کد خبر: ۷۲۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 11 March 2019

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری برگزار شده است چهرهایی همچون حجت‌الاسلام صدیقی، ناطق نوری، سردار صفوی و قاضی صلواتی دیده می‌شوند.حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در این مراسم در حال سخنرانی است.

رهبر انقلاب 16 اسفندماه در حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی را به سمت ریاست قوه قضاییه منصوب کردند. همچنین رهبر انقلاب 9 دی ماه سال جاری در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

تقدیم حکم رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید دستگاه قضا از سوی حجت الاسلام محمدی گلپایگانی

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی را تقدیم رئیس جدید دستگاه قضا کرد.

رییس دفتر مقام معظم رهبری حکم انتصاب حجت الاسلام رییسی دکتر سید ابراهیم رییسی از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد

حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی،رییس دفتر مقام معظم رهبری حکم انتصاب  حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رییسی از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد.

حجت الاسلام رییسی پس از دریافت حکم ریاست قوه‌قضاییه با تشکر از حضور مسئولان لشکری و کشوری و قضایی در این مراسم اظهار کرد: ابتدا باید شاکر نعمت‌های خدا باشم بابت توفیقاتی که عنایت و زمینه‌ای که برای خدمت بیشتر به مردم در آستان قدس رضوی فراهم کرد. این دوران فرصتی برای خدمت به زائران حضرت رضا علیه‌السلام بود. امیدوارم اعتماد رهبر انقلاب در قوه‌قضاییه را جلب کنم و موجب شرمندگی مردم و قضات و نیروهای دل‌داده به انقلاب نشوم. صمیمانه از حسن اعتماد مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و همیشه مشمول ادعیه ایشان و سایر بزرگان باشم.

وی تصریح کرد:‌ از تلاش‌های خالصانه روسای قوه ‌قضاییه در طول انقلاب از آیت‌الله شهید بهشتی، موسوی اردبیلی، آیت‌الله یزدی، و آیت‌الله آملی لاریجانی تقدیر و تشکر کنم و به روح‌ بلند مرحوم شاهرودی، استاد بزرگ خودمان سلام بفرستم. از همه مسئولان عالی که در سطوح مختلف کمک کردند نیز باید تشکر کنیم. 

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: در چهار دهه گذشته خدمات بزرگی توسط همه این عزیزان صورت گرفته که همه قابل تقدیر است. امروز شرایط را جناب آقای محسنی‌اژه‌ای را بیان کردند و در این مدت کوتاه نمی توان تمام کارهای انجام شده را بیان کرد. در فاصله 3 سالی که از قوه‌قضاییه جدا شدم، فرصتی پیدا کردم و بیش از قبل با مشکلات مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و این آشنایی اگرچه بخشی مربوط به اطلاعات قبل بود اما با آلام مردم شناخت بیشتری پیدا کردم.

وی ادامه داد: با همه تلاش هایی که انجام شده است اما مردم در مورد اجرای عدالت نگران هستند، خواسته و مطالبه مردم این است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیشتر از گذشته مشاهده کنند لذا اساس تحول قضایی در این دوره  باید در بستر گام دوم تحول قضایی را شکل داد. برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم که مقام معظم رهبری فرمودند انشاالله به همکاری همه بخش ها هم در دولت، هم در مجلس نیاز است که هرکس در حوزه کاری خود تلاش کند که این گام به ویژه در اجرای عدالت به خوبی برداشته شود.

حجت الاسلام رییسی به گام دوم حرکت انقلاب اشاره کرد و گفت: در گام دوم حرکت انقلاب که برای همه مردم و مسئولان، اجرای عدالت از محورهای مهم تلقی شده است و از نکته‌های اساسی در تفکر دینی و قانون اساسی و قوانین موضوعه از موارد مورد تاکید امامین انقلاب بوده، می‌طلبد به یک نکته مورد تفاهم برسیم. عدالت، قابل وصف در کتاب‌های متعددی است اما سخن ما در عدالت اثباتی و اجرایی است. چه کنیم که مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ فعلا ما اگر بخواهیم بر یک اصلی تفاهم کنیم که نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت است، آن، اجرای قانون است. هیچ کس در هیچ جایگاهی حق تخلف از قانون را نخواهد داشت. در کشور ما هر روز یک حزب و یک جریانی می آید، ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و این مسئله را جدی بگیریم و بنده هم به عنوان نکته محوری انشاالله توجه خواهم کرد.

وی افزود: در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش های زیادی شده است اما امروز مسئله اطاله دادرسی، مسئله ورودی پرونده ، تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضایی زیبنده نظام اسلامی ما نیست، باید رفت سرچشمه ها را بررسی کرد. تولید این میزان پرونده از کجاست؟ جایگاه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس برعهده دارند. هیچ دستگاهی در کشور نیست که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد.وانین مجلس باید جرم‌زدایی، قضازدایی و حبس‌زدایی شود. اگر می‌گوییم حبس به مجازات جایگزین شود، وقتی مجلس قانون حبس مصوب می‌کند قاضی هم موظف به اجرای قانون است. چه دلیلی دارد مواردی که نیازی نیست به قوه‌قضاییه بیاید و می‌توان سازوکار دیگری برایش تبیین کرد را به قوه‌قضاییه می‌فرستند؟ 

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: سومین گام در تحول در قوه‌قضاییه،  نیروی انسانی تحول‌خواه است؛ حتما استفاده از نیروی جوان انقلابی را در دستور کار قرار می‌دهیم تا این تحول به طور کامل انجام شود لذا آموزش، ایجاد مهارت‌های لازم برای قضات در بدو ورود به دستگاه قضایی و  قضات متدین و سالم،‌ از مسایل مهم دستگاه قضا می باشد. امروز مدعی مبارزه با فساد درون قوه قضاییه خود قضات هستند.

وی ادامه داد:‌ صبح تا شب در بخش مختلف قضایی مدعی چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا افراد منحرف بخواهند دستگاه قضایی را ناسالم جلوه بدهند. حتماً با همه همکاران در مقابل تعداد معدودی که در دستگاه قضایی بخواهند فساد ایجاد کنند مصمم هستیم تا سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم. مسئله صیانت از آزادی های اجتماعی و حقوق مردم هم نکته بسیار مهمی است. مسئله حقوق شهروندی موضوع جدی در دستگاه قضایی است. ما به عنوان حقوق عامه نمی توانیم در مقابل تجاوز به آب، خاک، جنگل، محیط زیست و سلامت مردم و آنچه که حقوق مردم است بی تفاوت باشیم و دستگاه قضایی در این مورد ساکت نخواهد نشست.بنده به عنوان مسئول قضایی از دستگاه های اداری کشور تکریم مردم و ارباب رجوع را مطالبه خواهم کرد.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه دستگاه قضایی بیشتر به عنوان جایگاه نظارتی معرفی می شود، گفت: مدیران دستگاه های اجرایی باید بدانند که نظارت ضامن تداوم اعتماد به مدیران کشور است، نظارت تضمین سلامت در دستگاه های اداری کشور است. نظارت بر آرا امری ضروری است، نظارت دیوان عالی کشور که در قانون اساسی دیده شده یک امر واقعی است.

وی افزود:‌ سال ۷۴ موضوع پرونده ۱۲۳ میلیارد مطرح بود، اما مدتی گذشت پرونده دیگری پیدا شد، مدتی دیگر پرونده دیگری و اخیراً هم پرونده ۳ هزار میلیارد، متهمین آنها با هم متفاوتند اما جنسش یکی است، معلوم است ساختارهای ما اشکال دارد. ببینید اعضای محترم دولت ما باید ساختارهای فسادزا را در کشور اصلاح کنیم والا هر روز شاهد بروز یک حادثه و یک پرونده روی میز قاضی خواهیم بود، چرا از یک سوراخ دو بار گزیده شویم. اگر اصلاح ساختارها و پیام ۸ ماده ای رهبر انقلاب در کنار پیام ۸ ماده ای امام راحل اجرایی شود، دستگاه های نظارتی در دولت، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و همه بخش هایی که وظیفه نظارت دارند اگر در این رابطه فعال شوند می تواند گام های خوبی برداشته شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: حتما قوه قضاییه در شرایط اقتصادی به دولت و مجلس کمک خواهد کرد. حضرت آقا در مورد تنویر افکار عمومی فرمودند که باید تلاش بیشتری انجام دهیم، سخن حق باید جای خودش را پیدا کند.

وی همچنین موضوع امنیت اشاره کرد و گفت:‌ مسئله امنیت بسیار مهم است، کشور ما از امن‌ترین کشورهاست، تهدیدهای مختلفی وجود دارد و موضوع امنیت را مهم ترین مسایل کشور میدانیم و کوچکترین ناامنی را در جمهوری اسلامی تحمل نمی کنیم. در مقابل جرائم خشن و سازمان یافته و هرگونه اخلال در امنیت کشور به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد. ما تحمل نمی کنیم چون همه اینها فرع بر امنیت است. امنیت مسئله ای نیست که نسبت به آن کوچکترین اغماضی شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد:‌ جامعه نخبگان کشور جامعه اثرگذاری است و نگاههای آنها را مورد استفاده را قرار خواهیم داد، تا بتوانند در میدان مساعدت و همکاری کنند، اجرای پیام رهبری باید همه ابعادش اجرایی شود. پیام حضرت آقا مخاطب اولش من هستم اما اجرای آن برای همه دستگاه ها است. این منشور باید در همه ابعاد اجرایی شود. همکاران عزیز و بزرگواران برای پیشنهاد و ارائه ایده و نقدهای منصفانه آستانه تحمل را باید بالا ببرند.

وی خاطرنشان کرد:‌اگر نقد پذیری را کنار زدیم قطعا در دستگاه دچار مشکل خواهیم شد، نگاههای اصلاحی منصفانه را باید محترم بدانیم اما باید بدانیم شرط همه این تحولات تنها اخلاص است. مگر مراجع ما نبودند که کنار قبر امیرالمومنین دعا می کردند و توسل می کردند تا گره کارشان باز شود؟ این توسل را باید توجه داشته باشیم و رمز باز شدن گره ها این است. این جایگاه و شان برای وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) است. واقعاً باید تضرع کرد در محضر حضرت ولی عصر، اگر عنایت و توجهشان نباشد آنچه گفتیم و شنیدم و آنچه کردند و خواهیم کرد آن چیزی نیست که مورد رضای آنها باشد. من از ائمه، امام رضا علیه السلام، امام هادی علیه السلام و حضرت ولی عصر (عج)می خواهم تا به ما کمک کنند. باز هم از آیت الله لاریجانی به خاطر زحماتشان و همکاران خودم در دستگاه قضایی کمال امتنان و تشکر را دارم.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار