کد خبر: ۷۱۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 12 February 2019

تابناک گیلان / عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته به بازی‌های هفته اخیر لیگ برتر و حواشی دیدار فولاد و پرسپولیس پرداخت.

ورزش سه: برنامه نود دوشنبه شب(بیست و دوم بهمن‌ماه) از ساعت 22:41 آغاز شد که بررسی مسابقات هفته اخیر لیگ برتر، داوری تاثیرگذار در بازی‌ها، آیتم ویژه برای فرهاد مجیدی و مصاحبه تلفنی با سعید فتاحی و ایرج عرب پیرامون واکاوی اتفاقات بازی فولاد و پرسپولیس در اهواز که احتمال لغو آن وجود داشت، ازجمله بخش‌های این برنامه بود که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* نظرسنجی

مخاطبان برنامه نود می‌توانند در پاسخ به سوال «نتیجه دیدار تیم‌های تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران؟»، یک عدد دو رقمی را که رقم اول نشانگر تعداد گل‌های تراکتورسازی و عدد دوم نشانگر تعداد گل‌های استقلال است را انتخاب و ارسال کنند.

برنامه نود؛ جنجال فتاحی- عرب در لحظه آخر!

* آیتم ابتدایی برنامه نود به پخش کلیپ هفته اختصاص داشت.

* پرسپولیس 2 پدیده صفر

- نکات بازی
علی علیپور با 4 گل زده، بهترین گلزن تقابل پرسپولیس- پدیده.
پدیده بیشتر از هر تیمی در تقابل با پرسپولیس گل خورده است؛ 16 گل.
پدیده بیشتر از هر تیمی در دیدار با پرسپولیس شکست خورده است؛ 6 باخت.
چهارمین شکست پیاپی یحیی گل‌محمدی مقابل پرسپولیس.

*فردوسی‌پور در خصوص کلیپ جذاب هفته گذشته که راجع به عمکلرد و صحنه‌های جذاب بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بود، اما موجب ناراحتی برخی از اهالی ورزش ازجمله حمید سوریان شده بود، توضیحاتی ارائه داد و عنوان کرد: «ما در آن کلیپ تصاویری از حمید سوریان عزیز پخش کردیم؛

تصاویری از بهت، ناراحتی و تلخی شکست تیم ملی ایران مقابل ژاپن که مثل باخت حمید سوریان برابر حریف ژاپنی غیرمنتظره بود؛ حمید سوریان عزیز فوتبالی است و کلی مدال جهانی و المپیک به دست آورده است؛ آن کلیپ فقط روایتگر حس و حال ما در رقابت‌های جام ملت‌ها بود که به یکباره شکست و حسرت خوردیم.»

* ترین‌های هفته شانزدهم لیگ برتر

- حرکات تکنیکی: آرمان قاسمی، آنتونی استوکس، امیرحسین باقرپور، کیوان امرایی، وحید نامداری، رحمان جعفری، رضا خالقی‌فر، فرشید باقری، ساسان شیرمردی، حسین شنانی، اسماعیل گونسالوس.
- نجات: محمد دانشگر(مقابل پیکان).
- موقعیت از دست رفته: سایپا(برابر سپیدرود رشت).
- پاس گل: محمد دانشگر(مقابل پیکان).
- مهار: رحمان احمدی(برابر فولاد).
- گل: اشکان دژاگه(مقابل نفت مسجدسلیمان).

* در آیتم کوتاهی خلاصه‌ای از دیدار تیم‌های «استقلال خوزستان صفر- ماشین‌سازی 1»، «پارس جنوبی صفر- فولاد صفر»، «سپیدرود 2- سایپا 2»، «صنعت نفت آبادان صفر- سپاهان صفر»، «ذوب‌آهن صفر- نساجی مازندران صفر» و «تراکتورسازی 3- نفت مسجدسلیمان صفر» در چارچوب هفته شانزدهم لیگ برتر پخش شد.

* به مناسبت بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال به‌عنوان مربی، کلیپی به گل‌های خاطره‌انگیز او با پیراهن آبی‌ها اختصاص یافته بود.

* پیکان صفر استقلال تهران 4

- نکات بازی
وریا غفوری برای نخستین بار در وقت‌های اضافه موفق به گلزنی شد.
استقلال 4 بازی، 12 گل زده.
سنگین‌ترین شکست تاریخ پیکان مقابل استقلال در تاریخ لیگ برتر.
فرکی در دوران حضور در لیگ برتر بیشتر از هر تیمی به استقلال باخته است؛ 11 شکست.

* کارشناسی داوری با مسعود مرادی

- پارس جنوبی جم و فولاد خوزستان
ناصر سالاری خطایی روی مهاجم پارس جنوبی مرتکب نشد و تصمیم داور در عدم اعلام پنالتی درست بود.

- سپیدرود و سایپا
در دقیقه اول وقت‌های اضافه نیمه دوم، نورمحمدی خطایی در محوطه جریمه روی مهاجم سایپا مرتکب نشد و داور تصمیم درستی داشت.

- ذوب‌آهن و نساجی
حدادی‌فر در محوطه جریمه ذوب‌آهن خطایی انجام نداد و داور به درستی ادامه بازی را اعلام کرد.
در دقیقه 83 مدافع نساجی بخاطر خطای شدید روی محمدرضا خلعتبری باید از زمین اخراج و یک پنالتی به سود ذوب‌آهن اعلام می‌شد که داور هیچ یک از این تصمیمات را نگرفت.

- صنعت نفت و سپاهان
خطای وفا هخامنش روی مهاجم سپاهان در محوطه جریمه اتفاق افتاد که داور به اشتباه بیرون از محوطه جریمه این برخورد را اعلام کرد.

- پرسپولیس و پدیده
اکبر صادقی در محوطه جریمه پدیده پای شایان مصلح را زد و خطای پنالتی به درستی اعلام شد.
اکبر صادقی با آرنج به صورت احمد نوراللهی زد و به دلیل شدت خطا باید اخراج می‌شد که داور به اشتباه این تصمیم را نگرفت.

- پیکان و استقلال تهران
مهدی مومنی می‌توانست از مهدی رحمتی عبور کند، اما پای راست خود را به دروازه‌بان استقلال زد تا پنالتی بگیرد؛ در این صحنه داور به درستی پنالتی اعلام نکرد ولی باید به مهاجم پیکان کارت زرد نشان می‌داد.

* گزارشی از دیدارهای «سپاهان 3- سپیدرود صفر»، «ماشین‌سازی 1- صنعت نفت صفر»، «نساجی 1- تراکتورسازی 1» و «پدیده شهرخودرو 1- استقلال خوزستان صفر» پخش شد.

* فولاد 2 پرسپولیس 1

- نکات بازی
پریرا برای نخستین بار موفق به گلزنی برابر بیرانوند شد.
پرسپولیس برای نخستین بار در این فصل در یک بازی 2 گل خورد.
فولاد بیشترین گل خورده برابر تیم‌ها در تاریخ لیگ برتر برابر پرسپولیس دارد؛ 45 گل.
نخستین شکست فصل پرسپولیس.

* کارشناسی داوری

- پدیده شهرخودرو و استقلال خوزستان
برخورد مدافع استقلال خوزستان و محمد قاسمی‌نژاد به درستی پنالتی اعلام نشد.
داور تصمیم درستی در عدم اعلام پنالتی بعد از افتادن مهدی‌خانی روی زمین در محوطه جریمه استقلال خوزستان داشت.

- نساجی و تراکتورسازی
داور به درستی برخورد مجتبی ممشلی با احسان حاج‌صفی در محوطه جریمه تراکتورسازی را پنالتی تشخیص نداد.
در دقیقه 79 محمدامین رضایی، دروازه‌بان نساجی با دست چپ، پای ساسان انصاری را گرفت و باید یک پنالتی به سود تراکتورسازی اعلام می‌شد.

- ماشین‌سازی و صنعت نفت
داور تصمیم اشتباهی در عدم اعلام خطای پنالتیِ مدافع صنعت نفت روی فرید کریمی داشت.
در دقیقه 2 توپ به دست علی قربانی در محوطه جریمه سپاهان برخورد کرد ولی پنالتی نبود.

- فولاد و پرسپولیس
رضا میرزایی در موقعیت آفساید گلزنی کرد و تصمیم کمک داور درست بود.
در زمان گل اول فولاد، به نظر نمی‌رسد توپ به دست پریرا برخورد داشته باشد و به درستی ادامه بازی اعلام شد.
فرزاد جعفری، مدافع راست فولاد بی‌دلیل اعتقاد به کرنر داشت و بخاطر اعتراض به درستی کارت زرد گرفت.
برخورد محمد نادری با رضا میرزایی نمی‌توانست پنالتی باشد و رضا کرمانشاهی تصمیم اشتباهی داشت.
اخطار بیرانوند در بین دو نیمه به دلیل اعتراض به داوری درست بود و حتی ادامه یافتن آن می‌توانست با اخراج دروازه‌بان پرسپولیس همراه شود.

*فتاحی: برانکو در اهواز گفت بازی می‌کنیم

سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود پیرامون حواشی دیدار تیم‌های فولاد و پرسپولیس اظهار کرد: هفته گذشته نامه‌ای از استانداری خوزستان آمد که اگر ممکن است، زمان بازی عوض شود؛ ما بخاطر حساسیت بازی و با توجه به اینکه پرسپولیس بازی عقب افتاده در جام حذفی با پدیده داشت و باید در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شد، عنوان کردیم در صورت امکان این مسابقه انجام شود.

او با بیان اینکه بحث مسائل امنیتی مطرح بود، ابراز کرد: همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد؛ در فرانسه یک ساعت قبل از بازی تیم ملی بخاطر مسائل امنیتی مسابقه برگزار نشد؛ ما هم مجددا به خوزستان نامه زدیم که با توجه به تقویم فشرده مسابقات، امکان تعویض بازی نیست و اگر نمی‌توانند در اهواز این دیدار را برگزار کنند، به شهر دیگری در استان خوزستان ببرند چون این قوانین را سازمان لیگ پیش‌بینی کرده بود؛ سازمان لیگ برگزار کننده مسابقات است ولی نظم برعهده شورای تامین و نیروی انتظامی خواهد بود.

فتاحی ادامه داد: تا ساعت 21 شب قبل از مسابقه که هماهنگی‌ها انجام شده بود، گفتند امکان برگزاری مسابقه وجود دارد ولی بعد از آن شورای تامین پیشنهاد داد بازی یک روز بعد و پس از راهپیمایی بیست و دوم بهمن‌ماه انجام شود.

مسؤول مسابقات سازمان لیگ اضافه کرد: با آقای عرب، سرپرست باشگاه پرسپولیس که سابقه مدیریت در حراست وزارت ورزش و جوانان را نیز دارد، تماس گرفتم و گفتم استانداری خوزستان چنین درخواستی داشته است؛ حق پرسپولیس بود که بگوید بازی می‌کنیم یا نه؛ آقای عرب هم عنوان کرد اگر به غیر از بیست و یکم بهمن‌ماه بازی باشد، در فردای آن مسابقه بازی نخواهیم کرد.

او یادآور شد: 30 دقیقه بامداد روز یکشنبه استاندار خوزستان با من تماس گرفت و حتی قرار شد بازی در همین روز باشد؛ ساعت 10 صبح یکشنبه با نیروی انتظامی در ورزشگاه غدیر اهواز حضور داشتم و مشکلی نبود؛ حدود ساعت 13 گفتند نمی‌توانیم بازی را برگزار کنیم و امنیت بازی مهم‌تر از برد و باخت‌ها است.

فتاحی عنوان کرد: بنده به‌عنوان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ نمی‌توانم تصمیم گیرنده این موضوع باشم و قانون این مسائل را پیش بینی کرده است؛ مجددا به ما اعلام کردند بررسی‌های لازم را انجام دهیم؛ حتی درب بر روی هواداران باز نشد.

مسؤول کمیته مسابقات سازمان لیگ ابراز کرد: ابتدا تیم فولاد و بعد از آن نفرات پرسپولیس وارد ورزشگاه غدیر شدند؛ وقتی پرسپولیس به استادیوم رسید، برق منطقه قطع شده بود که این موضوع را به آقایان برانکو و قنبرپور گفتم؛ فولادی‌ها با نور موبایل به رختکن رفته بودند تا لباس‌ها را عوض کنند ولی بخاطر طولانی شدن قطعی برق، از برانکو خواستم بازیکنان به دلیل آلودگی هوای تونل ورزشگاه، از اتوبوس روی نیمکت بیایند و فعلا به رختکن نروند.

فتاحی ادامه داد: مجددا به برانکو گفتم هنوز معلوم نیست بازی برگزار شود و به آقای قنبرپور تاکید کردم اگر شرایط برگزاری بازی نیست، بنده بخاطر نبود برق می‌توانم صورت جلسه‌ای تنظیم کنم تا مسابقه برگزار نشود ولی آقای برانکو گفت اشکالی ندارد و بازی می‌کنیم.

او با بیان اینکه نمی‌دانم چرا همه هجمه‌ها سمت من است، گفت: همه کارهایی که باید قانونا می‌کردم را انجام دادم و برای برگزاری مسابقه از آقای قنبرپور که تصمیم گیرنده و نماینده مدیر عامل در آنجا بود، سوال کردم.

* عرب: یک ایرادی در کار فتاحی است

ایرج عرب، سرپرست باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود، با بیان اینکه اولا بحث برد و باخت مطرح نیست و بحث حواشی و موضوعات غیر حرفه‌ای است، اظهار کرد: شب بازی جلسه هماهنگی انجام می‌شود و همه نهادها و افرادی که واجد صلاحیت هستند، موضوع برگزاری مسابقه را صورت جلسه می‌کنند که باید بازی برگزار شود؛ مثل همه مسابقات در آن جلسه کار تمام شد.

او ادامه داد: ساعت 22 همان شب آقای فتاحی با من تماس می‌گیرند و می‌گویند زمان بازی را بخاطر مسائل امنیتی جابجا کنید؛ شورای تامین می‌تواند به دلایل خاص بازی را لغو کند ولی گفتم شما اجازه ندارید زمان مسابقه را تغییر دهید چون پرسپولیس تیم کوچکی نیست و بازی‌های فشرده‌ای دارد؛ گفتم اگر می‌خواهید چنین کاری انجام دهید، این دیدار لغو کنید، نه اینکه به تعویق بیافتد که اگر این کار صورت می‌گرفت، این دومینو تا آخر لیگ وجود داشت.

عرب اضافه کرد: دیگر خبری از خوزستان نشد و ما با خیال راحت به کارمان ادامه دادیم؛ بنده این حواشی را مدیریت کردم، تماس‌های فتاحی را به تیم نگفتم و فشارها را خودم تحمل کردم؛ ساعت 10 صبح فردا مجددا گفتند بازی لغو شود ولی باز هم این موضوع را به تیم انتقال ندادم، اما در حالی که تیم ما از هتل به ورزشگاه می‌رفت، در داخل اتوبوس به بیرانوند زنگ می‌زنند و می‌گویند به دلایل امنیتی این مسابقه برگزار نمی‌شود که او هم این موضوع را داخل تیم پخش می‌کند؛ بخاطر همین بیرانوند در تونل ورزشگاه غدیر آن حس را داشت.

سرپرست باشگاه پرسپولیس درخصوص داوری بازی با فولاد گفت: از نظر داوری که صد در صد متضرر شدیم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم؛ ما آماده همه گونه همکاری برای راه‌اندازی سیستم داوری ویدئویی هستیم؛ با راه نیانداختن VAR ، داوران و تیم‌ها متضرر می‌شوند و این مسائل پیش می‌آید.

عرب با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات یک روند خاصی دارد، ابراز کرد: از چند هفته قبل جدول برگزاری بازی‌ها را به ما می‌دهند و ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ جلسه قبل از بازی نیز برگزار شده و قرار بود این مسابقه صورت بگیرد، اما فردا بین راه ورزشگاه به دروازه‌بان ما می گویند به دلایل امنیتی بازی برگزار نمی‌شود؛ این کجای حرفه‌ای‌گری است؟

او عنوان کرد: نمی‌دانم چه کسی به بیرانوند زنگ زده است؛ به همین دلیل تیم با ناراحتی وارد رختکن می‌شود.

سرپرست باشگاه پرسپولیس ادامه داد: یک ایرادی در کار آقای فتاحی است؛ سازمان لیگ وقتی برنامه‌ریزی دارد، باید از آن دفاع کنند؛ وقتی ایشان در جلسه قبل از مسابقه شرکت می‌کند و این مسائل پیش می‌آید، یعنی به وظیفه خود عمل نکرده است.

* نتیجه نظرسنجی

حدود یک میلیون و 142 هزار نفر در نظرسنجی این هفته برنامه نود شرکت کردند که بیش از 40 درصد اعتقاد به برد تراکتورسازی، 36 درصد نظر به برتری استقلال و حدود 24 درصد اعتقاد به تساوی این مسابقه داشتند.

برنامه نود این هفته ساعت 23:57 دوشنبه، بیست و دوم بهمن ماه خاتمه یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار