علی مطهری در گفتگویی ادعا کرد :نامه‌هایی که درباره برکناری منتظری نوشته شده است نمی‌تواند منتسب به امام باشد؛ به نظر نمی‌رسد که نامه ۶/ ۱/ ۶۸ و ۸/ ۱/ ۶۸ هر دو از امام باشد به طوری که در یک‌ جا یک نفر را به قعر جهنم و در جای دیگر به آسمان برده‌اند؛اینها همخوانی ندارند؛ حداقل برای من قابل قبول نیست|ایسنا 

 به این ادعای تکراری سالها قبل توسط دفتر امام خمینی پاسخ داده شده است  با این حال  به نظر می‌رسد تنها توضیحات مرحوم هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این شبهه افکنی ها کفایت میکند .

 

 هاشمی‌رفسنجانی در گفتگو با آینده‌نیوز

* من در حوزه علمیه قم، شاگرد آقای منتظری بودم؛ به علاوه خیلی رفیق بودیم... آقای منتظری در آن جمع رئیس ما بود. واقعاً هم برای همدیگر اصحاب سر بودیم و هم دوستی‌های ما از حد شاگرد و استاد گذشته بود. رفاقت ما خیلی عمیق بود.

* احمد آقا نامه‌ای را به من داد و گفت که امام می‌گویند شما و آقای خامنه‌ای این نامه را برای آقای منتظری ببرید؛ نامه خیلی تند بود؛ اگر منتشر می‌شد، آقای منتظری خیلی آسیب می‌دیدند. من و آیت‌الله خامنه‌ای به حاج احمد آقا گفتیم لازم نیست به عنوان پیک نامه عمل کنیم. می‌توانند در یک پاکت سربسته به هر کسی بدهند که ببرند؛ ایشان هم به امام گفت که قبول کرده بودند.

* در همین فاصله احمد آقا اطلاع دادند که امام نامه را به رادیو دادند تا بخوانند. همان موقع در دفترم در مجلس جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان را داشتیم که آیات خامنه‌ای، اردبیلی، مشکینی، مومن، طاهری خرم‌آبادی و امینی جمع بودند. به احمد آقا گفتیم: به رادیو بگویند فعلاً نامه را نخوانند تا ما پیش امام بیاییم؛ همه نیامدند؛ فکر می‌کنم من و آقایان خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و مشکینی رفتیم؛ ساعت ۹ رسیدیم؛ امام هم معمولاً از مغرب به بعد کسی را نمی‌پذیرفتند؛ برای استراحت به اندرونی رفته بودند؛ به ایشان اطلاع دادند و آمدند.

* خدمت ایشان بحث کردیم که نامه تندی است؛ شما که می‌گویید آقای منتظری در حوزه بنشینند و بعدها فقیه و مرجع شوند و طلبه تربیت کنند، با این نامه حتی بعضی‌ها اقدام به کشتن ایشان می‌کنند؛ ایشان گفتند اگر این کار را نکنم، فتنه نمی‌خوابد؛ این مسئله مهم است؛ خیلی بحث کردیم

* این مسائل از آن جاهایی است که گاهی در خاطرات خود نیاوردم و شاید در نوشته اصلی من باشد.

* دیدم امام مقاومت می‌کنند که رادیو بخواند؛ به گریه افتادم و گفتم ما آمدیم داریم از شما خواهش می‌کنیم و شما قبول نمی‌کنید؛ بالاخره ما مصلحت نمی‌دانیم این نامه خوانده شود؛ چه عجله‌ای دارید که رادیو بخواند؛ اجازه دهید اول خود ایشان نامه را بخواند تا ببینیم چه عکس‌العملی نشان می‌دهد؛ اگر دیدید مسائل درست نشد، به عنوان آخرین کار بدهید بخوانند. بعد از گریه من گفتند: می‌گویم امشب نخوانند.

* ما هم بیرون آمدیم؛ وقتی به منزل آمدم، خانواده فهمید و متاثر شد و به گریه افتاد؛ هنگام سحر بود که هنوز بیدار نشده بودیم؛ زنگ منزل را زدند که رفتم دیدم حاج عیسی پیش خدمت امام است؛ گفت امام که برای نماز شب بیدار شدند، به من گفتند به شما بگویم که شما ناراحت از پیش من رفتید، حرف شما را قبول کردم؛ به رادیو نمی‌دهیم.

  • پس از آن امام نامه ۸ فروردین را فرستادند و آقای منتظری هم کوتاه آمد و مسائل تا اندازه‌ای حل شد که به مسائل بعدی می‌رسیم.

**

حمید انصاری : سخنان آقای مطهری بسیار جای تعجب و تاسف دارد

حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مصاحبه با جماران می‌گوید: «در کمال ناباوری برادر عزیز جناب آقای علی مطهری در مصاحبه‌ای تصریح کردند که در انتساب نامه معروف به نامه ۶ فروردین متعلق به امام و خطاب به آیت‌الله منتظری و همچنین در انتساب نامه امام درباره اعضای نهضت آزادی، شک دارند. بیان این مطلب که تا کنون در موارد بسیار توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام مورد تبیین قرار گرفته، آن هم از ناحیه نایب رئیس مجلس بسیار جای تعجب و تاسف دارد.»

او ادامه می‌دهد: «موسسه تنظیم و نشر آثار امام به عنوان تنها مرجع رسمی برای تعیین اصالت مطالب مربوط به امام که با دستور و صلاحدید شخص امام به این عنوان تعیین شده است، بار دیگر اعلام می دارد که در انتساب این نامه ها به امام خمینی کوچکترین شبهه ای وجود ندارد و چنانکه تا کنون و در بیانیه های مفصل توضیح داده ایم، این دو مرقومه متعلق به بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (س) است و کمترین شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد. بزرگوارانی که در این امور مهم اعلام نظر می کنند، حداقل قبل از اظهار نظر ادله مثبته این امور را بررسی کنند.»الف