اینک در آستانه چهل‌سالگی انقلاب قرار داریم و به پختگی رسیدیم، اینک از آن روزهای آزمون و خطا، از آن روزهایی که نفوذی و انقلابی سخت از هم تشخیص داده می‌شد گذشته، از آن روزها که نگران هجوم تروریست‌های منافق بودیم و هر پایگاه بسیج با کمترین امکانات صف می‌ایستاد تا از محله‌ها حراست کند گذشته، چهل سال از آن روزها که مردم باید قناعت می‌کردند و دم نمی‌زدند تا از گردنه‌های سخت بگذریم رد شدیم و رسیده‌ایم به جایی که باید سبک و سنگین کرد و دید چه می‌خواستیم و چه کردیم. رسیدیم به نقطه‌ای که باید دل مردمی را که چهل سال با هر سختی و جنگ و ترورهای ناجوانمردانه ایستادند و با چنگ و دندان از انقلاب حراست کردند، به دست آورد.

اینک در چله انقلاب قرار داریم و باید تجربیاتمان به حدی رسیده باشد که نفوذی را از انقلابی تمیز دهیم. باید به جایی رسیده باشیم که بتوانیم بدون آزمون و خطا اقدامی را با آینده‌پژوهی بسنجیم و بعد پیشنهاد دهیم. اینک به جایی رسیدیم که باید شعور سیاسی‌مان به حدی پیشرفت کرده باشد که بدانیم بعد از رفتن دولت‌ها همه چیز صفر نمی‌شود و باید باقی راهی را که دیگران از روی سند چشم‌انداز طی کردند را ادامه دهیم و نمی‌شود کسی ساز رفتن به شرق بزند و دیگری به سمت غرب و با این دوگانه‌سازی رای آورد! اینک در محدوده‌ای هستیم که باید بدانیم منافع ملی‌مان بر هر چیزی اولویت دارد و نمی‌توان به بهانه تصاحب پست هر حرفی را زد.

اینک در آستانه چهل سالگی هستیم با دستاوردها و تجربیاتی که می‌تواند سال‌های سال انقلاب را بیمه کند، اولین تجربه مسئولان باید این باشد که از اینجا به بعد بیشتر پای مردم بیاستند و یادشان بیاید که در چهل سال اخیر مردم چطور پای خواست و انقلابشان و پای مسئولانی که در جمهوری اسلامی پست می‌گیرند و مورد تایید نظام است ایستادند و دم نزدند. مسئولان برای همیشه باید آن صف‌های طویل‌المدت کوپنی را جایی در گوشه ذهنشان بگذارند و ببینند که مردم چطور پای آنها و سیاست‌هایشان ایستادند و به آنها که اتفاقا جوانان بی‌تجربه بودند اعتماد کردند، ببینند و بدانند حالا نوبت مسئولان است که پای مردم بیاستند و اوضاع معیشتی را سر و سامان دهند.

مسئولان اینک در آستانه چهل سالگی بیشتر از هر فرد دیگری در نظام باید بار روی دوششان باشد و تلاش کنند. البته مطالبه‌گری مردم و انتقادات صحیح را پاسخ گویند. مسئولان هستند که باید در نظام اداری - اقتصادی کشور انقلابی را رقم بزنند و از هدررفت بودجه کشور و از بهره‌وری پایین در ادارات جلوگیری کنند. این مسئولین هستند که باید ببنند، بشنوند و سرشان را پایین بیاندازند و از صحبت‌های مطالبه‌گرایانه مردم ناراحت نشوند، چون صاحب اصلی انقلاب مردمی هستند که جانشان را کف دستشان گرفتند و به خیابان‌ها آمدند، مردمی که به جز جانشان عزیزانشان را هم با خود همراه کردند و چه تلخ بود دیدن عزیزی غلتیده به خون در وسط فریادهای غیورانه‌ استکبارستیز، اما دیدند و دم نزدند تا امروز براساس قانون اساسی و آنچه مردم در رفراندوم رای مثبت دادند پیش رویم.

در چهل سالگی با وجود دستاوردهای بسیاری که به برکت حضور بنیانگذار انقلاب و رهبر فررزانه کسب کرده‌ایم، با وجود امنیتی که به خاطر حضور فداکاران در جبهه‌ها و مرزها و مستشاران و مدافعان وطن داریم باید بپذیریم که انتظار از انقلاب بالاست و باید بیشتر تلاش کنیم، همه و همه مسئول و غیرمسئول باید تلاش کنیم تا آنچه بابتش شهید دادیم را آنطور که مردم در رفراندوم قانون اساسی و رای به جمهوری اسلامی خواستند پی گیری کنیم.

عالی است که در نانو رتبه جهانی داریم. مایه افتخار است که مردم در بین غرب آسیایی‌ها روز و شبی آرام دارند، مایه افتخار است که صنایع موشکی و فضایی‌مان در عرض چهل سال به اندازه چهارصد سال پیشرفت را تجربه کرده، دستاوردهای علمی، دفاعی و نظامی و دیپلماتیک همه و همه قابل احترام و مایه مباهات و شادی است ضمن قدر دان بودن مدیران این حوزه‌ها در چله انقلاب باید سری به ضعف‌هایی که قصور و یا کم‌کاری‌ها ایجاد کرده بزنیم و آنها را التیام بخشیم، باید واقع بین باشیم و در باد دستاوردهای بسیار عالی‌مان نخوابیم تا خدایی نکرده ضعفها را نبینیم. باید بپذیریم که قدرت انقلاب به حدی است که بتواند هر ضعفی را برطرف کند و انتظار مردم انقلابی‌ هم همین است که بتوانیم همه موارد یاد شده در قانون اساسی را تمام و کمال اجرایی کنیم.

باید براساس قانون اساسی‌مان که رای مردم را دارد همه از حق تحصیل و شغل و تفریح و ورزش برخوردار باشند، تحصیلاتی رایگان، شغلی دلخواه و ورزشی همگانی نکاتی است که در قانون اساسی آمده است. قانون اساسی اجازه مطالبه‌گری قانونی به مردم می‌دهد، طرفدار ضعفا است و هیچ کسی را بر کسی برتر نمی‌داند. قانون اساسی‌مان طرفدار خصوصی‌سازی واقعی است، طرفدار رشد تعاونی‌ها و طرفدار تفکیک قوا است.

قانون اساسی‌مان تبعیض‌گریز است و طرفدار مشارکت همه مردم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. قانون اساسی‌‌مان طرفدار خودکفایی و نگاه به داخل و استکبارستیز است. مردم ما رای دادند تا دولت از مادران باردار حمایت کند، از کیان خانواده هم همینطور، قانون اساسی حق مسکن برای هر ایرانی را مغتنم می‌شمارد و بر دوش حکومت می‌اندازد، قانون اساسی حق دانستن جرم و دستگیر نشدن بدون دلیل و ممنوعیت تبعید بدون دلیل را هم در خود جای داده است و... باید در چله انقلاب قانون اساسی را خواند و دید چه جاهایی عملکردمان حتی نیم نمره کمتر از بیست بوده و بعد آنجا را احیا کرد، باید خواند و دید کجاها ضعف داریم و همه و همه را برطرف کرد.

باید ایمان داشت که مردمی که دست خالی با نهیب رهبرشان بر شرق و غرب و دیکتاتور پهلوی فائق آمدند حتما می‌توانند با همراهی مسئولان انقلابی‌شان همه دستاوردهای انقلاب را تا دانه آخر محقق کرده و وطنی بسازند مورد آرزوی هر انسانی روی کره خاکی. برای همین است که معتقدیم اینک وقت همراهی مسئولان با مردم است چراکه همه این مهم با تقویت اعتماد بین مردم و مسئولان و همراهی انقلابی آنها قابل کسب است و بس.

سوال رهبر انقلاب از جوانان درباره رمز ماندگاری انقلاب
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به تحلیل چرایی این مسئله می‌پردازند.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نوزدهم دی‌ماه سال ۱۳۹۴ با مردم قم به مقایسه‌ی انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های بزرگ دنیا و برخی حوادث و نهضت‌های پیشین کشور خودمان پرداختند و در تبیین این مساله فرمودند: «چرا نهضت مشروطیّت با آن درخواست حدّاقلّیِ محدود شدنِ قدرت مطلقه نتوانست و طاقت نیاورد بماند امّا انقلاب اسلامی با این درخواست حدّاکثری و مطالبه‌ی حدّاکثری که ریشه‌کنی سلطنت و رژیم پادشاهی در کشور بود آمد، موفّق شد و ماند؟ اینها تحلیل لازم دارد. تحلیل را شما جوانها بروید بکنید، برای من روشن است؛ جوانها بروند تحلیل کنند، بنشینند، فکر کنند و ببینند که اینجا چه چیزی نقش‌آفرینی کرد؟ کدام عنصر تاثیر گذاشت که آن نهضتها نتواند باقی بماند و نتواند به نتایج نهایی خودش برسد امّا این انقلاب توانست قدرتمندانه بایستد؟ علّت چه بود؟ اینها را بنشینند جوانهای ما تحلیل کنند. اگر ما بتوانیم تحلیل درستی از این حوادث پیدا کنیم، آن‌وقت دیگر این بذر ترس و رعب و ناامیدی که بعضی در دل مردم میپاشند بکلّی خواهد پوسید و از بین خواهد رفت؛ [اگر] بتوانیم درست بفهمیم، راه آینده‌ی این کشور کاملاً روشن خواهد شد.» ۱۹/۱۰/۹۴

براساس این خواسته‌ رهبر انقلاب پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در ذیل پرونده‌ تحلیلی «انقلابی که منحرف نشد»، طی فراخوانی از جوانان می‌خواهد به تحلیل چرایی این مسئله بپردازند و متون تحلیلی خود را به KHAMENEI.IR ارسال کنند. جوانان و متفکران می‌توانند در پاسخ به این سوال رهبر انقلاب، تحلیل‌ها و پاسخ‌های خود را از طریق ارسال فایل Word به نشانی الکترونیکی info@khamenei.ir و یا بخش نظرات همین مطلب ارسال کنند.
گزیده و نتایج این فراخوان بعد از جمع‌آوری و دسته‌بندی مطالب ارسالی متعاقباً منتشر خواهد شد، ان‌شاءالله.