شهردار تبریز گفت: می‌توان با تصفیه فاضلاب شهری و ادغام آن با آب‌های سطحی شهر تبریز و انتقال آن به دریاچه ارومیه به اندازه تبخیر آب این دریاچه به آن آب رساند.
کد خبر: ۷۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹ 05 August 2015

به گزارش خبرنگار ما، دکتر صادق نجفی در همایش مدیریت مصرف بهینه آب که به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اظهار داشت: اگر در صدد برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه آب و حل معضل دریاچه ارومیه هستیم، باید شیوه‌های مدیریتی را ارتقا دهیم.

وی افزود: شهرداری تبریز در علاوه بر وظایف ذاتی خود، در زمینه مدیریت مصرف آب نیز اقدامات مهمی انجام داده که هرکدام از این موارد، نقش قابل توجهی در مصرف بهینه آب دارند.

شهردار تبریز با اشاره به بخشی از این اقدامات اذعان کرد: تشکیل کمیته آب در معاونت عمرانی شهرداری که سال گذشته انجام گرفت و مطالعه و انتخاب گونه‌های گیاهی مناسب برای استفاده در فضاهای سبز شهری، از آن جمله است.

نجفی ادامه داد: در کنار این اقدامات، به مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شهرداری ماموریت داده شده تا تحقیقاتی فراگیر و همه جانبه در این زمینه داشته باشد.

وی بر استفاده از روش‌های مدرن آبیاری در پروژه‌های فضای سبز شهری تاکید و خاطرنشان کرد: علاوه بر چندین پروژه کلان فضای سبز که در چهار گوشه شهر و با بهره‌گیری از روش‌های مدرن آبیاری در حال اجرا هستند، بخش چشمگیری از آبیاری بلوارها و رفوژهای میانی شهر به شیوه قطره‌ای صورت می‌گیرد.

شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادات شهرداری در این زمینه، مربوط به تصفیه‌فاضلاب شهری تبریز است که در صورت تصفیه و ادغام آن با آب‌های سطحی، میزان قابل توجهی آب حاصل می‌شود و اگر این آب به دریاچه ارومیه منتقل شود، تقریبا برابر با میزان تبخیر دریاچه خواهد بود و می‌توان گفت با انتقال این آب به دریاچه، جلوی میزان تبخیر گرفته می‌شود.

وی به لزوم همکاری تمام شهرهای مجاور در این زمینه اشاره کرد و افزود: تغییر الگوی کشت در زمین‌های کشاورزی استان و شهرهای مجاور، یکی دیگر از راه‌های حفظ منابع زیرزمینی آب است.

شهردار تبریز نقش شهروندان درباره مدیریت مصرف بهینه آب را بسیار اساسی دانست و اضافه کرد: همانند دیگر حوزه های مدیریتی، در این مورد هم مشارکت شهروندان حرف اول را میزند و ما باید با وارد کردن اهمیت این موضوع در متن جامعه، از ظرفیت‌های مردمی در حل این معضل استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این میان، این گروه‌های مردم نهاد هستند که حلقه ارتباطی میان شهروندان و مسئولان بوده و می‌توانند در جلب مشارکت شهروندان موثر باشند.

نجفی ضمن تاکید دوباره بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: شهرداری تبریز در حالی به این مسئله مهم می‌پردازد که هیچگونه وظیفه رسمی بر عهده اش نهاده نشده؛ با این وصف، احساس مسئولیت شهرداری تبریز در زمینه سلامت محیط زیست و سلامت شهر و شهروندان، موجب شده این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریتی مطرح باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار