راهبردهای دیگر آمریکا از فشارهای اقتصادی و مسئله خروج از برجام ابراز کرد: ناامن‌کردن کشور براثر مشکلات اقتصادی و معیشتی راهبرد دیگر آمریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی است، آمریکا با افزایش تحریم و فشار اقتصادی می‌خواهد انگیزه‌های ایذایی امنیتی در ایران به‌وجود بیاورد، اعزام تروریست‌های تکفیری به کشورهای شرقی ایران از نمونه‌های بارز این راهبرد فعال آمریکا است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ایجاد حس یأس و ناامیدی را راهبرد مهم و دیگر آمریکا از فشارهای اقتصادی دانست و اضافه کرد: ایجاد حس یأس و ناامیدی و ترسیم آینده‌ای نامشخص از وضعیت کشور از دیگر اهداف فشار اقتصادی آمریکا و خروج آن‌ها از برجام است، ایجاد روحیه یأس و انقباض روحی در یک ملت امکان توسعه و ترقی آن مملکت را از بین می‌برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اهداف آمریکا از فشارهای اقتصادی و تسلیم ایران در برابر خواسته‌های آن‌ها را کوتاه‌مدت قلمداد کرد و ادامه داد: یکی از ویژگی‌های توطئه‌های اخیر آمریکا این است که آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود عجله عجیبی دارند چراکه آن‌ها می‌دانند اگر مدت راهبرد و زمان‌بندی پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته طولانی شود اثرگذاری خود را از دست‌داده و به شکست منتهی می‌شود، بنابراین زمان راهبرد را کوتاه می‌گیرند.

لاریجانی وجه مثبت تحریم‌های اقتصادی را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا می‌تواند فرصتی برای علاج نقاط ضعف در بخش اقتصاد و تولیدی کشور باشد. حقیقت این است که کشور در حوزه مباحث اقتصادی مشکل دارد، در تمام زنجیره‌های تولید کشور وابستگی به خارج وجود دارد، در برخی از زنجیره‌ها تا 70 درصد تکنولوژی بومی است اما صددرصد مستقل نیست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به پیشرفت‌های بخش دفاعی کشور عنوان کرد: پیشرفت‌های این بخش می‌تواند به الگویی برای سایر بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های اقتصادی و تولیدی تبدیل شود، از ظرفیت تحریم‌های اقتصادی می‌توان برای استقلال اقتصادی کشور استفاده کرد. تأمین نیازهای اساسی مردم راهبرد مسئولان در برابر راهبرد اقتصادی آمریکا باشد. روش‌های غلط اقتصادی در تأمین نیازهای اساسی مردم اصلاح و تغییر کند.

وی ادامه داد: وقتی مشکل آب در کشور وجود دارد باید به‌سراغ توسعه آبیاری تحت‌فشار و آبخیزداری‌های متناسب رفت، از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات ویژه‌ای برای این بخش در بودجه سال 98 در نظر گرفته شده است، کشت گلخانه‌ای در استان قم توسعه پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: بخش فنی حرفه‌ای در قم موردحمایت قرار بگیرد، نیاز امروز کشور به افراد متخصص و ماهر در بخش‌های مختلف است، برای سرمایه‌گذاری در اشتغال خرد از محل صندوق توسعه ملی بودجه قابل‌توجهی به‌ویژه در سطح روستاهای کشور در نظر گرفته‌ شده است. سال گذشته 2هزار میلیارد ریال برای ایجاد به کمیته امداد کمک شد اما امسال این رقم به 5هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

لاریجانی ادامه داد: تسهیل در مسیر سرمایه‌گذاری و ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری عملیاتی شود، استان قم می‌تواند در این زمینه نمونه و الگویی در کشور شود، زمینه ماندگاری زائران در قم با سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها ممکن می‌شود. تشکیل شورای معادن در سطح  استان‌ها و تفویض اختیارات لازم به این بخش می‌تواند زمینه‌های اشتغال و توسعه اقتصادی استان‌های کشور را فراهم کند.

وی اضافه کرد: توسعه دولت الکترونیک برای کاهش فساد و رانت اداری ضروری است، زیرساخت‌هایی در این زمینه ایجاد شده اما هنوز ارتباط و تعامل درستی بین سامانه‌های دولت الکترونیک برای استفاده عموم مردم ایجاد نشده است، قم می‌تواند در این زمینه شهری نمونه در سطح کشور باشد، دولت الکترونیک در مسئله شفافیت اداری امری اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با هشدار به مسئولان کشور در شکل و نحوه موضع‌گیری در شرایط حساس کنونی خاطرنشان کرد: مشاجرات و اختلافات سیاسی، فرهنگی و حزبی نباید به‌بهای سوءاستفاده دشمنان تمام شود، فلش مسئولان در موضع‌گیری باید به‌سمت آمریکا باشد، وفاق داخلی و وحدت درونی اولویت تمام مسئولان و گروه‌های داخلی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌های آمریکا و خروج آمریکا از برجام صحنه اتفاقات بین‌المللی به‌نفع آن‌ها نیست. هدف آمریکا در شرایط فعلی عصبانیت ایران است، کنفرانس لهستان از نمونه‌های اقدامات بارز آمریکا برای ایجاد عصبانیت و عملیات روانی علیه ایران است. شکست آمریکا در این کنفرانس مشخص‌ شده و احتمالاً در آینده در فکر برگزاری کنفرانس دیگری خواهند بود.

لاریجانی گفت: در مسئله برجام امروز کشورهای بزرگ حمایتی از آمریکا نمی‌کنند اما به‌دلیل برخی منافع اقتصادی با آمریکا در برخی امور همراهی می‌کنند، آمریکا از سیطره اقتصادی خود برای ایجاد هراس در دل شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کند، توطئه‌های آمریکا چالش‌هایی نیز برای تنگناهای اقتصادی کشور به‌وجود آورده است.

وی عنوان کرد: نقاط قوت دفاعی کشور تقویت می‌شود امسال از محل صندوق توسعه ملی برای تقویت این بخش بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. قدرت امنیتی و دفاعی ایران برای مقابله با ماجراجویی آمریکا کافی و به حد نیاز است. از ظرفیت صادراتی کشور در سطح کشورهای منطقه استفاده مناسب‌تری شود.

نماینده مردم قم با اشاره به بخشی از مشکلات و نارسایی شهر قم اضافه کرد: حجم وسیع بافت‌های فرسوده قم بهبود پیدا کند، رونق ساخت‌وساز بسیاری از بخش‌های کشور را از حالت رکود خارج می‌کند‌.

رئیس مجلس شورای اسلامی از دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف چهار ماه آینده خبر داد و بر لزوم توجه مسئولان و مدیران به مسائل داخلی کشور و پرهیز از مشاجرات سیاسی تأکید کرد.

وی گفت: باوجود مشکلات زیرساختی برخی از مؤلفه‌های قانون هوای پاک قابل‌ اجرا است و قرار نیست این قانون فراموش‌شده یا تعطیل شود. گازسوز کردن حمل‌ونقل عمومی 25 درصد از نیازهای کشور به مسئله انرژی را حل کرده و خدمات‌رسانی به مردم را نیز بهبود می‌بخشد.

وی تأکید کرد: اگر در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام قطار تهران ــ قم ــ اصفهان، مترو و مونوریل در سطح استان ارزیابی‌های درستی شود می‌توان از ظرفیت‌های ملی برای اتمام و تکمیل آن‌ها استفاده کرد/تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار