آخرین خبر از معرفی رئیس قوه قضائیه و تولیت جدید آستان قدس؛
با وجود همه این تأیید و تکذیب ها همه خبرها و شنیده ها حاکی از معرفی قریب الوقوع حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان هفتمین رئیس دستگاه قضایی دارد. در این زمینه شنیده شده که هفته آینده حکم ریاست جدید قوه قضائیه صادر خواهد شد و مراسم تودیع و معارفه نیز هفته آینده انجام خواهد شد تا حجت الاسلام والمسلمین رئیسا رسمی جانشین آیت الله آملی لاریجانی در دستگاه قضایی شود.
کد خبر: ۷۱۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 13 February 2019
 
 

به نظر می رسد، آیت الله «صادق آملی لاریجانی» ششمین رئیس قوهٔ قضائیهٔ جمهوری اسلامی آخرین روزهای حضور خود در دستگاه قضایی را تجربه می کند و بنا بر شنیده ها تا هفته آینده حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان هفتمین قاضی القضات جمهوری اسلامی کار خود را آغاز می کند و یکی از مسئولان دفتر رهبر انقلاب هم به عنوان جانشین وی و تولیت جدید آستان قدس رضوی معرفی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ آملی لاریجانی از ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ با حکم رهبر انقلاب، جانشین مرحوم آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» در دستگاه قضایی شد. او که در سال ٔ ۱۳۳۹ در نجف اشرف متولد شده است، اکنون نزدیک به ده سال ریاست دستگاه قضا را بر عهده دارد و طبق روالی که پیش از این هم بوده، در پایان دوره پنج ساله دوم، با تشخیص رهبری، جای خود را به رئیس جدید قوه قضائیه خواهد داد.

آیت الله آملی لاریجانی پیش از ریاست قوه قضائیه، یکی از فقهای شورای نگهیان در دوره های چهارم و پنجم آن بود. مدت زمان حضور رئیس قوه قضائیه در جایگاه یکی از فقهای شورای نگهبان از سال 80 و زمانی که او جانشین آیت الله «رضا استادی» بود، شروع و در سال 88 که به عنوان رئیس قوه قضائیه برگزیده شد، جای خود را به آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» داد؛ حالا با درگذشت رئیس فقید مجمع او بار دیگر با حکم رهبر انقلاب علاوه بر ریاست مجمع به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان معرفی شده است.

این انتصاب و مسائلی که در حکم رهبری خطاب به رئیس فعلی دستگاه قضایی مطرح شد با توجه به نزدیک شدن پایان مأموریت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، باعث شده بود تا اخبار و گمانه زنی های زیادی پیرامون انتخاب جانشین برای وی در شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی دست به دست شود. اما طی روزهای هفته اخیر خبرهای جدی در مورد پایان مأموریت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه و مشغول بکار شدن حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» شنیده شده است.

نظریات دو مقام قضایی درباره رئیس جدید دستگاه قضا

در آخرین واکنشی که مسئولان قضایی کشور به انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه داشته اند، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در این خصوص گفته است: رئیس جدید قوه قضائیه انشاءالله تا پایان امسال و قبل از آغاز سال جدید معرفی می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند. وی در خصوص چهره ای که این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت هم عنوان کرده است: تا پایان سال زیاد نمانده و انشالله معرفی می‌شود.

چندی پیش هم حجت الاسلام والمسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور به عنوان اولین مقام قضایی به خبر انتصاب حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد. دادستان کل کشور در حاشیه نشست حقوقی کاربردی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه ـ که این روزها در فضای مجازی منتشر شده ـ گفت: فعلا فضای مجازی است.

چند ماه قبل هم خبری غیر رسمی مبنی بر درخواست جمعی از معاونان، قضات و کارکنان قوه قضائیه از رهبر انقلاب برای انتصاب حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس قوه قضائیه در شبکه های اجتماعی مطرح شد و پس از آن باز هم خبر غیررسمی از قطعی شدن انتخاب او به عنوان جانشین آیت الله آملی لاریجانی منتشر شده؛ موضوعی که دادستان کل کشور هم آن را رد نکرده است.

حجت‌الاسلام رئیسی رسما هفته آینده قاضی‌القضات می‌شود/ معرفی حجت‌الاسلام مروی در آستان قدس قطعی شد

واکنش رئیسی به احتمال پذیرش ریاست قوه قضائیه و ترک استان قدس

اما نخستین واکنش سید ابراهیم رئیسی به شایعات ترک آستان قدس رضوی از سوی او این گونه بود که پس از قوت گرفتن شایعات در فضای مجازی مبنی بر ترک آستان قدس رضوی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در صفحه ایسنتاگرامی خود با انتشار مطلبی با تیتر «این راه را با قوت ادامه می دهیم» به در پیش گرفتن نگاه تحولی در برنامه های خود اشاره کرده بود.

همچنین تولیت آستان قدس رضوی در مواجهه با پرسش خبرنگاران که از او درباره مطرح شدن شایعه رفتنش از آستان قدس رضوی به قوه قضائیه که در حاشیه آیین عملیات اجرائی شهرک علم و فن‌آوری عالم آل‌محمد عنوان شد، گفته بود: «در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی در آستان قدس رضوی هستم و هیچ حسی جز خدمت در این بارگاه مقدس ندارم.»

هفته آینده هفتمین رئیس قوه قضائیه معرفی می شود

با وجود همه این تأیید و تکذیب ها همه خبرها و شنیده ها حاکی از معرفی قریب الوقوع حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان هفتمین رئیس دستگاه قضایی دارد. در این زمینه شنیده شده که هفته آینده حکم ریاست جدید قوه قضائیه صادر و مراسم تودیع ومعارفه نیز هفته آینده انجام خواهد شد تا حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رسم جانشین آیت الله آملی لاریجانی در دستگاه قضایی شود.

همچنین شنیده شده که با رفتن حجت الاسلام المسلمین رئیسی از آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین «احمد مروی»، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری که اصالتا مشهدی هم هست، به عنوان تولیت استان قدس قطعی و او نیز در این جایگاه معرفی خواهد شد.

تولیت جدید آستان قدس کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در خانواده متدین در شهر مقدس مشهد متولد شده است. او پس از گذراندن دروس حوزوی از اواخر سال ۱۳۶۸ در دفتر مقام معظم رهبری مشغول فعالیت شده است و از همان آغاز دوران رهبری حضرت آیت خامنه ای به امر ایشان همکاری گسترده ای را در قسمت های مختلف دفتر رهبری شروع کرده است.

حجت‌الاسلام رئیسی رسما هفته آینده قاضی‌القضات می‌شود/ معرفی حجت‌الاسلام مروی در آستان قدس قطعی شد

حجت الاسلام مروی درباره چگونگی آشنایی با رهبر انقلاب و همکاری با ایشان در مصاحبه ای چنین گفته است: من تقریباً از اواخر سال ۶۸ افتخار همکاری در دفتر مقام معظم رهبری را پیدا کردم؛ تقریباً حدود هشت، نه ماه که از دوره رهبری ایشان می گذشت. بنده در قم، مشغول درس و کارهای طلبگی ام بودم که به امر ایشان و با عنایت و نظر مبارک خود ایشان، این افتخار نصیب این حقیر شد که همکاری را در دفتر شروع کنم و در خدمت ایشان باشم. البته قبل از انقلاب هم، از دوره تقریباً نوجوانی خدمت ایشان در مشهد بودیم و ارادت داشتیم. در سخنرانی های ایشان در مسجد امام حسن، در مسجد کرامت و جلساتی که در منزلشان داشتند، خدمتشان می رسیدیم. ما از همان دوره تقریباً نوجوانی، ارادت به ایشان و ارتباط داشتیم. حتی یادم هست ایشان با مرحوم پدر و مرحوم اخوی ما آشنا بودند و گاهی منزل ما تشریف می آوردند و ارتباط، ارادت و آشنایی ما با ایشان به سال های تقریباً ۵۳-۵۲ برمی گردد، ولی ارتباط کاری مان از تقریباً اسفند یا بهمن ۶۸ شروع شد که اینجا در معاونت ارتباطات حوزه ای، در خدمت ایشان هستیم.

تمام این مدت، همین مسئولیت را داشتید؟

نخیر. در آن سال ها دفتر مقام معظم رهبری، هنوز این چارچوبی را که الان دارد، نداشت. به تدریج این چارچوب و این ساختار برای دفتر به وجود آمده است. در بخش های مختلف کار می کردیم، تا دفتر تقریباً شکل گرفت و ساختار خودش را پیدا کرد و الان تقریباً پانزده، شانزده سال می شود که مشخصاً در همین بخش، مشغول انجام وظیفه هستم.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار